Bukefalos 28 år!

Mata småfåglarna

Billigare än svensk talg tror jag dock inte det går att få det. Be vanliga mataffären ta hem , jag köper för under 25 kr/kg på Citygross. Jag ska kolla om gårdsbutiken några km från mig kan sälja, de säljer ju från frigående djur och slaktar lokalt så inga långa transporter och djuren har haft det bra. :idea:
 
Jag har börjat känna när jag matar fåglarna att det är grannens stallkatter och räven som blir gladast över att jag samlar ihop alla småfåglar åt dem :o

Hur tänker ni om sånt? Vi har matare som inga andra djur kommer upp på och och smal pinne som rävar och katter inte kan klättra på, samt att fåglarna har träd i närheten att gömma sig i men det hindrar ju inte att de liksom samlas ihop till ett smörgåsbord ibland :grin:

Jag är även väldigt förtjust i både katterna och räven så jag är inte inne på att jaga bort någon av dem, däremot funderar jag på om jag gör det för lätt för dem genom att mata fåglarna.
 
Jag har börjat känna när jag matar fåglarna att det är grannens stallkatter och räven som blir gladast över att jag samlar ihop alla småfåglar åt dem :o

Hur tänker ni om sånt? Vi har matare som inga andra djur kommer upp på och och smal pinne som rävar och katter inte kan klättra på, samt att fåglarna har träd i närheten att gömma sig i men det hindrar ju inte att de liksom samlas ihop till ett smörgåsbord ibland :grin:

Jag är även väldigt förtjust i både katterna och räven så jag är inte inne på att jaga bort någon av dem, däremot funderar jag på om jag gör det för lätt för dem genom att mata fåglarna.

Matar fåglarna mest för katternas skull, men innekatter som uppskattar att ha något att blänga på. Har grannkatter som smyger runt ute men upplever att fågelmatar- pinne gör att de inte får tag på fåglarna i annan utrustning än de ändå hade fått, aldrig sett katterna lyckas göra något annat än att sitta och blänga lite.
 
Hur gör man egna talggodbitar till fåglarna? Är sugen på att testa. Finns det något recept typ att följa?
 
Hur gör man egna talggodbitar till fåglarna? Är sugen på att testa. Finns det något recept typ att följa?
smälter kokosfett eller ister. Blandar i frö, äpple, russin, müsli. Häller upp i små plastmuggar. Ställer ut så d stelnar. Dom passar perfekt i dom rören som är i stålnät.
 
Nu när det börjar bli kallt på riktigt så har fåglarna äntligen hittat hem till mig. De är inte så många än men jag blir glad varje gång jag tittar ut och någon sitter och äter.
 
Nu har jag köpt kokosfett och smör och nötter och russin! Här ska bakas fettbollar till fåglarna!
Tänkte dessutom ge bort i julklapp om det verkar uppskattas av fåglarna. Perfekt till julklappsspelet :up:
 
Satt upp ett fågelbord. Två skator har hittat hit. Fina, men det var egentligen inte dem jag hade planerat att mata. Kan jag på något vis hålla dem härifrån? Utan att de små blir rädda?
 
När hackspetten kommer och käkar på talgbollarna så sitter de små runt och ser tjuriga ut. "-Kan han inte skynda sig?"
 
Nu har jag riggat upp min hönsfoderautomat med solrosfrön. Ska bli spännande och se om det drar till sig nya fågelsorter. Har Nötväcka, Blåmes, Talgoxe och Hackspett nu. Känner ansvar för birdisarna nu när grannen som matade kopiöst med alla de olika frösorterna har flyttat.
Har funderat på om inte hönsfoder för avelsdjur egentligen borde vara ultimat + talg?
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 115
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp