Bukefalos 28 år!

Med eller utan skor i snö

Sv: Med eller utan skor i snö

Ni som broddar vid utevistelse (dvs hagen), tar ni av broddarna varje kväll oxå då? Nu har vi haft djup nysnö så hittills har hästen klarat sig bra med skor utan brodd (har sett när de har busat i hagen och det har inte varit några problem), men förr el senare så kommer det ju att töa och frysa om och då vill jag nog ha brodd. Men jag inser ju oxå att jag får gå upp 30 min tidigare om jag ska brodda varje morgon. :cool: Men att ha brodden på nattetid känns ju inte heller bra... :crazy: så - hur gör ni?
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Ett tips för att slippa hacka loss massa packad snö ur skorna. Stoppa ner hoven i en hink med varmtvatten. Räcker med en halvminut och sen är det bara att stoppa un hovkratsen under snön och "bända" loss :)
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Jag har alltid haft broddarna kvar nattetid, om hästen varit broddad i hagen.
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Jag har broddarna kvar på natten, skulle aldrig orka att brodda i och ur två hästar både morgon och kväll. Däremot så lindar jag benen så att de inte ska skära sig på broddarna när de ligger ner.
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Blev faktiskt lite skrattfärdig när jag läste vissa kommmentarer, detta är nämligen vardag uppe hos oss. Jag bor i riktiga vinterland och har 5 hästar som tränas rätt seriöst. Skor med brodd är självklart och snösulor (lika viktigt) om du ska träna hästen på riktigt, dvs på rakt o böjt spår i alla gångarter. Vi häruppe broddar inte ur på vintern tex när vi tar in eller lastar hästarna (ingen jag vet i alla fall), det vore ett hopplöst slit på morgonen när man ska på jobbet. Möjligtvis i transport om man vet att hästen är orolig i finkan. Annars är det ofta både boots o transportskydd som gäller. Jag har inte haft problem med broddskador. Släpper inte ihop okända hästar med broddar gärna dock. Har heller aldrig haft en broddskada nattetid av att hästarna lagt sig och ställt sig. Har 30 års erfarenhet av detta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Med eller utan skor i snö

Herrejösses, aldrig att jag skulle stå och brodda av och på varje dag! Brodden får självklart sitta kvar, dessutom föredrar jag skor med fasta brodd.
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Vid halka/snö ute har min fyra brodd samt snösula runt om. Vi boddar aldrig ur. Inga broddskador än. (men jag skulle passa mig för att släppa ihop nya hästar med broddar)

Efter att ha sett ett antal fläkskador är jag väldigt noga med att brodda. (Ett broddtramp är i regel att föredra framför fläkskada)
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Min häst går barfota och det går jättebra. Men jag ger mig inte ut på hala vägar utan rider där det är bra underlag. Hästen har gått utan skor hela tiden jag har haft henne och jag tycker det är himla skönt att slippa stultor.
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Här är det -20 grader och grymt härlig pudersnö på fälten.
Jag rider barfota just nu och det funka idag. Blev till och med en liten galopp på fältet pga en pigg häst. Men nu har jag tur och behöver bara korsa en plogad väg till fältet.

Hade ALDRIG vågat rida ut på plogade vägar utan skor så nu hädanefter kommer min häst aldrig mer få gå barfota såvida inte vetten beordrar det.
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Har snösulor och 4 brodd i varje.
Så länge det är snö brukar det gå bra att ha hästarna barfota. värre om det är is.
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Vi har ju fortfarande ny och orörd snö som hästarna går jätte bra på.
Vi kan rida rakt ut på fältet direkt från stallet.
Grannen som har broddar fram däremot hade väldiga problem på vägen igår.

Hagen är också kanon än så länge.
Förhoppningsvis kommer hovis ut innan det blir is.

Såg nånstans ett tips ang att ha på vaselin eller hovfett under hovarna för att få bättre grepp?
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Hästarna brukar klara sig riktigt bra barfota sålänge det inte är blankis.
I snö borde det absolut inte vara några problem.
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Hur gör ni på vintern när det är mycket snö?
Har ni skor och broddar eller utan skor?

Vi har inga skor på sommaren och hade väl tänkt låta hästarna vila under jan och feb då det brukar vara snorhalt, men nu kom det ju en massa snö.

Funkar det att rida på åkern utan skor? Vi hade tänkt sko med brodd i januari som vi gjorde förra året.

Sambon tror att det blir för halt i djupsnön medans jag tror det blir bra utan skor, så vem har rätt ? :)

Här ligger snön fortfarande kvar i puderform och är väl 3-4 dm djup. Ingen skare i något lager. Går alldeles utmärkt att rida såvida man vet att det är jämn trevlig mark under och det även utan skor. Inte alls halt.

Däremot behöver jag få på brodd och skor för att ens kunna ta mig till denna typ av underlag. Här finns bara våra egna hagar och skog och grusvägar, runt huset. I år har jag två nybakade 3-åringar i stallet, den ena inriden. Hade tänkt klara mig utan skor ett tag. Men det går ju rakt inte, så snart vi går ner på grusvägen och kommer i bilarna hjulspår, även fast det fortfarande bara är packad fin snö, så är det ändå för halt. Jag vill inte riskera en fläkt häst.

Så jag begriper inte hur folk kan rida vintertid utan skor. Det borde ju inte ens kunna ta sig över sin stallplan, där bilar kört.

Hälsning Maja, som alltid annars har hästar skodda året runt.
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Är det där en snösula?

Hälsning Maja
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Vi har oxå en massa orörd snö kvar och det funkar bra, men på vägen är det halt.
Vi behöver bara korsa en liten grusväg för att komma till skogen, men imorgon kommer hovis så då blir det skor och broddar :)
 
Sv: Med eller utan skor i snö

jag tycker vana barfota hästar är betydligt säkrare på halt underlag än tex en fullbroddad häst. Plus att man slipper snöstyltorna.
Ja det där skriver jag under på.
Har man sen en klok häst som är extremt stadig på foten så saknar man inga skor/brodd oavsett årstid/underlag.

<<< Min häst (arab) går barfota året runt, och är den som rör sig bäst i hagen, trots att nån går med brodd och snösula på vintern.
Ren is hanterar hon med.
Hon är även den häst som aldrig drar på sig trampskador då hon alltid anpassar steget till underlaget.
Känner mig extremt lyckligt lottad över en så klok häst som det ändå är dynamit i. (om underlaget är bra) :love:
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Det är bättre utan skor för då fastnar inte snön så mycket och det är lättare å kratsa.Mina 2hästar har skor på alla fyra oc hbroddar men nu märkte jag att det va ingen bra ide shettisen har lite jobbigare för att snön fastar och så har han svårt att gå.Min Quater sto har inga skor och det är mycket bättre utan för hon får bättre balans när hon går i snön och det är lätt at kratsa.
 
Sv: Med eller utan skor i snö

Jag är barfotatjej! Har haft honom oskodd två vintrar nu och det är inga problem. I snö funkar alla gångarter, längs "blanka" vägar och på is låter jag honom skritta på långa tyglar och han har full koll på sig själv. Halkar till med en hov ibland, men styr upp det själv. Han har inte sträckt sig.
Verkar var tionde vecka och hovisen säger att han har jättefina hovar, att de blir starkare och mer hållbara ju längre han går barfota.
På sommaren aktar vi oss för att vara för länge på grus, då de fransas lite och han trippar, samt blöt gräs. (Skulle nästan hellre sko på sommaren än vintern...)
Fantastiskt att slippa styltor, jag tycker det verkar som att hästarna får det oavsett snösulor, mer eller mindre.

I sommar ska jag förhoppningsvis på fjälltur med honom och då tänker jag sko, om jag inte kör boots, men det verkar vara svindyrt.
Någon som har erfarenhet??
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 122
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: super
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 647
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 325
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp