Men gud, kommer jag grejja det här?

Sv: Men gud, kommer jag grejja det här?

Jag satt (sitter) lite i en liknande situation som dig. Pappan är borta långa dagar, och sover borta 1-3 nätter i veckan. Oftast bara 1, men det kan bli mer av och till.

Man klarar det mesta, som sagt.
Nu är vår son 1 år gammal, och det går hur bra som helst. Visst är jag trött när kvällen kommer, och visst är det tungt att behöva göra "allt" själv. Så jag gör det jag orkar, när jag orkar det. Vissa perioder har jag mer energi, och då städar jag varje kväll när Sebastian somnat och fixar med allt möjligt. Andra dagar så är jag jättetrött, som idag, och då låter jag allt vara och bara vilar och går och lägger mig tidigt. Och hoppas på att jag orkar ta itu med resten imorgon istället.

Jag var också lite rädd för hur jag skulle klara av att ta hand om bebisen när den kom, trots att jag har 2 st mycket yngre syskon som jag hjälpt till att ta hand om under småbarnsåren. Men det liksom bara fanns där, hur jag skulle göra. Jag kände mig fram, och man lär sig enormt snabbt vad just ens egna bebis tycker om gällande tröstning, lek osv.
 
Sv: Men gud, kommer jag grejja det här?

Man klaga och gnälla... Det är mänskligt!

Men när bebis väl är i dina armar kommer du klara det!

Din bebis kommer kanske inte göra så mycket mer än att äta och sova den första tiden.
Och du skall passa på att sova när bebis sovar.
Jag gjorde misstaget att inte sova alls på dagen, vilket resulterade i att jag blev jäääätte tröttoch grinig, och fortfarande 8 mmånader senare känner av det.

Tänk inte på städning osv det första. Det får vara lite stökigt.
Kom in i rollen som mamma och skapa lite rutiner kring din bebsi innan du börjar gräva för djupt i hushålls arbetet-,.

Förbered mat lådor nu innan förlossningen så det finns i frysen. Så slipper du laga mat den första tiden.
Och se tll att det mesta finns inhandlat så slipper du åka och handla...

bara några tips...

lycka till!

TA HAND OM ER
 
Sv: Men gud, kommer jag grejja det här?

Som någon annan skrev - SOV så fort du kan första tiden, tänk inte på att städa om bäbis somnat - lägg dig istället.
När du sen lärt dig sovvanor och dyl så kan du prioritera annorlunda.
Massor med mammor lever i morgonrock, käkar findusportionsmat och har ett boende som ser ut som åsknedslag - och det är normalt...strunt i alla måsten - njut av bäbis.

Jag tycker att hjälp från mor låter suveränt, min mor hade varit en jättebra hjälp om min man inte varit hemma. Hon lägger sig inte i och fixar det mesta i ett hushåll på nolltid.
 
Sv: Men gud, kommer jag grejja det här?

Min mamma kom ner när Sebastian skulle födas. jag hade planerat snitt, så vi visste ju när det var dags. Så 2 dagar innan kom hon ner, för jag behövde någon som kunde passa min hund medan vi låg inne. Hon stannade i 2 veckor, och det var underbart! Även om pappan självklart var hemma mer än vanligt precis i början, så var det så skönt med någon man kunde fråga om det behövdes. Hon har ändå haft 3 egna bebisar, så det kändes tryggt. Framför allt var det skönt med lite avlastning hos henne, så att vi kunde ägna lite vanlig tid åt hunden också, för att undvika svartsjuka hos honom.

Och att få (GOD) hemlagad mat, trots att man själv inte ens orkade tänka tanken, det var nästan bäst av allt :D
 
Sv: Men gud, kommer jag grejja det här?

Klart du/ni fixar det där. Man klarar hundra gånger mer än man tror.. och i ärlighetens namn... jag tror nog att jag gjorde i princip lika mycket vare sig sambon var hemma eller inte. Bor i hus, med hund.
Min sambo är polis och jobbar oregelbundna arbetstider (dagar, kvällar och nätter), kan inte alltid komma hem när klockan passerat arbetsdagens slut. Jag tycker många gånger att det varit skönt att ha honom borta på jobbet, då kan jag fixa och trixa bäst jag vill och ha mina egna rutiner (ego). Ta av mig morgonrocken och borsta tänderna en kvart innan han kommer hem och bara göra precis det JAG (och bebis tillåter) vill på dagarna. Visst, jag har mina föräldrar 5 minuters bilväg härifrån som båda är hemma, och massor av goda vänner som ställer upp - om man för ovanlighetens skull ber om hjälp. Öppna förskolan har också varit guld. Bara en sådan sak som att de andra mammorna kan kika på bebisen, så kan jag gå in i köket och äta lunch i lugn och ro - själv!!!

Jag tycker nog att det är mycket jobbigare att ha Filip (11 månader) ensam nu än när han var pytteliten bebis. Visserligen är jag gravid, men det är mer aldrig lugn och ro nu för tiden när han är mer rörlig och kräver mer uppmärksamhet/stimulans.

Angående ert boende vet jag också flera hus som kan hyras ut till lämpliga familjer, hus som står på hästgårdar i Bålsta med omnejd. Från Bålsta kan man ta sig till Sthlm med både sj-tåg (30 minuter) och pendeltåg (40 minuter). Huspriserna här är lägre än i Stockholmsförorterna, finns en hel del "mindre hus" lantligt belägna till salu. Kika på hemnet.

Lycka till! Det kommer att gå såååå bra, bara du har den inställningen. Och om du flyttar till Bålsta så kan jag komma ut med lunch till dig, jag är föräldrarledig tom augusti 2009 troligtvis..
 
Sv: Men gud, kommer jag grejja det här?

Det löser sig!
Sambon och jag ska också få första bebben snart
och fick rådet att handla hem allt innan så det finns.
Blöjor, mat, kläder m.m.m.m.m. Ställ i ordning barnsäng och hela kitet
i tid så det är klart när ni kommer hem från BB. Så ni slipper handla och ha er när ni kommer hem
 
Sv: Men gud, kommer jag grejja det här?

Kl.

Tack för allt pepp och alla råd! :bow:

Min mor är nu inbokad och kommer att vara hos mig till stor del när sambon jobbar, vi håller på att göra iordning kontoret så hon har ett eget rum hon också! :bow: Sambon har dessutom lyckats fila in tre dagars ledig mellan jobben, så då ska vi shoppa det allra sista och bunkra upp så det finns allt jag kan tänkas behöva här hemma. Hästvakt är ordnad för första tiden så nu verkar allt vara ganska "klart", nu får det bära eller brista helt enkelt! :)
 
Sv: Men gud, kommer jag grejja det här?

jag va åxå rädd. jag visste ju inte hur man tog hand om en bebis. men det är inte så svårt som man tror. sunt förnuft och modersinstingter löse det mesta=) och mycket kan man ju läsa sig till.
Det kommer gå så bra så!
och på dom här tio pappadagarna så kommer man in i det ganska bra=)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 846
Senast: lundsbo
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 143
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 752
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 781
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp