Bukefalos 28 år!

Mer om vår stökiga klass

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mer om vår stökiga klass

gulan skrev:
Ehhh........aaa va troru! Tycker inte du att man som förälder ska kunna kräva av skolan att ens barn inte ska behöva sätta på sig hörsleskydd i skolan. Du kanske skulle tillåta det, jag tycker det låter helt absurt!
gulan fd.gulla
Du svarar inte HUR du anser att skolan ska lösa detta, det är lätt att tycka men HUR?
 
Sv: Mer om vår stökiga klass

gulan skrev:
Ja där är vi helt överrens. Värstingarnas föräldrar vill säkert inte höra på det örat då klagomål på just deras unge kommer på tal. Då får man sätta in tunga artelleriet........tillsynslärare, rektor,andra lärare, skolsyster, socialen osv.
gulan fd.gulla
OK, här kom ett förslag, som sagt finns ej tillsynslärare. Vilka andra lärare ska lämna sin klass för att vara med i stökiga klassen, eller ska de anställa en till lärare? Du har inte hört talas om ekonomin i skolan de senaste åren? Socialen har jag heller aldrig hört talas om kommer till skolan för att vara med i en klass. Skolsyster kan ju givetvis hjälpa till på sitt sätt men jobbar på flera skolor bara några timmar/någon dag på skolan och har då inte möjlighet att tillbringa all tid i en klass. Rektorn, är det en person som när denne visar sig med automatik alla elever blir lugna? Nej, de flesta bryr sig inte nämvärt om rektorn. Däremot kan jag tycka att många rektorer borde ut mer i klasserna för att få en direktkoll på läget och därmed kunna stötta på bästa sätt, många lyssnar bara till andrahandsinfo från lärare, föräldrar etc.
 
Sv: Mer om vår stökiga klass

Om man räknar från födseln så har ju inget barn det, det är klart att det ingår i grunduppfostran hemifrån. Men "en del" barn har ju inte en normal grunduppfostran och respekterar inte andra människor, vare sig andra barn eller vuxna.

Detta tror jag är en av anledningarna till att det förekommer så mkt mobbing och liv i klasserna. Många elever har inte någon som helst respekt för andra. Skolan ska ju till viss del hjälpa till att lära ut detta, men huvudansvaret ligger ju på den som är vårdnadshavare.
 
Sv: Mer om vår stökiga klass

break_a_leg skrev:
Men "en del" barn har ju inte en normal grunduppfostran och respekterar inte andra människor, vare sig andra barn eller vuxna.

Detta tror jag är en av anledningarna till att det förekommer så mkt mobbing och liv i klasserna. Många elever har inte någon som helst respekt för andra. Skolan ska ju till viss del hjälpa till att lära ut detta, men huvudansvaret ligger ju på den som är vårdnadshavare.

Ja, det är fruktansvärt så mycket respektlöshet det finns bland barn idag. Det börjar redan på förskolan, kan jag tillägga. Jag tampas just nu med ett barn som är 4 år bara. Hon svarar mig så fruktansvärt nosigt när jag pratar med henne och verkar absolut inte ha den minsta respekt för mig. Jättetrist. Man blir rent utav ledsen av det. Nu har jag fått höra att hon inte alltid är snäll mot de andra barnen heller. Kan bara tänka mig hur denna lilla tjej kommer att uppföra sig som tonåring om ingen får bukt med hennes beteende nu.
 
Sv: Mer om vår stökiga klass

Hej!

Intressant tråd tycker jag, då jag är fritidspedagog och jobbar i skolan. Jag tycker att det fattas en massa information om hur det verkligen ser ut i klassen för att kunna ta ställning. Först och främst när vi pratar skolans uppdrag att uppforstra eller ej: Vilken social miljö kommer barnen ifån? Finns det vuxna hemma som kan uppfostra barnen eller är de frånvarande? Innan man vet det, så kan man ju inte ta ställning ( i det specifika fallet). Sen måste jag säga att endel barn bara är så himla bortskämda,så de skiter i att de stör andra!

Hur många lärare jobbar i den aktuella klassen? Vilka möjligheter finns att dela klassen (i olika grupper, inte alltid)? Om läraren är själv i klassrummet hela tiden förstår jag att hon/han tar till öronskydd, för att underlätta för de som störs.

Det bästa måste väl ändå att vara att inte titta på vad som gjorts, utan på hur föräldrar och lärare kan gå vidare från nuet. Föräldrarna har ju uppenbarligen inte varit i klassrummet och upplevt det som läraren upplevt varje dag!
 
Sv: Mer om vår stökiga klass

Hej!

Intressant tråd tycker jag, då jag är fritidspedagog och jobbar i skolan. Jag tycker att det fattas en massa information om hur det verkligen ser ut i klassen för att kunna ta ställning. Först och främst när vi pratar skolans uppdrag att uppforstra eller ej: Vilken social miljö kommer barnen ifån? Finns det vuxna hemma som kan uppfostra barnen eller är de frånvarande? Innan man vet det, så kan man ju inte ta ställning ( i det specifika fallet). Sen måste jag säga att endel barn bara är så himla bortskämda,så de skiter i att de stör andra!

Hur många lärare jobbar i den aktuella klassen? Vilka möjligheter finns att dela klassen (i olika grupper, inte alltid)? Om läraren är själv i klassrummet hela tiden förstår jag att hon/han tar till öronskydd, för att underlätta för de som störs.

Det bästa måste väl ändå inte vara att titta på vad som gjorts, utan på hur föräldrar och lärare kan gå vidare från nuet (lösningsinriktad pedagogik). Föräldrarna har ju uppenbarligen inte varit i klassrummet och upplevt det som läraren upplevt varje dag!
 
Sv: Mer om vår stökiga klass

break_a_leg skrev:
Varför lägger du skulden på läraren? Det kanske är en fruktansvärt kompetent person men som har riktigt dj*vliga ungar i sin klass?

Jag kan bli oerhört trött på föräldrar som tror att de minsann vet hur klassrumsundervisning ska bedrivas, fastän det kanske är deras barn som är de som är värst!

Jag känner med läraren också. Jag TROR (obs att jag naturligtvis inte vet) att hon lider av detta. Hemskt att gå till jobbet för att lära ut och känna att man inte klarar av situationen. Jag vet. Jag undervisade en klass med bortskämda collegeungdomar i USA. De gjorde allt för att sabba undervisningen och komma ifrån arbete. Jag kände mig vansinnigt misslyckat och vantrivdes något grymt. Respektlöshet i alla åldrar är fruktansvärt.
 
Sv: Mer om vår stökiga klass

bettysmatte skrev:
Jag känner med läraren också. Jag TROR (obs att jag naturligtvis inte vet) att hon lider av detta. Hemskt att gå till jobbet för att lära ut och känna att man inte klarar av situationen. Jag vet. Jag undervisade en klass med bortskämda collegeungdomar i USA. De gjorde allt för att sabba undervisningen och komma ifrån arbete. Jag kände mig vansinnigt misslyckat och vantrivdes något grymt. Respektlöshet i alla åldrar är fruktansvärt.

Jag förstår din ståndpunkt till 100 procent. Oftast har läraren de bästa intentioner, men misslyckas av på grund av saker som står utanför dennes kontroll.

Det hjälper inte hur god pedagog man är om eleverna bär på så mycket oro, ilska, sorg, frustration eller känsla av att inte bli sedd (=se till att synas så mycket som möjligt) att INGENTING läraren gör hjälper.

Jag skriver inte detta för att klandra alla föräldrar i denna klass, utan därför att det tyvärr är så att samhället/föräldrarnas påverkan är mycket komplex. Det går inte att isolera en skolklass från alla andra intryck/besvikelser/gränslöshet (you name it) som de upplever/upplevt. De tar med sig detta in i klassrummet.

Hoppas att ni kan stötta er lärare och gemensamt komma på en bra lösning.
 
Sv: Mer om vår stökiga klass

gulan skrev:
Se till att den fröken får söka annat arbete. Det är just sånt här som gör att man som förälder känner sig helt maktlös inför skolan och din dotter har haft oturen att få en fröken som skiter i sitt jobb.
Ring runt och elda upp alla föräldrar. Se till att så många som möjligt vill gå till klassen så som du gjorde. Se till så rektor blir ordentligt uppmärksam på problemet. Läraren ska känna stor press att bättra sig.
Sånt här gör mig så förbannad. Jag själv var ett sånt barn som blev otroligt störd då det var stökigt i klassen. Kände en frustration då vi hade vikarie eftersom det blev så oroligt och inget blev gjort. I femman så slutade vår ordinarie fröken för graviditet, och vi fick en lärare som förstörde hela femmte klass. Tillsynsläraren försökte tala oss till rätta. Vi var då 10-11 år. Lägga ett sånt ansvar på barn, (jag skakar på huvudet).
Nej lärare som inte kan upprätthålla ordning och skapa arbetsro åt barnen i klassen ska bort!!
Stå på dig........det är ditt barns skolgång som gäller!
gulan fd.gulla

Vad gör du om läraren ersätts av en annan "lika inkompetent" lärare?

*intresserad*
 
Sv: Mer om vår stökiga klass

break_a_leg skrev:
Om man räknar från födseln så har ju inget barn det, det är klart att det ingår i grunduppfostran hemifrån. Men "en del" barn har ju inte en normal grunduppfostran och respekterar inte andra människor, vare sig andra barn eller vuxna.

Detta tror jag är en av anledningarna till att det förekommer så mkt mobbing och liv i klasserna. Många elever har inte någon som helst respekt för andra. Skolan ska ju till viss del hjälpa till att lära ut detta, men huvudansvaret ligger ju på den som är vårdnadshavare.
Håller helt med dig!
 
Sv: Mer om vår stökiga klass

prinsessfeminist skrev:
Hoppas att ni kan stötta er lärare och gemensamt komma på en bra lösning.

Bra skrivet för det är väl just detta det handlar om, att inte hänga ut personer (visst finns det urusla lärare också men de allra flesta upplever jag gör sitt bästa) vare sig personal, barn eller vuxna utan att gemensamt arbeta för att lösa en icke fungerande situation. Ju fler som arbetar ihop desto lättare.
 
Sv: Mer om vår stökiga klass

Knapplån
Det verkar som om jag tyvärr får ge alla dom som säger att svenska skolan blivit såååå mycket sämre, rätt. Själv har jag alltid hävdat tvärtemot. Det är klass på svenska skolor, och vi planerar ju att komma flytta hem. Det känns trisst att mina vänner haft rätt.

Menar Ni (som är lärare) att det verkligen inte finns något man kan göra då en klass helt håller på att hammna på sne. Läraren kan bara säga ta öronskydd. NÅGOT måste väl en lärare kunna få hjälp med?? Eller stänger rektor öron och säger -har inte råd. Det skiter jag i, hur du sköter undervisningen.
Har privatskolor samma bekymmer eller får dom helt enkelt inga bråkstakar?
Du svarar inte HUR du anser att skolan ska lösa detta, det är lätt att tycka men HUR?
Skulle jag dra mina svar på hur jag skulle lösa det så skulle svaret bli........nej det går inte.......nej det finns det inga pengar till......nej nån sån lösning går inte.
MEN om jag vore lärare för en sån här klass, skulle barnens föräldrar engageras mycket, jag skulle verkligen be på mina bara knän att det skulle komma fler till skolan. Det måste ju alltid finnas någon förälder som inte tillåter att ens barn ska behöva ha öronskydd. Dom som grupp blir ochså starka och måste väl kunna trycka på komun om mer resurser?? Så skulle jag be skolan att hjälpa mig att utföra en handlingsplan, hur kan jag komma åt elever som stör andra. Skicka ut dom??.....mer gymnastik.......
Vad gör du om läraren ersätts av en annan "lika inkompetent" lärare?
Först skulle jag lägga mig ner och gråta.........sen flyttar jag mina barn till en annan skola.
gulan fd.gulla
 
Sv: Mer om vår stökiga klass

gulan skrev:
Har privatskolor samma bekymmer eller får dom helt enkelt inga bråkstakar?

Det finns inga privatskolor kvar i Sverige. Däremot finns det friskolor, men det finns nog bråkiga ungar där också :smirk:
 
Sv: Mer om vår stökiga klass

:crazy: men gud!
Hörselkåpor?! :eek:
Är inte lärarna kompetenta nog att hålla klassen lugn?
Lyckades min kära mor hålla 45 miniorer (scout) i schack ensam så borde väl lärarna kunna hålla klassen lugn?

Fast när jag gick i 3an var vi 32 st i klassen, och hade tre(!) klassföreståndare. INGEN av de lyckades hålla den klassen lugn.
Inte ens tillsammans. (skrämmande)

Tyckr ni föräldrar ska gå ihop och kräva ordning! Det är absolut inte bra för någon, varken elever eller lärare med så hög ljudnivå
 
Sv: Mer om vår stökiga klass

gulan skrev:
Knapplån
Det verkar som om jag tyvärr får ge alla dom som säger att svenska skolan blivit såååå mycket sämre, rätt. Själv har jag alltid hävdat tvärtemot. Det är klass på svenska skolor, och vi planerar ju att komma flytta hem. Det känns trisst att mina vänner haft rätt.

Menar Ni (som är lärare) att det verkligen inte finns något man kan göra då en klass helt håller på att hammna på sne. Läraren kan bara säga ta öronskydd. NÅGOT måste väl en lärare kunna få hjälp med?? Eller stänger rektor öron och säger -har inte råd. Det skiter jag i, hur du sköter undervisningen.
Har privatskolor samma bekymmer eller får dom helt enkelt inga bråkstakar?

Skulle jag dra mina svar på hur jag skulle lösa det så skulle svaret bli........nej det går inte.......nej det finns det inga pengar till......nej nån sån lösning går inte.
MEN om jag vore lärare för en sån här klass, skulle barnens föräldrar engageras mycket, jag skulle verkligen be på mina bara knän att det skulle komma fler till skolan. Det måste ju alltid finnas någon förälder som inte tillåter att ens barn ska behöva ha öronskydd. Dom som grupp blir ochså starka och måste väl kunna trycka på komun om mer resurser?? Så skulle jag be skolan att hjälpa mig att utföra en handlingsplan, hur kan jag komma åt elever som stör andra. Skicka ut dom??.....mer gymnastik.......

Först skulle jag lägga mig ner och gråta.........sen flyttar jag mina barn till en annan skola.
gulan fd.gulla
Nu var jag väl lite väl provocerande men det är väldigt tröttsamt med folk som tror att lärare bara rullar tummarna och skiter i problem medan de egentligen jobbar häcken av sig för att försöka få det bättre vilket ofta tar enorm tid, kraft och inte sker på en natt. Givetvis finns massor att göra men rent krasst kommer inga extraresurser springandes från himlen, oftast får man försöka utan särskilt mycket extra alls. Men visst finns det saker att göra:
tex:
*föräldrasamverkan, dvs uppmärksamma föräldrarna på problemen och arbeta MEd dem
*extraresurser om möjlighet finns, kan vara elevassistent/-er, fler lärartimmar (kanske en till lärare vid något/några tillfällen/dag eller vecka tex)
*extra möten med valda familjer
*åtgärdsprogram för elever med behov av extra stöd
*omplacering av befintliga resurser på skola, kanske bara för en period
*splittra klassen
*bjuda in föräldrar att vara med oftare
etc etc

Privatskolor finns som sagt inte men friskolor får inte sortera vilka elever som ska börja i deras skolor utan tillämpa kösystem. De kan därför inte "tacka nej" till "stökiga" elever eller elever med behov av säskilt stöd. Dvs skillnaden behöver inte alls vara så stor.

Många föräldrar anser att skicka ut elever som stör är en jättebra lösning men läraren har samma ansvar för den utskickade eleven som för dem i klassrummet men har ingen aning om vad denne hittar på/råkar ut för utanför väggarna. Dessutom ska även denne elev (förhoppningsvis) nå målen i skolan.

Men ofta är det ju fantastiskt bra med engagerade föräldrar, vilket du tycks vara. Det är svårare med de som aldrig kommer. Och vet du hur många föräldrar som inte visar sig på skolan för att de "inte får för sina barn"? Och då handlar det inte om högstadieelever utan barn i låg/mellanstadiet som säger stopp och föräldern vågar inte komma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 099
Senast: oz_joj
·
Övr. Barn Min dotter går i tvåan, i en stökig klass. Eller rättare sagt, med några stökiga klasskamrater. Har vetat om det tidigare men har nu...
Svar
11
· Visningar
3 403
Senast: Mirifax
·
P
  • Låst
Övr. Barn Hade utvecklingssamtal igår i skolan. Dottern går i 2:an och dom är således åtta år ungarna. Hela förra läsåret var ett kaos, vi...
Svar
16
· Visningar
1 204
Senast: pippi27
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp