Mata småfåglarna

Det känns rätt meningslöst att blanda i rispuffar? Blir ju bara bukfylla och ingen näring.

Ja det var det jag tänkte... men ville samtidigt bli av med påsen :angel: Blir fint med skafferigenomgång så kanske någon slatt med gamla frön och nötter kan gå till ett bättre syfte.
 
Nu har jag gjort egen fettblandning! Kokosfett med skafferirensning, blev nötter, boveteflingor, solrosfrön, russin och sesamfrön. Jag är ju så icke pysslig så jag hällde allt i en form, den blev mkt tung. :laugh: Satte upp den i ett snöre men kommer nog få hugga sönder och ha i mataren istället efter lite slitage. Är ju så barnsligt nyfiken på deras reaktion i morgon och om de kommer gilla. Av någon anledning kommer jag känna mig extra nöjd om de äter av den jämfört med köpt mat trots att det är så simpelt. :p
 
Nya favoriten här: foderkedja. Solrosfrön i nät sitter ihop med jordnötter i nät som sitter ihop med solrosfrön i nät o s v.
Mycket smidigt för en stressad småbarnsförälder, bara att hänga upp i trädet, så har fåglarna mat i några dagar.

Har ett skatpar som städar efter småfåglarna. Ibland blir de lite maktgalna och sitter på grenen och jagar bort alla andra, men för det mesta sköter de sig.

Vi ska flytta i januari. Hoppas den som flyttar in efter oss fortsätter mata fåglarna. Jag kommer verkligen sakna den delen av att bo i skogen.
 
Granngården har extrapris på skalade hampfrön, 5 kg skalade är billigare än 5 kg oskalade. :up:

Hittade även info att 10 kg skalade solrosfrön motsvarar 18 kg oskalade, så då är det lättare att göra prisjämförelse om man står i valet och kvalet vilket som är mest ekonomiskt att köpa. :D
 
Äntligen helg och jag kan konstatera att antalet arter har ökat. Stjärtmesarna är tillbaka! :love: Förutom dem har det idag setts mycket blåmesar samt talgoxar, nötväcka, svartmes, talltita, nötskrika, koltrast och domherre. Första domherren för säsongen. :)
 
Nu har jag gjort egen fettblandning! Kokosfett med skafferirensning, blev nötter, boveteflingor, solrosfrön, russin och sesamfrön. Jag är ju så icke pysslig så jag hällde allt i en form, den blev mkt tung. :laugh: Satte upp den i ett snöre men kommer nog få hugga sönder och ha i mataren istället efter lite slitage. Är ju så barnsligt nyfiken på deras reaktion i morgon och om de kommer gilla. Av någon anledning kommer jag känna mig extra nöjd om de äter av den jämfört med köpt mat trots att det är så simpelt. :p
Jag häller upp i plast muggar. Tar bort muggen och lägger i en sådan där talgspiral
 
Nya favoriten här: foderkedja. Solrosfrön i nät sitter ihop med jordnötter i nät som sitter ihop med solrosfrön i nät o s v.
Mycket smidigt för en stressad småbarnsförälder, bara att hänga upp i trädet, så har fåglarna mat i några dagar.

Har ett skatpar som städar efter småfåglarna. Ibland blir de lite maktgalna och sitter på grenen och jagar bort alla andra, men för det mesta sköter de sig.

Vi ska flytta i januari. Hoppas den som flyttar in efter oss fortsätter mata fåglarna. Jag kommer verkligen sakna den delen av att bo i skogen.
flytta till stan??
 
Dags att köpa ny fågelmat igen! Den här gången tänkte jag köpa hel havre istället för krossad och se vad fåglarna säger om det.
 
Dags att köpa ny fågelmat igen! Den här gången tänkte jag köpa hel havre istället för krossad och se vad fåglarna säger om det.
mina gillar det inte. Har blandat havregryn och olja, dom älskar det
Nästa gång köper jag krossad. Nackdelen är att grynen och oljan fastnar så man måste slå loss dem så det åker ner.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 040
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp