Bukefalos 28 år!

Med eller utan skor i snö

lobell

Trådstartare
Hur gör ni på vintern när det är mycket snö?
Har ni skor och broddar eller utan skor?

Vi har inga skor på sommaren och hade väl tänkt låta hästarna vila under jan och feb då det brukar vara snorhalt, men nu kom det ju en massa snö.

Funkar det att rida på åkern utan skor? Vi hade tänkt sko med brodd i januari som vi gjorde förra året.

Sambon tror att det blir för halt i djupsnön medans jag tror det blir bra utan skor, så vem har rätt ? :)
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Jag har ridit i snön med barfotahäst. Iofs bara i skritt.
Men på vissa ställen halkade han till i den djupa snön, annars var det inga problem.

Men det blir nog skor från och med nästa skoning.
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Vi har bara tänkt skritta. I orörd snö.

Det borde ju i allafall funka så länge man inte trampat ner för mkt tänker jag.

Vi ska sätta på skor nästa gång hovis kommer, men vi tänkte prova att rida imorgon.
 
Sv: Med eller utan skor i snö

gör inte samma misstag som jag gjorde sist hovis var hos mig.
Bad henne sko runt om på ena ponnyn. (Båda har bara gått med framskor innan)
och jag mitt nöt glömmer att be om snösulor...

Så nu står jag här och hackar is på en jädra massa fötter när dem kommit in från hagen :cry:
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Min 7-åring gick bara med skor fram ända tills sommaren detta året. Så innan dess red jag honom i snö med skor (+snösula och 2 brodd) fram och barfota bak. Gick utmärkt att galoppera och göra allt som man gör annars. Tycker det är bättre att rida barfota hästar än med skor på vintern. Inget krångel (förutsatt att hästarna inte är ömfotade då förstås).
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Skor, minst fyra brodd/hov och snösulor vill jag ha på hästen när jag rider ut på vintern, och när jag släpper hästen i hagen.

Visst funkar oskodd hov på snö, men inte om det är klumpig blötsnö eller på en isfläck! Med en oskodd häst så måste ryttaren hela tiden vara vaksam på underlaget, dvs ta det lugnt och akta sig för isfläckar m m. Med skor, brodd och snösulor så är det bara att rida på, dvs hundra gånger bekvämare och säkrare. Det gäller även för hästen i hagen.
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Jag red hela förra vintern utan skor, utan problem :)
Det var jättebra för min häst var den enda som inte fick styltor :banana:

Och jag kunde båda galoppera och trava ute på fälten, en gång dessutom oavsiktligt så då gick det väldigt fort... :angel:

Fast jag hade en nordsvensk som var mycket säker på foten och hon stannade av sig själv om hon kände att det var halt, men det gör kanske inte alla hästar ;)
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Vi har precis ridit ut i snö med två oskodda pållar av olika modell och lugnhetsgrad (dvs en som inte har någon självbevarelsedrift alls när det gäller underlag och en som är lite lugnare ;)) Inga problem! Givetvis red vi inte fort på is eller packad snö, men vi kunde trava och galoppera utan problem, snödjup ca 15-20 cm.
Bara du är säker på underlaget under snön (dvs att det inte är stenigt, knöligt eller djupa hål).
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Jag har en oskodd och en med skor+brodd. Den utan skor klarar sig helt klart bäst då jag inte hann be hovis om snösulor!
Tror att den oskodda får stå de dagar det blir glansis annars är det full fart hela vintern!
 
Sv: Med eller utan skor i snö

jag skulle aldrig våga varken rida eller släppa ut pålle i hagen utan broddar på vintern. fläkskador är inte att leka med, för att inte tala om vad som kan hända med DIG om hästen kanar i backen under ridning.
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Jag har 2 hästar och den ena är skodd fram med sulor och 2 broddar, barfota bak och den andra är helt barfota. Jag rider precis som vanligt men tar hänsyn till om det är väldigt halt på vägar och så, rider då i kanten. Att rida barfota i snö är bara ett plus. Inga styltor och hästen får bra grepp ändå tycker jag.

På den hästen som bara är skodd fram och barfota bak kan det kännas lite halt ibland eftersom hon har bra grepp med brodden men kan halka lite mer med bakbenen. Men man får helt enkelt rida med förnuft, som man alltid ska göra:).
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Min häst är helskodd då han är ganska tung och sliter mycket på hovarna annars. Skulle gärna ha han barfota under vintern men vi får helt enkelt klara oss med skor och broddar
 
Sv: Med eller utan skor i snö

jag tycker vana barfota hästar är betydligt säkrare på halt underlag än tex en fullbroddad häst. Plus att man slipper snöstyltorna.
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Jag har skor och brodd runt om på mitt russ. Jag använder inte snösulor då jag tycker att det fastnar spån och skit under och jag tycker inte att snösulor är någon superhit egentligen. Mitt russ tränas för trav under hela vintern och så länge jag travar så slås snön ur skorna och jag upplever inga större problem i skritten heller.

Ingen av travhästarna har snösulor heller, dock har dom skor och brodd runt om då dom behöver fästet för att kunna tränas.
 
Sv: Med eller utan skor i snö

det går bra utan sko OM det är lössnö och OM det inte finns is under.

jag skor med fyra brodd och snösulor runtom, skulle aldrig drömma om att rida utan. och snösulorna behövs ffa i hagen!
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Min gammelman är skodd fram och har där även snösulor och fyra brodd. Bak går han barfota året om.
Jag kan skritta, trava och galoppera på de sträckor där jag vet att underlaget under snön är bra. Annars så skrittar vi mest ut och rider mer ordentligt i ridhuset eller i paddocken när den är ridbar.
Shettisen går skodd fram med fyra brodd och barfota bak, han har jag dock inga snösulor till ännu...
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Snö går bra att rida i, men är det isigt eller "polerad snö" så det blir snorhalt, så är det läskigt med barfotahäst på vinter (även till/från/i hagen etc).
Som underlaget är nu med bra stabilt kallt väder med tillplattad eller fluffig snö, så går det utmärkt barfota :)
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Då min dam är 8 år. och aldrig varit skodd så blir det barfota året runt, jag låter henne stå de dagar de e för halt och hon själv tar det lugnt i hagen när det är halt, hon brukar inte härja i hagen i vanliga fall heller.. hon är som tjuren ferdinand.. en rund ardenner dam som tycker om att ta det lugnt...:)
 
Senast ändrad:
Sv: Med eller utan skor i snö

jag bor uppe i jämtland och min häst gick barfota hela förra vintern och det funkar faktiskt bra, är det snö och ingen is är det inga som helst problem! inte det minsta halt, red ute mycket i vintras i alla gångarterna. Och kommer man till en väg där de är halt är det oftas bara och rida ut i kanten eller diket där det är bra fäste:)

Nu är han skodd med broddar fram men barfota bra och det funkar bra även när det är halt ute:)

Så det är ju ett alternativ att bara sko fram om man vill vara lite ekonomisk också :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 122
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 235
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 470
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp