Bukefalos 28 år!

"... men aldrig dum"

Jag anser även att hästens val skulle vara att hellre få en lugn klapp det har ju aldrig ännu varit behagligare för henne o dra järnet.Sorry men det är fakta
 
Kan tyvärr inte hålla med.Jag märker ofta att det går nån millisekund av "beslutsångest" innan hon fattar ett beslut.Svårt o förklara den känslan.Det var ju liksom inget som flög på henne direkt om man säger så.Jag tycker inte man kan vara nöjd med detta resultatet med tanke på att det kan ju sluta farligt.Hon är till salu men ibland får jag känslan att jag får dras med henne iallafall

Vad tror du rör sig i hennes huvud under den millisekunden?

Ja, det är inte lätt att sälja en sådan häst... För svår för en fritidsryttare och om den inte har speciell talang och rätt ålder är det svårt att hitta någon tillräckligt duktig som är intresserad. Jag fattade det enormt svåra beslutet att sälja min och gjorde allt i min makt för att hon skulle få ett bra hem. Slutade ändå med att hon for illa och skickades runt så jag köpte tillbaka henne och gav henne några fina sista år.
 
Jag hade förstått hennes val om hon någon gång tex lyckats dra hela vägen hem till tryggheten men det har hon ju inte o Phu för det
 
Jag anser även att hästens val skulle vara att hellre få en lugn klapp det har ju aldrig ännu varit behagligare för henne o dra järnet.Sorry men det är fakta

Sorry behöver du inte säga till oss, möjligtvis till hästen.

Klart VI tycker det vore lättare för hästen att göra som vi vill; inte bli rädd, glatt gå ifrån sina vänner, hoppa svåra hinder, gå in i mörka trånga transporter, göra krävande rörelser... För ANNARS får de drag i munnen, pisk, hårda skänklar/sporrar i sidorna... Om hästen ändå väljer att göra något annat beror det på att den inte förstår, inte är tillräckligt motiverad eller inte kan motstå andra impulser pga rädsla, osäkerhet eller smärta. Så länge VI kräver något av hästen är det VÅR uppgift att eliminera dessa hinder, inte hästens.
 
Vad tror du rör sig i hennes huvud under den millisekunden?

Ja, det är inte lätt att sälja en sådan häst... För svår för en fritidsryttare och om den inte har speciell talang och rätt ålder är det svårt att hitta någon tillräckligt duktig som är intresserad. Jag fattade det enormt svåra beslutet att sälja min och gjorde allt i min makt för att hon skulle få ett bra hem. Slutade ändå med att hon for illa och skickades runt så jag köpte tillbaka henne och gav henne några fina sista år.
Ingen aning men man får en känsla av en överläggning.Grejen är att med sällskap är hon inga problem o rider jag själv med gramman slappnar hon av bättre!Hon hoppar väldigt bra o fått god kritik av min dressyrryttare.Jag vill inte heller använda henne till avel.
 
Jag hade förstått hennes val om hon någon gång tex lyckats dra hela vägen hem till tryggheten men det har hon ju inte o Phu för det

Såväl människor som djur har mekanismer i hjärnan som gör att vi kan reagera blixtsnabbt på hot i olika situationer. Ibland så snabbt att man inte hinner tänka, utan bara gör. Det beteendet har räddat hästen från rovdjur i tusentals år.

Även om hästen inte drar inom den första millisekunden byggs det upp en enorm spänning inom den, som är svår att hantera för en känslig häst som gärna tar till flykten. När hästen drar iväg en bit lättar spänningen och det känns lite bättre, även om det kommer slit i munnen som följd. "Aj, det här var inte kul", tänker hästen. Kanske känner den sig lite lugnare nästa gång, behöver inte fly och slipper slit i munnen. Eller så är obehagskänslan så stark att hästen ändå inte känner någon annan utväg än att fly på nytt.

Jag brukade skoja om att mitt sto sa till mig "du ska vara tacksam att jag är så himla snabb, vet inte HUR många gånger jag räddat livet på oss när vi varit ute själva!!" Eller "phu, det var nära ögat!". (Så kan en häst förstås inte tänka bokstavligt men OM hon hade kunnat tänka och prata tror jag hon sagt ungefär så). Själv tänkte jag mer att hon skulle vara tacksam för att jag oftast satt kvar, aldrig slog ihjäl mig och stod ut med hennes egenheter ända in i döden. Hon hade ju aldrig räddat oss från något farligt, snarare satt oss i ganska många farliga situationer. Men det kunde hon inte rå för.
 
Jag anser även att hästens val skulle vara att hellre få en lugn klapp det har ju aldrig ännu varit behagligare för henne o dra järnet.Sorry men det är fakta
Närmare fakta är snarare att i hästens huvud var det säkrare att dra än en risk att bli ett byte.

Kan ta min gamla c igen då hon var totalt livrädd för allt som påminde om en orm som röde sig tex vattenslang vilket kan ur mänsklig synvinkel vara oerhört korkat men för en häst inte det minsta om man tittar på vilka faror hästarna hade som vilda.
 
Varför dra hela vägen hem när det räcker att öka avståndet från det farliga, att dra längre än nödvändigt är ju bara slöseri med energi vilket inte är så smart som häst.
 
Ingen aning men man får en känsla av överläggning.

Hemskt ledsen men dina svar om din egen häst i den här situationen visar bara på att du inte är särskilt insatt i arten häst. Mao är det snarare du som är "dum" i betydelsen osmart än din häst som precis som hästar gör enbart reagerar på instinkt och inlärt beteende sedan tidigare upplevelser.

Uppenbarligen har du lyckats rätt bra med en känslig individ om den 90 % av gångerna faktiskt upplever såpass stor trygghet i dig/ert samarbete att den väljer att stanna kvar hos dig men de där sista 10 % har du hittills inte lyckats visa att du är tillräckligt trygg för. Det skiljer ju ENORMT mellan hästar vad som krävs för att de ska vara såpass trygga med oss, det är trots allt flyktdjur vi hanterar och vi ber dem göra MÄNGDER med saker som går rakt emot deras instinkter varje dag. Det ska vi vara lyckliga och tacksamma över stt få göra. Hästar är väldigt tålmodiga djur, även de allra känsligaste o svåraste har stort (!) tålamod med oss.
 
Hemskt ledsen men dina svar om din egen häst i den här situationen visar bara på att du inte är särskilt insatt i arten häst. Mao är det snarare du som är "dum" i betydelsen osmart än din häst som precis som hästar gör enbart reagerar på instinkt och inlärt beteende sedan tidigare upplevelser.

Uppenbarligen har du lyckats rätt bra med en känslig individ om den 90 % av gångerna faktiskt upplever såpass stor trygghet i dig/ert samarbete att den väljer att stanna kvar hos dig men de där sista 10 % har du hittills inte lyckats visa att du är tillräckligt trygg för. Det skiljer ju ENORMT mellan hästar vad som krävs för att de ska vara såpass trygga med oss, det är trots allt flyktdjur vi hanterar och vi ber dem göra MÄNGDER med saker som går rakt emot deras instinkter varje dag. Det ska vi vara lyckliga och tacksamma över stt få göra. Hästar är väldigt tålmodiga djur, även de allra känsligaste o svåraste har stort (!) tålamod med oss.
Jag är insatt i hästar så snälla skriv inte så nedlåtande.Du känner varken mig eller häst och vad vi gått igenom.Det vet jag o jag fattar att hon reagerar med flykt har aldrig hävdat motsatta det är proportionerna när hon reagerar jag blir utmattad på.Det tror jag de flesta ryttare blivit
 
Jag är insatt i hästar så snälla skriv inte så nedlåtande.Du känner varken mig eller häst och vad vi gått igenom.Det vet jag o jag fattar att hon reagerar med flykt har aldrig hävdat motsatta det är proportionerna när hon reagerar jag blir utmattad på.Det tror jag de flesta ryttare blivit

Jag svarar bara på dina kommentarer.

Ja, de flesta blir det. Trötta på hästens reaktioner i olika situationer. Det är ju vad tråden handlar om. Att många kallar hästen dum istället för att inse att man själv har begränsningar i förståelsen av vad som snurrar i hästens kropp. Det ÄR ett stort problem i hästvärlden! Vi har extremt lite fokus på hästens naturliga beteende och reaktioner när den inte lyder vår vanliga ridning typ.
 
Jag är insatt i hästar så snälla skriv inte så nedlåtande.Du känner varken mig eller häst och vad vi gått igenom.Det vet jag o jag fattar att hon reagerar med flykt har aldrig hävdat motsatta det är proportionerna när hon reagerar jag blir utmattad på.Det tror jag de flesta ryttare blivit
Att vissa hästar reagerar starkt och mycket har med aveln att göra i många av dom raser som är avlade mot tävling i någon gren.

Så vore väl bättre att skriva om vad dagens avel inom vissa raser gör med hästarna.
 
Jag svarar bara på dina kommentarer.

Ja, de flesta blir det. Trötta på hästens reaktioner i olika situationer. Det är ju vad tråden handlar om. Att många kallar hästen dum istället för att inse att man själv har begränsningar i förståelsen av vad som snurrar i hästens kropp. Det ÄR ett stort problem i hästvärlden! Vi har extremt lite fokus på hästens naturliga beteende och reaktioner när den inte lyder vår vanliga ridning typ.
Både och du svarade men antog attjag inte är kunnig.Många hade inte klurat ut henne.Jätteglad när vi är på samma plan hon och jag men det är mänskligt o naturligt o känna uppgivenhet när en häst beteer sig såhär!
 
Jo det förstår man men jag tror ex hobbyuppfödaren ibland stirrat sig blind på flashig gång och god hoppförmåga och då har andra egenskaper "glömts" bort
som hobby uppfödare finns en liten chans att gå plus på en häst avlad för tävling men ingen chans att sälja inom Sverige och gå plus på en trevlig hobby häst.
 
Jag upplever precis tvärtom Våra snälla hästar är enklast att sälja
Lättast att sälja ja men det går redigt minus i kassan helt utan möjlighet att gå plus som uppfödare, även om det är liten chans att gå plus som hobbyuppfödare om fölet enbart är tänkt för tävling så finns chansen.

Vet att det förr fanns en uppfödare som avlade hopp hobby hästar och gick plus men alla gick till USA.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan där. Jag undrar hur ni hanterar situationer där folk har olika åsikter inom hästhanteringen. Såhär är läget för mig: Jag jobbar i...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 208
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Att bli påflugen av en annan hund... Så jävla typiskt när man lagt ner år på att få Focus att sluta hata andra hanar. Det började med...
2
Svar
31
· Visningar
2 757
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp