Mata småfåglarna

Var på granngården idag då jag skulle ha en ekorreMatare till jobbet. Har några ekorrar där. Dock blev det i grannstaden där servicen var kanon.
Köpte några torkade maskar. Får se vad hackspetten tycker om det i morgon.
 
Dags att köpa ny fågelmat igen! Den här gången tänkte jag köpa hel havre istället för krossad och se vad fåglarna säger om det.

Hel havre är värdelöst på mina fåglar och då äter de nästan allt annat som jag ger dem. Risken är att du istället kommer att få en havreåker i gräsmattan i vår.
 
Nu har jag köpt två säckar solrosfrön på city gross. Blev en liten påse jordnötter också.
Nu ska jag hem och mata fåglarna!
 
Jag köpte en säck på 20 kg á 149 kr, borde köpt fler men har redan en säck inne + en nyöppnad i en tunna utomhus. Synd jag inte tänkte på jordnötter, men jag kom hem med 5 kg talg iaf till småpippisarna så nu har jag till hundarnas stora sorg fyllt på med talg i en matare. :d :idea:
 
Dags att köpa ny fågelmat igen! Den här gången tänkte jag köpa hel havre istället för krossad och se vad fåglarna säger om det.
Har ju inte så lång erfarenhet av att mata småfåglar än, men mina gillar inte hel havre. Köpte någon blandning i hink, och det är havren som blir kvar.

kl
Har nu en blandning av jordnötter och oskalade solrosfrön ute åt fåglarna, samt ett par talgbollar. Fyllde på "huset" igår med jordnötter och solrosorfrön, idag var det tomt! Tidigare när jag hade "vildfågelblandning" med havre i osv, så tog det ungefär 2-3 dagar innan det blev slut, nu bara en dag. Så antagligen gillar dom det här bättre eller så börjar det bli kallare :p Vi har haft ca -2 till -5 de senaste dagarna, men känns kallare.
 
Mina verkar inte så kräsna, de äter det mesta :D
Men köpte krossad havre ändå, minska risken för havreåker i gräsmattan.
 
Hel havre är värdelöst på mina fåglar och då äter de nästan allt annat som jag ger dem. Risken är att du istället kommer att få en havreåker i gräsmattan i vår.

Jag tycker hel har funkat fint. Gulsparvarna (och rådjuren) rensar backen på det som nötväckan och andra skvätter ut.
 
Jag tycker hel har funkat fint. Gulsparvarna (och rådjuren) rensar backen på det som nötväckan och andra skvätter ut.

Gulsparven är en av de få fåglarna som äter hel havre. För mig som har en gulsparv per vinter här så är havre rätt värdelöst. De andra fåglarna skvätter, som du själv säger, ut havren på backen i jakt på de andra fröna.
 
Gulsparven är en av de få fåglarna som äter hel havre. För mig som har en gulsparv per vinter här så är havre rätt värdelöst. De andra fåglarna skvätter, som du själv säger, ut havren på backen i jakt på de andra fröna.
Fast om den äter hel havre borde den väl även kunna äta krossad? Om andra fåglar äter havre som är krossad så är det ju win - win om även gulsparvarna gör det. :up:
 
Bärpellets från ÖoB kan ni hoppa över att köpa, uppskattas bara av rödhaken (vilket iof inte är fel han är så vacker, tror att det är samma som är tillbaka för tredje året), men de blir jättekladdiga i regnet och ”smälter” och kletar fast i både mataren och på altanen.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 040
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp