Bukefalos 28 år!

Mata småfåglarna

Bra med prisuppgift, jag brukar köpa på Citygross för 186 kr/20 kg tror jag det var, men jag ska ändå in och köpa strö så då kan jag passa på och köpa solrosfrön. Tömde säcken igår och fick fylla på med hampfrön så de inte svälter tills jag köpt mer. :up:
Tror tyvärr att det var bara ett tillfälligt pris.
 
I morgon ska jag åka och köpa massor med mat till alla pippisarna, både stora och små. :love: Jag ska lämna in bilen på verkstan och då får jag låna en skåpbil istället som omväxling så jag ska på shoppingrunda. :d

@Chili Mina hackspettar sitter och tuggar i sig av talgbollarna, jordnötterna och även solrosfröna, jag har aldrig testat att smeta ner trädstammar.
 
Har inte hängt ut mina matstationer än. Har ingen bra balkong för matning.. får väl se hur jag gör, har både jordnötter och solrosfrön att mata med men det kanske är dumt att göra på balkongen (som om jag brytt mig om det innan..)
 
Det f
Har inte hängt ut mina matstationer än. Har ingen bra balkong för matning.. får väl se hur jag gör, har både jordnötter och solrosfrön att mata med men det kanske är dumt att göra på balkongen (som om jag brytt mig om det innan..)
Det finns skalade solrosfrön om du inte vill få det så skräpigt på balkongen. :idea:
 
Det är det jag har :)
Tänkte mest på att hyresvärden kanske inte uppskattar att jag hänger ut fågelmat på balkongen, skadedjur och så där menar jag.
Kolla med hyresvärden först. En del hyresvärdar har regler mot fågelmatning på balkongen eller från lägenheten.
 
Dom flesta fågelmatare som man köper har för nära mellan sittpinne och hål för att domherrarna ska kunna nå, dom är ganska stora o klumpiga. Men nu vet ju inte jag vad du har för matstation åt dom förstås ;) men det är en vanlig anledning. Dom äter dom flesta frösorter som dom kommer åt.
En gammal skogshuggare som jag känner han har gjort en vanlig bred planka på höga ben som han strör ut havre på (det är det enda han ger småfåglarna vid huggarkojan) och han får både domherrrar och gulsparvar på den, förutom de andra vanliga sorterna. Så en sån har jag gjort som jag ströar ut på och där trivs dom lite större pippiarna och dom som vill äta från marken :idea::up:
Hm...får bli väldigt höga ben i så fall. Vill inte mata katten med fåglar :o.
 
Ikväll åker jag till torpet igen, ska bli spännande att se vad som finns kvar! Matade med svarta solrosfrön, havrekross och linfrön samt talgbollar. Hoppas tofsmesen hittar dit igen. :) Någon som har kletat fett på trädstammar som mat? Ska vara poppis bland hackspettar bland annat.
Här älskar hackspettarna jordnötter.
 
Det gick inte att få tag på mer hampfrön, verkar vara svårt enligt återförsäljaren, men nu hänger det nya talgkorvar, talgbollar, jordnötter och vildfågelmix lyx ute åt de små. Det var massor med hampa i lyxblandningen så jag hoppas det passar dem. :d
 
Det gick inte att få tag på mer hampfrön, verkar vara svårt enligt återförsäljaren, men nu hänger det nya talgkorvar, talgbollar, jordnötter och vildfågelmix lyx ute åt de små. Det var massor med hampa i lyxblandningen så jag hoppas det passar dem. :d

Såg hampfrön på jula igår men det kanske är slut lokalt?

Konstaterar blåmes, talgoxe och talltita vid matningen. De andra är lite blyga ännu. ;) frekventa besökare men det har inte gått åt så mycket mat.
 
Hacke börjar vänja sig vid mig här. Förr har han (och hon, det verkar vara ett par) flugit iväg vid ljudet av att kameran knäppte av. Nu sitter han kvar fastän jag tar kort :).
Tyvärr vill inte mitt photobucket vara med så jag kan inte ladda upp bilderna :down:.
 
Såg hampfrön på jula igår men det kanske är slut lokalt?

Konstaterar blåmes, talgoxe och talltita vid matningen. De andra är lite blyga ännu. ;) frekventa besökare men det har inte gått åt så mycket mat.
Ah, var inne på Granngården och där var det slut. Köpte solrosfröna på CG som vanligt Granngården för svinigt dyra, men Jula tänkte jag aldrig på att kolla. :idea:
 
Hacke börjar vänja sig vid mig här. Förr har han (och hon, det verkar vara ett par) flugit iväg vid ljudet av att kameran knäppte av. Nu sitter han kvar fastän jag tar kort :).
Tyvärr vill inte mitt photobucket vara med så jag kan inte ladda upp bilderna :down:.

Mysigt med hacke! Vi har populära aspar där de häckar precis utanför trädgården. Hoppas på fler. :D tips, hanen har röd fläck i nacken, det har inte honan. :) spillkråka o gröngöling har aldrig kommit till matningen dock.
 
Jag kommer precis från GG och dom har börjat prissänka fågelmaten :up:
Kanske bara tillfälligt, men 20 kg solrosfrö för 149 kr - det är bra! Jag nöp 2 säckar direkt :p
Jag vet inte om det är jättebra pris, men 50 talgbollar för 69 kr kändes bra iallafall, jag har bara sett dyrare häromkring. Sen hittade jag äntligen en matstation (där jag bara ska ha jordnötter) i lämplig storlek :up:.
 
Jag kommer precis från GG och dom har börjat prissänka fågelmaten :up:
Kanske bara tillfälligt, men 20 kg solrosfrö för 149 kr - det är bra! Jag nöp 2 säckar direkt :p
Jag vet inte om det är jättebra pris, men 50 talgbollar för 69 kr kändes bra iallafall, jag har bara sett dyrare häromkring. Sen hittade jag äntligen en matstation (där jag bara ska ha jordnötter) i lämplig storlek :up:.
Ska in i morgon så jag ska kolla vad de tar för fröna då, sist så var de dyra på solrosfrön så det pris som någon annan betalat måste varit lokalt.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 080
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp