Bukefalos 28 år!

Mat till kattungar

M

MamaJustify

Kommer flytta till landet och ha 5 stallkatter inom kort. Två vuxna katter ska vi ta emot, båda över 1 år och tre kattungar som kommer vara 12 veckor +. Jag tänkte ge alla katterna friskies torrfoder. Tror ni det blir för svårtuggat för små kattungar? Att köpa kattungemat verkar mest vara ett försäljningstrick men är ju bättre storlek på torrfodret antar jag. Hur gör ni som har både stora och små katter?
 
Sv: Mat till kattungar

Nu kommer dina katter förmodligen att äta en massa egenfångad mat men jag rekommenderar dig å det starkaste att inte ge katterna Friskies. Det innehåller alldeles för mycket kolhydrater och salter. Det är som att be om diabetes och urinproblem. Det är ett av de absolut sämsta kattfoderna på marknaden.

Vill du absolut köpa mat i livsmedelsaffären så köp Mjaus torrfoder. Det är många gånger bättre. Kattungefoder innehåller lite mer fett och protein. Mjau har det oxå. Kan bli svårt för dig att få rätt katt att äta rätt mat men tills kattungarna är lite större kan du erbjuda kattungefodret oxå.
 
Sv: Mat till kattungar

Kommer flytta till landet och ha 5 stallkatter inom kort. Två vuxna katter ska vi ta emot, båda över 1 år och tre kattungar som kommer vara 12 veckor +. Jag tänkte ge alla katterna friskies torrfoder. Tror ni det blir för svårtuggat för små kattungar? Att köpa kattungemat verkar mest vara ett försäljningstrick men är ju bättre storlek på torrfodret antar jag. Hur gör ni som har både stora och små katter?

Det är mer än storleken som skiljer kitten foder från vuxenfodret men friskies är inge bra foder över huvudtaget. Hur gamla är kattungarna? och är de vuxna magra kan de ara bra ide att ge ett bra kitten foder till alla katterna
Är katterna kastrerade? id-märkta osv?
 
Sv: Mat till kattungar

Vad har id-märkning med maten att göra?
Dom vuxna är steriliserade och kastrerade. Kattungarna kommer steriliseras när dom uppnår rätt ålder
 
Sv: Mat till kattungar

Varför skulle kattungefoder vara en försäljningsbluff? Om du vill ha 5 katter kommer det att kosta med foder, vaccineringar, märkning, försäkring osv.
Eller är tanken att en "stallkatt" på hyrd gård kan nöja sig med det absolut billigaste fodret och sedan käka gnagare för resten? Då ska ni ha en herrans massa smådjur i faggorna och lägg sedan till avmaskingsmedel i budgeten...
 
Sv: Mat till kattungar

Va???
Vem har snackat om att inte ta hand om katterna på bästa sätt?
Vilket påhopp
 
Sv: Mat till kattungar

Har inte frågat om vaccinering, märkning, försäkring.
Jag frågade om fodret och fick ett som jag uppfattade ett extremt otrevligt svar.
Har du inget vettigt (på ett trevligt sätt) att säga så håll dig undan tråden.....
 
Sv: Mat till kattungar

Tack för tipset. Ska kolla upp det, hade inte en aning om att friskies inte var bra, gav mina innekatter för några år sen det och dom mådde bra men katt och hundmat är ju en djungel:crazy:
 
Sv: Mat till kattungar

Jag svarade som jag gjorde eftersom 5 "stallkatter" är extremt många i vilket sammanhang som helst.
Vad är vitsen med att skaffa 5 katter och ha inställningen att kattungefoder är ett försäljningstrick? Du har redan uppfattningen klar och vill mest ha bekräftelse att du tänker rätt.
Med den uttalade tanken att det är "stallkatter" är detta katter som ska bo i stallet och förhoppningsvis komma överens med varandra?


Men det är ju jättebra att du har räknat på kastrering, vaccinering, avmaskning, märkning osv osv

Med tanke på det är foderkostnaden det lilla i sammanhanget.
 
Sv: Mat till kattungar

Eukanuba och Olivers är ett av de bästa torrfoderna, friskies är saltat kartongpapper. Du kan beställa via foderbilen, som levererar hela vägen hem, så slipper du dessutom åka till affären.
Kittenfoder är lite mindre bitar men inget försäljningstrick, utan det innehåller mer protein och fett för att de små katterna ska växa ordentligt.
Ge dem mer än gärna MJAU burkmat, det är den bästa maten du kan ge dina katter om du inte vill ge dem BARF.

Sen, finns ingen veterinär i Sverige som steriliserar en katt i dag, utan man kastrerar, dvs tar bort något, antingen livmoder eller pungkulor.
Så era katter är kastrerade inget annat.


Och de som frågar om försäkring och dylikt är bara måna om katterna så tagga ner.
 
Sv: Mat till kattungar

Tagga ner;)
Jag vill ha svar på frågan, jag vill inte ha frågor av människor som inte känner mig som verkar anta saker:cool:
Burkmat blir det inte, mest bara vatten.
Eukanuba köpte jag åt min katt för länge sen och tyckte inte det var någon höjdare.
Får bli friskies eller mjau tror jag, lutar åt det senare och eventuellt kattungemat.
Tar dock fortfarande emot tips angående hur andra gjort med sina kattungar och vilket foder och varför:)

För att inte denna tråd ytteligare ska spåra ur så kan jag försäkra att ingen behöver bli orolig för katternas välfärd. Vi kommer älska dom, ta hand om dom med mat och värme och kärlek:) Var det att dom ska bli stallkatter eller att jag tänkt ge dom friskies som fick vissa att sätta kaffet i vrångstrupen:p

Tar dock fortfarande emot tips angående hur andra gjort med sina kattungar och vilket foder och varför:)
 
Sv: Mat till kattungar

Tack för att du redde ut begreppen sterilisering (vilket jag tror ändå att folk förstod vad jag menade) och kastrering:D
 
Sv: Mat till kattungar

Jag tycker inte 5 katter är många.
Jag har inte någonstans nämnt vaccinering, kostnader etc.
Varför skriver du att det är bra att jag räknat på det?
Tråden handlar om kattmat inte om något annat. Du verkar ha gjord detta till en kostnadsfråga, varför?
Du antar massa saker och är inte speciellt smidig i dina svar.
 
Sv: Mat till kattungar

det var nog att du tänkte tanken att ge friskies, för det är ett skitfoder, bäddat för problem och sjukdomar hos katterna. Många av oss har stallkatter men många av oss vet också att många stallkatter inte blir lika väl omhändertagna som en innekatt för "det är ju bara en stallkatt".

Nu är ju katten ett djur som dricker dåligt, de får i naturen i sig sin vätska genom bytena, så torrfoder är faktiskt inte optimalt egentligen att ge dem, då de dricker dåligt-> kan få urinvägsproblem.
Att tänka att man bär hem vatten när man köper burkmat är nog naturligt om man inte vet vad burkmaten inehåller, jo kött. Inte köper du torkat kött till dig själv? För kött innehåller just det, vatten. :p
Jämför inte MJAU burkmat nu med andra märken, tex euroshoppers, för i dem är det mest spannmål och vatten, mao vattnad kartongbit. ;)
Så att ge katterna blötfoder morgon och kväll kan vara en bra idé, och är billigare än exklusivt torrfoder i längden. ;)
 
Sv: Mat till kattungar

Jag tycker inte 5 katter är många.
Jag har inte någonstans nämnt vaccinering, kostnader etc.
Varför skriver du att det är bra att jag räknat på det?
Tråden handlar om kattmat inte om något annat. Du verkar ha gjord detta till en kostnadsfråga, varför?
Du antar massa saker och är inte speciellt smidig i dina svar.

Fem katter är många, fem katter kan lätt bli 25 katter...
Om man läser genom raderna så vill du ge ett billigt foder, varför?
Därför antar jag att de frågar och antar. Det är inte billigt att ha katt, och inte billigt att ha fem katter, nu har ju du en fördel, inga kostnader för kattsand. :D

Gå in och kika på foderbilen som jag tipsade om innan och där kan du jämföra olika foder, vad de innehåller, du får vad du betalar för, katter äter mindre av ett foder med mer kött i och således räcker tex en tio kilos påse längre än ett spannmålsbaserat foder där de måste äta mer för att få i sig det de behöver.
 
Sv: Mat till kattungar

Jag gillar inte dåligt bemötande och tyckte jag oförtjänt fick det:(
Jag hade ingen aning om att stallkatter inte hade lika hög status som innekatter... För mig är katter katter och förtjänar mat, värme och kärlek oavsett om dom sover i stallet eller inne hos människorna:)

Ska kolla näringsinnehåll i olika foder. Jag måste kolla upp friskies, trodde det var bra då den veterinär vi anlitade till våra innekatter aldrig hade ett ont ord att säga om fodret... men han kanske bara valde att låta bli. Och jag av erfarenhet använt det och det funkat bra på våra tidigare katter. Men jag är inte rädd för att tänka om:D

Gällande burkmat ska jag tänka över det, är mest slafs tycker jag men om man märker att katterna dricker dåligt kan det kanske vara idé. Tack för tipset:)
 
Sv: Mat till kattungar

5 katter kan inte bli 25 katter om hankatten är kastrerad (vilket han är) vuxna honkatten är kastrerad vilket hon är och kattungarna också ska bli det när dom uppnått lämplig ålder;) Jag tycker egentligen inte om att behöva sitta och förklara mig, men antar att ni menar väl. Jaga skurkarna istället:p Jag är en av dom goda:D

Du läser fel mellan raderna, det är ingen ekonomisk fråga att vi köper friskies (hade vi så dålig ekonomi som ni verkar anta skulle vi knappast ha råd med två hästar, två hundar och fem katter.. ), varför just friskies ser du i annat svar, men kommer jag fram till att det är ett dåligt foder kommer jag inte köpa det.
(Våra hundar äter Doggy, ett billigt foder, pga att dom mår bra av det, prövat dyra foder som orijen (sket mer än dom åt) hills (pälsen inte bra) osv. Jag tittar på hur djuren mår och ger foder efter det.)
Däremot om man ska tänka ekonomi så håller jag med dig i det du skrev att ett dyrare foder kan bli billigare då fodergivan blir lägre. Ska kolla in foderbilen:)
 
Sv: Mat till kattungar

Själv tycker jag Royal Canin är bäst vad gäller torrfoder.
Som blötmat äter mina Bozita, innehåller 95% kött.

Torrfoder är en djungel, finns en uppsjö olika märken... Vissa bra, andra inte. Alla har sin egen favorit. En av mina katter har känslig mage. Veterinären rekommenderade dietmat. Katten blev bara sämre och sämre tills matte tog sitt förnuft till fånga och gick tillbaka till RC. Katten blev bra och har inte varit sjuk sedan dess.

Om du väljer Royal Canin skulle jag rekommendera RC för korthåriga utekatter, eller långhåriga beroende på vilka katter du har. Hos foderbilen kostar 10kg ca 650 kronor. Tror man kan köpa Bozita via foderbilen också.

Båda mina skogisar äter RC för långhåriga innekatter och mår mycket bar på det fodret. Båda är lagom i hullet, friska och glada med fin mjuk päls.

Ett annat bra torrfoder är Hills. Uppfödarna till mina katter har det fodret. Ytterliggare ett alternativ är Eukoper (stavning???).

Lucka till med dina djur.
 
Sv: Mat till kattungar

Tack för bra tips och tack för "lycka tillandet":)
 
Sv: Mat till kattungar

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=993619

Friskies Adult
(torrfoder)

Ingredienser:
Spannmål/korn, kött och animaliska biprodukter (min. 26% varav min. 4% kyckling i ljusbruna bitar, min. 2% oxkött och min. 1% lever i röda och bruna bitar), vegetabiliska proteinextrakt, oljor och fetter, vegetabiliska biprodukter, mineraler, jäst.


Mums?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 224
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 024
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 766
Senast: Kaching
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 047
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp