Bukefalos 28 år!

Medryttare vs fodervärd (hlvfodervärd)

S

shampiz

Jag vet att det varit många trådar angående detta men skulle vilja ha "seriösa" åsikter angående detta för ett problem jag måste tackla inom kort.

För att göra en lång histora så kortfattat det bara går:
Vi har fått en (anonym såklart) anmälan på vårt stall angående våran hästhållning bl a att våra hästar går ute från kl 6 på morgonen till ca 21 på kvällen. Och dom påstår att det inte finns nåt vatten i hagen (anmälan kommer in då vi har en temperatur på -10 grader, och då vi faktiskt inte kan ha fri tillgång till vatten ute pga att det fryser, men vi ger dom alltid vatten i samband med att vi hö fodrar i hagen så dom har att dricka fram tills att vattnet hinner frysa.) Dessutom påstår anmälaren att vi hyr ut våra hästar hur som helst (jag har 4 hästar som jag har 1-3 medryttare på, som kanske folk anser som en slags uthyrning).

Dom på Länstyrelsen tycker inte vår hästhållning var at anmärka på. Däremot visste dom inte vad en medryttare var så jag förklarade det för dom. Och då ska dom kolla upp om det behövs tllstånd att låta andra rida mina hästar mot betalning. Jag förklarade att jag inte tar betalt för att dom får rida utan dom har hästarna som sina egna dom dagarna mot att dom betalar en del av kostnaderna.

jag har nu gjort en uträkning på vad mina hästar kostar per dag inkl stallhyra, foder, skoning, försäkring m.m och kommit fram till att beroende på storleken på hästen så ligger summan på mellan 90-120 kr per dag (och då har jag inte räknat med slitage på utrustning, avmaskningar och sånt.) Och det mesta nån av medryttarna betalar är 80 kr per gång.

Nu vet jag inte vad dom kommer att komma fram till, men vill ha råd hur jag ska tackla problemet om dom kommer fram till att jag tar betalt för att låta folk rida. Ska man låta medryttarna i stället bli delfodervärdar och få stå för hälften av kostnaderna (eller kanskke helfodervärd)? Jag ser egentligen ingen skillnad, bara att mina medryttare nu slipper mycket av ansvaret och betalar heller inte hela kostnaden av vad hästen kostar. Men i byråkratins värd så kanske det har en viss betydelse.

Man blir bara så förbannade på såna här ogrunnade anmälningar från vad jag kallar okunnit (häst) folk, som bara kostar mig massor av tid som jag egentligen inte har tid med och kanske även i slutändan även ekonomiskt.
Så jag vill gärna höra era åsikter
 
Sv: Medryttare vs fodervärd (hlvfodervärd)

men dom som rider dina hästar betalar ju inte ens vad hästarna kostar dig för den dan;) kanske du kan göra förlust avdrag (skojar)? :idea:

försök släpp det, vet att det inte är lätt (har själv varit utsatt, dock utan anmärkning pricis som i ert fall och då pga. att jag vägrat en granne att låna en av mina ponnys då hennes barn både va för tunga/långa samt red aningens vårdslöst och mina barn använde vår häst själva)

det är dom som har bevisbördan, inte du ;)
 
Sv: Medryttare vs fodervärd (hlvfodervärd)

Men det är ju inte olagligt att dela på hästen, att i princip vara två ägare fast den ena inte står på pappret, två kan väl inte ens stå som ägare? Då kan dom ju börja utreda varenda annons om medryttare och halvfodervärdar.
 
Sv: Medryttare vs fodervärd (hlvfodervärd)

Gudars vad tröttsamt :mad: Varför ska folk anmärka på percis allting orelevant??? Och varför kunde då inte denna person komma till er i stallet istället och prata om hur denne upplever "misären". Se det ur en posetiv synvinkel istället, du (vem det nu än var) som anmälde detta. Hästarna får gå ute länge, de får vatten vid utfodring osv. Men jösses, vem kan rå för att det är minusgrader ute och att vattnet fryser? Man kan ju införskaffa i sånadär dyra elektrostyrda vattenbunkar som är stulningsbenägna. Men hur många gör det? Och det där med medryttare, Varför bryr de sig om det för??? Såna som inte ens hört talas om ordet medryttare bör heller inte komma med några som helst så kallade "åtgärder". Aaarr...
 
Sv: Medryttare vs fodervärd (hlvfodervärd)

Håller givetvis med resten av högen här, men har vi inte ett större problem?
Kan det inte vara så att du "hyr" ut dina hästar utan att momsredovisa det?
Nu menar jag i myndigheternas ögon.
Vad gör man då?
Inga papper, inga redovisningar....
Har du helt plötsligt "hyrt ut" svart då?
 
Sv: Medryttare vs fodervärd (hlvfodervärd)

fast missminner inte jag mig så får man tjäna ett antal tusen på sin hobby utan att deklarera det. om jag inte minns helt fel så är summan höjd till runt 20.000 kr
 
Sv: Medryttare vs fodervärd (hlvfodervärd)

Det där med att "ha hästen som sin egen" betyder ju egentligen att de inte bara får rida utan göra allt skitgöra oxå, eller?

Och att man får betala för att hjälpa någon är ju lite bakvänt i alla andra världar förutom hästvärlden. Men det ska väl ingen myndighet bry sig om för då har de ju ett jättejobb framför sig eftersom det inte är direkt ovanligt att hästägare tar betalt för att få hjälp.
 
Sv: Medryttare vs fodervärd (hlvfodervärd)

köper du en häst så får du göra även "skitgöra" och rida men det kostar...mycket...

har du inte råd eller vill ha allt ansvaret så kan du bli medryttare. dvs. att dom dagar man rider så gör man skötslen med, pricis som ägaren. självklart tycker jag. men å andra sidan betackar jag mig "ridhjälp" och står för såväl kostnader som skötsel och ridning själv. då slipper jag korrigera hästen om "ridhjälpen" tagit hästen ett kliv bakåt. en risk jag inte tar.

jag anser att ägaren på hästen hjälper medryttaren oxå eftersom medryttaren slipper köpa en egen häst.

vill man inte göra skitgöra så får man väl rida på ridskola, men även det kostar ;)
 
Sv: Medryttare vs fodervärd (hlvfodervärd)

Jo, man får nog tjäna upp till en viss summa innan man måste skatta, men frågan är om man inte måste redovisa det ändå?????
Jag vet alltså inte detta, utan tycker bara att det vore underligt att man kan tjäna pengar på en sådan sak som utlåning av häst, när man inte har rätt att ta betalt för att tex klippa grannens gräs?
Vem vet det kanske finns någon som har gräsklippning som sin hobby med?:D
 
Sv: Medryttare vs fodervärd (hlvfodervärd)

köper du en häst så får du göra även "skitgöra" och rida men det kostar...mycket...

har du inte råd eller vill ha allt ansvaret så kan du bli medryttare. dvs. att dom dagar man rider så gör man skötslen med, pricis som ägaren. självklart tycker jag. men å andra sidan betackar jag mig "ridhjälp" och står för såväl kostnader som skötsel och ridning själv. då slipper jag korrigera hästen om "ridhjälpen" tagit hästen ett kliv bakåt. en risk jag inte tar.

jag anser att ägaren på hästen hjälper medryttaren oxå eftersom medryttaren slipper köpa en egen häst.

vill man inte göra skitgöra så får man väl rida på ridskola, men även det kostar ;)

Det må så vara. men som tidigare skrev så är det ganska bakvänt i många andra situationer. Och hur myndigheterna ser på det är ju en helt annan sak.
 
Sv: Medryttare vs fodervärd (hlvfodervärd)

Lite konstigt att jämföra gräsklippning med att ta hand om hästar.

Ja,ja men jämför det med att gå ut med grannens hund då om det känns bättre för dig.
Det var ju själva frågan om hurvida man är tvungen att redovisa tjänsten eller inte som jag tyckte var intressant.
 
Sv: Medryttare vs fodervärd (hlvfodervärd)

men då kan man ju se det som så att ska man redovisa inkomst på hästen så måste man ju få göra avdrag för kostnaden av hästen dom dagar den "hyrs" ut samt för slitage på utrustning och då blir det ju snarare förlustavdrag som blir aktuellt :angel:
 
Sv: Medryttare vs fodervärd (hlvfodervärd)

Ja för vi vet ju alla att det finns de som betalar för att gå hundpromenader till skillnad från ridning. :cool:

Ridning (hyra häst, ridlektion eller dylikt) kostar pengar om man vill göra det.
En vetttig jämförelse är en bil och jag vet ingen som lånar ut sin bil utan ersättning (bortsett från vänner, släkt)
 
Sv: Medryttare vs fodervärd (hlvfodervärd)

En vetttig jämförelse är en bil och jag vet ingen som lånar ut sin bil utan ersättning (bortsett från vänner, släkt)


en bra jämförelse. ingen skulle väl komma på tanken att inte stå för drivmedlet ;)
 
Sv: Medryttare vs fodervärd (hlvfodervärd)

Ha,ha! Vad korkad jag är!!!!!!:D
Tänkte ju totalt baklänges!
Nä, det är klart man inte betalar för att gå ut med grannens hund.
Men det där med bil och bensin var ju bra.
Och det behöver man nog knappast redovisa......eller?;)
 
Sv: Medryttare vs fodervärd (hlvfodervärd)

Tackar alla för era synpunkter :)
Lite uppdatering:
Dom var ute igår för att kolla upp anmälan, och dom fick mina rutiner, vilka medryttare jag har och sånt. Dom hade inget att anmärka på och dom talade om att det inte är nåt olagligt med att ha medryttare, så det var helt ok med betalande medryttare.
 
Sv: Medryttare vs fodervärd (hlvfodervärd)

Vad skönt för dig att det gick bra.

Det finns alltid folk som ska lägga näsan i blöt men när det väl kommer till kritan är de inte ett dugg bättre själva.

Vad jag vet så får man tjäna upp till 30 000 per år på sin hobby utan att redovisa det för någon så det borde ju rimligtvis gälla för hästar och ridning också.
 
Sv: Medryttare vs fodervärd (hlvfodervärd)

Vad bra att veta! Jag tänkte att i Sverige vet man aldrig med sånt där.....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 844
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 675
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 810
Senast: Mumfie
·
Hästmänniskan Jo det är så att jag har lite funderingar/frågor kring foderhästar samt lite annat. Jag har försökt hitta olika lösningar för att...
2
Svar
22
· Visningar
1 710
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp