Mer compact living: bo i bäddsoffa?

Ta bort garderoben och sätt dit en klädställning. Längst in i hörnan kan det vara läge för någon form av byrå kanske, om du behöver sådan förvaring.

0137682_PE296402_S5.JPG
 
Jag har funderat på det. Att i så fall ställa min nuvarande soffa mot den bakre väggen (185 cm lång, soffan är 178 cm). Men det blir ganska mörkt och smalt rum och skrivbordsutrymmet är fortsatt olöst.

Jag är alltså mer benägen att ha kombinerad soffa och säng än att ha kombinerat köksbord och skrivbord. Om någon tycker att detta är lite udda håller jag egentligen med!:rofl:
Synd att det inte funkar
 
Ta bort garderoben och sätt dit en klädställning. Längst in i hörnan kan det vara läge för någon form av byrå kanske, om du behöver sådan förvaring.

0137682_PE296402_S5.JPG
Jag har tänkt ha en garderob direkt på väggen. Det vill säga, sätta dit hängare typ sådana som finns i affärer och hänga kläderna (galgarna) på dem. Men det beror lite på hur böckerna får plats. Om väggutrymmena behövs till dem. I så fall blir det en klädställning och då en på hjul så den kan fungera som rumsavdelare vid behov.
 
Även om takhöjden inte är tillräcklig för loftsäng, kan det kanske vara möjligt med förhöjt golv?
Jag tänker på varianten där man bygger ett extragolv på lagom höjd så att en bra säng får plats under. Då skulle du kunna ha sovalkoven till både arbetsrum/sovrum. Förutsätter dock att ytan framför golvet tillåter att sängen dras ut för natten.
 
Jag har funderat på det. Att i så fall ställa min nuvarande soffa mot den bakre väggen (185 cm lång, soffan är 178 cm). Men det blir ganska mörkt och smalt rum och skrivbordsutrymmet är fortsatt olöst.

Jag är alltså mer benägen att ha kombinerad soffa och säng än att ha kombinerat köksbord och skrivbord. Om någon tycker att detta är lite udda håller jag egentligen med!:rofl:
Jag har inte räknat på det alls men kan du inte fixa en uppghöjd säng, men inte så upphöjd som en loftsäng. Då borde du kunna få in skrivbordet under sängen.
 
Även om takhöjden inte är tillräcklig för loftsäng, kan det kanske vara möjligt med förhöjt golv?
Jag tänker på varianten där man bygger ett extragolv på lagom höjd så att en bra säng får plats under. Då skulle du kunna ha sovalkoven till både arbetsrum/sovrum. Förutsätter dock att ytan framför golvet tillåter att sängen dras ut för natten.

+ @Shaggy - lite som överslafen i exempelvis en sovvagn? Det är en möjlighet. Själva hydraliken är inte speciellt dyr (ca 1500), men då får man montera den helt själv en bit upp på väggen + att sängen måste fästas på själva sänguppfällaren. Det går naturligtvis att köpa en färdig lösning, men då tror jag att det drar det iväg rejält. Det finns bara en vägg i sovalkoven som är tillräckligt lång för en säng av normallängd och den väggen är en vanlig innervägg. Jag vet inte hur stabil en sådan är för dylika arrangemang.

@farin - sovalkoven är 1,85 m bred. En säng som dras ut vid sidan av ett skrivbord lär fylla upp resten av rummet.

Dagbädden är fortfarande i ledning!:D Har surfat ett tag på Bukowski market för att hitta något lämpligt, men egentligen borde jag ju ge mig ut på landsortsauktioner.
 
@farin - sovalkoven är 1,85 m bred. En säng som dras ut vid sidan av ett skrivbord lär fylla upp resten av rummet.

Nja, jag tänkte nog att hela golvet i "biblioteksalkoven" skulle höjas så att sängen dras ut mot övriga rummet. Då skulle den kunna vara 160 bred tänker jag. Men det beror ju såklart på hur alkoven ligger i förhållande till resten av lgh.

Ett annat alternativ är ett uppfällbart golv, kanske i kombination med utdragbar säng? Om det inte finns 2 m fri yta att dra ut sängen på.
 
+ @Shaggy - lite som överslafen i exempelvis en sovvagn? Det är en möjlighet. Själva hydraliken är inte speciellt dyr (ca 1500), men då får man montera den helt själv en bit upp på väggen + att sängen måste fästas på själva sänguppfällaren. Det går naturligtvis att köpa en färdig lösning, men då tror jag att det drar det iväg rejält. Det finns bara en vägg i sovalkoven som är tillräckligt lång för en säng av normallängd och den väggen är en vanlig innervägg. Jag vet inte hur stabil en sådan är för dylika arrangemang.
Nej jag tänkte ett fast montage lite som en våningssäng där man tar bort underslafen. Kanske något lägre än en sådan men det stuket. En säng du får fälla blir nog krånglig att hålla på med.
 
Nja, jag tänkte nog att hela golvet i "biblioteksalkoven" skulle höjas så att sängen dras ut mot övriga rummet. Då skulle den kunna vara 160 bred tänker jag. Men det beror ju såklart på hur alkoven ligger i förhållande till resten av lgh.

Ett annat alternativ är ett uppfällbart golv, kanske i kombination med utdragbar säng? Om det inte finns 2 m fri yta att dra ut sängen på.
Alkoven har kortsidan mot rummet. En total förhöjning av golvet blir ca 2 X 1,85 m. Med uttag eftersom den ena väggen är oregelbunden. Sedan kan eventuell utdragbar säng dras ut i rummet.

Jag är inte speciellt praktisk av mig, så att fixa en sådan plattform känns lite tufft. Likaså att fixa ett uppfällbart golv.

Men det är en kul idé! Vid diskussion av compact living är det ofta bygga på höjden som gäller. Att höja golvet är något att fundera på för oss som inte har 3,80 i takhöjd.

@Shaggy och @Elendil - jag är helt bestämd på att 2,50 är för liten takhöjd för någon form av loftsäng. Det funkar säkert för många, men inte för mig. Jag vill inte huka för att komma in och sätta mig vid skrivbordet och inte heller ha näsan nästan i taket när jag vaknar på morgonen.
 
@Myrten
Köp en riktig säng!!!
Jag bor på 22 kvm (inkl badrum och kök), och har en 120cm säng och ett matbord med 4 stolar (140x80 tror jag). Resten av grejerna har jag möblerat runt sängen och bordet. Jag hade inte velat ha det på annat sätt. Jag kan sova bekvämt, använda sängen som soffa och sitta bekvämt och tex fika vid bordet. Att kompromissa med sängen eller bordet hade stört min vardag varje dag och drivit mig vansinnig till slut. Det är inte värt att kompromissa med grejer man använder flera timmar om dagen!
 
Stuvloft ovanför sängen. En bredare högst upp för tex sängkläder och en smalare hylla under för böcker etc.
 
@manda - Tack! Jättebra förslag! @ptr - Om sovalkoven ska användas för säng blir det väggfasta hyllor ovanför sängen. Nu lutar jag åt att inte göra så. Jag har sådär 15 hyllmeter facklitteratur som behöver få plats, så jag behöver ett bibliotek. (Jag har tidigare fått tips på bra bokhyllor som kan vara fristående. En sådan finns med som idé, men böckerna behöver mycket plats!)

@As_Vegas - Jag har haft sängen som soffa under mitt liv och jag vill inte ha det så igen. Nu prioriterar jag en bra arbetsplats där jag får skrivro, kan vara kreativ och har nära till min referenslitteratur. Och jag vill ha ett matbord och en soffhörna för tillfällen då jag har vänner hemma. Men jag vill också ha god sovkomfort - därav frågeställningen.

Det är fortfarande inte helt uteslutet att jag använder lägenheten som jag ursprungligen tänkte. Jag var helt inställd på att ha sängen i sovalkoven och har varit det sedan jag fick kontraktet för fyra månader sedan. Men jag första gången såg lägenheten igår kände jag direkt att jag inte kommer att vara nöjd den lösningen och jag tror inte att det kommer att ändra sig. Att slå samman säng och soffa till ett ger mycket större möjligheter, naturligtvis under förutsättning att det går att lösa komfortfrågan. Och det verkar finnas några alternativ.
 
@manda - Tack! Jättebra förslag! @ptr - Om sovalkoven ska användas för säng blir det väggfasta hyllor ovanför sängen. Nu lutar jag åt att inte göra så. Jag har sådär 15 hyllmeter facklitteratur som behöver få plats, så jag behöver ett bibliotek. (Jag har tidigare fått tips på bra bokhyllor som kan vara fristående. En sådan finns med som idé, men böckerna behöver mycket plats!)

@As_Vegas - Jag har haft sängen som soffa under mitt liv och jag vill inte ha det så igen. Nu prioriterar jag en bra arbetsplats där jag får skrivro, kan vara kreativ och har nära till min referenslitteratur. Och jag vill ha ett matbord och en soffhörna för tillfällen då jag har vänner hemma. Men jag vill också ha god sovkomfort - därav frågeställningen.

Det är fortfarande inte helt uteslutet att jag använder lägenheten som jag ursprungligen tänkte. Jag var helt inställd på att ha sängen i sovalkoven och har varit det sedan jag fick kontraktet för fyra månader sedan. Men jag första gången såg lägenheten igår kände jag direkt att jag inte kommer att vara nöjd den lösningen och jag tror inte att det kommer att ändra sig. Att slå samman säng och soffa till ett ger mycket större möjligheter, naturligtvis under förutsättning att det går att lösa komfortfrågan. Och det verkar finnas några alternativ.

Jag har Ikeas bäddsoffa som heter Hemlig. Den blir 140 cm utbäddad. Den har bra sovkomfort enbart med den tunna bäddmadrass som får plats i divandelen. Köper man istället en tjockare bäddmadrass tror jag att sovkomforten är lika bra som många vanliga sängar, men då bör en ju ha någonstans att förvara madrassen när den är soffa. Den är jätteenkel att bädda fram och bort. Kostar typ 4000kr tror jag.
 
Med en 120-säng blir sovalkoven i mitt tycke smal och tråkig även utan garderob.
Det där tycker jag är intressant. Blir lite nyfiken vad du skulle tycka om min sovalkov, där min 180-säng precis får plats mellan väggarna. Hade varit 10cm över om inte elementet stuckit ut så från väggen.
jag har förvisso inga garderober i närheten där förstås. Vad är det som gör att du tycker det blir smalt?
 
Det kan bli så!:cool: Efter att jag gnällt om sovkomfort så slutar det med en hängmatta.

Om dagbäddar: det är definitivt något att kolla på. Problemet (eller hur man ska uttrycka det) är att jag bott i typ tio år i vad jag kallat bäddsoffa men vad jag nu förstår är en dagbädd. Efter att du postat om dagbäddar googlade jag och insåg att min nu utslitna:( men supersköna säng är en Dux Bonetta. Den funkade hemma hos mina föräldrar som både soffa och gästsäng och är svinenkel att bädda.

Så nu tror jag att jag ska leta rätt på en Dux Bonetta på en auktion köpa en likadan! Ful som fan, men den uppfyller alla övriga krav! Såhär ser den ut, men min är av svart trä och sen senapsgul:

C83A27891D1F90D2597B31F3A5AE3AF5


Man plockar bort ryggkuddarna, lägger på en bäddmadrass som förvaras i lådan under sängen - klart! Sen sover man. I Dux-komfort.

*Myrten scannar nätauktioner*

TILLÄGG: Fast den där är bara 98 cm bred. Min är snarare 105. Förmodligen för att ryggstödet är borttaget sedan länge. Verkade kanske lite för enkelt att bara skaffa en likadan och tro att jag skulle få vad jag ville ha!:crazy:
Kan du få ta över dina föräldrars och köpa något nytt åt dem istället?
 
Det där tycker jag är intressant. Blir lite nyfiken vad du skulle tycka om min sovalkov, där min 180-säng precis får plats mellan väggarna. Hade varit 10cm över om inte elementet stuckit ut så från väggen.
jag har förvisso inga garderober i närheten där förstås. Vad är det som gör att du tycker det blir smalt?
I vårt lilla hus har vi ett sovrum som är 3,3 meter långt och 2 meter brett. Vi har en 1,60-säng, och det blir verkligen inte mycket plats över där heller... Vi fick haka av dörren, och sätta draperi i dörrhålet i stället, för den funkade inte att öppna och stänga med sängen ståendes på det hållet som vi har den. Och vi tyckte att vi var tvungna att sätta sängen på det hållet, annars hade min man fått klättra över mig för att komma ur sängen... ;) Jag misstänker att mitt sovrum - som är ett tillbygge - designades när det bodde en ensam karl här. Med bara en enkelsäng är ju rummet inte så förfärligt litet, men med en dubbelsäng har man inte mycket spelrum...
 
I vårt lilla hus har vi ett sovrum som är 3,3 meter långt och 2 meter brett. Vi har en 1,60-säng, och det blir verkligen inte mycket plats över där heller... Vi fick haka av dörren, och sätta draperi i dörrhålet i stället, för den funkade inte att öppna och stänga med sängen ståendes på det hållet som vi har den. Och vi tyckte att vi var tvungna att sätta sängen på det hållet, annars hade min man fått klättra över mig för att komma ur sängen... ;) Jag misstänker att mitt sovrum - som är ett tillbygge - designades när det bodde en ensam karl här. Med bara en enkelsäng är ju rummet inte så förfärligt litet, men med en dubbelsäng har man inte mycket spelrum...
Jag har en bekant som hade det så trångt i sitt sovrum, där den ena fick klättra över den andre. Tack och lov i min säng behöver man inte klättra över någon, men däremot klättra över fotänden, men det funkar för mig, fast kanske inte när jag blir gammal och stel förstås. :)
 

Liknande trådar

Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 787
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp