Matgalen katthona

Snuffsan

Trådstartare
Jag har en katthona som normalt är snäll, lugn, klok, kelen och trevlig. Men nu har hon 4 ungar och hon är helt mat-galen. Hon river mitt kök!

Mina katter har alltid torrfoder i en skål, så hungrig är hon inte. Ungarna är 9 veckor så de diar inte speciellt mycket. Men honan är helgalen. Hon strimlar alla soppåsar och går igenom innehållet, hon öppnar skafferidörren och sliter upp alla förpackningar musli, havregryn, mjöl, pasta osv. Det senaste var ett juicepaket hon lyckades punktera.
Bröd måste vi förvara i ugnen, det är hon helt galen i. Öppnar jag kylskåpsdörren så kastar hon sig in. Jag vägrar laga mat om hon är inne eftersom jag inte kan släppa maten med blicken en tusendels sekund.
Hon är alltså mätt. Eftersom hon är galen i bröd så har hon dessutom fått brödbitar (om det är nåt behov). Hon vet att hon åker ner så det visslar om det när hon stjäl mat från diskbänken, men hon kan inte låta bli.

Eftersom hon håller på att riva mitt kök med innehåll så bor hon numera ute i stallet. Hon får komma in några gånger/dag för ungarnas skull (det är skitväder här, annars har vi dörren öppen så alla våra katter kan gå ut och in som de vill).

Torrfodersäcken har jag numera inlåst i värmeugnen på spisen. Visserligen finns det torrfoder i skålen, men hon måste ändå strimla påsen och äta direkt från den. Varför?

Jag antar att det är någon hormongrej, men jag blir snart galen. Har någon annan upplevt något sånt här?
 
Sv: Matgalen katthona

Jag bredde en lunchmacka för en stund sen. Hade den på diskbänken, sträcker mig efter en mugg till kaffet. Då hinner kattfan sno osten!!:eek:Hon hoppar upp, springer liksom över mackan och tar osten i farten. Helt galen! Hon satt i köksdörren och spanade in mackan och väntade på en chans.

Snälla någon annan måste väl ha upplevt det här? Eller är hon helt knäpp? Finns det något som kan dämpa henne?
 
Sv: Matgalen katthona

Köp burkmat och låt henne äta så mycket hon bara orkar...Jag kan bara gå till mig själv och hur jag var när jag ammade. Jag har ammat tre barn i sammanlagt tre år och jag var konstant hungrig och sugen under den tiden! Så det är bara att mata på, hon behöver det antagligen.

Är hon avmaskad? Min ena hankatt är så där när han är full med mask.

//millus
 
Sv: Matgalen katthona

Hon är avmaskad och hon äter som en gris. Kan bara inte vara hungrig. Det finns som sagt alltid mat till henne i skålen, men hon stjäl hellre precis samma mat från påsen i skåpet.
 
Sv: Matgalen katthona

Det är klart att hon kan vara hungrig, hon kanske har pms och kroppen skriker efter fett och protein...Pröva att ge henne obegränsade mängder av burkmat.

Vad väger hon, är hon tjock eller normalviktig?

//millus
 
Sv: Matgalen katthona

Hon är normalviktig, diar inte så mycket nu. Hon har inte tappat hull efter hon fött.

Jag har inte vägt henne.
 
Sv: Matgalen katthona

Tillägg: Varför skulle hon få burkmat i stället? Hon får bra torrfoder, varierade smaker och sorter och burkmaten är ju inte nyttigare. Tror du burkmat skulle tillföra något?

Hon äter en och annan mus dessutom.:angel:

Hon knaprar ju torrt bröd, mjöl och musli....:crazy:
 
Sv: Matgalen katthona

Mina katter får också obegränsat med torrfoder. Det som mättar bäst på mina är i alla fall burkmat och det får de en rejäl portion varje kväll. Du kanske kunde köpa burkmat och tillsätta b-vitamin för katter. Jag är inte så insatt i katters nutrion men det låter som att det brister med b-vitamin.

//millus
 
Sv: Matgalen katthona

Jag tycker också du ska ge henne burkmat av ett bra märke, tex Mjau. Det innehåller mer kött än torrfoder och dessutom ger det större volym i magen och mättar därför bättre.
Tänk själv att äta sig mätt på något torrt t.ex musli, det mättar inte särskilt bra.
 
Sv: Matgalen katthona

Ge henne mer mat. Hon har genomgått en dräktighet och ger di till kattungarna, hon behöver mycket energi. Det tär på kroppens reserver att vara dräktig och ge di så hon behöver kunna fylla på dem.
 
Sv: Matgalen katthona

tycker din katt gör allt för att försöka få dig att förstå den...
efter som hon inte verkar va kräsen av sig så mixa/mosa lite middag som blir över uppblandat med kattmat på burk så tror jag hon blir mätt och nöjd.
mina katter har fri tillgång till torrfoder men dom får alltid middagen som blir över uppblandat med burkmat på kvällen o dom äter det med glädje.
 
Sv: Matgalen katthona

Hon får matrester! Igår fick hon en stor klick köttfärs när jag lagade mat. Och ett ägg om dagen. Och en macka.

Normalt får hundarna matresterna, men sedan hon fått ungar är de hennes.

Plus att hon alltså bryter sig in i alla kastruller och slickar i sig allt hon hittar.

Igår åt hon currygryta. Tror inte det är så nyttigt, men hon hittade kastrullen och slickade den ren. Detta var efter hon ätit typ 150 g rå köttfärs.

I förrgår åt hon rester av stuvad spenat, korv och ägg. Till min förvåning åt hon även senapsklicken!

Så hon får mat. Massor! Och hon är inte mager och har inte mask.
 
Sv: Matgalen katthona

Om hon fortfarande vill ha mat efter att ha ätit det du räknar upp så behöver hon mera mat. Om det var min katt så skulle jag inte tveka en sekund utan jag skulle gå till affären omedelbart och köpa några burkar kattmat för att sedan se om beteendet förändras...

//millus
 
Sv: Matgalen katthona

Om hon fortfarande vill ha mat efter att ha ätit det du räknar upp så behöver hon mera mat. Om det var min katt så skulle jag inte tveka en sekund utan jag skulle gå till affären omedelbart och köpa några burkar kattmat för att sedan se om beteendet förändras...

//millus

Tycker att du får bra tips av Millus! Uppenbarligen är det något som fattas din katt... Hon river ju knappast köket för att irritera eller jävlas med dig, utan hon lider väl brist på något. Jag skulle också testat med burkmat och se om det blir bättre av det, och om det inte blir det får man nog ta sig en funderare på vad annat det kan vara som hon inte får i sig tillräckligt av! Annars, ring och rådfråga veterinären!

Ta hand om henne, och lycka till! Hoppas att det blir bättre snart, för er bådas skull ;)
 
Sv: Matgalen katthona

Jodå, jag ska testa med burkmat också.

Och ungarna ska ju snart iväg (de är 10 v inte 9 som jag skrev först och diar inte så mycket mer). Jag får se om hon lugnar sig.
 
Sv: Matgalen katthona

Har hon varit hungrig sedan ungarna föddes eller har det kommit senare?
Kastrering kanske också kan hjälpa om det är ett hormonfel.
Går hon ute så kan hon vara dräktig igen och då måste hon ha näring till både ofödda och födda kattungar.
 
Senast ändrad:
Sv: Matgalen katthona

Han är fortfarande klistrad på mig. Numera nöjer han inte sig med att stirra, han ska tvunget ligga på mig hela tiden. Så fort jag sätter mig i soffan alt går och lägger mig på kvällen så kommer han.
 
Sv: Matgalen katthona

Igår kväll fick hon en stor portion burkmat. Så pass mycket att hon inte åt upp allt. Hon såg mätt och belåten ut när hon tvättade morrhåren efter maten, och jag satte mig i tv-soffan i lugn och ro. 15 minuter senare hör jag henne i skafferiet..... *suck*

Jag fortsätter med burkmat några dagar så får vi se om hon lugnar sig.

Jag fattar inte ens att hon orkade hoppa och klättra upp i skafferiet. Hon måste varit proppmätt efter all burkmat!
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i en loftlägenhet (gammal höskulle) på landet. Sedan två veckor tillbaka är mitt hem invaderat av husflugor. I skrivande stund...
Svar
11
· Visningar
16 859
Senast: _Eva_
·
Övr. Katt Min nu 6 månader gamla kattunge har gått från att vara halvt anorektisk (som liten o då var vi väldigt oroliga för han ointresse av mat)...
Svar
10
· Visningar
1 204
Senast: Boj
·
Övr. Katt Nu har hon bott här i en månad och visar inga tecken på att bättra sitt beteende, så nu ber jag er om råd. Jag har en 16-17 veckor...
Svar
17
· Visningar
6 520
Senast: Zarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp