Meningen med att mocka hagen?

Sv: Meningen med att mocka hagen?

kl hur lär man sig allt det här med maskar? vad ska jag läsa? någon bra websida?

Alexandra_W skrev -

Det du gör är ju plockar bort eventuella maskägg i det träck som ligger. Det är aldrig försent, en häst som inte avmaskats skiter ju ut ägg "hela tiden" och plockas träcken bort så kommer dessa ägg inte kläckas och bli larver som sätter sig på grässtråna och äts upp i sommar.

asså jag har alltid vetat att man ska mocka hagar pga mask. men varför? vart kommer äggen från om en häst inte avmaskas? och väd händer om hästen äter larver som sätter sig på grässtrån?
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

kl hur lär man sig allt det här med maskar? vad ska jag läsa? någon bra websida?

asså jag har alltid vetat att man ska mocka hagar pga mask. men varför? vart kommer äggen från om en häst inte avmaskas? och väd händer om hästen äter larver som sätter sig på grässtrån?

Lilla blodmasken är hästens vanligaste parasit. Livscykeln ser ut såhär:

I en smittad häst finns vuxna äggläggande honor, äggen följer med bajset ut. Väl ute så kläcks äggen till larver som utvecklas och klättrar upp på grässtråna där en ny häst äter upp dem. Larven utvecklas inne i hästen och blir till slut en ny äggläggande vuxen mask. En del av larverna stannar upp i sin utveckling och lägger sig i tarmslemhinnan "så länge", det kan vara upp till 10 år eller mer, ingen vet exakt. I det stadiet kan man inte nå den med något avmaskningsmedel men den känner av varje avmaskning och lär sig stå emot. Detta betyder att just lilla blodmasken är den mask som snabbast utvecklar resistens och dessutom kan det komma plötsligt.

I varje bajshög kan det vara miljontals ägg så varje hög du mockar bort gör stor nytta.

Det finns massor att läsa överallt. Enklast är det att börja på SVAs sidor. Var källkritisk när du läser, var kommer infon ifrån. Många skriver på nätet sånt de fått för sig och inte alls behöver vara sanning.
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Helt klart bedöms riskera med mask och behovet av att mocka hagarna olika. I ett galoppstall med åtta fullblod mockas det i hagarna varje dag. Tror säker man lägger två timmar på det varje dag. Och man har inga anställda eller praktikanter om gör det...

I en ridskola med trettiotalet hästar, fyra hästskötare, praktikanter, elever, fodervärdar med mera mockas det aldrig i hagarna. Fast när man ser ut över den vall med full med hästskit som man nu tänker ta första höskörden från så kan man inte annat än fundera över det vettiga i att inte hålla i alla fall vallarna rena...
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

KL

alltså..... vi har en anläggning med 12 hästar, stora hagar, ca 1 hektar på 2 hästar, både sommar och vinterhagarna. Aldrig att vi mockat några hagar, däremot är vi noga med att putsa och sköta betet i samtliga hagar, flera gånger om året (klipps och putsas vår, sommar och höst). Vi har haft noll parasit tryck i alla år, inte minsta problem ngnstans. Lite unghästar som flyttat in som haft lite mask, och några importer, alla har nollat efter nra säsonger hos oss och inga övriga hästar har utslag på EPG.
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

0.5-1 ha typ. Men mockar de ställena där de bajsar mycket bara. Våra fåglar gör dock ett gott jobb, inte många hela kluttar så det hjälper nog en del hoppas jag!

Det hjälper mycket och är ett alternativ till att mocka hagarna. Om man sprider ut skiten och liksom "öppnar" högarna vid varmt och torrt väder så överlever där färre larver och ägg eftersom de torkar ut.
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Har fått hagen urskottad med traktor av min kära sambo så det blev ju väldigt bra. Skönt med helt fräsch hage, så nu är det bara å plocka högarna efter varje dag ute i hagen.

Madick, hur länge tar det för äggen att kläckas efter att hästen skitit? är det timmar eller dagar? Tänkte på hur ofta man bör mocka ur hagen egentligen. Jag brukar gå en repa varje dag men ibland hinner jag inte och får ta allt dagen efter istället. Hinner de kläckas på den tiden?

Finns det någon chans att få hagen rätt parasitfri om den tidigare vart hårt belastad och helt omockad under år, och att jag nu skottat bort all skit och plockar ur varje hög så inget blir kvar under sommaren utan att lämna hagen hästfri under några år? Hästen precis avmaskad då den hade någorlunda högt på lilla blodmasken.
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Det beror på hur varmt det är, i lagom temperatur går det på ett par dar. När äggen väl kläckts till larver så kan de leva länge. Men de lever ju inte för alltid så att avmaska positiva hästar och slå ner rator och mocka gör jättestor skillnad.
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Det låter bra det. När man betesputsar, vad händer med de larver som lever på det långa gräset då?
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

OT, men jag måste bara fråga om vad han gick i för hage innan om han nu bytt til en som har staket? :eek:

Det är ju därför han flyttat till en hage med staket, för han går igenom tråden vintertid pga ingen ström. ;)
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Herregud, hur hinner du det? :crazy:

Jag hade behövt gå ner till halvtid på jobbet. :p

Ytan är uppdelad i två (sommar- och vinterhage), samt att jag mockar inte hela per dag, då hade det blivit kämpigt! Jag mockar ur det mesta t.ex. ur vinterhagen nu på våren och någon gång under sommaren mockas sommarhegen t.ex.

Kan ju tillägga att hagnar putsas också någon/några gåner per år.
 
Senast ändrad:
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Jag mockar alla mina hagar ca 3,5 hektar varje år! Dels för att det ser trevligare ut och ur masksynpunkt och så att betet ska räcka. Min stora pålle har nollat på träckproven två år på rad och min lilla slapp även han att avmaskas förra året och hoppas på samma resultat iår. Vill hellst slippa avmaska pga av fång på den lille så därför mockar jag :)
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Om han nu inte har mask så kan han ju inte smittas av masken i sin egen hage så då är det väl inget bråttom med att mocka ur färska skitar...
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

KL
Detta med att mocka hagar har ju kommit mer och mer de sista åren.
Finns det vetenskapliga studier som påvisar att maskpopulationen ökar eller är större i hagar som inte mockas?
Har maskarna blivit aggressivare så att det blivit vanligare med maskangrepp under de senare åren?
Att det utvecklats resistens mot avmaskningsmedel vet jag ju men det jag undrar är om man verkligen BEHÖVER mocka hagarna.
Klarar inte naturen längre av att hålla maskarna under kontroll?
Någon som vet något om detta?

Sen är det ju givetvis trevligt med mockade hagar men behöver vi verkligen göra oss mer jobb? :)
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

KL typ...

Mina hästar har sina speciella toalettplatser, där de bekvämt nog nästan uteslutande sköter sina bajsningar. Nu undrar jag hur stor risken för ägg-spridning till övriga hagen är i ett sådant fall? Har hittills tagit bort bajshögarna (-bergen...) med traktor, men skulle helst vilja att de låg kvar då det faktiskt behöver bli en markhöjning just där de ligger. Har också olika sommar- vinterhagar. Men ökar smittorisken markant om de får ligga kvar..?
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

KL
Detta med att mocka hagar har ju kommit mer och mer de sista åren.
Finns det vetenskapliga studier som påvisar att maskpopulationen ökar eller är större i hagar som inte mockas?
Har maskarna blivit aggressivare så att det blivit vanligare med maskangrepp under de senare åren?
Att det utvecklats resistens mot avmaskningsmedel vet jag ju men det jag undrar är om man verkligen BEHÖVER mocka hagarna.
Klarar inte naturen längre av att hålla maskarna under kontroll?
Någon som vet något om detta?

Sen är det ju givetvis trevligt med mockade hagar men behöver vi verkligen göra oss mer jobb? :)

Naturen fixar det normalt, men vi har avmaskat (och många gör fortfarande) så mycket att vi nöter ut de få medlen vi faktiskt har. Naturen behöver hjälp från oss, vi tränger ihop hästarna på så små ytor att de måste gå bland sin egen skit. "Förr i tiden" så gick hästarna antingen inte ut alls eller så gick de på tillräckliga ytor, dessutom var det inte vanligt att privatpersoner hade egen häst som det är idag.

Det är knappast så att maskarna är aggressivare utan att vi stör balansen genom att tränga ihop hästarna.

Ponera en häst med 100 EPG, det betyder 100 ägg per gram träck. En bajshög väger 1 kg säger vi, och för enkelhetens skull bajsar hästen 10 ggr om dan i hagen. Då har vi bara från den hästen 100x1000x10=1.000.000 ägg per dag. Om det sen är flera hästar så får du lägga till deras, är EPG högre får du lägga till ännu mer. Då kanske du förstår varför varje bortmockad bajshög faktiskt gör skillnad.
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Helt krasst så skulle vi vinna mer på att mocka hagarna än att okynnesavmaska som många gör.
Vilket i sig är förfärligt!
Inser inte veterinärerna det tokiga i att skriva ut preparat till höger och vänster?Behövs det hårdare lagstiftning?
Jag har ej behövt avmaska men blivit tvingad till det i ett tidigare stall.
gör alltid maskkoll även om hon gått ren.
Det är super enkelt att få maskmedel utskrivet.
I stallet där jag blev tvingad att avmaska så köpte stallägaren hem storpack - som hen fick utskrivet av sin veterinär. :meh:


Har maskangreppen ökat eller är det bara så att vi blivit bättre på att kontrollera så det därav ser ut som att vi har större angrepp idag än vad det var tidigare?

När jag ändå har dig på tråden Madick, så ska jag passa på att fråga. Ursäkta OT nu..
Mina släktingar har alltid låtit hästar beta på vallen efter att man tagit första skörden - år ut och år in.
Vi har aldrig under de 25 åren som jag har fattat någonting haft någon större maskinvasion på någon häst.
Är det olämpligt att låta hästarna beta där man tar hö?
Varför?
Överlever maskarna/larverna/äggen i det skördade höt/hösilaget?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Hästhantering Har precis flyttat mina 3 hästar till nytt stall. (För första gången på 14 år står mitt egna stall tomt) Jag har flyttat dem enbart...
Svar
6
· Visningar
1 418
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Jag har stått ut i 5 år, nu orkar jag inte och behöver lagrum men hittar inget. Jag hyr ett helt stall, kallhyra, stallägaren har ingen...
Svar
10
· Visningar
2 195
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 243
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp