Bukefalos 28 år!

Medelhavet på höstlovet?

Hittarinte

Trådstartare
Jag har inte rest på många år pga klimatet men har nu ändå (med viss tvekan) låtit mig övertalas att boka en tur till Medelhavet vecka 44.

Men - kommer det att vara för kallt? Vad är era erfarenheter, går det att bada, och vart borde vi åka? Är det bara Kanarieöarna som gäller?
 
Jag åker helst i oktober/november. Det är då typ svensk sommartemperatur. Vill du ligga i sanden och gassa är det kanske något kallt.
Jag har då flugit till Alicante och så har vi hyrt hus i bergen ett par tre mil in från kusten.
 
Jag var i grekland en gång i oktober och det var svinkallt. Inte vinterkallt alltså men definitivt inte ”badsemester-värme”. Gick absolut inte att bada utan man fick typ doppa tårna i poolen som mest🤪
 
Jag har inte rest på många år pga klimatet men har nu ändå (med viss tvekan) låtit mig övertalas att boka en tur till Medelhavet vecka 44.

Men - kommer det att vara för kallt? Vad är era erfarenheter, går det att bada, och vart borde vi åka? Är det bara Kanarieöarna som gäller?
Vi var på rhodos i oktober för några år sedan. Perfekt väder, som svensk varm sommar ungefär, havet var absolut badbart kvällarna ljumma.
 
Jag var i Nerja i Spanien i November. 20-25 grader på dagarna och ca 15 på kvällarna. Så höstlovet hade inte varit några problem alls. Det är sk subtropisk zon där vilket gör att de har de mildaste vintrarna i hela Europa.

Rekommenderar att man hyr lägenhet el hus via Airbnb
 
Jag har varit på Malta (Mellieha) i december och då var det knappa 20 grader (alldeles lagom för mig) i både luft och hav. Det var en underbar liten tripp! I oktober verkar det vara 19-25 grader ungefär.
 
Jag har varit i södra Portugal samt Turkiet i tiden oktober/november. Ungefär som svensk sommar 20-25 grader. Kvällarna är lite kyligare i mitt tycke, men oftast är vattnet varmare så års än våren så det kan ändå vara badbart. Vill man ha ordentligt med sol och värme så är det inte att rekommendera, men för en skön semester med mix av lite strandhäng och aktiviteter är det perfekt. Fundera dock på vilken ort ni besöker, typiska turistorter kan mycket vara stängt då, så kolla upp i förväg att det ni vill få ut av semestern är öppet då.
 
Har varit på cypern, kreta, turkiet, mallorca, sicilien och säkert något mer ställe på just höstlovet. Sicilien var kallt och någon gång har mallis också varit kallt (något annat år var det varmt när vi var där), men bortsett från det brukar det ändå vara bra! Kanske inte 35 grader men absolut runt 20-25 och ibland varmare än så. Icke-uppvärmda pooler brukar vara för kalla, men havet + uppvärmda pooler funkar bra.

Upplever att många turistorter stänger ner precis i början av november så ibland är det lite dött mot slutet av höstlovet om man åker till något sånt ställe, kanske kan vara bra att vara medveten om iaf.


Tillägg, skulle nog säga att Turkiet och Cypern har varit varmast.
 
Ni kan inte tänka er Kap Verde?
Medelhavet kan vara lite kinkigt såpass sent på säsongen. (Om det nu är 25 grader och varmare som ni vill åt.)
Vill ni inte till Kap Verde så är det Turkiet, Cypern och Egypten som jag kan tänka mig funkar bäst.

Tips är att googla värmeguide plus TUI/Ving/Apollo/andra researrangörer så får ni listor på medeltemperatur dag, natt och hav.
 
Jag har varit på Kreta och Cypern i oktober, det var många år sen nu i och för sig men det var absolut tillräckligt varmt för bad!
 
Var på Kreta i oktober, svinkallt. Medelhavet i oktober är flipp eller flopp. Man får även ha koll på vilken del av ön som är bäst just då, gäller alla destinationer. Madeira är ju fint. Kanarieöarna är ett pålitligt val.
 
Jag har också varit i Nerja slutet på oktober/början på November. Fullt badbart i havet. Så Costa del sol funkar utmärkt höstlovet.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 625
Senast: Nixehen
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
986
Senast: Crossline
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 907
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp