Mata småfåglarna

Bor ni i skogen på något vis? Testa i så fall att spela upp deras läte. :) Mina föräldrar bor ca 800 m bort omgivna av åkrar med skog runt. De har aldrig stjärtmesar eller tofsmes hos sig. Däremot har de gulsparv som nog aldrig kommer förirra sig till mig som bor omsluten av skog. Tänk om en järpe kunde förirra sig till trädgården dock. :idea:
 
Påfyllning idag och jädrar vad blåmesar det är vid matningen nu. En minut tog det väl när jag gått iväg så var det mängder med blåmesar och ett gäng talgoxar där. Vältrafikerat. :) Mössen har också hittat påsarna så tunnor fick införskaffas. De gillade havrekrossen mer än vad fåglarna gör. :p Hampafrön är inte heller så populärt, gissar att bl.a. finkar gillar sådana bäst och de har nog inte hittat dit.
 
Påfyllning idag och jädrar vad blåmesar det är vid matningen nu. En minut tog det väl när jag gått iväg så var det mängder med blåmesar och ett gäng talgoxar där. Vältrafikerat. :) Mössen har också hittat påsarna så tunnor fick införskaffas. De gillade havrekrossen mer än vad fåglarna gör. :p Hampafrön är inte heller så populärt, gissar att bl.a. finkar gillar sådana bäst och de har nog inte hittat dit.
Steglitsen gillar hampa. :love:

Under de 10 år jag bott här har jag aldrig sett en stjärtmes, bara i fjällen. :( De flesta domherrar brukar hålla till hos grannen men några/vinter kommer ner hos mig men även grannen har noterat att det är färre domherrar nu än tidigare så jag har tipsat om smittor vid fågelbordet. Nu är det tyvärr mörkt när jag åker och kommer hem hela julhelgen, men jag ska försöka komma ihåg att fylla på automaterna och kratta undan under dem. :idea:
 
Sitter i torpet med prima utsikt mot matningen. Enorm trafik! Många arter idag. Nyss var där tio stjärtmesar igen. :love:
Där utöver har vi idag domherre, svartmes, blåmes (mängder!), talgoxe, talltita och större hackspett. Stjärtmesar älskar talgbollar kan jag meddela.
 
Dagen utökades med ekorre och koltrast. Ekorren skyndade förbi matningen upp i några buskar så den försöker nog inte sno deras mat, den kommer nog inte upp dit heller.
 
Nio minus här nu. Gick ut och fyllde på fullt hos fåglarna så det inte tar slut.
Får fylla på flera gånger med vatten i morgon om kylan fortsätter.
 
Pappa fyllde en liten matare med solrosfrön och hela behållaren för talgbollar. Det var nästan helt slut, även på bollarna, på en dag. De hade till och med ätit upp havrekrossen som legat orörd i sitt rör i veckor. Så fyllde på allt igår, jordnötter, solrosfrön, talgbollar, viltblandning. Ska dit idag igen och se hur mycket de ätit. Hade tyvärr slarvat pga att jag inte varit där på några dagar. Var -18 idag på morgonen så nog går det åt lite mat om de ska överlevna.
 
Själv fyllde jag allt nu när köldknäppen skulle komma, igår fick jag fylla på igen. Nu tyckte jag mig ana spår av klövar under de tömda automaterna så rådjuren kan mycket väl varit framme igen, men hellre mina fröautomater än mina fruktträd. :d

Idag finns det frön kvar i automaterna och fåglarna är i full fart med att tömma dem. Talgbollarna är populära men jag ska fylla på med "korvarna" som de verkligen älskar. :d:d:d
 
Hade herr och fru domherre på besök nedanför fågelmaten i morse. Vill gärna mata dom men vill samtidigt inte mata katten med småfåglar :p. Ska se om jag kan snickra ihop en platta på en pinne senare idag, så jag kan lägga fågelmat där.
 
Vore det inte bra att ge dom hönsmat?
Granngårdens BAS ligger ju högre i fett än solrosfrön. Och så behöver dom inte skala, borde bli mindre skräpigt och mindre risk för smitta när dom dka kava runt i alla skal på marken och leta frön som någon tappat.
 
Det verkar vara så att stjärtmesarna alltid dyker precis efter vi kommit dit eller efter att man fyllt på matrn. Som om de sitter på lur och vågar sig fram när man visat att det är lugnt, inga rovdjur på plats. Två domherrar framme idag också, samt blåmes, talgoxe, nötväcka, svartmes, talltita, koltrast. :) Har dock inte sett tio stjärtmesar på ett tag, igår åtta och idag sju. Befarar att några kanske strukit med i kylan.
 
Jag har domherrar! :bump::banana::bump:
Morsan köpte viltfågelblandning till mig på Gekås i mellandagarna och helt plötsligt så vimlade det nästan av domherrar i trädgården! :eek:
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 036
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp