Bukefalos 28 år!

Mat under en dag

Jag har verkligen inte rekommenderat varesig kaloriräkning eller att TS ska dra ner på maten, tvärt om har jag föreslagit vad hon kan äta för att lägga på sig fler kg om hon vill gå upp lite mer.

Jag ingår i gruppen "alla", så om du tycker att jag inte ska ta åt mig så skriv inte "alla" isf!
Ursäkta, jag borde såklart skrivit "flera" eller "många".
 
Frukost: Lättfil med müsli, stor kopp te med mjölk. Ibland ett ägg
Lunch: Lagad mat; matlåda om jag har rester, annars t ex kycklingklubba och sallad från Ica. Idag blev det en Paulun-soppa och två clementiner
Kväll: oftast någon matigare macka, kanske soppa
Mellanmål: oftast inget, ibland en frukt.

Jag är sällan hungrig annat än till frukost/lunch.
 
Håller inte med riktigt. Mina föräldrars "uppfostran", särskilt på senare år, har fullkomligen spårat ur. Nu tycker jag dock att vi lämnar den debatten därhän.

Men ja, däremot håller jag med om att man kan diskutera huruvida 5-6 åringar ska laga mat.

Du är ju dock vuxen nu tänker jag?

Självklart ska inte 5-6 åringar laga mat på egen hand. Däremot är det ju kanon om de deltar i matlagningen tillsammans med föräldrarna? På samma sätt som barnen följer med på restaurang, lär sig uppskatta god mat och lär sig umgås och uppföra sig i sociala sammanhang. Ngt som de ju har nytta av i framtiden.
Jag känner nog ingen 20-åring som bara kan micra färdigmat eller koka makaroner. Det hade helt klart känts avvikande. Det har ju sista åren varit en stark trend med mat och unga människor brukar ju vara snabba med att snappa upp trender och nyheter!
 
Du är ju dock vuxen nu tänker jag?

Självklart ska inte 5-6 åringar laga mat på egen hand. Däremot är det ju kanon om de deltar i matlagningen tillsammans med föräldrarna? På samma sätt som barnen följer med på restaurang, lär sig uppskatta god mat och lär sig umgås och uppföra sig i sociala sammanhang. Ngt som de ju har nytta av i framtiden.
Jag känner nog ingen 20-åring som bara kan micra färdigmat eller koka makaroner. Det hade helt klart känts avvikande. Det har ju sista åren varit en stark trend med mat och unga människor brukar ju vara snabba med att snappa upp trender och nyheter!
Fast alltså, när jag var 20 så tror jag inte att jag lagade mat, mer än grillkorv typ. Och åt färdigrätter på jobbet. Så det är inte konstigt alls. Men oekonomiskt och ohälsosamt.
 
Du är ju dock vuxen nu tänker jag?

Självklart ska inte 5-6 åringar laga mat på egen hand. Däremot är det ju kanon om de deltar i matlagningen tillsammans med föräldrarna? På samma sätt som barnen följer med på restaurang, lär sig uppskatta god mat och lär sig umgås och uppföra sig i sociala sammanhang. Ngt som de ju har nytta av i framtiden.
Jag känner nog ingen 20-åring som bara kan micra färdigmat eller koka makaroner. Det hade helt klart känts avvikande. Det har ju sista åren varit en stark trend med mat och unga människor brukar ju vara snabba med att snappa upp trender och nyheter!

Jag är enig med dig! :up:

Och det var precis det jag menade med små barn och matlagning - att de deltar/hjälper till - absolut, men inte att de tar något större ansvar.
 
Fast alltså, när jag var 20 så tror jag inte att jag lagade mat, mer än grillkorv typ. Och åt färdigrätter på jobbet. Så det är inte konstigt alls. Men oekonomiskt och ohälsosamt.

Inte jag heller, och när jag var i den åldern var det ändå ett par år sedan jag flyttade hemifrån. Jag lagar väldigt sällan (någon mer avancerad) mat ens idag.

Jag älskar mat, jag är t.om. intresserad av matlagning i teorin (att se på TV eller läsa om t.ex.) men tycker det är aptråkigt att laga. Det innebär varken att jag svälter, nödvändigtvis äter särskilt ohälsosamt eller att jag inte kan svänga ihop en hyfsad middag.
 
Du är ju dock vuxen nu tänker jag?

Självklart ska inte 5-6 åringar laga mat på egen hand. Däremot är det ju kanon om de deltar i matlagningen tillsammans med föräldrarna? På samma sätt som barnen följer med på restaurang, lär sig uppskatta god mat och lär sig umgås och uppföra sig i sociala sammanhang. Ngt som de ju har nytta av i framtiden.
Jag känner nog ingen 20-åring som bara kan micra färdigmat eller koka makaroner. Det hade helt klart känts avvikande. Det har ju sista åren varit en stark trend med mat och unga människor brukar ju vara snabba med att snappa upp trender och nyheter!
Säger hon som beskriver sin egen kost med restaurangbesök och mycket vin? ;)
 
En av de många problematiska aspekterna här är väl just den där kopplingen mellan näring och energi, som du gör på ett implicit och till synes väldigt självklart vis.

Menar du att näring och energi inte har någon som helst koppling? Det är självklart intressant att diskutera vad som är näring och vad som är energi, vad man får för näring för sina kalorier. Och det som diskuteras en del här: även om man inte har viktproblem, är det bra med snask/socker/godsaker?
 
Menar du att näring och energi inte har någon som helst koppling? Det är självklart intressant att diskutera vad som är näring och vad som är energi, vad man får för näring för sina kalorier. Och det som diskuteras en del här: även om man inte har viktproblem, är det bra med snask/socker/godsaker?
Näring har med alla sätt på vilka mat kan vara nyttigt att göra. I diskussioner som den här, tenderar nyttighet och kaloribegränsning att hanteras mer eller mindre synonymt.

TS äter uppenbarligen vanlig hederlig mat, och därutöver lite sötsaker och snacks. Jag tror inte att det är en slump att sötsakerna är det lilla och den vanliga hederliga maten den större delen av vad hon äter.
 
Säger hon som beskriver sin egen kost med restaurangbesök och mycket vin? ;)

?
Skum kommentar. Det betyder ju inte per automatik att jag inte kan laga mat, eller hur menar du? Jag uppskattar god mat i alla former. Jag är uppväxt med en pappa som lagade gourmetmat från världens alla hörn. Har inga svårigheter att dra ihop en god middag, även om jag föredrar att gå ut på restaurang, av praktiska och sociala skäl. Min lägenhet rymmer inte så många middagsgäster.
 
Jag tror att du några gånger har skrivit om när du lagat mat även om det inte är ofta
Och det har inte varit makaroner och köttbullar haha :)

Jag älskar god mat! Mitt kök är litet och vännerna är många så vi ses ofta ute av den anledningen. Men lagar vi mat hos ngn med större boning så brukar jag oftast bli köksansvarig :D
 
En normal dag:
Frukost:
Två rostade mackor med smör och några lager ost.

Fem stora matskedar med gröt och äppelmos med grädde och mjölk till.
Ca 3 koppar kaffe med mjölk.
Sen oftast 2 koppar på eftermiddagen så totalt 5 koppar kaffe.
Ca 1-2 koppar te.

Lunch: varierande tex en stor portion soppa eller potatis med tex köttbullar och lingonsylt med brunsås.

Middag: också varierande men tex pasta med korv och sås.

Övrigt: filmjölk på kvällen med sylt och müsli.
En kexchoklad.
Några halstabletter.
Ofta lite chips eller liknande alternativt smoothie.
Ett glas saft.
Vatten.

Min fråga är om detta är normalt med mat eller mycket/lite? Och ungefär vad detta skulle landa på kalorimässigt under en dag?
Sen är jag nyfiken på ungefär vad ni brukar äta under en dag.
Min matdag består av
Morgonen En kopp kaffe och en snus
Frukost idag blev det två små potatisar och ett isterband och ett glas saft
Lunch en banan
Middag äter jag någon gång ibland om jag är hungrig .Idag blev det några skivor Gravad lax
 
Kom igen, få 20 åringar lagar ordentlig mat. Minns när jag och mina vänner var runt 20, det var standard med pommes,korv,hamburgare ,nudlar.
Fast vi bodde själva, den riktiga matlagningen kom igång några år senare, hade dock ett ex som lagade riktig mat redan som 19 åring. Men han är den ända jag minns av de ungefär femton jag umgicks med på den tiden.
Lära sig laga mat är verkligen inte svårt och det gör man när man behöver:)
 
Jag är enig med dig! :up:

Och det var precis det jag menade med små barn och matlagning - att de deltar/hjälper till - absolut, men inte att de tar något större ansvar.
Var ju en som beskrev i tråden att hon som 6 åring lagade mat, hur sjutton går det till?
6 åringar ska baka chokladbollar och få mat servetad av föräldrar!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ja, vad brukar ni laga för middagar hemma? Varför jag undrar är för att själv är jag sådan att jag vill ha varierande mat hemma och det...
2
Svar
37
· Visningar
3 715
Senast: Mabuse
·
Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Björk
·
Övr. Barn Ja, rubriken säger väl det mesta tror jag. Vi har stött på lite problem, och jag behöver bolla lite funderingar och frågor med folk som...
Svar
13
· Visningar
1 445
Senast: Bebben
·
  • Låst
Övr. Barn I alla föräldratidningar tycker jag man läser om mammor som skäms över att de inte kunnat/velat amma och hur insändare vill att man...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 951
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp