Bukefalos 28 år!

Medarbetarsamtal

Lilla

Trådstartare
Nu är det dags för det årliga medarbetarsamtalet.
Jag gör ett vad jag tycker bra jobb och har en bra relation till min närmaste chef.
Ändå skapar det ångest. Första gången med nuvarande chef var i fjol och jag var ärlig med att jag tycker att det är jobbigt. Delvis pga en dålig chef förr.
Med det här inlägget vill jag egentligen inget speciellt.
Kanske någon har några peppande ord?
Eller några bra tips?
Hur känner ni för dessa samtal?
Det är ju inte tvingande men min åsikt är att det inte känns ok att inte gå.
 
Nu är det dags för det årliga medarbetarsamtalet.
Jag gör ett vad jag tycker bra jobb och har en bra relation till min närmaste chef.
Ändå skapar det ångest. Första gången med nuvarande chef var i fjol och jag var ärlig med att jag tycker att det är jobbigt. Delvis pga en dålig chef förr.
Med det här inlägget vill jag egentligen inget speciellt.
Kanske någon har några peppande ord?
Eller några bra tips?
Hur känner ni för dessa samtal?
Det är ju inte tvingande men min åsikt är att det inte känns ok att inte gå.
Jag hade medarbetarsamtal förra veckan. Tyckte det var jättejobbigt innan då jag inte har något särskilt bra förtroende för min chef. Gick och oroade mig från att det blev bokat tills det hölls. Det visade sig att jag oroade mig i onödan. Samtalet gick oväntat bra. Det kändes som att chefen verkligen lyssnade på mig och tog vad jag upplever som problem på allvar. Fick även en del oklarheter förklarade och är nu i efterhand glad att vi hade mötet.

Förstår att det kan kännas jobbigt men jag hoppas att det går bra för dig! Särskilt eftersom du upplever att du har en bra relation till din chef.
 
Jag hade medarbetarsamtal förra veckan. Tyckte det var jättejobbigt innan då jag inte har något särskilt bra förtroende för min chef. Gick och oroade mig från att det blev bokat tills det hölls. Det visade sig att jag oroade mig i onödan. Samtalet gick oväntat bra. Det kändes som att chefen verkligen lyssnade på mig och tog vad jag upplever som problem på allvar. Fick även en del oklarheter förklarade och är nu i efterhand glad att vi hade mötet.

Förstår att det kan kännas jobbigt men jag hoppas att det går bra för dig! Särskilt eftersom du upplever att du har en bra relation till din chef.
Så skönt!
Jag jag är liksom nöjd med det mesta men ibland känns det som att man ska vilja mer än det man är nöjd med.
 
Jah har tyckt att det funkat lite olika genom åren, men överlag har jag haft bra relationer med mina chefer och medarbetarsamtalen har varit meningsfulla och avslappnade.
 
Jag tycker inte att det är jobbigt alls. På hösten får vi ett antal frågor att besvara inför samtalet, bland annat om vilka mål vi har. På våren får vi sedan utvärdera detta under lönesamtalet. Tycker att det brukar flyta på bra och har aldrig någon speciell ångest över att ha samtal. Jag tycker tvärtemot att det nästan är ett litet efterlängtat tillfälle att få sitta ner er stund och prata om arbetsmiljö, mål och dylikt.
 
Jag tycker inte att det är jobbigt alls. På hösten får vi ett antal frågor att besvara inför samtalet, bland annat om vilka mål vi har. På våren får vi sedan utvärdera detta under lönesamtalet. Tycker att det brukar flyta på bra och har aldrig någon speciell ångest över att ha samtal. Jag tycker tvärtemot att det nästan är ett litet efterlängtat tillfälle att få sitta ner er stund och prata om arbetsmiljö, mål och dylikt.
Vi har precis lika. Ingenting har hänt sen förra samtalet. Men jag känner att jag är nöjd med min insats vilket man inte helt ska vara, nöjd med chef, kollegor (nästan alla) och arbetsuppgifter. Så då sitter jag före och krystar fram något jag och andra borde bli bättre på.
 
Vi har precis lika. Ingenting har hänt sen förra samtalet. Men jag känner att jag är nöjd med min insats vilket man inte helt ska vara, nöjd med chef, kollegor (nästan alla) och arbetsuppgifter. Så då sitter jag före och krystar fram något jag och andra borde bli bättre på.
Det behöver du ju inte! Jag lyfter typ aldrig negativa saker kring min prestation. Vi brukar mest prata om arbetsmiljö osv.
 
Kom precis ut från ett medarbetarsamtal.

Pratade lite om vad jag lärt mig, om kommande saker som jag vill lära mig på jobbet och vad chefen tycker kan vara nästa sak att lära mig och sist om jag ville ta upp något vad som helst.
Kändes det bekvämt att höra vad chefen tyckte att du skulle lära dig?
 
Kom precis ut från ett medarbetarsamtal.

Pratade lite om vad jag lärt mig, om kommande saker som jag vill lära mig på jobbet och vad chefen tycker kan vara nästa sak att lära mig och sist om jag ville ta upp något vad som helst.
Hade hoppats på att få reda nya lönen men där gick jag bet :cautious:
 
Jag hade det förra veckan, känner väl inte så mycket inför dom mötena.
Är självgående, grym på mitt jobb och behöver inte utveckla nåt så egentligen är dom helt värdelösa 😅
 
Så skönt!
Jag jag är liksom nöjd med det mesta men ibland känns det som att man ska vilja mer än det man är nöjd med.
Just det här har framhållits på de chefsutbildningar jag gått - att alla har olika drivkrafter och att man som chef behöver ha respekt och förståelse för den som "bara vill jobba på" utan att applicera sina egna mål och mätvärden på andra.
Alltså - det ska vara helt ok att vara nöjd och inte hela tiden sträva efter något annat.
 
Just det här har framhållits på de chefsutbildningar jag gått - att alla har olika drivkrafter och att man som chef behöver ha respekt och förståelse för den som "bara vill jobba på" utan att applicera sina egna mål och mätvärden på andra.
Alltså - det ska vara helt ok att vara nöjd och inte hela tiden sträva efter något annat.
😊👍
 
Jag kom på helt fel väg med min chef på samtalet innan jul. Jag hade värderat mina insatser på helt annat sätt än henne. Insåg det när jag fick börja berätta var på skalan jag ligger när det gällde påstående nr 1. Hennes svar var ”va, tycker du verkligen det?”
Då insåg jag var samtalet skulle ta vägen.
Vi har också ett sånt system egentligen men både nuvarande och tidigare chef har vägrat att använda skattningsdelen. Vi har bara punkterna som diskussionsunderlag men ingen av oss gör några skattningar. Känns skönt.
 
Jag tycker inte om att framhäva mina prestationer men vi gör en text vi skickar in först. Så ska chefen skriva en egen bedömning och den får man veta på samtalet och slutliga bedömningen liksom.

När jag väl tar tag i att skriva min text (som jag ofta skjuter fram in i det sista pga obehagligt) så brukar det ändå kännas okej. Jag punktar ner vad jag gjort/uppnått under året. Jag är väldigt självgående och driven och har alltid mer saker jag vill utveckla/få gjort/lära mig även om jag inte tar någon plats eller vill avancera på något vis.

Brukar försöka anteckna under året saker jag gjort utöver mina vanliga arbetsuppgifter så blir det lättare när man väl ska skriva skiten. Kanske är det lite enklare nu när jag har en chef som inte är så insatt i mitt jobb, det känns liksom ändå "lönt" att berätta, det är ju relevant. Och personligen gillar jag egentligen att för egen del fundera på vad jag gjort och vad jag känner för att lägga mer eller mindre tid på framöver.

Jag upplever att ju mer öppen jag är med min nuvarande chef desto enklare känns samtalen. Det är lite olika hur folk är som chefer tycker jag och jag har ganska svårt att förstå hur jag ska bete mig i den relationen om det inte är någon som är tydligt mycket mer tekniskt kunnig än mig i mina arbetsuppgifter. Men mitt senaste samtal direkt efter jul sa jag rakt ut att jag kände att jag måste "jobba mindre" på jobbet för stressen går ut över mitt mående och privatliv och chefen bara höll med att uppnår jag det målet så är det jättebra. Det kändes väldigt bra faktiskt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 586
Senast: Bortglömd
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 194
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 080
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp