Matgalen katthona

Sv: Matgalen katthona

Ja, inte skulle jag hoppa in i ett skafferi efter att ha ätit en stor pizza:d:p:D

Skämt åsido, hoppas att det blir bra med lilla kattmamman, du får gärna höra av dig och berätta hur det går!

//millus
 
Sv: Matgalen katthona

Hej!!

Ett tips du kan få är att köpa mat i en riktig djuraffär. Där har du som regel många olika sorters mat att välja på men alla har det gemensamt att de är bra och balanserade foder. Det behöver inte bli dyrare i längden då det är mera drygt. Mat man köper i dagligvaruhandeln till sina djur är mest bara bukfylla och för att få all den näring som din kattmamma nu är i extra behov av behöver hon äta massvis. Oavsett om man köper ett billigare eller dyrare fabrikat. Och burkmat ska vi inte tala om...

Nötfärs och äggula (i måttliga mängder) är bra samt kokt fisk. Men som sagt, ett bra balanserat torrfoder som bas är att rekommendera!

//T
 
Sv: Matgalen katthona

Mat man köper i dagligvaruhandeln till sina djur är mest bara bukfylla och för att få all den näring som din kattmamma nu är i extra behov av behöver hon äta massvis. Oavsett om man köper ett billigare eller dyrare fabrikat. Och burkmat ska vi inte tala om...

Billig burkmat innehåller i regel mycket mer protein och fett än svindyra torrfoder och det mättar bättre pga. den höga proteinhalten.

Torrfoder, då kan vi snacka bukfylla, 30-40% kolhydrater som katten inte behöver och som inte ger mer än tillfällig mättnad. Ingen "mental mättnad". Och ja, även de dyra torrfodren innehåller mycket kolhydrater.
 
Sv: Matgalen katthona

Eeeh? Vem har påstått att jag köper billig kattmat i dagligvaruaffär? Tvärtom. Eftersom jag har en kontakt i en djuraffär så är mina katter vidrigt bortskämda med dyra lyxmärken som precis passerat sista datum, samt portionspåsar av provsorter. Jag vet få katter som äter så lyxig mat som mina gör.
 
Sv: Matgalen katthona

Nu kompletterar jag alltså lyxigt torrfoder med billig burkmat från macken. Får se vad som händer.
 
Sv: Matgalen katthona

Snuffsan;8594874]Eeeh? Vem har påstått att jag köper billig kattmat i dagligvaruaffär? Tvärtom. Eftersom jag har en kontakt i en djuraffär så är mina katter vidrigt bortskämda med dyra lyxmärken som precis passerat sista datum, samt portionspåsar av provsorter. Jag vet få katter som äter så lyxig mat som mina gör.


Bra!
 
Sv: Matgalen katthona

Billig burkmat innehåller i regel mycket mer protein och fett än svindyra torrfoder och det mättar bättre pga. den höga proteinhalten.

Torrfoder, då kan vi snacka bukfylla, 30-40% kolhydrater som katten inte behöver och som inte ger mer än tillfällig mättnad. Ingen "mental mättnad". Och ja, även de dyra torrfodren innehåller mycket kolhydrater.
När jag menade att maten i dagligvaruhandeln enbart är bukfylla menade jag de att de oftast är mindre balanserade foder än de man köper i en specificierad djuraffär. Djuren behöver äta mindre för att få samma näring av de "finare" fodren.
 
Sv: Matgalen katthona

När jag menade att maten i dagligvaruhandeln enbart är bukfylla menade jag de att de oftast är mindre balanserade foder än de man köper i en specificierad djuraffär. Djuren behöver äta mindre för att få samma näring av de "finare" fodren.

De är lika mycket helfoder som foder ifrån djuraffären. Vad gäller biotillgängligheten så är den bättre hos torrfoder från djuraffärer, men när det gäller burkmat påstår jag det motsatta. Burkmat man köper i djuraffären är i princip bara uppblött torrfoder som inte alls är lika rikt på tex. protein och fett som burkmaten i livsmedelsaffärerna.
 
Sv: Matgalen katthona

Vi har en katt som beter sig likadant. Jag börjar bli måttligt trött, om jag ska vara ärlig. Hon knycker allt hon kommer över, ALLT. Släpar stora brödlimpor från skafferiet och slaktar i soffan i vardagsrummet, hon stjäl frukt, försöker mörda konservburkar, klättrar upp till skafferiet och stjäl godis, knäckebröd... allt. När vi lagar mat eller äter måste vi stänga ut henne för att hon konstant skriker och stjäl mat om vi så släpper blicken från maten en sekund. Ställer vi fram burkmat måste vi hålla henne inlåst med sin portion för annars får inte den andra katten någonting. Får hon tag i stora portioner så äter och äter hon tills hon kräks, och äter mer efter det.


Vi har två katter, som alltid har tillgång till torrfoder och vatten, den andra katten skulle aldrig drömma om att stjäla mat ens om den stod mitt framför näsan på honom. Honkatten har vi haft sen hon var liten och hon har aldrig varit svältfödd. Båda är kastrerade/steriliserade och är växelvis både inne och utekatter.

Vi har tvingats sätta lås på alla dörrar och stänga efter oss när vi går ut från köket, där hon inte får vara, för annars är hon där snabbare än man hinner säga flaska.
 
Sv: Matgalen katthona

Tja, jag vet inte vad jag ska säga. I natt valde hon att sova ute/i stallet. I morse kom hon in, då fanns det torrfoder i skålen. Hon kastade sig över den, fick burkmat, åt en stor portion, skrämde iväg hundarna och åt deras torrfoder och gick sedan direkt på soppåsen i köket och sen vidare till skafferiet. Så jag vet inte....hon har kanske lugnat sig lite. Men det är lite.

Hon försökte stjäla min pizza i kväll och när det inte gick bet hon mig. Gissa vem som sover i stallet i natt också?:mad:
 
Sv: Matgalen katthona

shit.. det måste vara något fel ju, jag har aldrig hört något liknande! :crazy:

hon klassas nog som matmissbrukare :P
 
Sv: Matgalen katthona

förresten, hon kan inte ha någon vitamin eller mineral brist som driver henne till detta?
 
Sv: Matgalen katthona

Jag har ingen aning, därför skrev jag tråden. Hon får bra och omväxlande mat. Precis som våra andra katter.
 
Sv: Matgalen katthona

Problemen blev alltså inte mycket bättre efter försök med burkmat?

Tog upp den här tråden med min sambo innan just pga att vi har en katt som beter sig lika dant. För oss har inte blötfoder-tekniken funkat då hon äter, äter, äter, kräks och sedan äter mer igen.

Senast vi var hos vet. bad vi om prover men hon verkar inte sakna något, våra, precis som dina katter äter varierande mat och är runda och fina i hullet.
 
Sv: Matgalen katthona

hm jag vet ju att sån kan jag bli. Kan bli så sugen på någonting, om jag inte ätit kött på länge så slår det bara till och jag bliiir så sugen på kött! kan leta igenom hela skafferiet och i värsta fall behöva åka ner till affären och köpa bacon el kött av nått slag.:crazy:

haha ni tycker säkert jag låter knäpp :P

men hur kan man ta reda på om det saknas någon vitamin eller så?
Låter iofs konstigt med tanke på hur mkt hon vräker i sig, av allt möjligt =)
 
Sv: Matgalen katthona

om det var min katt skulle jag åkt ock kollat upp detta på djursjukhuset el hos en veterinär....

katten måste ju få hjälp, den lär ju inte må bättre av att bli utslängd.
 
Sv: Matgalen katthona

Jag känner igen problemet till viss del. Min hankatt Rustie lider av något jag kallar mathets ;)
Hans liv går ut på mat. Det spelar ingen roll om han just ätit en portion Mjau/BARF. Går jag till kylskåpet skriker han vid mina ben och är hungrig ändå. Vi får stänga in hunden då hon ska äta annars tar han hennes mat, sopskåpet måste låsas och torrfoder är inte att tala om. Jag tror att det är psykiskt och jag ser en förbättring på rustie efter att jag utökat antalet mål per dag. Fri tillgång fungerar i alla fall inte på min. Nu äter han ju inte torrfoder alls, men i förrgår gjorde han exempelvis inbrott i ett skafferi. Däri fanns en hink med lock med min systers katters torrfoder (De bor för tillfället hos mig, katter + syster) och satte i sig en hel del och kräktes torrfoder.
 
Sv: Matgalen katthona

Vad skönt att det blivit något bättre ialla fall! Jag förstår dilemmat, det är vråljobbigt att ha en tiggig katt runt sig när man äter. De är ju så viga o snabba så på något konstigt vis så är det som att ha 10 katter runt sig även fast det bara är en. Min gammel Måssegubben är sån där, nu är han visserligen lugnare men som ung var han helt galen i pizza och gjorde nästan vad som helst för en bit...Tilläggas kan att jag också är galen i pizza och vill INTE dela med mig:devil:

Vår andra hane, Ferguson brukade sno brödpåsar ett tag, då drog han ner påsen på golvet, bet hål i den och smakade på alla smörgåsar!

//millus
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i en loftlägenhet (gammal höskulle) på landet. Sedan två veckor tillbaka är mitt hem invaderat av husflugor. I skrivande stund...
Svar
11
· Visningar
16 859
Senast: _Eva_
·
Övr. Katt Min nu 6 månader gamla kattunge har gått från att vara halvt anorektisk (som liten o då var vi väldigt oroliga för han ointresse av mat)...
Svar
10
· Visningar
1 204
Senast: Boj
·
Övr. Katt Nu har hon bott här i en månad och visar inga tecken på att bättra sitt beteende, så nu ber jag er om råd. Jag har en 16-17 veckor...
Svar
17
· Visningar
6 520
Senast: Zarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp