Bukefalos 28 år!

U
Min recept specificerar tydligt att det är utanför förmånen men ibland får apoteas system det om bakfoten ändå och uppger det först som kostnadsfritt. Det är alltså inte en slarvig läkares fel i mitt fall utan systemet har väl någon bugg.

Det som är konstigt tycker jag är att ibland lägger de in en typ betalningsbekräftelse via klarna som jag måste godkänna inom 48 h för att ordern ska hanteras (precis som de gör med läkemedel som tillverkas på beställning där de inte vet priset vid beställningstillfället) och ibland makulerar de den bara från ordern och ber mig beställa igen om jag vill ha den trots att den kostar vad jag hela tiden räknat med att den ska kosta. 🤷‍♀️
Jag antar det är lite utmanande att kombinera kommersiella betalningslösningar och näthandelssystem med att man samtidigt ska följa ett så detaljerat regelsystem kring både vad som får säljas, hur det ska prissättas och sedan också administrera ett förmånssystem parallellt med det. Utan att säga något om vad som är orsaker i det individuella fallet. Jag gissar att de hellre lägger på en extra säkerhetsmarginal åt andra hållet än riskerar att det blir fel.
 
U

Jag antar det är lite utmanande att kombinera kommersiella betalningslösningar och näthandelssystem med att man samtidigt ska följa ett så detaljerat regelsystem kring både vad som får säljas, hur det ska prissättas och sedan också administrera ett förmånssystem parallellt med det. Utan att säga något om vad som är orsaker i det individuella fallet. Jag gissar att de hellre lägger på en extra säkerhetsmarginal åt andra hållet än riskerar att det blir fel.
Jo jag har egentligen inga problem med att det blir fel. Eftersom varken frakt eller läkemedel kostar något gör det mig inget (mer än att det varit bättre att samfraktat allt jag köpt).

Jag menar bara att det inte alls måste bero på att läkaren gjort något fel utan det kan hända ändå.
 
Jo jag har egentligen inga problem med att det blir fel. Eftersom varken frakt eller läkemedel kostar något gör det mig inget (mer än att det varit bättre att samfraktat allt jag köpt).

Jag menar bara att det inte alls måste bero på att läkaren gjort något fel utan det kan hända ändå.
Ja, det är ju komplext på flera olika sätt i olika delar av processen, inte som att sälja någon dussinvara på torget.
 
Jag förstår inte varför det ska bli fel i systemen. Om det bara ingår i förmån för barn 6-17 år med adhd så ser man väl även vid beställning direkt att personen ifråga är en vuxen, alltså äldre än 18, alltså borde det överhuvudtaget inte vara några konstigheter alls.
 
Jo jag har egentligen inga problem med att det blir fel. Eftersom varken frakt eller läkemedel kostar något gör det mig inget (mer än att det varit bättre att samfraktat allt jag köpt).

Jag menar bara att det inte alls måste bero på att läkaren gjort något fel utan det kan hända ändå.
Kan för övrigt lägga till ett problem jag råkade ut för. Den gången så visade det sig att regionen inte hade uppdaterat sitt datasystem med de senast aktuella uppgifterna. Anledningen att de upprepade gånger skrev ut recept som inte kunde expedieras var att det som de skulle skriva ut inte fanns med i listan de fick upp i systemet så de valde det som istället stod där men inte längre fick säljas...

Jag vet fortfarande inte om någon missat en uppdatering, eller om uppdateringarna görs med någon intervall så det alltid kommer finnas ett litet fönster av inaktuella uppgifter i mellantiden.
 
Där kom det. Meddelandet från apoteket att de tagit bort melatonin från min order och korrigerat priset för mig.

Så det blir inget melatonin för mig.
Ett annat alternativ kanske kan vara Atarax? Den går på högkostnadsskyddet och är inte beroende framkallande. Jag tror att det från början var en allergimedicin men att den idag används för flera olika orsaker. Jag har fått den för att kunna slappna av och sova hela natten och jag känner inte av något dagen därpå.
 
Ett annat alternativ kanske kan vara Atarax? Den går på högkostnadsskyddet och är inte beroende framkallande. Jag tror att det från början var en allergimedicin men att den idag används för flera olika orsaker. Jag har fått den för att kunna slappna av och sova hela natten och jag känner inte av något dagen därpå.
Jag tror det är individuellt, Jag fick Atarax utskrivet för ångest och tog jag den efter typ 20.00 på kvällen så var jag så trött att det kändes som jag inte sovit alls fram tills åtminstone lunchtid dagen efter, helt ohållbart om man jobbar.
 
Ett annat alternativ kanske kan vara Atarax? Den går på högkostnadsskyddet och är inte beroende framkallande. Jag tror att det från början var en allergimedicin men att den idag används för flera olika orsaker. Jag har fått den för att kunna slappna av och sova hela natten och jag känner inte av något dagen därpå.
Atarax funkar inte för mig. Jag får fylleben men det fungerar inte lugnande. Fruktansvärt obehagligt.

Har ju f.ö. redan Alimemazin.
 
Jag tror det är individuellt, Jag fick Atarax utskrivet för ångest och tog jag den efter typ 20.00 på kvällen så var jag så trött att det kändes som jag inte sovit alls fram tills åtminstone lunchtid dagen efter, helt ohållbart om man jobbar.
Oj, ja då verkar det vara väldigt olika hur den påverkar.
 
Kan inte riktigt släppa att det är okej/lagligt att sälja en produkt för x-antal kronor, och sen ba "eh, näver mind. du får betala y kronor istället då vårt system inte har korrekt pris". På vilka andra ställen hade man kunnat få sälja en produkt och sen komma timmar/dagar efter och kräva in mer pengar?!

I princip allt! det är helt galet. Man kan fakturera för upp till 3 år.
Fick veta den hårda vägen, att mitt elbolag hade struntat i att göra en riktigt avläsning på elmätaren (trots att de hade skickat brev att avläsning skulle ske etc), sen kom de med en grymt saltad räkning för 3 års förbrukning utöver det som de bara hade höftat fram.
Jag stod på mig, att det inte var mitt fel utan deras, skriver de att de har läst av mätaren så får de banne mig också göra det... Fick betala för årets bara, vilket var mycket nog.

Men tre år i efterhand får man skicka faktura...
 
Man kan inte spärra läkarens möjlighet att skriva ut inom förmån eftersom vissa patientgrupper kan få läkemedlet inom förmånen. Wille gjorde en beställning enligt sitt recept men har inte fått något läkemedel hemskickat eftersom farmaceuten stoppade det vid den manuella plockningen pga att läkaren gjort fel.

Har du någon annan bra lösning på problemet som gör det vattentätt? Att ingen alls ska kunna få det inom förmånen?

Det stökiga i just det här fallet är ju att vissa (dvs barn) ska få det på högkostnadsskyddet, men inte vuxna. Systemet är inte anpassat för att hålla ordning på den typen av villkor och när de förändras, utan det måste skötas manuellt.

Jag har aldrig varit med om att medicinen skickats om man inte godkänt att betala. Det som brukar hända är att de antingen hör av sig och frågar eller makulerar den och säger att man får återkomma med en ny beställning om man kan tänka sig att betala för det.

Fast det är inte vad som sker. Systemet ser ditt recept exakt som läkaren skrivit, du beställer och får en orderbekräftelse (alltså att ordern gått in, det är inget faktiskt köp än). Efter detta måste en farmaceut hantera din order och plocka ihop din medicin och om de då ser misstag så ska de rätta till det. Tex om dosen är åt skogen eller som i det här fallet att läkaren skrivit fel information.
Tack för alla svar! Lägger ihop mitt svar såhär.

Till att börja med så hade jag inte koll på att ett preparat kan vara inom högkostnadsskyddet för patientgrupp X men inte Y. Det ställer ju till det något, men inget som borde vara omöjligt att programmera in. Exempelvis som nu, att det inte går att få på högkostnadsskyddet om TS inte är barn med adhd (om jag förstått det hela rätt i andra svar). Mycket jobb för varje preparat dock :)

Tack för förtydligande kring att inget skickas/köp genomförs innan kund har möjlighet att få korrekt slutpris. Jag tolkade det helt som att man kan typ lägga ett preparat i kundkorgen och få 0kr i kostnad. Klicka beställ, preparat kommer hem eller i alla fall skickas/köp genomförs och sen kan det komma ett krav på X antal kronor. Då är det ju bara att kund kan ta ett informerat beslut om hen vill köpa preparatet till fullpris eller ej. Då är det ju inget problem, jag tyckte det bara kändes konstigt att man kan genomföra ett köp och så korrigeras priset i efterhand. Nu var det ju inte fallet! :)
 
I princip allt! det är helt galet. Man kan fakturera för upp till 3 år.
Fick veta den hårda vägen, att mitt elbolag hade struntat i att göra en riktigt avläsning på elmätaren (trots att de hade skickat brev att avläsning skulle ske etc), sen kom de med en grymt saltad räkning för 3 års förbrukning utöver det som de bara hade höftat fram.
Jag stod på mig, att det inte var mitt fel utan deras, skriver de att de har läst av mätaren så får de banne mig också göra det... Fick betala för årets bara, vilket var mycket nog.

Men tre år i efterhand får man skicka faktura...
Det är jag medveten om! :) men det är inte riktigt samma sak jag far efter. Jag har ju dock missuppfattat hela processen så jag släpper det hela :)
 
Tack, men nej tack. Jag har inte råd.
Vill du prova melatonin? Om du vill det kan jag skicka en receptfri förpackning. Gratis. Vill du det så PMa var jag ska skicka den så kommer den.

Jag provade melatonin och även i hög dos. Jag blir väldigt lätt trött och seg dagen efter av läkemedel som kan ge sådan biverkning. Men kände absolut ingenting morgonen eller dagen efter med melatoninet. Kände inte en enda biverkning.
 
Jag förstår inte varför det ska bli fel i systemen. Om det bara ingår i förmån för barn 6-17 år med adhd så ser man väl även vid beställning direkt att personen ifråga är en vuxen, alltså äldre än 18, alltså borde det överhuvudtaget inte vara några konstigheter alls.
Det finns flera ställen i systemet där det kan bli fel.
  • När läkaren skriver receptet så ska läkaren markera om läkemedlet ingår i förmånen (högkostnadsskyddet) eller inte. Det är inte alltid det blir rätt där.
  • När man gör en beställning från ett nätapotek med ett recept där det felaktigt står att läkemedlet ingår i förmånen, så ser inte systemet att det är fel på receptet. Där upptäcks det (nästan alltid) av den farmaceut som hanterar beställningen och felet rättas till.
  • Någon nämnde här att systemet hade läst ett korrekt skrivet recept fel på nätapoteket så att det ändå beställts inom förmån.
  • När man går till ett fysiskt apotek så blir det tydligt för farmaceuten om personen är för gammal för att ha läkemedlet inom förmån och här kan man rätta till det direkt. Och berätta för kunden att det är fel och vad som är fel. (varpå det tyvärr inte är särskilt ovanligt att farmaceuten får en utskällning av kunden 🙄)
 
Det finns flera ställen i systemet där det kan bli fel.
  • När läkaren skriver receptet så ska läkaren markera om läkemedlet ingår i förmånen (högkostnadsskyddet) eller inte. Det är inte alltid det blir rätt där.
  • När man gör en beställning från ett nätapotek med ett recept där det felaktigt står att läkemedlet ingår i förmånen, så ser inte systemet att det är fel på receptet. Där upptäcks det (nästan alltid) av den farmaceut som hanterar beställningen och felet rättas till.
  • Någon nämnde här att systemet hade läst ett korrekt skrivet recept fel på nätapoteket så att det ändå beställts inom förmån.
  • När man går till ett fysiskt apotek så blir det tydligt för farmaceuten om personen är för gammal för att ha läkemedlet inom förmån och här kan man rätta till det direkt. Och berätta för kunden att det är fel och vad som är fel. (varpå det tyvärr inte är särskilt ovanligt att farmaceuten får en utskällning av kunden 🙄)
Och jag hävdar att det inte borde bli fel överhuvudtaget på de punkter du skriver. Gäller det inte för vuxna och personnumret är vuxet är det inget snack om saken oavsett vad som står ikryssat. Det är ett systemfel som borde vara lättåtgärdat egentligen och inget som borde fortgå eller vänta till en farmaceut hanterar beställningen. personen över 18-inte förmån. Enkelt.
 
Och jag hävdar att det inte borde bli fel överhuvudtaget på de punkter du skriver. Gäller det inte för vuxna och personnumret är vuxet är det inget snack om saken oavsett vad som står ikryssat. Det är ett systemfel som borde vara lättåtgärdat egentligen och inget som borde fortgå eller vänta till en farmaceut hanterar beställningen. personen över 18-inte förmån. Enkelt.
Såklart ”borde” det vara enkelt men det är E-hälsomyndigheten du pratar om ;) och vi vet ju alla hur den nationella läkemedelslistan fördröjts i fem år redan nu och ännu inte är klar så inget verkar enkelt i deras system…

Antagligen är det svårare än vi förstår att få till, och ganska säkert är det inte särskilt prioriterat så det satsas nog inte de resurser som behövs för att åtgärda det.
 
Såklart ”borde” det vara enkelt men det är E-hälsomyndigheten du pratar om ;) och vi vet ju alla hur den nationella läkemedelslistan fördröjts i fem år redan nu och ännu inte är klar så inget verkar enkelt i deras system…

Antagligen är det svårare än vi förstår att få till, och ganska säkert är det inte särskilt prioriterat så det satsas nog inte de resurser som behövs för att åtgärda det.
Poäng där.
Jag vet inte om jag tror det är svårare än vi förstår, men det är nog inte vidare prioriterat, som så mycket annat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 978
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
3 143
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 243
Senast: super
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 815
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp