Martingall borde vara obligatoriskt!

Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Tror knappast att dom använder den för att hästen inte ska knocka dom. Dom klarar nog av sina hästar utan också, men i dom klasserna hänger det ju en hel del på spel, så minsta lilla detalj spelar roll.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Varför skule detaljerna spela mindre roll i lägre klasser då?


Martingalen gör ingen skada. Oavsett den behövs eller inte.
Dessutom kan man aldrig veta NÄR olycka är framme ochman blir nockad.
Jag vill inte bli ev nockad av en orutinerad häst i låg klass så jag kanske inte kan rida bästa hästen i de högre klasserna för att jag ligger på sjukan.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Varför skule detaljerna spela mindre roll i lägre klasser då?


Martingalen gör ingen skada. Oavsett den behövs eller inte.
Dessutom kan man aldrig veta NÄR olycka är framme ochman blir nockad.
Jag vill inte bli ev nockad av en orutinerad häst i låg klass så jag kanske inte kan rida bästa hästen i de högre klasserna för att jag ligger på sjukan.

Den här gången håller jag faktiskt med dig! :idea:
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

fast på min häst gör den skada eftersom han fastnar i dem, så hade det varit ett krav hade inte jag kunnat tävla.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

min häst kan gå i för låg form ibland så jag hoppas det inte blir en regel
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

bättre att folk lär sig rida sina hästar??? borde istället vara obligatoriskt med körkort för häst!!!
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

VAD har martingalen med sjäva ridningen att göra??

Så alal som inte rider/tävlar barback tex kan inte rida då?
eller är det helt enkelt så att det är väldigt praktiskt med sadel när man hoppar?
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Det är ju såklart uppåt jag vill kunna påverka. Det är ju inte så att jag böjer mig framåt för att dra ner händerna.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Nu förstår jag inte..
Varför vill du påverka hästen uppåt?
Korrekt spänd martingal hindrar ju bara hästen från att ha huvudet FÖR högt. INte bära det i och något över normal ställning.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

var och tävlade för nån dag sedan och då var det flera hästar som bara skickade upp skallen och skenade rätt över framridningsbanan...

Vad var det för tävling? Jag har aldrig varit med om en tävling där ens EN häst har skickat upp skallen och sedan SKENAT rätt över framridningsbanan :eek: Har man sådana problem med sin häst har man inte på tävlingsbanan att göra! Det har inget med om man har martingal eller inte att göra. Om en häst vill skena så kan den lugnt göra det även med en martingal...

Jag tycker martingal är bra för hästar som i övrigt är välridna och uppfostrade, men som blir taggade på tävling och kan slå/slänga upp huvudet (observera inte skicka upp skallen och sen dra iväg, utan bara SLÅ med huvudet) och därigenom riskera knocka sin ryttare. Använder martingal själv när jag anser den nödvändig. På min nuvarande häst behövs den inte - och då använder jag den inte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Nu har jag inte läst alla inlägg men det här är min erfarenhet av martingal.

Rider själv med martingal vid uteritter och vid hoppning för hästen blir så till sig av glädje att hon höjer upp huvudet så mkt att tygeln blir "slapp" och jag inte alls har samma kontakt med henne/kan bli rusig eller så kan det bli en del glädjeskutt i galoppen så martingalen tycker jag är bra att använda vid såna tillfällen. I dressyr och markarbete har jag ingen på och tycker därför inte min häst ska räknas som olydig för att hon blir så glad av hoppning/uteritt.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Klart inte det ska vara någon lag absolut inte. Man ska ju själv avgöra om ens häst behöver det eller inte, är man dum opch inte har en martingal på sin "nockande" häst får man ju såklar skylla sig själv. Alla andra ska ju verkligen inte drabbas av några få.!!!!!
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

:bow:
Blir faktiskt oxå jäkligt trött på alla w-ryttare, de bara klagar och klagar över den engelska ridningen. Hopp och dressyrtävlingshästar är tävlingsmaskiner som blir tvingade och dt är jättesynd om dom, alla hästar som går med täcke är onaturliga och alla som har tävlingshäst i engelsk ridning är idioter som bara tänker på att vinna:smirk:

Jag klagar inte på deras ridning och hästhantering, tycker bara dom har dålig attityd till vanlig ridning.

... westernryttare klagar på engelska ryttare i lika stor utsträckning som engelskaryttare klagar på westernryttare, eller barockryttare, eller gud vet vad. Det har ingenting med grenen att göra, det har bara med att folk känner att de måste verifiera att man själv har rätt och vet bäst.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Min häst funkar inte alls med martingal :S Hon liksom dyker över hindrerna istället. Hon blir helt koko i huvudet med martingal men tar jag av den hoppar hon perfekt.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

*KL*

Jag förstår hur det tänks, men jag är generellt emot obligatorisk utrustning. Helt enkelt för att även om majoriteten av hästarna inte bryr sig om martingal, så finns det en minoritet som har hästar som INTE är obrydda. Och just bland 'huvudvevande' hästar hittar man en hel del som INTE fungerar med martingal, allt som 'tar emot' gör dem etter värre.

Ett martingaltvång skulle göra att dessa hästars ryttare skulle försöka 'fippla' så att de uppfyllde utrustningskravet, men utan att få funktion av martingalen. T ex genom en väldigt lång/lös martingal. Och DET är en skaderisk.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Nu har jag läst alla fem sidor :) är ny här, tycker inte martingal ska vara obligatoriskt på tävling. Fick min häst för tre år sen och då hade hon blivit psykiskt misshandlad och väldigt illa riden, min häst har en överböjlig nacke och har gett mig näsblod en gång genom att hon kastade bak huvudet, min häst varken skenar eller bockar eller stegrar sig eller uppför sig på annat störande vis varken på tävling eller när jag rider ut eller hoppar, nu är hon en välriden häst och går i en bra form men kan ändå behöva använda martingal för att slippa få hennes huvud i mitt huvud. Hon störs inte av martingalen och den är rätt anpassad och jag änvänder den absolut inte för att stanna min häst, använder den bara för att jag inte vill bli nockad. En rätt anpassad utrustning är en bra utrustning sen är det många som använder martingal utan att behöva det. När jag fick Bambi så hade hon blivit söndersliten i munnen så hon kunde inte ha tvådelat eller tredelat bett eller något annat bett så red henne på hackamore i 9 månader sen provade jag med ett rakt bett vilket hon accepterar och är harmonisk på, alla hästar är olika och reagerar olika på olika utrustning. Men all utrustning som används fel är en säkerhetsrisk. Så martingal bör ej vara obligatoriskt för det passar inte alla, men är bra för de ryttare som vet hur man använder en korrekt anpassad martingal och varför.
/Emma och Bambini
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Jag tycker det är en kunskapsfråga. Ryttaren ska själv kunna edöma om hästen behöver martingal eller inte.
Skenar den över framridningsbanan så ska nog inte vara på tävlingö. Fast det kan ju vara så att hästen är ny inom tävlingssammanhang och då är det ju svårt innan att bedöma hur den komemr uppföra sig.

Men om flere hade mer större kunskap, vilket är det vi ska sträva efter, så behövs inte massa regler.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 172
Senast: __sofia__
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 008
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 285
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp