Bukefalos 28 år!

"... men aldrig dum"

Alla ni som läst denna tråd, läs gärna trådstarten "Flyger i luften" som startades dagen efter denna tråd.

Framför allt näst sista stycket om kedja när hästen "jävlas". Tänkvärt.
 
Har själv haft en häst i 15 år och under dom åren blev hon alltid svår att ta in på våren och när hösten kom var det inga problem tills våren kom igen, ingen skillnad på rutinerna under året förutom att under vissa sommar kom det fler hästar in i hagen men att bli svårfångad började tidigare på året så inga fler hästar i hagen än vanligt när det började på våren.

Jag måste varit en trevlig prick under vintern och betydligt otrevligare under sommaren trots att hon var en sällskapshäst utan krav.

Samma här, jag är tydligen i normala fall en riktigt trevlig prick, men inte just nu när vårsolen värmer, fåglarna kvittrar och stonas hormoner virvlar omkring...
 
Ja precis - utmärkt exempel . Handlar knappast om att hästen bedömer dig olika alls utan i det läget helt enkelt har ett stimuli/preferens som väger tyngre och prioriteras . Konstigare än så behöver det inte vara .

Människorna gör ju dock sin egen tolkning och förmänskligar sina hästar i det att "om de inte vill vara med mig idag så är det ngt fel" och ffa blir det fel om en människa förmänskligar relationen till sin häst så mycket att de tror att hästen spenderar väldigt mycket tid mentalt på att älska och uppskatta sin ägare ....

Instämmer till fullo. Jag har i mina dåligaste stunder med svagast självförtroende tänkt att "buäähh :(:cry:, mitt sto vill inte vara med mig, hon tycker jag här hemsk osv...". Men när hon väl kommit in från hagen och vi begett oss till ridbanan så jobbar hon glatt på som vanligt, ytterst uppmärksam, arbetsvillig och glad. Hon är mysig i boxen och skulle hon ha hämtats in någon dag innan jag kommer till stallet så möter hon mig nyfiket hälsande.
Så jag har fått inse att hennes beteende somliga dagar i hagen beror på andra saker än att hon helt plötsligt, efter alla år (egen uppfödning) skulle se mig som ett monster som hon inte vill umgås med.
 
Menar att hon ibland kommit in i stallet innan jag kommit hem från jobbet, om jag jobbat över. Inte att hon kommit dagen innan jag dykt upp. Såg att det ser konstigt ut i texten...
 
Åh, tack :)

Ja, mina egna slutsatser av tråden så här långt är att man kan vrida på den här frågan åt många håll och jag tror/hoppas att de flesta behandlar sina hästar väl oavsett hur man formulerar sig. MEN, det är ändå en fråga om attityd till hästen och dess värde som individ

Så behöver det inte vara.
Du anser att de som säger att en häst är/kan vara "dum" har en tråkig attityd till hästar.
Det är en väldigt långtgående slutsats utifrån ett ordval som inte stämmer överens med ditt språkbruk.
 
Så behöver det inte vara.
Du anser att de som säger att en häst är/kan vara "dum" har en tråkig attityd till hästar.
Det är en väldigt långtgående slutsats utifrån ett ordval som inte stämmer överens med ditt språkbruk.

Nja, riktigt så har jag inte uttryckt mig. Jag skriver ju att jag tror att de flesta behandlar sina hästar väl oavsett språkbruk.

Däremot är jag säker på att vårt språkbruk har betydelse för våra attityder i långa loppet. De sprider sig som ringar på vattnet. Vissa personer i tråden tycker det är okej att kalla hästen dum, men ger också fler exempel på hur de resonerar och agerar, som visar att de har utmärkta attityder till sina hästar. Vissa svara i liknande termer och lägger sedan till en massa sura värderingar om taskiga hästar, elak med flit osv.

Jag tänker att alla vi som sysslar med djur har ett ansvar för värderingar och etik. När duktiga eller mer erfarna personer uttrycker sig slarvigt tas dessa uttryck upp av mindre kunniga och formar grundläggande attityder. Det är bara att läsa några aktuella trådar här i forumdelen så blir man lätt mörkrädd. Det är spörapp, kedjeryck och dumma och taskiga hästar till höger och vänster. Jag önskar att man la mer tonvikt på VARFÖR HÄSTAR GÖR SAKER istället för att dumförklara dem.

Hästar är ett område med extremt mycket tyckande och översittarattityder. Kalla mig pretentiös, men jag tror att vi alla kan bidra till skönare hästliv och mindre misshandel om vi tänker mer och är noggranna med hur vi uttalar oss.

Hade jag styrt Bukefalos hade jag lagt in ett autosvar på alla trådstarter som innehöll dum eller taskig häst i kombination med fysiska bestraffningar och tillrättavisningar. Det hade sett ut ungefär såhär (nu styr jag dock inte här och det är nog bäst för alla):
1. Sluta misshandla din häst
2. Skaffa en bra tränare

Och NEJ jag säger INTE att alla som kallar sina hästar dumma misshandlar sina hästar. Om någon tolkar detta inlägg så, så läs det gärna en gång till.
 
Nja, riktigt så har jag inte uttryckt mig. Jag skriver ju att jag tror att de flesta behandlar sina hästar väl oavsett språkbruk.

Jo, riktigt så har du uttryckt dig.
Att folk som kallar hästen dum har en tråkig attityd.

Men strunt samma.

Du drar långgående slutsatser utifrån språkbruk.
Och jag tror att du kan ha delvis rätt: en del personer som kallar hästen dum, beter sig illa.
MEN
en del som alltid uttrycker sig i gullande termer, beter sig också illa mot hästar.
 
Jag tycker det finns massor med intressanta inlägg i tråden! Spännande att se hur olika vi tolkar saker.

Jag tänker också att det är viktigt att hålla isär "dum" och "dum". Det "dum" som pratas om i tråden är inget jag direkt tror på, men däremot kallar jag min egen ponny för "dum" då och då. Fast mer som i töntig, fånig och använder det bara för att beskriva något. (Den här meningen säger inte riktigt det jag menar, vi får se om jag lyckas rätta ut det :p) Exempel: Om han halkar vintertid försöker han springa ifrån det halkiga. Det känns som en dum grej. Han är "dum". Samtidigt vet jag ju att han gör det instinktivt och detta "dumma" har bara lett till att jag lärt in kommandot försiktigt som signalerar att han ska ta det lugnt och sätta ner fötterna försiktigt ungefär. Så när jag kallar honom "dum" är det snarare ett sätt att sätta ord på ett för människan ologiskt beteende än att jag faktiskt tycker att han är det. Det "dumma" han gör medför liksom inga negativa konsekvenser (han får till exempel inte skäll när han blir rädd för vattenpölarna på vägen, vi tar oss bara förbi dem utan att göra någon grej av det).
 
Jag tycker det finns massor med intressanta inlägg i tråden! Spännande att se hur olika vi tolkar saker.

Jag tänker också att det är viktigt att hålla isär "dum" och "dum". Det "dum" som pratas om i tråden är inget jag direkt tror på, men däremot kallar jag min egen ponny för "dum" då och då. Fast mer som i töntig, fånig och använder det bara för att beskriva något. (Den här meningen säger inte riktigt det jag menar, vi får se om jag lyckas rätta ut det :p) Exempel: Om han halkar vintertid försöker han springa ifrån det halkiga. Det känns som en dum grej. Han är "dum". Samtidigt vet jag ju att han gör det instinktivt och detta "dumma" har bara lett till att jag lärt in kommandot försiktigt som signalerar att han ska ta det lugnt och sätta ner fötterna försiktigt ungefär. Så när jag kallar honom "dum" är det snarare ett sätt att sätta ord på ett för människan ologiskt beteende än att jag faktiskt tycker att han är det. Det "dumma" han gör medför liksom inga negativa konsekvenser (han får till exempel inte skäll när han blir rädd för vattenpölarna på vägen, vi tar oss bara förbi dem utan att göra någon grej av det).

Bra exempel :)
 
Ja, och du är en av dem som uppvisar översittarattityder eller åtminstone moraliserar när du dömer människor utifrån språkbruk.

Jag tycker inte att dina exempel på hästbeteende och tolkningar av det stämmer överens med mitt sätt att se på etologi och andra varelsers värde.

Jag har uttryckt väldigt klart, jag vet inte hur många gånger jag ska upprepa det, att det givetvis är skillnad på att bara kalla hästen lite "dum" (som i @Pancakes exempel ovan) och att verkligen tycka hästen är dum, elak och taskig. Du och jag tycker uppenbarligen olika i den frågan, men det gör inte mig till en översittare.

Jag tycker att det är fel att beskylla och bestraffa ett djur som vi tvingar att vara med oss. Om det är att moralisera så är jag gärna moralist i frågan. Jag har upprepat gång på gång att även de flesta som verkligen tycker att hästar kan vara dumma säkerligen behandlar sina hästar väl, men att hästarna skulle vinna i längden på om färre kallade dem dumma och istället funderade på varför de beter sig som de gör.
 
Idag gjorde mitt sto ett typiskt henne dumt val.Red ut en runda vi ridit sådär hundra gånger.Början av den rundan brukar hon vara spänd så när jag satte igång o trava brukar jag inte försöka arbeta henne form utan jag reglerar bara tempot.Hann trava ca 300 m sen kommer en nerförsbacke där jag brukar skritta ned.Där tvärvände hon.Jag satt med halvlånga tyglar.Jag fiskar upp dem då capriolar hon loss sig o sticker.Jag lyckas få tag i halremmen o kortar tyglarna.Tänker hon lugnar sig snart så jag pratarbara lugnt med henne men efter en stund fattar jag att hon inte alls tänker stanna hon tänker dra hem.Så jag ställer allt jag kan vä o dra ordentligt o hoppas hon inte får tuppjuck av att jag tar i henne.Får till slut stopp.Hoppar av leder tillbaka voltar runt platsen hon blev rädd hon försöker dra en gång då.Hör en motorsåg på långt håll kan vara den som skrämt henne vet inte men hon har hört sådana förr o gått förbi.Hela rundan fick jag jobba henne lugnt och att hon skulle lyssna på mina skänklar red sen också volter runt där hon blev rädd det gick bra men jag känner emellanåt att hon testar.Det tråkiga är att jag vet sen innan att nu kommer hon tycka detta ställe är farligt trots att jag idag fick henne avslappnad där.Det känns så jobbigt.Så ja idag tyckte jag hon gjorde ett dumt val.Jag satt alldeles lugnt när hon gjorde det o istället för att lyssna som hon gör 90% av gångerna blir hon så här dramatisk.Det blir så mkt jobbigare gör henne själv och mig.Vi har övervunnit så många "farliga" saker tillsammans o det gått fint men sånahär dagar känns det hopplöst.Men jag vet det blir bättre men nästa gång vi rider där blir ju sådär kul o lusten försvinner ju lite
 
Idag gjorde mitt sto ett typiskt henne dumt val.Red ut en runda vi ridit sådär hundra gånger.Början av den rundan brukar hon vara spänd så när jag satte igång o trava brukar jag inte försöka arbeta henne form utan jag reglerar bara tempot.Hann trava ca 300 m sen kommer en nerförsbacke där jag brukar skritta ned.Där tvärvände hon.Jag satt med halvlånga tyglar.Jag fiskar upp dem då capriolar hon loss sig o sticker.Jag lyckas få tag i halremmen o kortar tyglarna.Tänker hon lugnar sig snart så jag pratarbara lugnt med henne men efter en stund fattar jag att hon inte alls tänker stanna hon tänker dra hem.Så jag ställer allt jag kan vä o dra ordentligt o hoppas hon inte får tuppjuck av att jag tar i henne.Får till slut stopp.Hoppar av leder tillbaka voltar runt platsen hon blev rädd hon försöker dra en gång då.Hör en motorsåg på långt håll kan vara den som skrämt henne vet inte men hon har hört sådana förr o gått förbi.Hela rundan fick jag jobba henne lugnt och att hon skulle lyssna på mina skänklar red sen också volter runt där hon blev rädd det gick bra men jag känner emellanåt att hon testar.Det tråkiga är att jag vet sen innan att nu kommer hon tycka detta ställe är farligt trots att jag idag fick henne avslappnad där.Det känns så jobbigt.Så ja idag tyckte jag hon gjorde ett dumt val.Jag satt alldeles lugnt när hon gjorde det o istället för att lyssna som hon gör 90% av gångerna blir hon så här dramatisk.Det blir så mkt jobbigare gör henne själv och mig.Vi har övervunnit så många "farliga" saker tillsammans o det gått fint men sånahär dagar känns det hopplöst.Men jag vet det blir bättre men nästa gång vi rider där blir ju sådär kul o lusten försvinner ju lite

Jag förstår din situation, men när det gäller hästen håller jag inte med. Jag har haft en häst som uppförde sig väldigt likt din, så jag vet hur jobbigt det kan vara.

Du skriver att hon gör ett "val" och att det blir så mycket jobbigare för henne själv, som om det vore hennes skuld. Jag tror att själva reaktionen är något hon inte rår för, för varför skulle hon medvetet välja "fel"? En känslig och svår häst kan reagera och flippa, men det finns alltid förklaringar. Hon var rädd, spänd, tyckte det kändes jobbigt. Kastade sig och ville springa hem, helt logiskt tycker jag. Om än jobbigt för dig.

Jag kritiserar absolut inte din ridning eller ditt sätt att hantera hästen, för jag tycker att du låter väldigt duktig och tålmodig. Du lyckas sitta kvar, fortsätter jobba, hittar lösningar och ser framåt. Men när det gäller anledningen till hästens agerande så ser jag situationen annorlunda.
 
Idag gjorde mitt sto ett typiskt henne dumt val.Red ut en runda vi ridit sådär hundra gånger.Början av den rundan brukar hon vara spänd så när jag satte igång o trava brukar jag inte försöka arbeta henne form utan jag reglerar bara tempot.Hann trava ca 300 m sen kommer en nerförsbacke där jag brukar skritta ned.Där tvärvände hon.Jag satt med halvlånga tyglar.Jag fiskar upp dem då capriolar hon loss sig o sticker.Jag lyckas få tag i halremmen o kortar tyglarna.Tänker hon lugnar sig snart så jag pratarbara lugnt med henne men efter en stund fattar jag att hon inte alls tänker stanna hon tänker dra hem.Så jag ställer allt jag kan vä o dra ordentligt o hoppas hon inte får tuppjuck av att jag tar i henne.Får till slut stopp.Hoppar av leder tillbaka voltar runt platsen hon blev rädd hon försöker dra en gång då.Hör en motorsåg på långt håll kan vara den som skrämt henne vet inte men hon har hört sådana förr o gått förbi.Hela rundan fick jag jobba henne lugnt och att hon skulle lyssna på mina skänklar red sen också volter runt där hon blev rädd det gick bra men jag känner emellanåt att hon testar.Det tråkiga är att jag vet sen innan att nu kommer hon tycka detta ställe är farligt trots att jag idag fick henne avslappnad där.Det känns så jobbigt.Så ja idag tyckte jag hon gjorde ett dumt val.Jag satt alldeles lugnt när hon gjorde det o istället för att lyssna som hon gör 90% av gångerna blir hon så här dramatisk.Det blir så mkt jobbigare gör henne själv och mig.Vi har övervunnit så många "farliga" saker tillsammans o det gått fint men sånahär dagar känns det hopplöst.Men jag vet det blir bättre men nästa gång vi rider där blir ju sådär kul o lusten försvinner ju lite
Gjorde hästen ett dumt val för att hästen blev rädd för något eller för att hästen reagerade på sin rädsla?
 
Kan tycka att min ena häst är lite korkad ibland när hon står uppbunden när jag borstar och hon för femte gången lyckas med att få grimskaftet över nacken och ber mig rätta till det.
 
Gjorde hästen ett dumt val för att hästen blev rädd för något eller för att hästen reagerade på sin rädsla?
Dumt val o överreagera så.Vi har gått igenom massor av liknande situationer alltid fått beröm när hon gör rätt o hon har blivit mkt bättre och de flesta gånger är det hanterbart nu.Men det ologiskt överdrivna sättet börjar bli tröttsamt.Hon kunde instinktivt valt att behagligare sätt att övervinna problemet som de 90%.Önskar bara det...
 
Dumt val o överreagera så.Vi har gått igenom massor av liknande situationer alltid fått beröm när hon gör rätt o hon har blivit mkt bättre och de flesta gånger är det hanterbart nu.Men det ologiskt överdrivna sättet börjar bli tröttsamt.Hon kunde instinktivt valt att behagligare sätt att övervinna problemet som de 90%.Önskar bara det...

Hennes "instinktiva" och logiska val var ju att dra därifrån för att slippa... Det är du som stoppar henne och gör det till ett "obehagligt" val för att det behövs om man ska vara ridhäst.

Har man en så känslig häst får man kanske vara nöjd med att man lyckas få som man vill i 90% av fallen, redan där har man gjort ett bra jobb. Men hästens sinne går inte att träna bort till 100%. Lessnar man kan det faktiskt vara läge att byta häst i vissa fall. Säger inte att det behöver vara så för dig, men man får ju ut mest av sitt hästliv om man har en häst man kan trivas med och acceptera fullt ut.
 
Hennes "instinktiva" och logiska val var ju att dra därifrån för att slippa... Det är du som stoppar henne och gör det till ett "obehagligt" val för att det behövs om man ska vara ridhäst.

Har man en så känslig häst får man kanske vara nöjd med att man lyckas få som man vill i 90% av fallen, redan där har man gjort ett bra jobb. Men hästens sinne går inte att träna bort till 100%. Lessnar man kan det faktiskt vara läge att byta häst i vissa fall. Säger inte att det behöver vara så för dig, men man får ju ut mest av sitt hästliv om man har en häst man kan trivas med och acceptera fullt ut.
Kan tyvärr inte hålla med.Jag märker ofta att det går nån millisekund av "beslutsångest" innan hon fattar ett beslut.Svårt o förklara den känslan.Det var ju liksom inget som flög på henne direkt om man säger så.Jag tycker inte man kan vara nöjd med detta resultatet med tanke på att det kan ju sluta farligt.Hon är till salu men ibland får jag känslan att jag får dras med henne iallafall
 
Kan tyvärr inte hålla med.Jag märker ofta att det går nån millisekund av "beslutsångest" innan hon fattar ett beslut.Svårt o förklara den känslan.Det var ju liksom inget som flög på henne direkt om man säger så.Jag tycker inte man kan vara nöjd med detta resultatet med tanke på att det kan ju sluta farligt.Hon är till salu men ibland får jag känslan att jag får dras med henne iallafall
Dumt val ur en mänsklig synvinkel men inte från hästens syn på saken två helt skilda saker.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan där. Jag undrar hur ni hanterar situationer där folk har olika åsikter inom hästhanteringen. Såhär är läget för mig: Jag jobbar i...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 208
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Att bli påflugen av en annan hund... Så jävla typiskt när man lagt ner år på att få Focus att sluta hata andra hanar. Det började med...
2
Svar
31
· Visningar
2 754
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp