Meningen med att mocka hagen?

Sv: Meningen med att mocka hagen?

Vi har med ett övervakningsprogram från SVA gått från att avmaska 25 hästar som man gjorde förr till att avmaska 5 hästar. Träckprov och historiken på hästarna hjälper oss att avmaska rätt hästar, har funkat några år nu.
 
Sv: Meningen med att mocka hagen?

Helt krasst så skulle vi vinna mer på att mocka hagarna än att okynnesavmaska som många gör.
Vilket i sig är förfärligt!
Inser inte veterinärerna det tokiga i att skriva ut preparat till höger och vänster?Behövs det hårdare lagstiftning?
Jag har ej behövt avmaska men blivit tvingad till det i ett tidigare stall.
gör alltid maskkoll även om hon gått ren.
Det är super enkelt att få maskmedel utskrivet.
I stallet där jag blev tvingad att avmaska så köpte stallägaren hem storpack - som hen fick utskrivet av sin veterinär. :meh:


Har maskangreppen ökat eller är det bara så att vi blivit bättre på att kontrollera så det därav ser ut som att vi har större angrepp idag än vad det var tidigare?

När jag ändå har dig på tråden Madick, så ska jag passa på att fråga. Ursäkta OT nu..
Mina släktingar har alltid låtit hästar beta på vallen efter att man tagit första skörden - år ut och år in.
Vi har aldrig under de 25 åren som jag har fattat någonting haft någon större maskinvasion på någon häst.
Är det olämpligt att låta hästarna beta där man tar hö?
Varför?
Överlever maskarna/larverna/äggen i det skördade höt/hösilaget?

Jag tycker inte maskangreppen ökat, snarare har vi kunnat minska en massa på avmaskningen och samtidigt identifierat smittspridarna. Kanske det är så att ägarna uppfattar det som maskinvasion bara för att de kan få svart på vitt att hästen sprider mycket smitta fast de egentligen alltid gjort det.

Larverna överlever inte i hö, och det är en riktigt bra parasitstrategi att låta dem beta efter man slagit första skörden. Men inte om det ska bli silage, men det är pga andra saker än parasiter.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
920
Senast: Bison
·
Hästhantering Har precis flyttat mina 3 hästar till nytt stall. (För första gången på 14 år står mitt egna stall tomt) Jag har flyttat dem enbart...
Svar
6
· Visningar
1 418
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Jag har stått ut i 5 år, nu orkar jag inte och behöver lagrum men hittar inget. Jag hyr ett helt stall, kallhyra, stallägaren har ingen...
Svar
10
· Visningar
2 195
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 251
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp