Måtten mindre viktiga i djurskyddet

Det låter ju bra men risken är ju att det blir ännu mer godtyckligt utifrån inspektörens personliga agenda. Det som verkligen saknas i svenskt djurskydd är att snabbt få möjlighet till en rättsäker prövning innan/mycket snart efter djuren tas i beslag och säljs.
 
Det låter ju bra men risken är ju att det blir ännu mer godtyckligt utifrån inspektörens personliga agenda. Det som verkligen saknas i svenskt djurskydd är att snabbt få möjlighet till en rättsäker prövning innan/mycket snart efter djuren tas i beslag och säljs.
Jag tycker inte det, grunden för djurskyddet bör vara hur djuren mår och inget annat. Mått- och andra standardregler är bra för större verksamheter och allra mest betydelsefullt vid "industridjurhållning" men spelar mindre roll när det gäller djurhållning i liten skala.

Däremot håller jag med om att prövningen a besluten absolut måste bli mera rättssäker och inte som nu oftast slentrianmässigt acceptera tillsynsmyndighetens framställan utan att det görs en oberoende värdering av den bevisning som finns i ärendet.
 
Jag tycker inte det, grunden för djurskyddet bör vara hur djuren mår och inget annat. Mått- och andra standardregler är bra för större verksamheter och allra mest betydelsefullt vid "industridjurhållning" men spelar mindre roll när det gäller djurhållning i liten skala.
Jag håller med till 100%. Problemet är att bedömningen redan idag är fruktansvärt subjektiv och den lär inte bli mer objektiv av att man byter ut vissa ord. Det man måste göra är att byta ut de där orden och fixa möjligheter till snabb rättsäker prövning
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Jordbruksverkets förslag om nya regler för hästhållning har mött kraftig kritik. Trots det har verket skickat förslagen vidare till EU...
Svar
0
· Visningar
944
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Några timmar har gått sedan Sverige kammade hem bronset på EM i fälttävlan – ett resultat som stärker laget inför kommande, ännu...
Svar
0
· Visningar
438
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När en äldre häst skulle avlivas i Stockholmstrakten gick något fruktansvärt fel. En fullt frisk 4-åring avlivades i stället. Här...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tävlingarna i Vingåker pågick för fullt när vinden vid lunchtid idag tog tag i det 96 boxar stora, mobila tävlingsstallet. Allting...
Svar
0
· Visningar
683
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Rumsväxter 2
  • Köpa hus
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp