Meningen med att mocka hagen?

Nominous

Trådstartare
Jag har stått i samma stall i 5 år nu men haft en annan hage hela tiden. Den hagen har jag skött om och mockat hela tiden så den har varit frsäch. Nu fick min häst ändrat behov och har bytt hage (till en med staket då han rymmer på vintern annars) och fått en hage som är bättre än min, med minuset att den hagen inte är mockad på ja, många år. De andra i stallet har inte behovet att mocka sina hagar tycker de. Så jag är den enda som gör det.

Så nu då, jag tog över hagen sent i höstas och hann mocka ut en del iafl men långt ifrån allt innan tjälen kom och snön. Vintertid går det inte mocka här i norrland då allt fryser fast direkt.

Så nu har snön varit borta någon vecka så jag har börjat mocka ur hagen, nu ska allt ut! Men min fundering nu var ju gör det någon som helst skillnad ur parasitsyfte? Känns ju inte så. Det är MYCKET skit i hagen så jag kommer ju mocka ut allt ur hygiensika skäl ändå, men tanken slog mig ang parasiterna ändå.

Är det någon tidpunkt man ska ha hunnit mockat ur hagen till innan det har tinat för mycket eller är smittan från skiten lika hög året runt?

Och om hagen stått omockad i många år med häst i hela tiden gör det någon som helst skillnad att jag mockar de nu eller är det på tok för sent?

Usch, jag vill ha mitt egna stall med mina egna hagar :mad:
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Det du gör är ju plockar bort eventuella maskägg i det träck som ligger. Det är aldrig försent, en häst som inte avmaskats skiter ju ut ägg "hela tiden" och plockas träcken bort så kommer dessa ägg inte kläckas och bli larver som sätter sig på grässtråna och äts upp i sommar.
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Hur mycket larver har det kommit ut på ''betet'' ännu? Snön har precis försvunnit och inte ett grönt strå finns ännu, och det är minus på nätterna och upp emot 5-6 grader + på dagarna. Hur mycket kan jag tänkas minska smittan om jag får bort allt inom några dagar?
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Lite off topic men det låter som du har ett riktigt skitjobb! Finns det inte någon med traktor som kan komma och dra av det värsta? Så kan du finputsa sen?
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Nä jag har ett bra jobb, men i stallet är det min egen hage jag tänker städa ;) Jo det finns traktor men de vill inte köra i hagen medan den är blöt. Och jag inbillar mig att jag vill bort med skiten innan värmen och hagen torkat?
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Brukar hästarna i ditt stall ha mask ? Mycket av svaren på din fråga ligger där .
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

hmm jadu.. om jag själv kunde svara på den frågan. jag är den enda som mockar hagen oför att Isakch den enda som kollar masken. de andra lever kvar i dåtid och avmaskar varje år istället. min har haft lilla blodmasken. så ja det finns garanterat smitta i hagarna och det blir ju inte bättre när det bara är jag som försöker se efter hagarna.

åter igen, längtar till mitt eget stall. bygglovet klar :)

när börjar äggen kläckas så jag vet hur lång tid jag har på mig att få bort all skit för att iafl försöka minska smittan så mycket som möjligt ? håller på jobbar på sambon att han ska komma med jobbtraktorn ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Jag har haft väldigt lite epg på min, oftast nollar han.
Vi mockar olika i stallet, de flesta någon gång per vecka och andra kanske
1ggn/månad..trots det verkar han inte bli smittad eller så är det lågt parasittryck överlag hos oss.

Jag håller mig till denna mockning:
Från höstinstallning tills dess att marken fryser mockar jag varje dag

Efter det kommer vårmockningen där jag börjar mocka så fort det tinar och tar lager efter lager. När så sista rycket kommer när det blir riktigt varmt så har jag precis fått ut allt, efter det tar jag första träckprovet för året och ev avmaskar.
Likadant efter det, så mockar jag hagen varje dag fram till betessläpp.

Det viktigaste för mig är att hålla rent och ta bort bajset regelbundet när det är varmt och äggen har en chans att kläckas, för visst är det så att de flesta äggen dör väl under vintern dessutom? Så inte borde det väl vara sån stor fara på vinterskiten i så fall utan det är värre de tiderna det är varmt. Jag tror på den filosofin i alla fall och jag tror inte det är någon jättepanik med det bajs som ligger kvar efter vintern utan det känns som att det är större risk för smitta i ny träck som ligger i värme/så att äggen kan överleva
 
Senast ändrad:
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Varje hög som du mockar bort är X mängd smitta mindre.

Äggen dör i kylan, men de som hunnits kläckas innan vintern lever länge, även om det kommer snö och blir kallt.
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Så även en vinter som denna då det har varit kallt men tidvis barmark så överlever parasiterna?

Får jag fråga en fråga till? Om man har bädd i boxen och hästen har parasiter, ska man då mocka ur hela bädden? Alltså, smittar det ifrån bädden trots att bajset mockas ut varje dag? Jag tänker att även om man är noggrann så missar man ju alltid några smulor bajs och däri kan det ju finnas många ägg eller tänker jag helt fel?
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Så även en vinter som denna då det har varit kallt men tidvis barmark så överlever parasiterna?

Får jag fråga en fråga till? Om man har bädd i boxen och hästen har parasiter, ska man då mocka ur hela bädden? Alltså, smittar det ifrån bädden trots att bajset mockas ut varje dag? Jag tänker att även om man är noggrann så missar man ju alltid några smulor bajs och däri kan det ju finnas många ägg eller tänker jag helt fel?

Det om bädden undrar jag också. Första gången med bädd för mig och nu efter några månader är de verkligen bra och stadiga. Känns inte alls kul att mocka ut och börja om :p Tar ut bajs och det översta blöta varje dag så bädden blir inte högre, går åt 1 torvbal i veckan.
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Äggen dör, men har det hunnit utvecklas larver så överlever de även barmark.

Jag har nyligen kollat upp om boxar med bädd och där smittar det INTE. Blodmaskarna behöver gräs för att utvecklas helt i sin livscykel.
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Jag har nyligen kollat upp om boxar med bädd och där smittar det INTE. Blodmaskarna behöver gräs för att utvecklas helt i sin livscykel.

Betyder det även att det inte smittar i grushagar, eller lerhagar där det är total avsaknad av gräs?
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Ni som mockar hagen, hur stora är era hagar?

Min häst går i en hage på ca 4300 kvm och jag erkänner att jag aldrig har varit ute med en skottkärra där. :o
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Äggen dör, men har det hunnit utvecklas larver så överlever de även barmark.

Jag har nyligen kollat upp om boxar med bädd och där smittar det INTE. Blodmaskarna behöver gräs för att utvecklas helt i sin livscykel.

Tack så jättemycket för svaret :) Då behöver jag inte fundera mer på det :)
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Äggen dör, men har det hunnit utvecklas larver så överlever de även barmark.

Jag har nyligen kollat upp om boxar med bädd och där smittar det INTE. Blodmaskarna behöver gräs för att utvecklas helt i sin livscykel.

Det läste jag men gäller det alla maskar?
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Ni som mockar hagen, hur stora är era hagar?

Min häst går i en hage på ca 4300 kvm och jag erkänner att jag aldrig har varit ute med en skottkärra där. :o

0.5-1 ha typ. Men mockar de ställena där de bajsar mycket bara. Våra fåglar gör dock ett gott jobb, inte många hela kluttar så det hjälper nog en del hoppas jag!
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Ni som mockar hagen, hur stora är era hagar?

Min häst går i en hage på ca 4300 kvm och jag erkänner att jag aldrig har varit ute med en skottkärra där. :o

Jag mockar sommar och vinterhagar, totalt ca 35 000 kvadrat meter ;) Alltså 3,5 hektar...
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Det läste jag men gäller det alla maskar?

Blodmasken. Springmasken kan smitta i boxen så även spolmasken, men den ena är ovanlig och den andra går sällan på vuxna friska hästar. Bandmasken har en mellanvärd i ett gräskvalster så den behöver också gräs.
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Herregud, hur hinner du det? :crazy:

Jag hade behövt gå ner till halvtid på jobbet. :p
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Hästhantering Har precis flyttat mina 3 hästar till nytt stall. (För första gången på 14 år står mitt egna stall tomt) Jag har flyttat dem enbart...
Svar
6
· Visningar
1 418
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Jag har stått ut i 5 år, nu orkar jag inte och behöver lagrum men hittar inget. Jag hyr ett helt stall, kallhyra, stallägaren har ingen...
Svar
10
· Visningar
2 195
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 245
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp