Bukefalos 28 år!

Medryttare på sommaren

_Runaway_

Trådstartare
Har nyligen hittat en bra medryttare till hästen. Jag är i stort behov av en, och kommer vara det till hösten också. En sak jag funderat på bara, är det här med sommarlovet. Jag har mitt sista sommarlov innan gymnasiet, och i höst kommer jag bo på internat. Känns som att jag vill ha kul med hästen, bara vara den enda som sköter honom, i sommar. Men vad säger man till medryttaren liksom? "Nej tack, är det sommarlov så är det, du får komma tillbaka till hösten" :crazy:
Hur brukar ni göra? Säga att hästen vilar hela sommaren fast ni rider ändå, säger precis som det är?
 
Sv: Medryttare på sommaren

Nej fyfan vad taskit , säg som det är :mad:

Medryttare ska man vara försiktiga med, det är inte lätt att hitta bra ;)
 
Sv: Medryttare på sommaren

Hur tror du medryttaren känner? Din medryttare kanske längtar efter att få ha häst på sommaren, rida nre till sjön osv. Jag förstår att det är din häst, men vill du behålla medryttaren så bör du nog ge henne några dagar i veckan även på sommaren.
 
Sv: Medryttare på sommaren

Jo det är klart. Men kan man säga att hon ska ta en dag i veckan eftersom han kommer motioneras mindre (vilket är helt sant)? Då blir det mindre för oss båds. Sen om vi åker på semester får han ju vara helt hennes den veckan, eller någon helg, extra dagar ibland..?
 
Sv: Medryttare på sommaren

Kolla med medryttaren vad han/hon säger? De kanske ska vara borta hela sommaren? Eller så kanske h*n vill träna dressyr för tränare en dag i veckan?
Och de flesta hästar klarar av att ridas två ggr om dagen någon gång i veckan med, bara man tajmar av när med varandra...
 
Sv: Medryttare på sommaren

Om motionen ska dras ner så kan du givetvis förklara att dagarna blir färre. Det måste hon förstå.
 
Sv: Medryttare på sommaren

Jag tycker du ska prata med din medryttare och förklara situationen, att det är din sista sommar med hästen innan du drar på internat, och att du gärna vill tillbringa lite extra tid med hästen. Det borde h*n förstå. Du behöver inte "stänga ute" denna person helt, ngn dag i veckan lr så. Sen är det ju alltid under sommaren härligt o åka ut till stallet, även om man inte ska rida, så vissa dagar kan ni ju komma båda.
 
Sv: Medryttare på sommaren

Det är av denna anledningen jag skaffar mig studenter som medryttare :D Väldigt praktiskt, dom rider min häst under terminerna när dom pluggar och sen är dom hemma ca juni-augusti och då får jag ha min häst för mig själv... Fast just den här sommaren ska jag jobba så mycket att jag skulle behva ha medryttare...

Ullis
 
Sv: Medryttare på sommaren

_Runaway_ skrev:
Har nyligen hittat en bra medryttare till hästen. Jag är i stort behov av en, och kommer vara det till hösten också. En sak jag funderat på bara, är det här med sommarlovet. Jag har mitt sista sommarlov innan gymnasiet, och i höst kommer jag bo på internat. Känns som att jag vill ha kul med hästen, bara vara den enda som sköter honom, i sommar. Men vad säger man till medryttaren liksom? "Nej tack, är det sommarlov så är det, du får komma tillbaka till hösten" :crazy:
Hur brukar ni göra? Säga att hästen vilar hela sommaren fast ni rider ändå, säger precis som det är?


jag tycker inte du kan kräva det, om det är så att du vill ha samma medryttare våren och ha kvar i höst.
att du vill ha kul med hästen är en sak - det förstår jag fullständigt. Men varför kan inte någon annan fortfarande få rida och pyssla 2 ggr/vecka tex? det är väl bara att ge hästen höst eller vinter vila dvs lite mer vila den perioden istället? NÅN paus i veckan vill du väl ha även i sommar???
 
Sv: Medryttare på sommaren

Jag tycker du ska låta medryttaren hjälpa till någon dag i veckan under åtminstone ett par veckor och gärna låta denne och hästen få lära känna varandra och låta henne få ansvaret för hästen även under en hel veckas tid om du t.ex. åker bort. Då får dom nog en bra start och lär känna varandra bra, om det är en bra medryttare kan det ju vara guld värt :). Så jag skulle nog unna även en annan person detta även om jag kan ha förståelse för att du vill kunna tillbringa mycket tid hos din häst i sommar.
 
Sv: Medryttare på sommaren

*hugger knapp*

Tack för svaren, det behövdes för att få mig inse att jag itne kan "kicka" henne bara under sommaren ;) :angel:
Hon ska få ha hästen som regel en gång per vecka. Sen utöver det kan hon få en vecka (när jag åker till Falsterbo som exempel) och någon helg när jag är borta. Så kan vi ju rida tillsammans, då kan hag ju låna en häst i stallet.
 
Sv: Medryttare på sommaren

Du e klok som en bok! Låter jättebra tycker jag! :bow:
Vad händer till hösten med hästen - fodervärd eller????
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 454
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 472
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 138
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp