Metod för att lugna stressad häst efter "utbrott" - synpunkter?

Riley

Trådstartare
Som vissa här inne kan ha noterat har jag under årens gång postat otaliga trådar om mitt nu 9-åriga tidigare farligt explosiva och stressade sto. Vi har i dag kommit så pass långt att hon i 9 av 10 fall kan ridas ensam på nya vägar utan att göra mer än att hoppa till eller försöka vända, och även om hon i regel går att övertala från ryggen är det annars inte mer än att jag hoppar av och går förbi, för då tittar hon inte ens på det otäcka nästa gång.

Dock händer det fortfarande att hon får små utbrott då hon blir okontaktbar eller försöker dra; Det senaste häromdagen då en man med en skottkärra gick bakom oss, och hon reagerade med att rusa förbi mig och skulle sedan takta framför mig, snett på sidan. Jag gjorde som jag brukar när hon får sådana utbrott, dvs. vänder henne omedelbart och kräver att hon backar ett antal steg - för att lägga fokus på var jag är och vad jag ber om, annars lägger hon all uppmärksamhet på det otäcka och stressen tar över - och stannar. Efter det är hon fortfarande spänd, men står still och gör inga försök att dra iväg, vilket hon gör om jag låter henne fortsatta takta vidare, försöker göra en direkt halt, eller försöker få henne att direkt gå bredvid/bakom mig.

Det jag undrar över är hur jag ska bete mig innan vi går vidare efter halten? Nu kräver jag att hon först ska stå lugnt och avslappnat och med slakt grimskaft (för det är så jag vill att hon ska gå när jag leder henne). För att uppnå det där vi står brukar jag lägga tryck med handen i hennes nacke, då sänkt huvud verkar ta ner hennes stressnivå, och brukar samtidigt massera där jag lägger trycket då jag upplevt att det också har en lugnande effekt.

På senare tid har jag även väntat på att hon ska tugga alternativt slicka sig om munnen - inte för att jag ser det som ett tecken på någon underkastelse jag vill ha, men för att jag inte upplever henne helt avslappnad efter ett utbrott förrän hon vågat ta ner huvudet och slutligen tugga.


Ni som är lite mer insatta i sådant här: Är det rätt, eller kräver jag för mycket genom att vänta på att hon ska tugga och sänka huvudet? Vore det bättre om jag efter halten genast gick vidare, trots att hon då är stressad, men för att hon då på sikt kanske lär sig att slappna av på egen hand?

Är väldigt tacksam för åsikter och råd!

Besserwissers med inställningen "jag har rätt att uttrycka min åsikt om att allt som jag själv inte utövar är djurplågeri/idiotiskt/korkat, och tänker därför göra det så fort jag får tillfälle" kan väl vänligen hålla sig borta. Jag kommer i vilket fall varken att läsa eller besvara eventuella dylika inlägg. :)
 
Sv: Metod för att lugna stressad häst efter "utbrott" - synpunkter?

Tuggandet i sig är inte ekvivalent med avslappning. Det betyder lika mycket att hästen processar ngt, och det är viktigt att då inte avbryta den.

jag vet inte riktigt varför du måste vänta på just en tuggning, det viktiga är väl att hästen uppför sig lugnt och avslappnat inte huruvida den tuggar?
 
Sv: Metod för att lugna stressad häst efter "utbrott" - synpunkter?

Jag backar aldrig men annars gör jag som du, gör halt och står still tills hästkraken slappnar av igen, då är det aldrig några problem att gå vidare. Om han är mycket på g (oftast är han bara PIGG nu för tiden, förr var det mer stress) så väntar jag tills han vänt på huvuvdet en gång utan att gå iväg. Det är en extremtypisk grej för honom som avslöjar om han accepterat att stå still och ta det lite lugnare eller inte.

Alltså, han börjar trava, jag ber om halt med rösten. Han tvärstoppar och står helt spänd på g att gå igen. Har han inte lugnat sig så tröttnar han snabbt på att stå still och vänder på huvudet lite och börjar direkt gå - för hela hästen är liksom "i rörelse" fast fötterna står still, så så fort han/jag rör lite på sig så är det som att hästen tippar framåt (i energinivå liksom, han står i balans) och fötterna MÅSTE börja gå igen ;)

Har han däremot sansat sig tillräckligt så vänder han på huvudet lite och tittar sedan framåt igen UTAN att börja gå och då ber jag honom gå igen.

Det är "tecknet" som indikerar när det är läge att gå igen för oss :)
 
Sv: Metod för att lugna stressad häst efter "utbrott" - synpunkter?

Jag har en häst som kan bete sig som din och jag stannar henne tills hon lugnat ner sig. Nästan jämt går hon att stanna med rösten. Backar gör jag aldrig men ska stå still tills jag börjar gå. Jag håller inte heller på och petar på henne, vare sig klappar eller trycker. Om jag gör något så använder jag rösten.
Hon kan också få för sig att stirra på saker och då brukar jag låta henne få titta så länge hon inte stannar eftersom hon i början frös fast och vägrade gå. Mitt mål har varit att hon inte ska sänka farten.
 
Sv: Metod för att lugna stressad häst efter "utbrott" - synpunkter?

Alltså, jag har inte riktigt fattat det här med att hålla på och backa hästar, men det är kanske bara jag? ;)

Det allra bästa för mitt sto är att strunta fullkomligt i att hon stimmar, springa förbi mig får hon inte göra, då får hon lägga en volt runt mig och gå tillbaka till utgångspunkten.
Om hon "fryser fast" (vilket är ovanligt numera), brukar jag ta lätt i ena örat och ruska lite, då är hon snabbt tillbaka i fokus.
Om du masserar nacken så belönar du ju egentligen beteendet, som jag ser det så är det bästa att uppträda som ett föredöme, dvs ignorera "farligheten" och med lugn och pondus visa att du är fullständigt oberörd.

Ju större affär man gör av saker och ting, desto mer befäster man att hästen hade rätt i att hetsa upp sig :devil:

Tillägg: Stanna och titta är okej, men sedan ska hon gå på min uppmaning.
 
Senast ändrad:
Sv: Metod för att lugna stressad häst efter "utbrott" - synpunkter?

Fast jag fattade det som att om TS inte backade och dessutom struntade i "farligheten" så blev hästen tokstirrig istället och hamnade i samma mönster som innan att hon blev smått okontrollerbar? Men jag kan fattat fel med :p
 
Sv: Metod för att lugna stressad häst efter "utbrott" - synpunkter?

Det låter med andra ord som om våra fungerar lite på samma sätt där angående tecknen på avslappning, även om det nu tar sig olika uttryck och på olika nivåer. :)

mackan: Det har jag svarat på redan i ursprungsinlägget. Åter, jag uppfattar det som att det inte är förrän tuggningen/slickningen kommer som hon slappnar av till fullo, det handlar inte bara om tuggningen i sig utan också språket i kroppen och ögonen som jag upplever som förändrat i samma sekund.

Trix: Visst tycker jag också att den absolut enklaste lösningen varit att bara ignorera det beteendet/det obehagliga, men min häst är av typen som jagar upp sig 700 resor värre för att sluta i total okontaktbarhet om man inte tar tag i det.

Att stanna och titta är inte heller något som fungerar på den här hästen, för tillåter jag henne att uppmärksamma det läskiga tar det genast överhanden från fokuset på mig, och jag vet av erfarenhet att det är en ytterst farlig situation att hamna i med just den här hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Metod för att lugna stressad häst efter "utbrott" - synpunkter?

Tar det här med backningen i ett eget inlägg.

Jag kan bara svara för mig själv, men jag backar just min häst för att det är det enda sättet att få henne att komma ihåg mig när hon är på väg att fladdra iväg i sin rädsla. Ber jag henne stå still gör det bara henne än mer stressad och gör att hon exploderar, säger jag "kom nu!" och går vidare fortsätter hon stressa, kan explodera och blir som sagt okontaktbar, och flyttar jag henne åt sidorna i ett sådant läge slutar det med att hon rusar runtrunt.

Det förmodligen för att det enda hon inte gör när hon är rädd är att just backa; Då fryser hon alternativt/följt av att fly framåt eller åt sidorna, och ber jag då henne gå åt de hållen tror jag att det snarare blir så att jag ber henne fly och förstärker hennes redan starka flyktbeteende. Om jag däremot får henne att röra sig åt det enda håll hon naturligt aldrig väljer i stressade lägen, så ser jag det istället som att hennes mönster bryts.
 
Sv: Metod för att lugna stressad häst efter "utbrott" - synpunkter?

Tar det här med backningen i ett eget inlägg.

Jag kan bara svara för mig själv, men jag backar just min häst för att det är det enda sättet att få henne att komma ihåg mig när hon är på väg att fladdra iväg i sin rädsla. Ber jag henne stå still gör det bara henne än mer stressad och gör att hon exploderar, säger jag "kom nu!" och går vidare fortsätter hon stressa, kan explodera och blir som sagt okontaktbar, och flyttar jag henne åt sidorna i ett sådant läge slutar det med att hon rusar runtrunt.

Det förmodligen för att det enda hon inte gör när hon är rädd är att just backa; Då fryser hon alternativt/följt av att fly framåt eller åt sidorna, och ber jag då henne gå åt de hållen tror jag att det snarare blir så att jag ber henne fly och förstärker hennes redan starka flyktbeteende. Om jag däremot får henne att röra sig åt det enda håll hon naturligt aldrig väljer i stressade lägen, så ser jag det istället som att hennes mönster bryts.

Du har ju egentligen svarat på din egen frågeställning :) (jag fetmarkerade)

Bryta mönstret är ju det man vill, hur man sedan uppnår det är ju individuellt. :D
 
Sv: Metod för att lugna stressad häst efter "utbrott" - synpunkter?

Som vissa här inne kan ha noterat har jag under årens gång postat otaliga trådar om mitt nu 9-åriga tidigare farligt explosiva och stressade sto. Vi har i dag kommit så pass långt att hon i 9 av 10 fall kan ridas ensam på nya vägar utan att göra mer än att hoppa till eller försöka vända, och även om hon i regel går att övertala från ryggen är det annars inte mer än att jag hoppar av och går förbi, för då tittar hon inte ens på det otäcka nästa gång.

Dock händer det fortfarande att hon får små utbrott då hon blir okontaktbar eller försöker dra; Det senaste häromdagen då en man med en skottkärra gick bakom oss, och hon reagerade med att rusa förbi mig och skulle sedan takta framför mig, snett på sidan. Jag gjorde som jag brukar när hon får sådana utbrott, dvs. vänder henne omedelbart och kräver att hon backar ett antal steg - för att lägga fokus på var jag är och vad jag ber om, annars lägger hon all uppmärksamhet på det otäcka och stressen tar över - och stannar. Efter det är hon fortfarande spänd, men står still och gör inga försök att dra iväg, vilket hon gör om jag låter henne fortsatta takta vidare, försöker göra en direkt halt, eller försöker få henne att direkt gå bredvid/bakom mig.

Det jag undrar över är hur jag ska bete mig innan vi går vidare efter halten? Nu kräver jag att hon först ska stå lugnt och avslappnat och med slakt grimskaft (för det är så jag vill att hon ska gå när jag leder henne). För att uppnå det där vi står brukar jag lägga tryck med handen i hennes nacke, då sänkt huvud verkar ta ner hennes stressnivå, och brukar samtidigt massera där jag lägger trycket då jag upplevt att det också har en lugnande effekt.

På senare tid har jag även väntat på att hon ska tugga alternativt slicka sig om munnen - inte för att jag ser det som ett tecken på någon underkastelse jag vill ha, men för att jag inte upplever henne helt avslappnad efter ett utbrott förrän hon vågat ta ner huvudet och slutligen tugga.


Ni som är lite mer insatta i sådant här: Är det rätt, eller kräver jag för mycket genom att vänta på att hon ska tugga och sänka huvudet? Vore det bättre om jag efter halten genast gick vidare, trots att hon då är stressad, men för att hon då på sikt kanske lär sig att slappna av på egen hand?

Är väldigt tacksam för åsikter och råd!

Besserwissers med inställningen "jag har rätt att uttrycka min åsikt om att allt som jag själv inte utövar är djurplågeri/idiotiskt/korkat, och tänker därför göra det så fort jag får tillfälle" kan väl vänligen hålla sig borta. Jag kommer i vilket fall varken att läsa eller besvara eventuella dylika inlägg. :)


Hej!

(har inte läst hela tråden)

Har en "tokig" nordis som jag jobbat med i över två år nu och han är ofta lugn idag, men är osäker i vissa situationer.

Jag har en fundering; om jag leder hästen och något skrämmer den bakifrån (som skottkärresituationen ovan) och han rusar förbi mig, kan det vara så att han rusar för att hamna bakom mig? Inte för att skena iväg? Bara en tanke som väcktes.
Han försöker gärna gå förbi (testar mitt ledarskap hela ofta, ofta) om vi till exempel går från ridplanen till stallet men accepterar att bli tillrättavisad och håller sig bakom. Men om han blir rädd så snor han gärna runt mig och stannar bakom, jag står då kvar och är så cool som möjligt, vi går gärna fram och kollar in det som är läskigt (idag var det en släde som skulle skottas fram). Jag försöker att utsätta honom för så mycket som det bara går och han blir bättre och bättre.

I min värld är det helt rätt att invänta att hästen, blinkar, slickar sig runt munnen, tuggar. Jag har fått lära mig att de tar in och bearbetar då. Jag berömmer, smeker inte förrän jag får en sådan reaktion, för att inte säga att det är okej att vara rädd.

Så gör jag! Och tycker att du verkar göra "rätt". De kanske aldrig blir helcoola, men jag har gärna en häst som är lite på tå än en trötter. I min värld (igen.. ) har de lättare för att lära då.
 
Sv: Metod för att lugna stressad häst efter "utbrott" - synpunkter?

Jag tycker du ska gå på din magkänsla.

Jag tror det du gör fungerar på henne men du kan säkert testa andra saker också om det känns rätt. En sån häst behöver antagligen göra något hon kan när hon blir stressad, så om du funderar på att testa något annat bör det vara något som hon förstår på en gång och inte varit motvillig till när ni tränat in det. Vad det kan vara vet du bäst själv!
 
Sv: Metod för att lugna stressad häst efter "utbrott" - synpunkter?

har inte läst igenom alla inlägg men något som jag tycker funkar väldigt bra på såna hästar är att lära in en trygghetsövning, det kan handla om att volta runt, backa,hand på manke osv. en uppgift att ge hästen att fokusera på och som får den att slappna av. vil man inte lära in ett specifikt beteende/uppgift tycker jag det fortfarande är effektivt att ge hästen uppgift, ex fem steg halt eller ja egentligen vad som helst som lägger fokus på jobb och inte något annat.
Min travare hade de här tendensera för 10 år sedan, snurrade iväg och blev okontaktbar. han har som trygghetsövning att vi gör halt vart femte steg. han slappnar av inom nån minut och numer stressar han aldrig upp nästan och är en urtrevlgi individ att rida ut på.

jag tycker inte man ska ta eller berömma uppjagade hästar då man lätt belönar det uppjagade tillståndet. det bästa jag brukar tänka är att se träningen som meditaiton för mig sjäökv o hästen och verkligen gå in i uppgiften, då kommer yttre händelser inte så lött in i bubblan :) och att se all hanterning av hästen som träning.

jag skulle även jobba mycket med operant träning som stärker sjölvförtroendet hos hästen. även miljöträna, först på hemmaplan där hon är trygg och sen flytta ut det.

happ, lite lösryckta tankar från mig :)
 
Senast ändrad:
Sv: Metod för att lugna stressad häst efter "utbrott" - synpunkter?

KL

Trevlig tråd och skönt att läsa att det går att jobba bort. Min häst reagerar precis som TS häst men tillägget att hon reser sig, högt, så fort det blir minsta lilla. Jag rider inte ut längre utan vi går på promenad. Jag märker att efter att ha gått i ganska friskt tempo med fokus framåt och fått henne varm så går det jättebra att utföra lite rörelser som stanna, byta riktning och även att backa. Det går inte att göra något vettigt så länge som hon är stressad, då är det att gå på framåt som gäller, hon sackar in och försöker stanna och titta/rygga, men får hon göra det så blir det hysteriskt, så jag går bara förbi. När vi sedan kommer dit nästa gång (på väg tillbaka) och hon är lugn så stannar vi och hon får titta och jag kliar lite på halsen och ber henne sänka huvudet.
 
Sv: Metod för att lugna stressad häst efter "utbrott" - synpunkter?

Det går absolut att jobba bort! Det var inte ens ett år sedan jag inte ens kunde leda min häst tio meter utanför stallet utan att hon fick ett totalt paniksammanbrott - räckte med att hon såg en människa eller en fågel i en buske - och blev fullständigt ohanterbar, och på den tiden hade jag inte ens kunnat drömma om att hon någonsin skulle gå att få "normal" igen. Det verkar ju inte gå åt annat än rätt håll för dig och din häst, så kämpa på och ge inte upp! :)

(Ska svara på fler inlägg i morgon)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 297
Senast: MimmiNO
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 875
Senast: SkorpSmulan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 116
Senast: Snurrfian
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
1 891
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp