Bukefalos 28 år!

Mat problem

F

flaxe

Jag har precis tagit hand om en liten kattunge. Jag hade redan innan en 4 årig kastrerad hankatt och de kommer mycket bra överens. Himla söta faktiskt :love:

Problemet är dock att den lilla katten äter som de värsta hetsätaren ni kan tänka er. Hon slukar sin portion på typ 10 sec och sedan försöker hon ju naturligtvis ta den andra kattens mat också... Till saken hör att min gamla katt alltid varit försiktig med maten och han äter sakta och liksom i omgångar. Först lite och sedan 10 minuter senare äter han resten. Nu funkar det ju inte så bra att gå från matskålen i 10 minuter för då är allting borta! Jag fattar inte att den lilla katten kan få ner så mycket mat :confused:

Hur tycker ni jag ska lösa detta? Jag vill ju helst inte behöva stänga in den lilla katten när den stora ska äta för det blir ju ett himla jobb att ha det så hela livet. Tilläggas bör att jag ger dem blöt mat 1 gång om dagen och detta gör jag för att den stora katten ska få i sig lite mat. Han är som sagt en riktigt kräsen kisse och äter långsamt och noggrannt. I övrigt har jag torrfoder åt dem. När jag bara hade den stora katten kunde jag låta torrfodret stå framme hela dagarna men nu går ju inte det heller. Hon äter allt!!!

Hjälp!
 
Hej! Nu stämmer detta, med största sannolikhet, inte på din kattunge, men jag hade en kull med kattungar för många år sen. En av dessa ungar åt mat för flera vuxna katter, och man trodde inte sina ögon; hur rymdes all mat i denna lilla katt?! :confused: Efter ett tag märkte vi knölar på magen, och vi for ögona bums till veterinären.
- puberteten! sa veterinären. Bröstkörtlarna håller på att utvecklas, det går över! :idea:

Om ytterligare ett tag så började hon skrika då hon gick på lådan, och då ringde jag till veterinären och sa ;att nu jävlar! Jag tror inte på din teori, kolla katten igen. :mad:

Mycket riktigt; hon hade cancerknölar i hela magen, även i urinblåsan. :cry: Detta var anledningen till att våran kattunge åt för flera. Cancern växte så snabbt och krävde så mycket energi.
När vi sen skulle avliva stackarn så gick det knappt; kroppen jobbade på så hårt mot cancern, att den knappt var mottaglig för injektionen.

Det jag vill säga är att det kan finnas många anledningar till varför de små äter som en häst.

Det positiva i historien är att det är hemskt sällan så unga djur utvecklar cancer, så det är väl inget man ska oroa sig för i första taget!

Hoppas att det går bra med din lilla katt, och att den bara är otroligt hungrig, för att den växer fort! :)
 
Okej, nu är inte jag nån expert alls, men jag kan försöka iaf.

Vi har också en vuxen kastrat hemma hos mina föräldrar och ibland tar min bror hem sin kattunge till oss då han är hemma och hälsar på.. Våran vuxna är precis som din, äter lite då och då när han känner för det, men när lillmissan kom över så åt hon som en häst.. Jag TROR att det kan bero på att när dom är kattungar så måste dom ju kämpa för sin mat (hon kom från en ganska stor kull) och det gjorde att hon alltid kastade i sig sin mat så fort som möjligt, även våran katts mat.. men vi fick helt enkelt göra så att vi stängde in henne i ett annat rum när våran misse åt.. Detta var i höstas, men nu när hon är hemma på besök är hon inte alls lika hetsig...dels har hon kastrerats och dels har hon väl lärt sig att hon inte behöver kämpa för maten lika mycket.. :)

Hursomhelst så kanske det är bäst att stänga in henne ibland så den stora katten får äta ifred.. det kan väl inte vara bra för nån av dom annars, alltså att stora katten får för lite mat och den lilla för mycket.

Ja, detta var mina små spekulationer iaf :)
Mvh / Karin!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 010
Senast: Bison
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
975
Senast: Sassy
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
926
Senast: Hazel
·
Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 461
Senast: Tarnin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp