Bukefalos 28 år!

Mat under en dag

Håller inte med dig! Jag tycker absolut att det är en förmån. Jag har aldrig lagat mat hemma, utan har en mamma som stått för det till, i det närmaste, 100 %. Då jag flyttade hemifrån insåg jag att jag måste äta (då inte mamma eller farmor bjöd på mat), och har med tiden lärt mig laga mat.
Tycker det känns lite fult att du klankar ner på @Dressyrtjejen_97 föräldrar. Det finns många sätt att ta hand om och uppfostra sina barn.
Jag igen tycker inte att 5-6-åringar ska behöva laga mat. Verkligen inte.

Håller inte med riktigt. Mina föräldrars "uppfostran", särskilt på senare år, har fullkomligen spårat ur. Nu tycker jag dock att vi lämnar den debatten därhän.

Men ja, däremot håller jag med om att man kan diskutera huruvida 5-6 åringar ska laga mat.
 
Hmm

Kan ta senaste jobbdagen, då jag även är igång med hästar och full fart mm
Torsdags
9 - Frukost - 2 hårda mackor, 1 ägg, 1 kopp te
13 - Lunch - tonfikssallad
16-17 1 frukt
21:00 Middag - Kycklingwok (som blir morgondagens lunch)

Söndags när man är ledig och har en kugn dag med hästar, hundar och renovering
Långfrukost
8-9:30 2 hårda mackor, 2 ägg,tomat, avocado, kopp te
11:30 1 äpple snodde även en morot från hästen
15:30 Lunch/middag Spaghetti & köttfärssås med grönsllad
20:00 toast med ost, skinka och tomat samt en stor kopp te
runt 21 popcorn och cola zero *mums*

Äter väldigt varierat beroende på vad jag gör under en dag. Vissa dagar äter jag bra mycket mer än detta och vissa dagar glömmer jag bort att äta. Tur jag har min dexcom som visar/säger till när jag behöver mat :)
 
En vanlig dag under arbetsveckan kan se ut såhär för mig:

Frukost kl 8, efter att ha promenerat hunden, fodrat hästar och kört ungarna till dagis: Ca 1 dl kvarg, 1 dl hallon och 1 dl hemmagjord granola
Kl 10-10.30: Frukt
KL 12: Lunch. Lagad mat från gårdagens middag. Fisk, kött, kyckling med potatis, ris pasta eller vad vi nu åt dagen innan
KL 14.30-15 Mellanmål. Frukt, ett par knäckebröd, kokt ägg, kvarg eller proteinshake
KL 17-18 Middag. Lagad mat i form av något liknande som ovan + sallad eller grönsaker
KL 20-21 Kvällsmat. Oftast ett par smörgåsar eller knäckebröd med något pålägg/ägg

Dricker 5-6 koppar kaffe under en arbetsdag också :angel:

Försöker att äta proteinrikt då jag tränar tre-fyra dagar i veckan, rider flera pass, promenerar mycket och är aktiv med barn och allt som rör att ha fyra hästar hemma på gården. Kämpar vissa perioder med att inte småäta under eftermiddagen och kvällen utan hålla mig till mina mål mat och äta ordentligt då istället utan att överäta. Är en gottegris men klarar jag att hålla mig från småätandet några dagar minskar suget och jag håller en jämnare och bättre energinivå som passar mitt liv.
 
Har laddat ner appen Lifesum och skrev in exempelmaten som i första inlägget och fick då resultatet 2557 kalorier. Vilket är över det högsta som är rekommenderat för kvinnor i min ålder.
Det beror på dina behov. Uppenbarligen håller du dig viktstabil på detta och då har nu nog ett energibehov därikring.
Det finns verkligen inga anledningar alls till att räkna kalorier och fundera över intaget när du inte har några problem. Släpp det och njut av maten bara.

Jag tror dessutom inte att man får korrekta beräkningar utan att väga och hålla påför varje måltid. Det blir inte rätt om du höftar mängder eller bara använder de livsmedel som ligger i appen.
 
Fy så irriterad jag blir på den här tråden. TS undrar över sitt matintag, alla tar för givet att hon vill banta och många påpekar att det skulle vara för mycket mat. Även när TS sedan förklarar att hon är normalviktig och dessutom varit underviktig innan så fortsätter det komma orelevanta inlägg om att minska/ändra/plocka bort mat.
TS rekommenderas dessutom att räkna kalorier - trots att hon inte har problem med vikt eller liknande.

Är det ingen av er som tycker det här blir problematiskt??
Fan så sur jag blir på det här.

Ta för fan reda på vem ni pratar med och hur dennes situation ser ut innan ni börjar rekommendera bantning eller kaloriräkning!
 
Ta för fan reda på vem ni pratar med och hur dennes situation ser ut innan ni börjar rekommendera bantning eller kaloriräkning!

Hoppsan. Nu har jag inte rekommenderat kaloriräkning eller bantning, men visst är det intressant att veta vad den egna kroppen behöver, oavsett om man är fullt nöjd (och vill stanna där) eller vill förändra något (upp eller ner).
 
Hoppsan. Nu har jag inte rekommenderat kaloriräkning eller bantning, men visst är det intressant att veta vad den egna kroppen behöver, oavsett om man är fullt nöjd (och vill stanna där) eller vill förändra något (upp eller ner).
Har du inte rekommenderat det behöver du inte ta åt dig :)
Och nej jag ser verkligen inte syftet med att rekommendera kaloriräkning till okända människor. Man kan prata om mat och kroppens behov på så många bättre sätt!

(Lite mer kunskap om näringslära och kroppens behov är också fint om man ska ge tips)
 
Har du inte rekommenderat det behöver du inte ta åt dig :)
Och nej jag ser verkligen inte syftet med att rekommendera kaloriräkning till okända människor. Man kan prata om mat och kroppens behov på så många bättre sätt!

Man kan prata på många sätt, punkt. Men om man är intresserad av den egna kroppens näringsintag/åtgång är det ju lämpligt att diskutera kring måtten av det man stoppar i sig (kcal).

Sedan tycker jag alltid det är intressant att diskutera kost. Det är inte bara vid viktnedgång som det är intressant att dra ner på t ex snask och socker. Kroppen mår inte bra av för mycket av den varan, oavsett vad man väger.
 
Man kan prata på många sätt, punkt. Men om man är intresserad av den egna kroppens näringsintag/åtgång är det ju lämpligt att diskutera kring måtten av det man stoppar i sig (kcal).

Sedan tycker jag alltid det är intressant att diskutera kost. Det är inte bara vid viktnedgång som det är intressant att dra ner på t ex snask och socker. Kroppen mår inte bra av för mycket av den varan, oavsett vad man väger.
Ser du inte problemet med att prata på det sättet när du inte vet vem som läser?
Utifrån de problem vi har i samhället med ouppnåerliga ideal, psykisk ohälsa, kroppsmissnöje osv.
Oavsett hur man ligger till viktmässigt så kan man ju dra igång eller trigga väldigt onödiga saker.

Varför inte prata mer generellt tills man vet mer om vad problemet är?
Eller hålla sig borta från kommentarer som "oj så mkt mat!" när man inte har så stor kunskap om näringslära eller energibehov.
 
Ser du inte problemet med att prata på det sättet när du inte vet vem som läser?
Utifrån de problem vi har i samhället med ouppnåerliga ideal, psykisk ohälsa, kroppsmissnöje osv.
Oavsett hur man ligger till viktmässigt så kan man ju dra igång eller trigga väldigt onödiga saker.

I så fall tycker jag hela nätet är ett enda stort problem. Vi vet inte vem som läser.

Jag tycker tvärtom att vi behöver ett annat förhållningssätt till t ex kalorier och diskussioner runt kropp. Inte mer FY! och TABU!
 
I så fall tycker jag hela nätet är ett enda stort problem. Vi vet inte vem som läser.

Jag tycker tvärtom att vi behöver ett annat förhållningssätt till t ex kalorier och diskussioner runt kropp. Inte mer FY! och TABU!
Jag ser liksom inte att kaloriprat tillför något alls.

Jag har skrivit flera inlägg i den hör tråden kring TS kost som inte handlat något om kalorier men som ändå berört hur hon skulle kunna tänka för att få ett bättre näringsintag.
 
Jag ser liksom inte att kaloriprat tillför något alls.

Jag har skrivit flera inlägg i den hör tråden kring TS kost som inte handlat något om kalorier men som ändå berört hur hon skulle kunna tänka för att få ett bättre näringsintag.

Jag ser många diskussioner som enligt mig inte tillför något, men min uppfattning är ingen allenarådande sanning.

Jag tycker absolut det är intressant att i vissa diskussioner titta på kaloriintag.

Vi tycker olika.
 
Fy så irriterad jag blir på den här tråden. TS undrar över sitt matintag, alla tar för givet att hon vill banta och många påpekar att det skulle vara för mycket mat. Även när TS sedan förklarar att hon är normalviktig och dessutom varit underviktig innan så fortsätter det komma orelevanta inlägg om att minska/ändra/plocka bort mat.
TS rekommenderas dessutom att räkna kalorier - trots att hon inte har problem med vikt eller liknande.

Är det ingen av er som tycker det här blir problematiskt??
Fan så sur jag blir på det här.

Ta för fan reda på vem ni pratar med och hur dennes situation ser ut innan ni börjar rekommendera bantning eller kaloriräkning!
TS frågar själv i första inlägget vad hon kan hamna på kalorimässigt på en dag. Därav har nog många rekommenderat appar.
Sen behöver ju inte det betyda att man vill gå ned i vikt.
 
Fy så irriterad jag blir på den här tråden. TS undrar över sitt matintag, alla tar för givet att hon vill banta och många påpekar att det skulle vara för mycket mat. Även när TS sedan förklarar att hon är normalviktig och dessutom varit underviktig innan så fortsätter det komma orelevanta inlägg om att minska/ändra/plocka bort mat.
TS rekommenderas dessutom att räkna kalorier - trots att hon inte har problem med vikt eller liknande.

Är det ingen av er som tycker det här blir problematiskt??
Fan så sur jag blir på det här.

Ta för fan reda på vem ni pratar med och hur dennes situation ser ut innan ni börjar rekommendera bantning eller kaloriräkning!
Jag har verkligen inte rekommenderat varesig kaloriräkning eller att TS ska dra ner på maten, tvärt om har jag föreslagit vad hon kan äta för att lägga på sig fler kg om hon vill gå upp lite mer.

Jag ingår i gruppen "alla", så om du tycker att jag inte ska ta åt mig så skriv inte "alla" isf!
 
Man kan prata på många sätt, punkt. Men om man är intresserad av den egna kroppens näringsintag/åtgång är det ju lämpligt att diskutera kring måtten av det man stoppar i sig (kcal).

Sedan tycker jag alltid det är intressant att diskutera kost. Det är inte bara vid viktnedgång som det är intressant att dra ner på t ex snask och socker. Kroppen mår inte bra av för mycket av den varan, oavsett vad man väger.
En av de många problematiska aspekterna här är väl just den där kopplingen mellan näring och energi, som du gör på ett implicit och till synes väldigt självklart vis.
 
En vanlig dag under arbetsveckan kan se ut såhär för mig:

Frukost kl 8, efter att ha promenerat hunden, fodrat hästar och kört ungarna till dagis: Ca 1 dl kvarg, 1 dl hallon och 1 dl hemmagjord granola
Kl 10-10.30: Frukt
KL 12: Lunch. Lagad mat från gårdagens middag. Fisk, kött, kyckling med potatis, ris pasta eller vad vi nu åt dagen innan
KL 14.30-15 Mellanmål. Frukt, ett par knäckebröd, kokt ägg, kvarg eller proteinshake
KL 17-18 Middag. Lagad mat i form av något liknande som ovan + sallad eller grönsaker
KL 20-21 Kvällsmat. Oftast ett par smörgåsar eller knäckebröd med något pålägg/ägg

Dricker 5-6 koppar kaffe under en arbetsdag också :angel:

Försöker att äta proteinrikt då jag tränar tre-fyra dagar i veckan, rider flera pass, promenerar mycket och är aktiv med barn och allt som rör att ha fyra hästar hemma på gården. Kämpar vissa perioder med att inte småäta under eftermiddagen och kvällen utan hålla mig till mina mål mat och äta ordentligt då istället utan att överäta. Är en gottegris men klarar jag att hålla mig från småätandet några dagar minskar suget och jag håller en jämnare och bättre energinivå som passar mitt liv.

Jösses vilken Flashback jag fick från ditt inlägg. När jag fick diabetse -90 så såg min dag ut såhär nästintil exakt (fast noggrant uppvägt vad man fick äta och hur mycket) men tiderna.

Holt onödigt inlägg från min sida men kände jag var tvungen att inflika detta
 
@Dressyrtjejen_97 Google har många recept sen när man väl vill prova att laga mat. Det är min livlina de veckor jag måste laga mat. Jag tycker verkligen inte det är roligt att laga mat eller baka.:rofl: men varannan vecka står jag för maten och man tröttnar på att äta ute ( sen kostar det ju en del också)

Det finns så mycket mer i affärerna nu som är lätt att göra/värma.

Min väninna invigde sin spis efter 1½ år. Innan dess användes bara micron :rofl:
Faktiskt osäker på m hon nyttjade den så mycket mer under sin studietid här i västergötaland. Det ska jag låta vara osagt. :D
 
Jösses vilken Flashback jag fick från ditt inlägg. När jag fick diabetse -90 så såg min dag ut såhär nästintil exakt (fast noggrant uppvägt vad man fick äta och hur mycket) men tiderna.

Holt onödigt inlägg från min sida men kände jag var tvungen att inflika detta

Det är de här tiderna som funkar bra med jobb och barn så det har varit ungefär lika i flera år här :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ja, vad brukar ni laga för middagar hemma? Varför jag undrar är för att själv är jag sådan att jag vill ha varierande mat hemma och det...
2
Svar
37
· Visningar
3 717
Senast: Mabuse
·
Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: Björk
·
Övr. Barn Ja, rubriken säger väl det mesta tror jag. Vi har stött på lite problem, och jag behöver bolla lite funderingar och frågor med folk som...
Svar
13
· Visningar
1 452
Senast: Bebben
·
  • Låst
Övr. Barn I alla föräldratidningar tycker jag man läser om mammor som skäms över att de inte kunnat/velat amma och hur insändare vill att man...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 964
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp