Bukefalos 28 år!

Medel mot fästingar.

G

Grevinnan

Vad använder ni på era hundar???
Såg en tråd någon annanstans huruvida man kunde använda hästarnas eller inte och det kunde man men då visste ingen doseringen.
 
Sv: Medel mot fästingar.

Är det det som veterinären skriver ut???
Kostar???
 
Sv: Medel mot fästingar.

Japp, det är sånt.
Kostar ca 250 kr. Hade det förra året också och labben fick inte en enda fästing!!! Så för min (eller snarare deras) del fungerar det utmärkt. Man har ju det på 5-6 månader.
 
Sv: Medel mot fästingar.

jag hade också måt "vitt gummihalsband" förra året....funkade kanon...iofs hittade jag en fästing , men den var skrumpen...tänk bara på att ta av om hunden badar eller så.
 
Sv: Medel mot fästingar.

hemlig skrev:
Japp, det är sånt.
Kostar ca 250 kr. Hade det förra året också och labben fick inte en enda fästing!!! Så för min (eller snarare deras) del fungerar det utmärkt. Man har ju det på 5-6 månader.

250!!!! :eek: :eek:

Jag visste vad jag gjorde som köpte med mig några utomlands, alltså... :smirk:
 
Sv: Medel mot fästingar.

Vad jag varit med om förut så fungerar inte de köpta utomlands lika bra och inte alltid vad det är i dem heller.
Jag tycker att det är ett bra pris om man tex. jämför med frontline eller liknande där man måste köpa och ha på hunden flera gånger.
 
Sv: Medel mot fästingar.

hemlig skrev:
Vad jag varit med om förut så fungerar inte de köpta utomlands lika bra och inte alltid vad det är i dem heller.
Jag tycker att det är ett bra pris om man tex. jämför med frontline eller liknande där man måste köpa och ha på hunden flera gånger.


hehe...

Dehar fungerat på svärföräldrarnas hundar i alla år, så nog fungerar de på våra. Varför skulle inte konsumenterna i andra länder ställa krav på fungerande produkter?

Jag vet bara att mina band fungerar och att de är "godkända" så till vida att man som privatperson får köpa dem utan recept. Men prisskillanden är enorm. Jag betalade under 40 kronor för mina.
 
Sv: Medel mot fästingar.

Därför att de ofta inte har samma synsätt på djur eller hundar som vi har....
Jag menar bara att de jag stött på inte fungerat, sen finns det säkert bra saker också om man ändå är "runt i europa" eller nånting ditåt ;).
 
Sv: Medel mot fästingar.

hemlig skrev:
Därför att de ofta inte har samma synsätt på djur eller hundar som vi har....
Jag menar bara att de jag stött på inte fungerat, sen finns det säkert bra saker också om man ändå är "runt i europa" eller nånting ditåt ;).

Vilken del av mitt svar svarar du på? Nu hänger jag inte med.

1) jag har innehållsdeklaration på mina band.

2) De fungerar och är av samma märke som de jag tidigare sett på hundar.

Synsättet på djur? Nu är du ute och cyklar... Vad menar du med det?

För övrigt undrar jag varifrån Scalibor ursprungligen kommer? Är det kanske importerat?
 
Sv: Medel mot fästingar.

Jag har haft Scalibor till min hund, men hon fick fullt med röda utslag på halsen så jag tog bort det. Fram till dess funkade det bra, inte en enda fästing och hon sprang mycket i skogen och i högt gräs där vi vet att det finns mycket fästingar.

Nu har jag inget medel alls, funderar på att skaffa Shy feeder men ska ta reda på lite mer först.
 
Sv: Medel mot fästingar.

prinsessfeminist skrev:
Vilken del av mitt svar svarar du på? Nu hänger jag inte med.

1) jag har innehållsdeklaration på mina band.

2) De fungerar och är av samma märke som de jag tidigare sett på hundar.

Synsättet på djur? Nu är du ute och cyklar... Vad menar du med det?

För övrigt undrar jag varifrån Scalibor ursprungligen kommer? Är det kanske importerat?
Det jag menar är att det beror på VAR utomlands man köpt dem...i tex. grekland tvivlar jag på att de har samma noggranna koll på vad halsband mot fästingar innehåller (obs. jag bara hittar på exempel, jag vet inte om det finns fästinghalsband i grekland).
Med synsätt menar jag att de kanske inte är lika måna om vad de använder till sina djur, bara det fungerar.

Som jag sa finns det säkerligen bra medel också, bara det att just det jag stött på inte fungerat + att det inte stod vad det var för innehåll (obs. var inte jag som köpt det).
 
Sv: Medel mot fästingar.

Ah, jag trodde du hade Scalibor, vet inte vad jag fick det ifrån.
 
Sv: Medel mot fästingar.

Till första frågan i denna tråd. Det finns en B-vitamin som heter ShyFeeder, de har det tex på Ekohallen. Man ska ge mindre vuxna hundar va en tesked per dag, och större hundar ca en matsked om dagen.

B-vitamin är inte lätt att överdosera, då det som är extra, kommer ut den naturliga vägen. :angel: Man ska dock vara noga med att de inte får hur mkt som helst... Tom vatten kan man ju bli förgiftad av i tillräckligt stora mänger... :o
 
Sv: Medel mot fästingar.

Är det sant det jag hört om X-spot, att hunden kan bli allvarligt sjuk av det?
En bekant som föder upp berättade för någon månad sedan om en kvinna i Norge som hon samarbetar med (tik därifrån bor nu här, några av hennes valpar ska tillbaka dit sedan).
Hennes avelshane fick hjärtfel, vatten i lungor och allt vad de var och vetrinären skyllde detta på Xspot.
Har det hänt något liknande i sverige?
 
Sv: Medel mot fästingar.

Nu har jag inget medel alls, funderar på att skaffa Shy feeder men ska ta reda på lite mer först.

Nu har jag använt Shy Feeder i vad kan det bli :confused: *tänker* lite över 2 veckor och peppar peppar så verkar det verkligen fungera. :) :)

Var väldigt skeptiskt och är väl det fortfarande. Verkar ju skumt om det ska vara så enkelt att bekämpa dessa otäckingar. :crazy: Något fel måste det ju vara!?

GA/ Skeptisk till det mesta som verkar för enkelt
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag hörde på BBC nyligen att det är problem i brittiska nationalparker pga hundar, med fästing/lopp-medel typ SpotOn, som badar i sjöar...
Svar
15
· Visningar
846
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Egentligen en fortsättning på min tråd om att campa med hundar men frågan är lite specifik och kanske är det fler som undrar. Jag...
Svar
3
· Visningar
314
Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
3 250
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 061
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp