Bukefalos 28 år!

Mat till kattungar

Sv: Mat till kattungar

Torkad fågel, ris, majs, animaliskt fett, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein, sockerbetsfiber, jäst, vegetabilisk olja (soja, kokos), fiskolja, mineral, frukto-oligosackarider, natriumfosfat, äggpulver, DL-methionin, jästhydrolysat (innehåller mannan-oligosackarider), taurin, ringblommeextrakt (innehåller lutein), skaldjurshydrolysat (innehåller glukosamin), hydrolysat från brosk(innehåller kondroitin).

Det här kanske är mums:p

eller det här
Majs, hönsmjöl (min kyckling 32%), majsglutenmjöl, animaliskt fett, fiskolja, digestiv, kaliumklorid, salt, kalciumkarbonat.

eller

Kyckling (21 %), ris (16 %), majsglutenmjöl, torkat fjäderfäprotein, majs, vete, animaliskt fett (konserverat med blandade tokoferoler), autolysat, hela torkade ägg, cikoria (2%), jäst, ärtproteinkoncentrat, fiskolja, kaliumklorid, kalciumkarbonat, mineraler, kolinklorid, L-arginin, L-lysin, natriumklorid, DL-metionin.


Skämt åsido har kollat upp foderbilen, kommer troligtvis beställa foder därifrån:)
 
Sv: Mat till kattungar

Lutar åt IAMs, hade det åt min första egna katt och hon mådde bra av det. Om det inte blir friskies ändå förstås;)
 
Sv: Mat till kattungar

Då blir det ramaskri vill jag lova :D

Fast det kan ju va kul att skriva för att se reaktionen ;)
 
Sv: Mat till kattungar

Ja men behövs det? Ska fundera på det, tycker mest det blir ofräsht för katterna. Men dricker dom dåligt så ska dom få:) och jag är känd för att skämma bort djur, så tycker dom om det ska dom nog få smaka
 
Sv: Mat till kattungar

Tack för länken föresten ska kolla så fort jag får tid
 
Sv: Mat till kattungar

Vad har id-märkning med maten att göra?
Dom vuxna är steriliserade och kastrerade. Kattungarna kommer steriliseras när dom uppnår rätt ålder

Det blev ett sidospår men med tanke på att de skulle vara stallkatter/vara utekatter är det bra om alla katterna är id-märkta. Sticker/försvinner någon katt hjälper märkningen att de hittar tillbaka till er igen om man skickat in ägarpapprena.

Vill även påpeka att katter kan bli könsmogen tidigt. Har själv haft hanar som blev könsmogen då de var 15v och har uppfödarkompisar som haft honor som började löpa då de var 4månader. Vill du inte ha oplanerade syskonkärlek eller oplannerad ojhoppsan kull bördu kastrera kattungarna redan nu..
 
Sv: Mat till kattungar

Ok. Jag trodde inte man skulle göra det för tidigt. Men vill absolut inte ha fler kattungar så ska kolla upp hur tidigt man kan göra det
 
Sv: Mat till kattungar

Numera är det fler och fler veterinärer som kastrerar redan vid 12 v. Det har man gjort i USA och Danmark (och säkert fler ställen) en längre tid, men det är fortfarande ganska nytt i Sverige. Problemet är väl att det fortfarande kan vara svårt att hitta veterinärer som kastrerar så tidigt, det är pilligt :p
Eukanuba är ännu bättre än Iams trots att det kommer från samma tillverkare.
Kanske har du fått svar från annan, men angående vattenmängden i blötmat så är det ett försäljningsknep av torrfodertillverkarna att man "bär hem dyrt vatten". Vattenmängden i blötmat är som sagt runt 80%, men vattenmängden i ett naturligt byte för en katt är också runt 80%. Jämfört med 10% i torrfoder. Så blötmat (rätt blötmat ska väl tilläggas) är det närmsta den naturliga maten för en katt man kan komma utan att ge rå mat.
Själv är jag helt säker på att den ökade mängden njurproblem hos katt kan relateras till torrfoder, man har konstaterat att torrfoderkatter lever med ständig uttorkning, sen är man väl inte helt säker på vad det kan orsaka. För mig får relationen ökad torrfoderanvändning vs ökad njursviktsdödsfall vara nog och jag har bestämt att min Yoga blir sista torrfoderkatten för mig.
 
Sv: Mat till kattungar

Eukanuba må visserligen vara ett av de bättre torrfodrena (som jag ändå tycker är rent förkastligt att ge djur), men min erfarenhet är att det är som att beställa kräsna katter på posten. Ingen av mina kissar som tidigare fått det har brytt sig om att jaga annat än för lek.

Sedan tycker jag att RC är skit också. Anledningen till att de är så poppis är för att de sponsrar en väldans massa vet kliniker som därför rekomenderar dem, tror jag då.
 
Senast ändrad:
Sv: Mat till kattungar

Vad ger du din/a katt/er? Jag antar blötmat

Måste säga att jag definitivt kommer ge burkmat också, har aldrig tänkt tanken att dom får för lite vatten pga torrfoder...
Funderar om man kan blöta torrfodret annars? Är det någon som gör det?
 
Sv: Mat till kattungar

Men om det är så bra att kastrera så tidigt varför vill inte veterinärer göra det?
Jag kommer nog vänta ett tag med kastrering iaf, att kastrera direkt nu när dom är så små känns helt fel
 
Sv: Mat till kattungar

Kan ju vara värt att pröva, ha en skål med blött och en med torrt... en hel vetenskap det här:crazy:
 
Sv: Mat till kattungar

Torrfoder är inte till för att blötas, men visst kan man göra det. Tänk på att bakterierna tar över ganska fort bara.
Som jag skrev så tycker många veterinärer att det är pilligt och blir för osäkert. Framförallt på honor. Det finns hittills inga kända nackdelar med att kastrera tidigt. Tvärtom har det visat sig att hanars tyvärr ganska vanliga problem med urinsten och annat faktiskt blir bättre med tidig kastrering.
Om det hade varit minsta farligt hade inte fler och fler raskattuppfödare börjat med tidig kastrering ;)
 
Sv: Mat till kattungar

Eukanuba må visserligen vara ett av de bättre torrfodrena (som jag ändå tycker är rent förkastligt att ge djur), men min erfarenhet är att det är som att beställa kräsna katter på posten. Ingen av mina kissar som tidigare fått det har brytt sig om att jaga annat än för lek.

Sedan tycker jag att RC är skit också. Anledningen till att de är så poppis är för att de sponsrar en väldans massa vet kliniker som därför rekomenderar dem, tror jag då.

Man kan ju knappast förkasta en fodersort för att dina katter inte tyckt om det? :confused: Världen består ju av fler katter än dina, och oavsett vad dina tycker så ÄR Eukanuba ett av dom bästa torrfodren på marknaden. Min Abbie åt inget annat än RC Fit 32. Inte ens andra RC-foder dög. Även katter har sina egna smaker, dom är ju levande varelser dom också.
 
Sv: Mat till kattungar

kräsna katter beror i de flesta fall på att de inte fått varierad kost som små..
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 224
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 024
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 759
Senast: Kaching
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 042
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp