Bukefalos 28 år!

Mat under en dag

Steka kött rätt kräver träning. Det är inget jag gör utan att vara noggrann. Gällande bränna mat och stormkoka så är det ju ganska lätt. Sänk värmen så att maten kokar lugnt och fint, sänk värmen på såskastrullen och stå vid spisen och rör i såsen, fråga pappa hur han får bra yta på köttbiten.
Jag är ganska säker på att du inte är ett hopplöst fall. Alla kan lära sig laga "normal" mat så länge man tränar. Det är trots allt väldigt nödvändig kunskap.

Det finns många aktörer i livsmedelsindustrin som livnär sig på människor som inte orkar, vill eller kan laga mat. Du har hela restaurangbranchen som erbjuder nylagad mat, kyl- och frysdiskar som erbjuder kyld och fryst färdigmat.

Och prefab är inte alls på något sätt nödvändigtvis sämre än någons klassiskt gjorda flygande jakob på egenuppfödd kyckling. Kollar man bara innehållet så kan man snabbt sålla bort de sorter som inte faller en i smak sett till näringssammansättning och kaloriinnehåll.

Så att laga mat är absolut ingen nödvändig kunskap längre. Däremot är det en ekonomiskt bra kunskap att ha, och ganska rolig tycker jag.
 
@Dressyrtjejen_97 Alltså hur orkar du gång på gång bli påhoppad av männsikor på ett forum?
Förstår inte hur du orkar:crazy:

Inget negativt mot dig alls! Du och din familj har det på ett sätt medans andra har det på annat. Och det har ingen random människa på ett forum med att göra!
Du MÅSTE inte svara. Det är så respektlöst att hacka på dig.

Styrke kram om du vill ha.
 
@Dressyrtjejen_97 Alltså hur orkar du gång på gång bli påhoppad av männsikor på ett forum?
Förstår inte hur du orkar:crazy:

Inget negativt mot dig alls! Du och din familj har det på ett sätt medans andra har det på annat. Och det har ingen random människa på ett forum med att göra!
Du MÅSTE inte svara. Det är så respektlöst att hacka på dig.

Styrke kram om du vill ha.

Tack för omtanken Lipperta! :heart
Detta är dock ett diskussionsforum, och jag räknar med att andra personer har andra åsikter än mig. Är lyckligtvis inte allt för ofta jag känner mig rent påhoppad. :up:
 
Våran 20 år gamla spis har tyvärr bara två lägen i realiteten: On och off. (Där 1-4 är off och 5-9 är on). Så det gör det inte lättare tyvärr.
Men även med en vettig spis så blir inte såserna perfekta och köttet oftast lite småsegt.

Men din pappa gör ju enligt dig god mat och då är det ju perfekt att be honom hjälpa dig. Han använder antagligen samma spis som du ;)
 
Det finns många aktörer i livsmedelsindustrin som livnär sig på människor som inte orkar, vill eller kan laga mat. Du har hela restaurangbranchen som erbjuder nylagad mat, kyl- och frysdiskar som erbjuder kyld och fryst färdigmat.

Och prefab är inte alls på något sätt nödvändigtvis sämre än någons klassiskt gjorda flygande jakob på egenuppfödd kyckling. Kollar man bara innehållet så kan man snabbt sålla bort de sorter som inte faller en i smak sett till näringssammansättning och kaloriinnehåll.

Så att laga mat är absolut ingen nödvändig kunskap längre. Däremot är det en ekonomiskt bra kunskap att ha, och ganska rolig tycker jag.

Att det finns alternativ är väl ganska självklart. Däremot drar det snabbt iväg i kostnad och eftersom jag vet att @Dressyrtjejen_97 pluggar och har häst så kan jag anta att prisfrågan är relevant. Åtminstone när hon inte längre bor hemma hos sina föräldrar.
Däremot har jag i både denna tråd och tidigare trådar upplevt att det finns en önskan om en annan tillvaro än idag. Det är definitivt inte meningen att @Dressyrtjejen_97 ska känna sig påhoppad! Snarare tvärtom, så ett frö om att hon kan klara sig själv.
 
När det är ordning och reda delar jag och barnet på (jag äter väl minst 90%)

Frukost
1 avokado
2 kokta ägg
Te med mjölk eller Oatly iKaffe

Mellis
Banan eller smoothie på div frysta frukter och bär, ca 3dl totalt.
Te med mjölk/iKaffe

Lunch
Ångad torsk med lite smör
Kokt potatis
Broccoli
Gröna ärtor

Mellis
Banan eller smoothie som innan
Te med mjölk/iKaffe

Middag
Kyckling
Pasta
Lite grönt

Mellis
Smörgås med Bregott och en skiva ost
Te med mjölk/iKaffe

Portionerna varierar lite och så även middagen.

Knappar all mat och äter strax under 2000kcal/dag och 2500 en helgdag dör de sista 500 är/får vara "skräp".

Äter och tränar med PT "online". Äter ofta samma mat flera dagar på raken pga dålig fantasi.
 
Jag tänker snarare att alla oavsett hur lite eller mycket de själva lagar maten eller om någon annan gör det. Oavsett matvanor ska kunna svara här utan att behöva känna sig dumma :)
Jag har fått bra tips redan och intressant att höra vad och hur ofta/hur mycket ni äter, kul om fler vill/vågar skriva om sina vanor :)!

Jag vaknar ofta sent och äter sällan klassisk frukost.

Idag tex. har jag ätit följande:

Ca 12: en ostfralla och kaffe
Ca 16: två riesen kolor
ca 19: Middag ute på restaurang, fisk med rotsakspuré, sparris och hollandais. Tre glas vin :angel:
 
Att det finns alternativ är väl ganska självklart. Däremot drar det snabbt iväg i kostnad och eftersom jag vet att @Dressyrtjejen_97 pluggar och har häst så kan jag anta att prisfrågan är relevant. Åtminstone när hon inte längre bor hemma hos sina föräldrar.
Däremot har jag i både denna tråd och tidigare trådar upplevt att det finns en önskan om en annan tillvaro än idag. Det är definitivt inte meningen att @Dressyrtjejen_97 ska känna sig påhoppad! Snarare tvärtom, så ett frö om att hon kan klara sig själv.

Bra sagt, precis min tanke också! :up:
 
Jag vaknar ofta sent och äter sällan klassisk frukost.

Idag tex. har jag ätit följande:

Ca 12: en ostfralla och kaffe
Ca 16: två riesen kolor
ca 19: Middag ute på restaurang, fisk med rotsakspuré, sparris och hollandais. Tre glas vin :angel:
Det låter ju å andra sidan som rätt lite mat under en dag.
 
Det låter ju å andra sidan som rätt lite mat under en dag.

Inte lite kalorimässigt kanske om man slår ut det över dagen, men helt klart ojämnt fördelat! Äter ofta ett stort mål ute på kvällen. Därför väger jag ungefär 10 kilo mer än jag vill :angel: :p
 
Inte lite kalorimässigt kanske om man slår ut det över dagen, men helt klart ojämnt fördelat! Äter ofta ett stort mål ute på kvällen. Därför väger jag ungefär 10 kilo mer än jag vill :angel: :p
Jag tycker att det låter både lite och ojämnt fördelat. All mat under 7 av dygnets 24 timmar. Och så himla stort mål brukar det inte bli på restaurang där man får en portion serverad. En hel måltid för lite, är snarare min bild av din matdag.

Att äta dagens största måltid på kvällen ser jag inga problem med. Det är ju tvärtom det trevligaste sättet att äta. Jag äter middag runt kl 21 vanligtvis.
 
Jag tycker att det låter både lite och ojämnt fördelat. All mat under 7 av dygnets 24 timmar. Och så himla stort mål brukar det inte bli på restaurang där man får en portion serverad. En hel måltid för lite, är snarare min bild av din matdag.

Tro mig det var ett riktigt "tabberas" till middag! Jag sover ofta länge och det tar ett tag att komma igång under dagen. Jag har gått upp nästan 10 kilo sista 2 åren så för få kalorier äter jag uppenbarligen inte iaf! Nu är jag proppmätt och redo för sängen igen. Älskar att sova under vinterhalvåret ...
 
Jag vaknar ofta sent och äter sällan klassisk frukost.

Idag tex. har jag ätit följande:

Ca 12: en ostfralla och kaffe
Ca 16: två riesen kolor
ca 19: Middag ute på restaurang, fisk med rotsakspuré, sparris och hollandais. Tre glas vin :angel:

Låter som en kopia av mig.

Frukost nångång mellan 11 o 15. Te och en macka med smör
Em: Kaffe
Middag mellan 18.30 -20,30 Nåt lagat, idag blev det kyckling i ugn.
Kvällste mellan 24 - 3.00 Te 2 skorpor med smör + 2 mariekex med smör.
2 glas vin ca på kvällen
 
Ha, jag äter jättemycket jämfört med många i tråden. Men jag led av anorexia under många år och njuter numera så otroligt mycket av att kunna äta som en normal människa, utan ångest! Nu känner jag att man lever bara en gång och jag vill inte förvägra mig saker i jakt på den perfekta kroppen... så jag äter allt, men med måtta (oftast...!).

En typisk dag kan se ut såhär:

Frukost : kaffe, kokt ägg, halv dl naturell yoghurt, handfull blåbär, lite granola, chia och Goji.

Lunch : ngn form av pasta med någonting till (pesto/bolognese/grönsaker/fisk) eller kanske en bakad potatis med ost och sallad, eller sushi... vatten och kaffe, ofta något sött också såhär års kanske ett par pepparkakor eller en mince pie.

Middag : som lunchen, eller en sallad av matigare variant. Vatten att dricka. Ofta ett glas rött efteråt.

Plus att det kan bli ett extra kokt ägg, eller lite nötter, eller choklad, mer kaffe, under dagens lopp. Däremot är jag inte så förtjust i frukt så sånt blir det sällan, hellre bär då. Godis och chips blir det ibland flera gånger i veckan, beroende på humör.

Jag är 163 och väger runt 53 och håller vikten - antagligen för att jag rör på mig ganska mycket. Jag blir på ruskigt dåligt humör när jag är hungrig, och jag vill inte bli van vid att äta för lite igen - för mig blir det nästan som en drog och det är hemskt obehagligt, dessutom svårt att ta sig ur. Jag har dock märkt en stor skillnad sedan jag fyllde 40, det ÄR lättare att lägga på sig nu. Så kanske måste jag tänka om till slut..
 
Olika för olika dagar. Igår tex:
Första måltid åt jag runt 16. Kokt potatis, falukorv och senapssås. Runt 20.30 blev det tunnbröd med Julskinka och senap.

Äter typ aldrig frukost. Kan inte ens dricka en klunk vatten utan att få magknip resten av dagen. Min första måltid i dig brukar intas flera timmar efter jag vaknat. Är jag duktig så börjar jag med lunch runt 13 och det kan vara äggmackor eller rester från gårdagen. Sedan middag på kvällen och det blev vad jag är sugen på men typ pasta med sås eller potatis, sås, kött eller ris, sås, kyckling.

Under värre perioder intas mitt första mål efter 20.00. Då middagsaktigt i samma stuk som jag skrev ovan.

Under en duktig dag kan jag infört ett mellanmål med men funderar på att ha ett fruktfat ståendes på soffbordet för att få i mig mer frukt.

Sköter maten som bäst när jag är hemma hos min ena syster.
 
Jag vaknar ofta sent och äter sällan klassisk frukost.

Idag tex. har jag ätit följande:

Ca 12: en ostfralla och kaffe
Ca 16: två riesen kolor
ca 19: Middag ute på restaurang, fisk med rotsakspuré, sparris och hollandais. Tre glas vin :angel:
Men näringsmässigt kan det där väl inte innehålla allt av vitaminer och mineraler som man behöver. Kalorierna kommer ju från fett och socker mest.
 
Jag äter under normala jobbdagar:
Morgon - en glas varm o'boy.
Frukost (på jobbet) - 2 mackor med smör, pepparsalami och rödbetssallad och vatten.
Lunch (på jobbet) - 4 mackor med smör, pepparsalami och rödbetssallad och vatten.
Ibland äter jag bara två mackor på lunchen och sparar de andra två och äter på eftermiddagen.
När jag kommer hem på kvällen försöker jag äta något, har blivit risgrynsgröt då det är smidigt att värma.

Vad jag äter när jag är ledig...
Morgon/Frukost - en stor kopp te.
Lunch - kan bli allt från riktig mat till att bara äta nån köttbit eller mackor.
Kväll - en stor kopp te.

Jag vet med mig att mina matvanor är helt uppåt väggarna, men jag vet inte riktigt hur jag kan ändra smidigt så att det går ihop sig med jobb och ork m.m.
Skulle vilja ha ett program/app där man matar in vad man ätit och det talar om hur mycket till du behöver äta för att klara dagens behov osv. Det hade nog kunnat hjälpa mig.

Skulle nog våga påstå att TS äter i alla fall mer än mig. :)
När äter du riktig mat? :eek:
 
Och nej, det är definitivt ingen förmån du har haft. Det är ett föräldraskap som inte har rustat barnet för vuxenlivet.
Håller inte med dig! Jag tycker absolut att det är en förmån. Jag har aldrig lagat mat hemma, utan har en mamma som stått för det till, i det närmaste, 100 %. Då jag flyttade hemifrån insåg jag att jag måste äta (då inte mamma eller farmor bjöd på mat), och har med tiden lärt mig laga mat.
Tycker det känns lite fult att du klankar ner på @Dressyrtjejen_97 föräldrar. Det finns många sätt att ta hand om och uppfostra sina barn.
Jag igen tycker inte att 5-6-åringar ska behöva laga mat. Verkligen inte.
 
Har laddat ner appen Lifesum och skrev in exempelmaten som i första inlägget och fick då resultatet 2557 kalorier. Vilket är över det högsta som är rekommenderat för kvinnor i min ålder.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ja, vad brukar ni laga för middagar hemma? Varför jag undrar är för att själv är jag sådan att jag vill ha varierande mat hemma och det...
2
Svar
37
· Visningar
3 717
Senast: Mabuse
·
Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: Björk
·
Övr. Barn Ja, rubriken säger väl det mesta tror jag. Vi har stött på lite problem, och jag behöver bolla lite funderingar och frågor med folk som...
Svar
13
· Visningar
1 452
Senast: Bebben
·
  • Låst
Övr. Barn I alla föräldratidningar tycker jag man läser om mammor som skäms över att de inte kunnat/velat amma och hur insändare vill att man...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 964
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp