Bukefalos 28 år!

"... men aldrig dum"

Möjligt.Men det är en även chansning för en hobbyuppfödare att föda upp en elithäst.Många kan inte själv utbilda en sån häst och när andra ska utbilda skenar pengarna ännu mer och det blir ännu svårare att i slutändan att gå med plus.Sen tycker jag det skett en viss förändring i att allt fler är villiga att bet för en enkelhanterad häst
 
Jo det förstår man men jag tror ex hobbyuppfödaren ibland stirrat sig blind på flashig gång och god hoppförmåga och då har andra egenskaper "glömts" bort
Så är det till viss del, och som sagt finns den problematiken idogt levande inom aveln och sporten om vi pratar avel och ekonomi i att sälja och handla med hästar osv .

men oavsett utifrån ämnet i trådens ursprung och det du svarat utifrån hur du själv läser in mänsklig "dumhet" i din hästs beteende så blir det tokigt . Din häst är ingen människa och din tolkning att din häst är "dum" eller "inte reagerar smart" osv blir malplacerad .
 
Inte malplacerat i min värld då hon inte ens i hästens värld reagerar "som vanligt".Precis som inom alla djurslag finns det ett normalspann och hon funkar inte alltid inom den/sån.Jag har varit med henne sen hon var tre.Det är inte bara som spänd hon reagerar annorlunda.Hon har gått//går liksom utom ramarna inom flera områden.Det krävs lång inlärning och envishet från min sida.Hon har gjort många framsteg men vägen hit har inte varit enkel och ja jag blir uppgiven när hon ger en mindre trevliga turer.Tur att hon är så fin när allt stämmer plus bra hopp o hyfsad gång annars hade man snart varit på dårhuset.Kan tilläggas att hon har aldrig under min ägo upplevt någon speciell hemsk upplevelse!Jag har inga problem med att inse att hon göra dumma/konstiga val.Men de är tröttsamma
 
Jag tänker att en givetvis kan vara trött/less på hästens beteende men att det inte behöver betyda att hästen lastas för det. Min gör ju saker som jag är evinnerligt trött på (typ skyggar för samma sten VARENDA uteritt) men han straffas inte för det utan varenda gång kollar vi att stenen inte bits. Jag hade kunnat skälla på honom och tvinga honom förbi den med kraft och han hade nog fortfarande glott på den varenda gång vi rider förbi. Jag bara tycker att min approach känns trevligare.
 
Jag tror faktiskt att hästar kan vara mer eller mindre intelligenta mer el mindre "dumma"

Det tror jag också, absolut!

Men oavsett hur intelligensen på en häst är den fortfarande en häst och tänker som en häst och reagerar som en häst.

Jag förstår verkligen att du kämpar med den här hästen, och som sagt tycker jag att det låter som att du gör mycket bra. Därför blir jag
också förvånad när du på allvar tycker att hon medvetet väljer dumt och fel. Det låter som en speciell häst, uppmärksam och känslig. Osmart vet jag inte, men att hon skulle överväga sin handlingar och sen välja att jävlas, det är jag helt säker på att hon inte gör. Jag tror inte att det är så konstruktivt att lasta hästen för detta för din egen del, heller. Det låter som du är väldigt frustrerad. Det skulle kunna vara lättare att hantera om du låter dig vara stolt över det du lyckats med och inser att hästen inte kan rå för det som går snett. Om hästen kunde tänka i mänskliga termer skulle den förmodligen vara tacksam för allt stöd den fått från dig genom åren. Hoppas att du hittar en ny ägare som uppskattar hästen för styrkorna och fixar svårigheterna. Hur gammal är den?
 
Det tror jag också, absolut!

Men oavsett hur intelligensen på en häst är den fortfarande en häst och tänker som en häst och reagerar som en häst.

Jag förstår verkligen att du kämpar med den här hästen, och som sagt tycker jag att det låter som att du gör mycket bra. Därför blir jag
också förvånad när du på allvar tycker att hon medvetet väljer dumt och fel. Det låter som en speciell häst, uppmärksam och känslig. Osmart vet jag inte, men att hon skulle överväga sin handlingar och sen välja att jävlas, det är jag helt säker på att hon inte gör. Jag tror inte att det är så konstruktivt att lasta hästen för detta för din egen del, heller. Det låter som du är väldigt frustrerad. Det skulle kunna vara lättare att hantera om du låter dig vara stolt över det du lyckats med och inser att hästen inte kan rå för det som går snett. Om hästen kunde tänka i mänskliga termer skulle den förmodligen vara tacksam för allt stöd den fått från dig genom åren. Hoppas att du hittar en ny ägare som uppskattar hästen för styrkorna och fixar svårigheterna. Hur gammal är den?
Hon överväger tror jag men jag menar inte att hon nödvändigtvis jävlas utan mer väljer den svåra vägen trots att jag visat den lätta vägen otalet gånger.Hon är sju i år.Gått riktigt fint ute på Pay and Jump nu avslappnat med positiv attityd.Ska gå sin första riktiga hopptävling (på tre år) om två veckor.Tyvärr måste jag starta henne utomhus direkt för jag har inte hittat nån Pay and Jump utomhus som förberedelse.Så det är lite fjärilar i magen inför en sån start för hon spänner sig alltid mer utomhus.
 
Min erfarenhet är att det är dom intelligenta hästarna som folk oftast har problem med :D.

Så kan det nog vara. Men även hästar som bara är känsliga, ängsliga eller osäkra kan ju vara svåra.

Min gamla tränare pratade ibland om en häst som hon uppfattat som lite "utvecklingsstörd". Den kämpade på och var lätt att ha och göra med, men den hade jättesvårt att lära sig lite svårare saker. Kunde inte hålla reda på benen, trasslade in sig i bommar. På varje pass gick det lite framåt men sen kom den liksom aldrig ihåg det till nästa gång (det var tränaren själv som red den då, och hon är en mycket skicklig och van utbildare). Egentligen är det ju inte så konstigt om hästar har varierande "intelligens", (här i betydelsen inlärningsförmåga) de är ju alla individer med varierande förutsättningar. Vidare kan man ju fundera på, vad är egentligen en intelligent häst? Vilka egenskaper är smarta för hästen att ha och vilka är smarta för oss att den har?
 
:nailbiting::nailbiting::eek:Jag tänker att hon har många goda talanger men i hennes fall känns det inte så intelligent att vara så spänd hela tiden när vi rider ut.Hon blir ju till slut helt trött av spänningarna att om hon vore en vildhäst varit ett lätt byte för ett hungrigt lejon eftersom hon lägger sån energi på att "hitta" spöken
 
:nailbiting::nailbiting::eek:Jag tänker att hon har många goda talanger men i hennes fall känns det inte så intelligent att vara så spänd hela tiden när vi rider ut.Hon blir ju till slut helt trött av spänningarna att om hon vore en vildhäst varit ett lätt byte för ett hungrigt lejon eftersom hon lägger sån energi på att "hitta" spöken

Om hon vore vildhäst, eller för den delen bara fick styra sitt liv mer själv, tror du att hon valt att gå ut ensam på tur eller hade hon stannat hos sin flock?
 
Om hon vore vildhäst, eller för den delen bara fick styra sitt liv mer själv, tror du att hon valt att gå ut ensam på tur eller hade hon stannat hos sin flock?
Klart hon stannat hos flocken men jag kan säga att hon är rejält duktig på att dra liv i hela flocken hemma för minsta lilla stissa och ha sig för skitsaker och även i en flock bör man spara sina krafter och det är hon inte särskilt duktig på
 
Klart hon stannat hos flocken men jag kan säga att hon är rejält duktig på att dra liv i hela flocken hemma för minsta lilla stissa och ha sig för skitsaker och även i en flock bör man spara sina krafter och det är hon inte särskilt duktig på

Du inser ju själv att hon känner sig tryggast med sin flock. Jag förstår inte hur du då kan tycka att det är "ologiskt" av henne att försöka springa hem till den när hon blir rädd.

Även naturligt sett finns en variation som sammanlagt bidrar till en arts överlevnad. Vissa hästar är extra uppmärksamma och vissa är extra lugna. Det är lite som med människor med ADHD, det är ofta jobbigt för dem att vara hyperaktiva eller okoncentrerade. Men evolutionärt sett har de också styrkor, de är ofta äventyrliga, aktiva och vågar mer än många andra och har på så sätt fört mänskligheten framåt. Nu säger jag inte att din häst ens är åt ADHD-hållet, men hon kanske är en extrem spejare. Hennes liv blir extra jobbigt men hon är kanske också den enda som hade upptäckt den där motorsågen/rovdjuret på kilometervis avstånd och varnat sin flock.
 
Det är inte ologiskt att hon vänder och vill hem till flocken det har jag aldrig menat det som är ologiskt är hur långt och hur intensivt hon kan tänkas springa.Aldrig haft en häst som tagit i så i överkant.De brukar ha en viss flyktsträcka men detta är bara överdrivet.Det är inte så iheller att när jag fått stopp på henne att hon står livrädd ibland (som tur är allt mer sällan) har hon busat samtidigt(bockat slagit med huvudet mm)Det timmar dåligt hon har liksom inte riktigt hästspråk ...
 
Du inser ju själv att hon känner sig tryggast med sin flock. Jag förstår inte hur du då kan tycka att det är "ologiskt" av henne att försöka springa hem till den när hon blir rädd.

Även naturligt sett finns en variation som sammanlagt bidrar till en arts överlevnad. Vissa hästar är extra uppmärksamma och vissa är extra lugna. Det är lite som med människor med ADHD, det är ofta jobbigt för dem att vara hyperaktiva eller okoncentrerade. Men evolutionärt sett har de också styrkor, de är ofta äventyrliga, aktiva och vågar mer än många andra och har på så sätt fört mänskligheten framåt. Nu säger jag inte att din häst ens är åt ADHD-hållet, men hon kanske är en extrem spejare. Hennes liv blir extra jobbigt men hon är kanske också den enda som hade upptäckt den där motorsågen/rovdjuret på kilometervis avstånd och varnat sin flock.

Hmm.
Du kritiserar "oliktänktande" för att man förmänskligar hästars egenskaper.
Och så diagnosticerar du ADHD hos häst.

Logiken är inte kristallklar.

Självklart har hästar sina egna motiv för att göra som de gör. Logik hör inte till hästars mer utpräglade funktioner; snarare är de ju "programmerade" på att vara reaktiva - fly först och stanna sedan, i stället för logik - tänka först och agera sedan.

Jag håller med om att för att hantera en häst "rätt" behöver man fundera på hur hästarna fungerar, vad de "normalt" reagerar på och vilket stimulus som utlöser vilken reaktion.

Om jag (tjatig) ska återgå till grundfrågan: hästar som reagerar på ett givet stimulus; flyr när det händer något och då kanske tacklar människan, ser jag inte som "dum".
Däremot häst som tacklar människan mest för att den vill och kan, är "dum".

Jag ser alltså inte "dum" som ett uttryck för "korkad" utan som ett uttryck för "krånglar för att den vill och kan". Motivet kan vara "vill ha gräset där".

Men som jag läser dina inlägg har du hakat dig fast i att du ogillar uttrycket "dum" (som för övrigt inte är något jag brukar säga till eller om mina hästar, men jag kan absolut relatera till uttryckssättet utan att tycka att det är konstigt).

Du försöker undervisa oss andra om hur hästar fungerar; för att få oss att hålla med dig om att hästarna inte är "dumma" utan antagligen felhanterade eller felfostrade eller missförstådda.

Som jag själv menar, och som jag uppfattar att en del andra menar, så är det inte så att vi klagar på att hästen är dum och sätter oss fast där.
I mitt fall kan jag ibland konstatera att "äsch, nu är du dum/tramsig" och så gör jag något åt saken - eller accepterar att hästen har sitt beteende och då får jag förhålla mig till det så att hästens och min samvaro blir så behaglig som möjligt för oss båda.
I mitt fall är värderingen av "äsch, nu är du tramsig/dum" mest av axelryckningskaraktär.

Alltså: bara för att man kan tycka att hästen är "dum" (inte synonymt med ointelligent) behöver man inte se det som ett problem och det behöver inte betyda att man behöver din hjälp att förstå varför hästen gör som den gör.
Ibland gör en häst saker bara för att den vill och kan.
 
Hmm.
Du kritiserar "oliktänktande" för att man förmänskligar hästars egenskaper.
Och så diagnosticerar du ADHD hos häst.

Logiken är inte kristallklar.

Självklart har hästar sina egna motiv för att göra som de gör. Logik hör inte till hästars mer utpräglade funktioner; snarare är de ju "programmerade" på att vara reaktiva - fly först och stanna sedan, i stället för logik - tänka först och agera sedan.

Jag håller med om att för att hantera en häst "rätt" behöver man fundera på hur hästarna fungerar, vad de "normalt" reagerar på och vilket stimulus som utlöser vilken reaktion.

Om jag (tjatig) ska återgå till grundfrågan: hästar som reagerar på ett givet stimulus; flyr när det händer något och då kanske tacklar människan, ser jag inte som "dum".
Däremot häst som tacklar människan mest för att den vill och kan, är "dum".

Jag ser alltså inte "dum" som ett uttryck för "korkad" utan som ett uttryck för "krånglar för att den vill och kan". Motivet kan vara "vill ha gräset där".

Men som jag läser dina inlägg har du hakat dig fast i att du ogillar uttrycket "dum" (som för övrigt inte är något jag brukar säga till eller om mina hästar, men jag kan absolut relatera till uttryckssättet utan att tycka att det är konstigt).

Du försöker undervisa oss andra om hur hästar fungerar; för att få oss att hålla med dig om att hästarna inte är "dumma" utan antagligen felhanterade eller felfostrade eller missförstådda.

Som jag själv menar, och som jag uppfattar att en del andra menar, så är det inte så att vi klagar på att hästen är dum och sätter oss fast där.
I mitt fall kan jag ibland konstatera att "äsch, nu är du dum/tramsig" och så gör jag något åt saken - eller accepterar att hästen har sitt beteende och då får jag förhålla mig till det så att hästens och min samvaro blir så behaglig som möjligt för oss båda.
I mitt fall är värderingen av "äsch, nu är du tramsig/dum" mest av axelryckningskaraktär.

Alltså: bara för att man kan tycka att hästen är "dum" (inte synonymt med ointelligent) behöver man inte se det som ett problem och det behöver inte betyda att man behöver din hjälp att förstå varför hästen gör som den gör.
Ibland gör en häst saker bara för att den vill och kan.

Men LÄS igen, snälla @kryddelydd .

Självklart diagnostiserar jag INTE en häst med ADHD och allra minst denna häst. Det står ju klart och tydligt. Jag gjorde en evolutionär jämförelse för att visa att extrema egenskaper (där ADHD hos människan är ett exempel) kan ha en evolutionär funktion även om de ställer till problem för den enskilda individen. Jag använde ADHD som exempel på en personlighetsextrem utan att just den extremen har med @Karoliten s häst att göra, förstår du skillnaden?

Jag kommenterar inte resten nu då det bara upprepar saker som vi redan diskuterat ingående och har olika uppfattning om.
 
Jag har också sett flocksituationer där man kan tycka att hästar är elaka och dumma. Men även där tänker jag att man kan fundera ett steg längre över hästarnas beteende. En gång höll en av mina hästar på att bli ihjälsparkad av en valack som upprepade gånger attackerade både hästar och människor skoningslöst och till synes oprovocerat. Just den hästen såg jag som beteendestörd, och han hade även en väldigt komplicerad bakgrund. Var flera gånger med om att min hopphäst blev attackerad av islandshästar som "gaddade ihop sig" och det hela såg väldigt hemskt och orättvist ut. Men där får man minnas att det är ett naturligt beteende för hästarna att selektera sin flock. Din unge valack kanske borde skaffat sig "egna marker" enligt de hästar som mobbade honom innan han fick stöd av sin vän.

Mycket skiljer våra tama hästars liv från de vilda, men det är där de har sitt ursprung och grunden till sina beteenden. I mänskliga ögon gör de massor av saker som kan se taskiga ut, men de har alltid sin förklaring.

För att inte tala om hur ston uppfostrar sina föl! De kan få ordentliga bett av sin mamma om de inte beter sig som hon tycker.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan där. Jag undrar hur ni hanterar situationer där folk har olika åsikter inom hästhanteringen. Såhär är läget för mig: Jag jobbar i...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 208
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Att bli påflugen av en annan hund... Så jävla typiskt när man lagt ner år på att få Focus att sluta hata andra hanar. Det började med...
2
Svar
31
· Visningar
2 757
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp