Medel som "drar ur svullnad"?

K

klabbarparn

Min häst har väldigt lätt för att få lymfangit vid minsta lilla sårskada. Har hört att det finns ett medel som man kan typ massera in i benet, som drar ut svullnaden. Typ som nåt slags liniment...
Det låter ju bra mkt smidigare än jodopaxomslag o dyl. som ska bytas i tid och otid.
Vet nån vilket medel jag menar och vart får man tag i det??
 
Sv: Medel som "drar ur svullnad"?

drar ur? :crazy: menar du nåt konstigt blister?

tycker du ska massera in arnica, inget mer..
 
Sv: Medel som "drar ur svullnad"?

Håller med centaur. Använd arnica.
 
Sv: Medel som "drar ur svullnad"?

drar ur? :crazy: menar du nåt konstigt blister?

tycker du ska massera in arnica, inget mer..
Nja, jag vet inte riktigt vad jag menar själv :smirk: Men det va min veterinär som nämnde att det fanns ett medel som man masserade benet med som har samma effekt som omslagen man vanligtvis lägger. Alltså tar bort svullnaden i benet på nåt sätt.
 
Sv: Medel som "drar ur svullnad"?

Alsollösning tycker jag fungerar bra.
Sedan finns det ett annat medel som också fungerar som "utdragande" men kommer inte ihåg vad det heter... dilu nånting.
 
Sv: Medel som "drar ur svullnad"?

Alsollösning tycker jag fungerar bra.
Sedan finns det ett annat medel som också fungerar som "utdragande" men kommer inte ihåg vad det heter... dilu nånting.
Ja det brukar jag köra med.(alsol) Men det är just detdär att det vore skönt att slippa linda o hålla på. För det medlet veterinären nämnde skulle man INTE linda på, utan bara massera in.
 
Sv: Medel som "drar ur svullnad"?

Ok. Ja det skulle vara tacksamt med ett sånt medel.
 
Sv: Medel som "drar ur svullnad"?

Finns det ingen som har erfarenheter av detta?
 
Sv: Medel som "drar ur svullnad"?

Förresten, är det nån som vet om kylbalsam har samma effekt?
Står på flaskan att det tar ner svullnad m.m...men det kanske gäller muskler??
 
Sv: Medel som "drar ur svullnad"?

Det kan vara den din vet pratar om.Finns på apoteket reseptfritt och är utan karens.
Är en människosalva igentligen för blåmärken och svullnader mm.

Man maserar in den på svullnaden luktar lite som liniment.
Min vet rekomenderade mig att använda den på häst med svullet ben.
 
Sv: Medel som "drar ur svullnad"?

Alsolsprit omslag är det som fungerar bäst min lymfangithäst.

Tvivlar på att hirudoid hjälper mot lymfangit faktiskt, men man vet aldrig.
När hästarna får "penecillinbulor" brukar man använda hirudoid. Alsolsprit/lösning har man ju för att "dra ut" skiten eller vad man ska säga...
 
Sv: Medel som "drar ur svullnad"?

Det kan vara den din vet pratar om.Finns på apoteket reseptfritt och är utan karens.
Är en människosalva igentligen för blåmärken och svullnader mm.

Man maserar in den på svullnaden luktar lite som liniment.
Min vet rekomenderade mig att använda den på häst med svullet ben.
Det kan va den..... när du blev rekomenderad att använda den, vad hade din häst för skada då? Va det oxå "lymfangitsymptom"?
 
Sv: Medel som "drar ur svullnad"?

Blev rekomenderad den efter svullnad av sårskada .Nu hadde hästen iof inte bara sårskada utan senorna hadde fått sig en känga oxå .Men vet trodde då att den svullnaden som var kvar var lynfkänning och då rekomenderades krämen jag tidigare nämde.
en tub kostar ungefär 50 spänn så det är värt att prova i allafall.Jag tycker hursom att inget slår ett ordentligt plastat jodspritsomslag när det gäller lymfangit.
 
Sv: Medel som "drar ur svullnad"?

Blev rekomenderad den efter svullnad av sårskada .Nu hadde hästen iof inte bara sårskada utan senorna hadde fått sig en känga oxå .Men vet trodde då att den svullnaden som var kvar var lynfkänning och då rekomenderades krämen jag tidigare nämde.
en tub kostar ungefär 50 spänn så det är värt att prova i allafall.Jag tycker hursom att inget slår ett ordentligt plastat jodspritsomslag när det gäller lymfangit.
Låter bra! Jag ska absolut prova!
Det vore ju så himla bra om man hittade nåt som är smidigt o fungerar, med tanke på att min häst är så känslig o ofta svullnar vid minsta lilla.
Hur funkade krämen för din häst förresten?
 
Sv: Medel som "drar ur svullnad"?

Är det nån som vet om natriumklorid kan användas i omslag?
 
Sv: Medel som "drar ur svullnad"?

Är det nån som vet om natriumklorid kan användas i omslag?

Det är ju vanligt koksalt. Fukar bra att tvätta sår med, men har ingen effekt i omslag.
För att dra ur ett sår så behövs nån form av sprit/alkohol, typ jodopax eller alsol.
En skvätt vodka skulla alltså fungera också..:D
 
Sv: Medel som "drar ur svullnad"?

Överlägset bäst på lymfangiter är Animalintex, då måste du visserligen linda men det är helt klart värt det. Det är ett helt mirakel vad det kan göra :love: hundra gånger bättre än tex. spritbandage
 
Sv: Medel som "drar ur svullnad"?

prova med zink bandage ,på sår på benen och kring hovarna i alla fall. det ska dra ut inflamationer. innan det kanske hinner bli lymfangit, minx
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 276
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 106
Senast: Amk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 105
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp