Metacam stora risker?

Equioxx har en lite annorlunda verkningsmekanism (selektiv COX-2 hämmare) vilket rejält minskar riskerna för mag-tarmstörning. Den verksamma substansen är densamma som i humanläkemedlet Vioxx som drogs tillbaka på grund av att människor dog i följder av atheroskleros. Nu anses inte atheroskleros vara ett problem i veterinärmedicinen och man ger därför COX-2 hämmare till hästar.
 
Equioxx har en lite annorlunda verkningsmekanism (selektiv COX-2 hämmare) vilket rejält minskar riskerna för mag-tarmstörning. Den verksamma substansen är densamma som i humanläkemedlet Vioxx som drogs tillbaka på grund av att människor dog i följder av atheroskleros. Nu anses inte atheroskleros vara ett problem i veterinärmedicinen och man ger därför COX-2 hämmare till hästar.

Det du skriver om borde va samma som Equinox?
 
Min häst fick avlivas p.g.a att buttan förstörde hennes system...
Hon har ätit metacam flera gånger innan och aldrig reagerat på det.
Händer så sällan att jag hellre hade chansat än att låta hästen ha ont. Tror inte att det är vanligt att det slutar som det gjorde för min.
 
Min häst fick avlivas p.g.a att buttan förstörde hennes system...
Hon har ätit metacam flera gånger innan och aldrig reagerat på det.
Händer så sällan att jag hellre hade chansat än att låta hästen ha ont. Tror inte att det är vanligt att det slutar som det gjorde för min.

Ont ska ingen häst behöva ha. Tror och hoppas att de flesta av oss är överens om.
 
Min häst fick avlivas p.g.a att buttan förstörde hennes system...
Hon har ätit metacam flera gånger innan och aldrig reagerat på det.
Händer så sällan att jag hellre hade chansat än att låta hästen ha ont. Tror inte att det är vanligt att det slutar som det gjorde för min.

Min fick avlivas på grund av att Metacam förstörde hennes mage. Magen gav upp helt.
 
Vad jag har förstått så ökar risken med behandlingstiden. Till skillnad från hundar med artros som kan gå på NSAID i månader, även om det händer att de får magproblem.
 
Min fick avlivas på grund av att Metacam förstörde hennes mage. Magen gav upp helt.

Usch va hemskt! Var så min reagerade på Butta.. Antar att de är olika känsliga mot de olika medicinerna.
Har medicinerat flera hästar med båda medicinerna tidigare. Ingen som reagerat alls. Man blir så chockad när det faktiskt händer. Tragiskt. :(
 
Usch va hemskt! Var så min reagerade på Butta.. Antar att de är olika känsliga mot de olika medicinerna.
Har medicinerat flera hästar med båda medicinerna tidigare. Ingen som reagerat alls. Man blir så chockad när det faktiskt händer. Tragiskt. :(

Fruktansvärt hemskt. Hon hade fått fång på en hov och stod på boxvila med sin fölunge vid sidan. Vi behandlade med metacam, men hennes mage orkade inte mer.
 
Min häst står med fång nu och fick fruktansvärt ont i magen av metacam. Inte blev det bättre av att byta till butta heller.
I detta nu är veterinären på väg för att kolla upp magsmärtor.
 
Nästan vilket djurslag det än gäller, så har jag stött på en handfull som menar att deras djur (hästar, hundar, katter, kaniner, tamråttor, marsvin...you name it.) dött av Metacam. Jag har gett det till flertalet tamråttor (varav flera var känsliga i allmänhet för biverkningar av medicin - blev t.ex. väldigt dåliga i magen av de flesta antibiotikum) och min häst (med känslig mage) utan problem. Hästen blev lite lös i magen i slutet av kuren.

Men så har jag också träffat och hört om (kirurg i släkten..) om flera människor som fått de värsta av biverkningar av relativt vanliga läkemedel. Själv blir jag yr i huvudet av Alvedon, så pass att jag mår illa och inte bör köra bil m.m. (troligen överkänslig - ibuprofen såsom Ipren går bra även om det tar dåligt på mig).
Har också stött på hästar som blivit riktigt dåliga av en vanlig influensavaccination, och som chockat på antibiotika/penicillin.

//Liten, som oavsett läkemedel alltid blivit instruerad att hålla väldigt noga koll efter biverkningar vid behandling av djur.
 
Min häst står med fång nu och fick fruktansvärt ont i magen av metacam. Inte blev det bättre av att byta till butta heller.
I detta nu är veterinären på väg för att kolla upp magsmärtor.
Känns inte särskilt konstigt eftersom fång i grunden är en störning i tarmfunktionen /magen . Självklart blir det då en belastning ytterligare med medinicering som kan påverka magen/tarmen .

Fenylbutazon är ju en etablerat grav medicin i fråga om risk för störningar/påverkan i tarmen, om den ska jämföras med Metacam .
 
Fruktansvärt hemskt. Hon hade fått fång på en hov och stod på boxvila med sin fölunge vid sidan. Vi behandlade med metacam, men hennes mage orkade inte mer.

Min stod också på boxvila för rotationer. (Utan aktiv fång.)
Magen lade av helt. Inga ljud från varken tarmar eller mage. Hon visar ogärna att hon har ont, så detta var illa. Började även lägga tyngden på bakbenen emellanåt, vilket gör att jag misstänker nytt fånganfall. Fanns verkligen inga alternativ..
Hon var verkligen otroligt vacker din lilla häst!
 
Jag har en häst som reagerat på butta (med totalkraschad mage och magsår), och en häst som reagerat på metacam (med magsår). I övrigt har ingen av mina reagerat alls negativt.

Jag anser man alltid får ställa risk mot vinst. Så med normalhästen är vinsten med adekvat smärtlindring oftast större än den lilla risken för biverkning. Med de som reagerat får man väga än nogrannare. Vet och jag stod och vägde just vinst och risk mot varandra förra veckan. Hästen har haft magsår - men den var i behov av ffa den antiinflammatoriska effekten av NSAID. Vi valde att ge, vinsten var större än risken, och satte in understödsbehandling mot magsår. Det funkade inte, hästen visade väldigt snabbt symptom på magsår och NSAID sattes ut. Så med DEN hästen ska nog benet ligga kvar i hagen för man ska överväga ge NSAID igen. Men på en annan häst är det en annan vägning.

Jag förlorade en häst på grund av penicillin. Jag är svinrädd för penicillin sen dess, glad varje gång jag slipper ge. Men det är självklart att mina hästar får penicillin om de behöver det. Att inte ge för det finns en minimal risk de dör, ökar ju risken de ska dö eller bli permanent obrukbara för de inte fick penicillin.

Så, jag försöker att gå mindre på min egen (ofta oproportionerliga) rädsla, och se det ur ett mer statistisk perspektiv för varje häst, och vinst ställd till reell risk. Just nu står en på hippotrim. Det kan paja ur hela magen det med och orsaka att de dör. Men en ful, obehandlad sårinfektion som sprider sig hejdlöst och tillslut når led orsakar också död i slutänden.. Och risken är teoretiskt större för det sista än det första. Så man får ta ett djupt andetag helt enkelt.
 
Equioxx har en lite annorlunda verkningsmekanism (selektiv COX-2 hämmare) vilket rejält minskar riskerna för mag-tarmstörning. Den verksamma substansen är densamma som i humanläkemedlet Vioxx som drogs tillbaka på grund av att människor dog i följder av atheroskleros. Nu anses inte atheroskleros vara ett problem i veterinärmedicinen och man ger därför COX-2 hämmare till hästar.

Minskar det "bara" risken för störning, eller även för magsår?
 
Hej!

Min häst med tokkänslig mage har inte reagerat på varken butta eller metacam. Jag har även känt hästar som fått butta för att få vara kvar i livet och vara ridbara (tveksam motivering, jag vet, men inget jag kunde påverka då). De gick på det i flera år utan att må dåligt.

Men sen finns det ju hästar som är känsliga för det och blir dåliga, enda sättet att veta är nog att testa, tyvärr. Biverkningar kan alla råka ut för, så man får väga fördelar mot nackdelar, som med all medicinering.

/Lavinia, sömnlös då hon inte kan ta sin sömnmedicin jämt eftersom den slår ut magen...
 
Känns inte särskilt konstigt eftersom fång i grunden är en störning i tarmfunktionen /magen . Självklart blir det då en belastning ytterligare med medinicering som kan påverka magen/tarmen .
.
Hästar får inte fång på grund av en tarmstörning. Detta är en skröna som folk borde sluta tro på. Teoretiskt kan det inträffa om en häst t.ex. bryter sig in i foderkammaren och äter upp en halv säck havre eller dyligt. Hur ofta händer detta? Det stora flertalet, över 90%, får laminitis/fång på grund av hyperinsulinemi, dvs. en för hög insulinhalt i blodet.

I de fall tarmstörning uppkommer i samband med att en fånghäst ges något NSAID-preparat är det preparatet i sig självt som orsakar tarmstörningen. Magsår och njurskador är andra kända biverkningar som kan uppkomma vid användning av NSAIDs.

Flest antal allvarliga biverkningar uppkommer naturligtvis vid administrering av för höga doser och/eller vid lång tids användning. Det otäcka är dock att även normala doser givna under kort tid kan ge allvarliga biverkningar hos känsliga hästar.

Om Equioxx är en selektiv COX-2 hämmare borde den vara säkrare att använda. Helt säkert är preparatet dock alls inte. Hos FDA (motsvarigheten till läkemedelsverket i USA) hittar man följande information om Equioxx:

 anses relativt “säker” vid upp till 14 dagars användning.

 i försök där fircoxib (aktiv substans i Equioxx) gavs till unga friska hästar en gång dagligen i den rekommenderade dosen, 0,1 kg/kg kroppsvikt i en 82-procentig pasta under 42 dagar orsakade det magsår och hämmad läkning. En av åtta hästar i undersökningen fick “renal papillary necrosis”, dvs. njurskador, av den rekommenderade dosen.
 
Kollade equioxx i fass.vet. Står inget om magtarmbesvär som biverkning, däremot ska det inte ges till djur med "gastrointestinala störningar eller blödningar" m.m.

Som biverkning står att det i sällsynta fall kan ge lesioner (sår) i munnen och på tungan. Men inget om mage. Men känns inte som något man skulle våga ge en magsårsbenägen ändå, tyvärr. Men bra att veta att det finns, om utifall man står i läget där man MÅSTE ge, så kan man ju testa det hellre än butta/finadyne/metacam iaf för de magsårsbenägna.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 343
Hundhälsa Mammas hund har opererat en lös benbit ur armbågsleden för länge sen, hon är fortfarande lite halt till och från (röntgen ser fin ut)...
Svar
4
· Visningar
1 806
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Jag tidigare skrivit om min valp som har juvenil vaginit. Hon får återkommande urinvägsinfektioner pga detta. Hon är behandlad med...
Svar
16
· Visningar
3 001
Senast: dobbis
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 603
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp