Martingall borde vara obligatoriskt!

Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Lite tidigare i tråden var det någon/några som föreslog att överdomaren ska kunna besäma vilken utrustning som vilka ryttare ska ha.

Och då undrar ju jag om man då ska behöva ha med sig en hel sadelkammare bara för att man kanske blir tvungen att använda något just den gången som man aldrig annars behöver? :)

Å det här med skapa bett och hjälp tyglar martingal etc, visst det finns väll hästar som man behöver ha det på men långt i från så många det är som använder det idag. Och att ni säger att era hästar blir heta just på tävling det stämmer nog de blir lite nervösa å taggade då de vet vad som gäller. Men om ryttaren lär sig att hantera sig själv dvs inte vissa sin nervositet och inte bli stressad så blir hästen mycket lugnare.

Det har jag bevis på då jag höll en häst åt en ryttare som skulle gå banan när hon höll den var den helt "hopplös" den for runt runt ville inte stå stilla mm. Men när jag tog den dröjde det ungefär 5-10 min så var hästen ko lugn, och stod stilla. När ryttaren kom tillbacka och tog hästen blev den likadan igen. Och detta var en häst som är lugn i vanliga fall (dvs när det inte är tävling). Så slutsatsen blir att hästen blir som den som hanterar den. När jag som inte var nervös/stressad hanterade den blev den lugn och när den stressade/nervösa ägaren hanterade hästen blev den oxså stressad och nervös.

Jag tycker att alla hoppryttare skulle göra som jag och rida western i några år. Och lära sig hur man stannar och kontrollera en häst utan att använda några specielt stora hjälper. (Jag har sadlat om till hoppning från western för ca 3 år sedan) :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Det skriver jag inte häller men just den hästen var bara nervös för att ägaren var nervös (om det är det du syftar på) vissa hästar kan ju ha en lungn "hanterare" och ändå vara nervös just för att den vet vad som gäller när man kommer till ett ställe med massor av andra hästar. Men en sån häst blir 10 gånger mer nervös när hantereren oxså är nervös.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

jo det gills väll men jag tänckte på dom lite mera lugnare grenarna och boskaps grenarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Nej det är klart att det finns undantag, det gör det ju alltid. Men tror att dom flesta hästar som rids med martingal egentligen inte behöver den.. Och att det skulle bli obligatoriskt ( Det är vad jag diskuterar) vill jag absolut inte.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Normalt menar jag med när hästen lystrar på dina signaler och går med avspända steg och muskler..... när huvudet är i normal position gentemot dess extriör. Det ska ju till rätt mycket innan en martingall hakar i förutsatt att man har satt den korekt. Jag har som många vet en fullblodskille på 7 år.... han är full av energi och kan vara rätt galen ibland men bara av ren och härlig glädje... det är underbart att känna honom så upprymd när vi är på tävling men martingallen är ett måste för att inte tappa honom.... min häst är väldigt uppfostrad men också en fri själ som kan busa när han vill. Martingallen gör att jag kan ha kontroll på min stora häst även om jag nu är rätt liten.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Jag tycker att alla hoppryttare skulle göra som jag och rida western i några år. Och lära sig hur man stannar och kontrollera en häst utan att använda några specielt stora hjälper. (Jag har sadlat om till hoppning från western för ca 3 år sedan) :)

Så inga hoppryttare klarar av att stanna hästen utan att använda grova hjälper :crazy: Och alla w-ryttare rider sååå fint och mjuukt?

skriver som ngn annan: Allt är inte svart/vitt!
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

nja det var inte riktigt så jag menade. jag får förtydliga mig lite.

Jag menade att hopp inte har samma filosofi som w-ryttere och menade om man hadde haft lite mera w filosofi inom hopp hade det någ sätt bätre ut på tävlingarna.

det är bara att jämföra de olika tävlingarna. på en w tävling leds det med lång tygel avslapnad tygel. På en hopp tävling leds det med kort kort spänd tygel.

OCH JA NATURLIGT VISS FINS DET UNDAN TAG alltid när jag skriver en tråd beskriver jag mariotenten (stavning!?)
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Nej det är klart att det finns undantag, det gör det ju alltid. Men tror att dom flesta hästar som rids med martingal egentligen inte behöver den.. Och att det skulle bli obligatoriskt ( Det är vad jag diskuterar) vill jag absolut inte.

jag håller med dig till fullo i min hopp grupp är vi 6 st var av en (jag) rider utan martingal. och tror att 3 av dom kunde skipat den direkt och en kunde ta bort den efter att den blivit litte bätre på sits och liknande så då återstå det ju bara en som verkligen behöver den.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Jag har sett några som sadlat om till "westernryttare" (eller något mittimellan). Då har dom tagit bort nosgrimman och satt på ett jätteskarpt stångbett. Då behöver man inte alls ta så mkt i tyglarna för att hästen ska lyssna - för den har inget val! Om jag byter mitt tredelade till en stång så kan jag också rida på långa tyglar och få hästen jättelydig. Men jag anser att små hjälper på stång inte direkt är någon bedrift. Det är att kunna rida på små mjuka hjälper på vanligt bett som är det svåra!

Inte för att alla westernryttare rider såhär. Men inte heller alla hoppryttare rider dåligt. Man måste kunna få hästen att göra det man vill med små små hjälper mellan hinderna för att inte störa rytmen. Sen om en westernryttare ska hoppa en bana på 130 så krävs det en alert, pigg, spänstig häst. Då skulle ni nog inte ha långa tyglar och stångbett längre! Och hästen kan ej ha nosen i backen - för då går det inte att hoppa. Jag blir irriterad över hur du jämför...

Och många ryttare peppar upp sina hästar innan dom går in på banan för att få dom extra kvicka. Då fungerar det inte att galoppera på lång tygel direkt. Sen skulle det rent ut sagt se för jävligt ut om alla hoppryttare började ha långa tyglar, det skulle ju flaxa som tusan... En mjuk kontakt med munnen ska det vara! Det är det skonsammaste för hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

När jag var på en tävling förra året så kollade jag på framhoppningen då vare en liten ponny som höjde upp huvudet och skena iväg och ryttaren satt på ryggen och skrek åt den och slet i tyglarna :crazy:
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Western hit och western dit...... Vi har tre westernryttare på min skola och ingen av dom rider särskilt bra.... hårda i hand är dom allihopa och deras hästar är omusklade.... en av dom är ändå på SM nivå! Dåliga sitsar och taskig inställning.... Och allvetare beter dom sig som också:mad: Western hör inte hemma bland hoppning! Hoppning är är en sport som kräver spänst och nogrannhet... man måste ha förmågan att ändra sitsen och ta snabba beslut...... Jag hade fördommar mot western förut.... dom besannades när jag fick komma nära sporten.

Western och hoppning är två skilda saker och ska hållas åtskilda!
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Å det här med skapa bett och hjälp tyglar martingal etc, visst det finns väll hästar som man behöver ha det på men långt i från så många det är som använder det idag. Och att ni säger att era hästar blir heta just på tävling det stämmer nog de blir lite nervösa å taggade då de vet vad som gäller. Men om ryttaren lär sig att hantera sig själv dvs inte vissa sin nervositet och inte bli stressad så blir hästen mycket lugnare.

:bow::bow: Så sant så sant, hur många flänger inte runt överallt, stressar,skriker och gapar och är skitnervösa...konstigt att hästen blir stressad då:smirk:
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Western hit och western dit...... Vi har tre westernryttare på min skola och ingen av dom rider särskilt bra.... hårda i hand är dom allihopa och deras hästar är omusklade.... en av dom är ändå på SM nivå! Dåliga sitsar och taskig inställning.... Och allvetare beter dom sig som också:mad: Western hör inte hemma bland hoppning! Hoppning är är en sport som kräver spänst och nogrannhet... man måste ha förmågan att ändra sitsen och ta snabba beslut...... Jag hade fördommar mot western förut.... dom besannades när jag fick komma nära sporten.

Western och hoppning är två skilda saker och ska hållas åtskilda!

:bow:
Blir faktiskt oxå jäkligt trött på alla w-ryttare, de bara klagar och klagar över den engelska ridningen. Hopp och dressyrtävlingshästar är tävlingsmaskiner som blir tvingade och dt är jättesynd om dom, alla hästar som går med täcke är onaturliga och alla som har tävlingshäst i engelsk ridning är idioter som bara tänker på att vinna:smirk:

Jag klagar inte på deras ridning och hästhantering, tycker bara dom har dålig attityd till vanlig ridning.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Hopp och dressyrtävlingshästar är tävlingsmaskiner som blir tvingade och dt är jättesynd om dom, alla hästar som går med täcke är onaturliga och alla som har tävlingshäst i engelsk ridning är idioter som bara tänker på att vinna:smirk:

Haha, jamen så äre väl?! :o :angel:
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Lite tidigare i tråden var det någon/några som föreslog att överdomaren ska kunna besäma vilken utrustning som vilka ryttare ska ha.

Och då undrar ju jag om man då ska behöva ha med sig en hel sadelkammare bara för att man kanske blir tvungen att använda något just den gången som man aldrig annars behöver? :)

Å det här med skapa bett och hjälp tyglar martingal etc, visst det finns väll hästar som man behöver ha det på men långt i från så många det är som använder det idag. Och att ni säger att era hästar blir heta just på tävling det stämmer nog de blir lite nervösa å taggade då de vet vad som gäller. Men om ryttaren lär sig att hantera sig själv dvs inte vissa sin nervositet och inte bli stressad så blir hästen mycket lugnare.

Det har jag bevis på då jag höll en häst åt en ryttare som skulle gå banan när hon höll den var den helt "hopplös" den for runt runt ville inte stå stilla mm. Men när jag tog den dröjde det ungefär 5-10 min så var hästen ko lugn, och stod stilla. När ryttaren kom tillbacka och tog hästen blev den likadan igen. Och detta var en häst som är lugn i vanliga fall (dvs när det inte är tävling). Så slutsatsen blir att hästen blir som den som hanterar den. När jag som inte var nervös/stressad hanterade den blev den lugn och när den stressade/nervösa ägaren hanterade hästen blev den oxså stressad och nervös.

Jag tycker att alla hoppryttare skulle göra som jag och rida western i några år. Och lära sig hur man stannar och kontrollera en häst utan att använda några specielt stora hjälper. (Jag har sadlat om till hoppning från western för ca 3 år sedan) :)


asså nu har ja inte läst hela tråden och de blir säkert flammsigt nu men kul de skulle va om överdomarn bestämde "ja högställd-Martingall, den e fux-brun sadel, stirrig-öronproppar" :rofl:
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Klarar man inte av hästen ordentligt utan att det blir en säkerhetsrisk utan en martingal så har man väl inget på en tävlingsplats att göra...

Säg det till de ryttarna som har det, och hoppar 160 på internationell nivå..
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Jag klagar inte på deras ridning och hästhantering, tycker bara dom har dålig attityd till vanlig ridning.

Synd att du har den erfarenheten, den fans inte här hos oss när jag höll på med w. Undra var den kommit ifrån:crazy:
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

asså nu har ja inte läst hela tråden och de blir säkert flammsigt nu men kul de skulle va om överdomarn bestämde "ja högställd-Martingall, den e fux-brun sadel, stirrig-öronproppar" :rofl:

Haha nä det är inte flummsigt :) du träfade rakt på ämnet, jag skulle vilja få svar från dom som tyckte att det skulle vara så och fråga hur de hadde tänckt sig. Om det skulle varit så skulle man ju få ta med sig en hel väll soterad ridsports affär till tävlingen. Det hadde blivit trångt på tävlings området ;)
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Jag vet inte riktigt hur jag tänkt mig heller :p Enklast är ju såklart om varje ryttare som känner sin häst använder det som fungerar bäst. Och är man en säkerhetsrisk för andra har man inget på tävling och göra!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 172
Senast: __sofia__
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 007
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 285
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp