Bukefalos 28 år!

Medarbetarsamtal

Har lönesättande samtal imorgon.

Ganska meningslöst eftersom det inte finns något förhandlingsutrymme.
Jo, samtidigt vore det för jävligt om intensivt säljande och snackande den där sista halvtimmen faktiskt ändrade fördelningen. Jag lutar nog åt att det fungerar bättre om man har en kontinuerlig dialog om vad som fungerar bra och vad som behöver förbättras - och att det finns ett förtroende mellan chef och medarbetare att fördelningen baseras på det istället.

Och då är det ganska naturligt att det blir ett lönesättande samtal istället för löneförhandling. Och ser det inte som meningslöst, eftersom det ändå finns utrymme för feedback och diskussion. Det är sällan som det blir sista lönen som sätts, åtminstone i min bransch och då har man ett år på sig att hitta vägar till en mer gemensam bild och målsättning.
 
Nu är det dags för det årliga medarbetarsamtalet.
Jag gör ett vad jag tycker bra jobb och har en bra relation till min närmaste chef.
Ändå skapar det ångest. Första gången med nuvarande chef var i fjol och jag var ärlig med att jag tycker att det är jobbigt. Delvis pga en dålig chef förr.
Med det här inlägget vill jag egentligen inget speciellt.
Kanske någon har några peppande ord?
Eller några bra tips?
Hur känner ni för dessa samtal?
Det är ju inte tvingande men min åsikt är att det inte känns ok att inte gå.
Jag glider in i den tråden också. Samma jobb men ny chef och nya regler ger mig stört ångest inför det där jäkla samtalet.
Har inte fått någon kritik under arbetet men min skeva hjärna tänker att se sparar allt tills mötet och laddar ur allt då. :(
 
Har lönesättande samtal imorgon.

Ganska meningslöst eftersom det inte finns något förhandlingsutrymme.
Är du säker på det?
För min del så får arbetsplatsen en pott att fördela, man är garanterad en viss del, sen går det att äska pengar för de som man tycker är värda lite extra. Är med i SEKO om det gör någon skillnad
 
Jag ogillar dessa samtal. Jag har jättesvårt för att framhäva mig själv och mina prestationer och skjuter dessutom upp förberedelserna alldeles för länge. Och sen brukar det bara bli att ”du gör ett bra jobb, fortsätt med det”; jobbet i sig är kompetensutvecklande och så kanske vi nämner någon kurs eller konferens som jag kanske skulle ha nytta av; något gammalt mål kanske kan bockas av som slutfört och något nytt kan tillkomma.

Vi har lönesättande samtal och under det får man höra att man gör ett bra jobb, att jag ligger högt i lön i gruppen, att löneutrymmet är si och så och så får man veta summan som chefen föreslår och så får man säga om man vill ställa sig oenig, om man vill ha ett samtal till eller om man är nöjd. Det har inte lönat sig för någon att ställa sig oenig för vi vet ju att potten är och förblir densamma.
 
Vi har också ett sånt system egentligen men både nuvarande och tidigare chef har vägrat att använda skattningsdelen. Vi har bara punkterna som diskussionsunderlag men ingen av oss gör några skattningar. Känns skönt.
Jag har varit med om det motsatta på ett tidigare jobb. Vi skulle få betyg på hur bra vi presterade på olika punkter, en siffra på typ 1 till 4 är 4 var bäst. Det var typ effektivitet, noggrannhet och lite annat som skulle bedömas. Av chefen, baserat på vad han hade fått höra från teamleadern (för nej, det fanns inget annat sätt för chefen att ens ha ett hum om hur effektiv osv man var). Jag fick höra att jag alltid gjorde mitt jobb, hjälpte andra vid behov och alltid var i tid med allt. Fick näst högsta betyg på effektivitet. När jag frågade vad som krävdes för högsta betyg, så fick jag helt enkelt svaret "Ingen på mina kontor får det" :banghead:


Med andra ord: jag kunde inte förbättra något. Men jag fick ändå inte högsta betyg. Kan tilläggas att eventuell löneförhöjning baserades på ens betyg.

Förutom vid sådana tillfällen brukar jag gilla att ha medarbetarsamtal. Jag gillar att få möjlighet att framföra mina åsikter och att det förtydligas vad arbetsgivaren förväntar sig av mig.
 
Jag glider in i den tråden också. Samma jobb men ny chef och nya regler ger mig stört ångest inför det där jäkla samtalet.
Har inte fått någon kritik under arbetet men min skeva hjärna tänker att se sparar allt tills mötet och laddar ur allt då. :(
Känner så igen. Inte glad över att du känner så men skönt att ngn mer fungerar likadant.
 
Jag har varit med om det motsatta på ett tidigare jobb. Vi skulle få betyg på hur bra vi presterade på olika punkter, en siffra på typ 1 till 4 är 4 var bäst. Det var typ effektivitet, noggrannhet och lite annat som skulle bedömas. Av chefen, baserat på vad han hade fått höra från teamleadern (för nej, det fanns inget annat sätt för chefen att ens ha ett hum om hur effektiv osv man var). Jag fick höra att jag alltid gjorde mitt jobb, hjälpte andra vid behov och alltid var i tid med allt. Fick näst högsta betyg på effektivitet. När jag frågade vad som krävdes för högsta betyg, så fick jag helt enkelt svaret "Ingen på mina kontor får det" :banghead:


Med andra ord: jag kunde inte förbättra något. Men jag fick ändå inte högsta betyg. Kan tilläggas att eventuell löneförhöjning baserades på ens betyg.

Förutom vid sådana tillfällen brukar jag gilla att ha medarbetarsamtal. Jag gillar att få möjlighet att framföra mina åsikter och att det förtydligas vad arbetsgivaren förväntar sig av mig.
Jag hade en likadan chef en gång i tiden. Jag och mitt ex var de enda som fick varsin fyra. Alla andra fick som bäst treor. Helt hopplöst att jobba med en sån ledning. 🤯

Jag ska snart ha mitt första medarbetarsamtal på ”nya” jobbet (har bara jobbat i 2,5 år.. 😂). Men tydligen så ska det inte vara någon gradering utan bara samtal om arbetsmiljön osv.
 
Har precis haft både medarbetarsamtal och lönesamtal. Såg fram emot det. Jag har en bra chef som är positiv och rättvis och samtalen är trevliga och konstruktiva.
Jag uppskattar mycket att få feedback för mitt arbete.
 
Jag hade det förra veckan, känner väl inte så mycket inför dom mötena.
Är självgående, grym på mitt jobb och behöver inte utveckla nåt så egentligen är dom helt värdelösa 😅
Oj, låter som du har ett enormt tråkigt jobb om det inte finns något att utveckla 😅
 
För övrigt tycker jag både medarbetarsamtal och personalmöten är onödiga
Det är bara samma om och om igen för min del
Vi ska ha ett personalmöte/utbildning i maj
Jag behövde semester just den veckan :angel:
 
Man brukar ju tala om man uppnått målen från förra medarbetarsamtalet och sedan vad som förväntas av dig och vad du förväntar dig av företaget.
Lyckligtvis har jag inga sådana samtal i mitt nuvarande jobb.
Kommer ihåg att på förra jobbet uppnådde jag inte ställda krav.
DVS ingen löneförhöjning, den potten gick till någon annan.
Det var 15 kundbesök det året , det blev 14 för att min chef avbokade det sista kundmötet= mitt fel.
Inte jag som bokade möten skall tilläggas så jag kunde inte själv styra det.
Han var inget chefsämne,dessutom hade han sina favoriter som kom undan med det mesta.
Kan säga en hel del om detta men blir bara för.....ad.
 
Jag bytte jobb förra året så nu är det dags för mitt första på detta ställe vilket ska bli intressant för mina kollegor säger att det brukar vara bra diskussioner.

På mitt förra var förhandlingsutrymmet noll. Det fanns en skattningsskala och gruppchefen var himla snabb på att dra en neråt genom att dra upp ev misstag, det spelade ingen roll att man lärt sig utav misstaget och sedan levererat 38 felfria rapporter.
 
Jag hade lönesamtal idag och ser visserligen samma sak som @lil-sis, att påverkansutrymmet i realiteten är marginellt eller försumbart som så ofta i offentlig verksamhet under den högsta percentilen. Men det är i vårt fall en trivsam och ganska kravlös pratstund. Min chef, och chefens chef, och chefens chefs chef, har alla jobbat länge med samma saker som jag gör och har djup förståelse för alla aspekter av jobbet. Vi har stort förtroende för varandra i alla riktningar.

Även om lönesamtalet, och kanske ännu mer medarbetarsamtalet, ändå känns litet grann som att gå till tandläkaren så blir det aldrig några överraskningar åt något håll eftersom vi - som @sjoberga är inne på - har en fungerande kontinuerlig dialog. Varken jag eller min chef går och ruvar på något i ett halvår och lyfter det först på medarbetarsamtalet.

Men som sagt, mitt lönesamtal handlar i praktiken when all is said and done om var någonstans i spannet mellan kanske 700 och 900 kr min lönehöjning kommer att hamna. Ett rent skådespel i det avseendet.
 
Är du säker på det?
För min del så får arbetsplatsen en pott att fördela, man är garanterad en viss del, sen går det att äska pengar för de som man tycker är värda lite extra. Är med i SEKO om det gör någon skillnad
Mitt fack jobbar helt utan procent, de har steglösa avtal eller vad det heter.
 
Jag hade lönesamtal idag och ser visserligen samma sak som @lil-sis, att påverkansutrymmet i realiteten är marginellt eller försumbart som så ofta i offentlig verksamhet under den högsta percentilen. Men det är i vårt fall en trivsam och ganska kravlös pratstund. Min chef, och chefens chef, och chefens chefs chef, har alla jobbat länge med samma saker som jag gör och har djup förståelse för alla aspekter av jobbet. Vi har stort förtroende för varandra i alla riktningar.

Även om lönesamtalet, och kanske ännu mer medarbetarsamtalet, ändå känns litet grann som att gå till tandläkaren så blir det aldrig några överraskningar åt något håll eftersom vi - som @sjoberga är inne på - har en fungerande kontinuerlig dialog. Varken jag eller min chef går och ruvar på något i ett halvår och lyfter det först på medarbetarsamtalet.

Men som sagt, mitt lönesamtal handlar i praktiken when all is said and done om var någonstans i spannet mellan kanske 700 och 900 kr min lönehöjning kommer att hamna. Ett rent skådespel i det avseendet.

Ja det är ju ett trevligt samtal och inga överraskningar men helt meningslöst.

”Vi vill gärna att du är kvar” - absolut men det innebär ju inte att de skulle göra någon ansträngning för att det ska bli så 🤷‍♀️
 
Just det här har framhållits på de chefsutbildningar jag gått - att alla har olika drivkrafter och att man som chef behöver ha respekt och förståelse för den som "bara vill jobba på" utan att applicera sina egna mål och mätvärden på andra.
Alltså - det ska vara helt ok att vara nöjd och inte hela tiden sträva efter något annat.
Jag önskar verkligen att det kunde bli vanligare med tankesättet... Jag har aldrig varit någon som hela tiden vill utvecklas och sträva uppåt och vidare i organisationen. Jag är typen som bara vill ha mina arbetsuppgifter och är nöjd med det. När man då har ett system där lön sätts efter prestation och måluppfyllelse, så blir det jobbigt. Jag har släpat efter lönemässigt på min arbetsplats i flera år, har nu slutat och bytt yrke helt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 586
Senast: Bortglömd
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 192
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 079
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp