Bukefalos 28 år!

Mental träning för dressyr - bästa tipsen!

Damsadelsryttarinna

Trådstartare
Som rubriken lyder, vilka tips, trix och knåp använder du dig av i olika pressade situationer? :) När du ska in på tävlingsbanan, sitta upp på den där läskiga hästen eller hitta rätt "mood" för annan aktivitet?

Här är några av mina:

*Rid programmet för ditt inre. Både på tävlingsplatsen med "rätt" miljö men också bara som det är. Kan göras var som helst och när som helst. Dock ska det göras in i minsta detalj, varje förhållning ska vara med. Jag brukar använda mig av "programridning" när det är svårt att somna, sover som en stock redan vid skritten :D

*Rid alltid för en 7a (eller vad ditt mål är). Tänk inte "Åh, jag gjorde volten - färdig!" och hasta vidare utan "Här ska jag visa upp oss från vår bästa sida och med kvalitén så att vi får en sjua". Göres på VARJE moment i programmet ;) Det är så lätt att vara "nöjd" för att rörelsen är gjord, speciellt på det lätta i programmet, all energi lägger man på programmets svårigheter men glömmer att en inridning är lika mycket värd.

Så, ös på med era tips!! :banana::bump:
 
Båda ovanstående är superbra! Använde dem ofta.
Jag tror inte jag gör något speciellt i förberedande syfte... Förutom att vara noggran, jag vill göra iordning min häst själv inför start, veta att allt sitter som det brukar. Samma om jag jobbar med tex. en inridnings/tillridningshäst, förberedelse och detaljer, allt från början, inte fuska. Om jag är förberedd har jag gjort allt jag kan. Då kan jag lita på träningen, gå in i mitt fokus och sedan bara göra mitt bästa!
Går det dåligt är det ofta pga otillräckliga förberedelser, men ibland är själva tävlingen en del av träningen och förberedelserna, man kan inte ge hundra procent varje gång.
Jag är sällan nöjd när jag går av banan, inte med mig själv utan vill direkt åka hem och träna vidare;)
 
För mig är några saker väldigt viktiga inför tävlingarna, det ena är att förbereda mig mentalt inför själva programridningen, det andra är att jag vill göra alla förberedelser på samma (och "mitt") sätt inför tävlingen, dvs jag vill putsa, rykta, knoppa, packa osv själv. Det sista är att jag har ett genomtänkt upplägg för framridningen och alltid lite extra tid om det skulle vara något som strular till sig (får man för mycket tid kan man alltid skritta på framridningen, det har ingen häst blivit trött av).

Jag rider också programmet i huvudet hur många gånger som helst - perfekt övning i duschen, när man ska sova osv. :) Ser till att vara i god tid på tävlingsplatsen så att jag hinner med att sätta mig på läktaren en stund och återigen rida programmet i huvudet och dessutom "se" det på banan så som den ser ut på just den tävlingsplatsen. Bestämmer mig för hur jag vill rida innan jag får startsignal, är det något särskilt ställe på banan som jag ska trava förbi som kan vara tittigt t ex.

Jag är också noga med att bestämma vad jag ska vara nöjd med för just den här tävlingen. Är det att äntligen kunna hålla hästen avspänd genom hela programmet? Att sätta skolorna och de enkla bytena? Eller är det kanske så att i den här klassen ska vi satsa och rida för höga procent för det borde - teoretiskt - vara möjligt med bra procent och en placering?
 
Kom att tänka på en annan sak när jag läste @annka s inlägg. Efter många år så har jag lärt mig att man kan försöka att vara i tid och se till att allt går som det ska med framridning osv. men den dagen det inte gör det, (för det händer förr eller senare!) så måste du kunna hantera även den situationen. Att vara noga med det du kan kontrollera men att inte bryta ihop och tappa fokus när det du inte kan kontrollera ändras. Det är något jag ofta ser hos mindre rutinerade ryttare att det blir panik och kaos för att tex. starttiden ändras. Istället för att bara fokusera och lösa situationen på bästa sätt med de ändrade förutsättningarna.
 
Brukar alltid rida igenom programmet i huvudet kvällen innan! Varje halvhalt och minsta detalj ska vara med.

Vi har även våran lilla stund under knoppningen innan tävling. Det har blivit som någon mentalt lugnande grej för både mig och hästen. Stå och knoppa med musiken igång och bara slappna av.
 
Mina bästa tips för tävling är:

- Laminera en lista och pricka av saker så du vet att allt är med.
- Kom i tid, gärna tidigt.
- Glöm att alla tittar på dig inne på banan. Tänk att du tränar, hur ska volten vara, vad gör vi sen? Gör det viktigare för dig att rida bra än att visa upp dig för domaren och alla andra.
- Träna dig själv på att fokusera på bara en sak helt och hållet.
- Ät och sov väl innan tävling.


... Och gör holländska knoppar istället för de urfula tyska :grin:
 
Kom på ett annat tips!

Rid som du inte kan misslyckas, dvs "safea" inte ;) Kan bara dra paralellen till hoppningen, när man "bara" ska gå in och göra en nolla så blir det katastrof men när man kämpar (=rider :D) så går det kanon!

Så in och kriga på dressyrbanan!! :devil::bump:
 
Jag tänker programmet i stycken, det är jätteviktigt för mig oavsett gren.
Jag vill gärna hasta igenom programmet i ett stycke, ett andetag och vara helt slut när punkten slut väl kommer.
Delar jag däremot upp det i stycken och sätter punkt lite här och var får vi mycket bättre kvalite.
Jag blir mer följsam och kommer ihåg att andas iaf några gånger.
 
Nu har jag inte så mycket erfarenhet än, men jag försöker tänka på det som min körskollärare sa inför uppkörningen: fokusera på det du gör just nu. Dvs, NU fokuserar jag på inridningen, när den är klar fokuserar jag på nästa osv. Att sitta och oroa sig för ett kommande moment som man kanske är lite osäker på riskerar ju att förstöra det moment du genomför just då. Plus att man inte ska sitta och älta något som gick dåligt medan man fortfarande är kvar inne på banan.

I övrigt vill jag få sådan rutin att jag inte blir helt bortkollrad och tappar all ridning om det händer något oväntat. Senaste gången jag tävlade kändes allt jättebra på framridningen - ända tills vi gick omkull strax innan vi skulle starta (hästen glömde bort att han hade fyra ben att hålla reda på). Nu fick vi starta senare för att hinna kolla att vi var ok osv, men det blev ju inte någon ridning inne på banan sen.
 
Jag har funderat lite på vad jag ska skriva i den här tråden, inte minst i och med att jag har jobbat mycket med mental träning. Jag ser mig och min ridning som en helhetslösning. Jag ser till att underhålla min kropp fysiskt med att gå på yoga och till sjukgymnast och massör så att det jag vill göra är fysiskt möjligt. Sen jobbar jag med känslan i kroppen (tror jag skrivit om det i någon annan tråd). Hur vill jag att det ska kännas och hur gör jag för att komma dit? Och när det går bra: hur känns det och hur gjorde jag för att komma dit.

Exempel: För några helger sedan var jag och Z på meeting. Det var på många sätt en riktigt hemsk upplevelse. Jag hade dålig ridkänsla, jag var sjuk och det regnade HELA tiden. Men en sak var bra: på lördagens framridning till MsvB:2 satte jag tre byten i rad. Jag funderade på varför just de hade funkat och när jag låtit det sjunka in lite så visste jag helt plötsligt hur jag skulle göra bytena för att de skulle funka. Till saken hör att jag började lära mig att byta i februari/mars, så jag är ganska ny på det. Nu den här veckan har jag ridit två träningar, och på båda träningarna har jag bara ridit bra byten. När jag tänkt igenom känslan i kroppen så har jag kommit fram till att jag behöver ha mer kontroll över min inre höft och de musklerna som ska spännas och slappna av runt den. Och så har jag tänkt mycket på hur det kändes när det kändes bra och så har jag ridit så. Jag kan sitta på min kontorsstol där jag sitter nu, och känna i kroppen hur hjälpen till ett rent byte känns.

Och när det gäller att utvecklas: Jag sätter ett mål, vad vill jag klara/känna/göra. Och sen ser jag till att ta mig dit. En grej kan vara att jag ville att Z skulle bli fluffigare och mindre statisk i ryggen. För att komma dit behövde jag bli mindre statisk och mer dynamisk i min ridning.

Så då funderade jag lite på det och kom fram till att om jag la upp tempot så behöver jag rida honom fram till det, sitta upp mer för att ha mer häst framför mig och för att han skulle kunna komma in med bakbenen mer. Rider jag framåt blir hans rörelser mer dynamiska än statiska, vilket får komma efterhand. Jag testade detta lite i lördag och då blev han väldigt nöjd så jag fortsatte på träningen igår och min tränare tyckte att jag tänkte helt rätt. Sen att ta vidare det till tävling, när det är befäst, det är en helt annan grej.

När det gäller tävling har jag tre regler: vara noggrant förberedd, vara noggrann med vägarna och sen det viktigaste av allt: KAN det gå åt helvete? Nej, det kan gå dåligt, men väldigt sällan är det någon som dör. Och då är det bara att göra om, och göra rätt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 621
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·
Träning Har en fråga angående att rida över stock och sten i muskeluppbyggande syfte. Hur ofta och hur länge ska man göra det för att få mest...
Svar
8
· Visningar
1 133
Senast: Cilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig tidigare råkat ut för någon ridolycka på det här sättet som jag gjorde nu, och jag är smärtsamt medveten om att jag inte...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp