MH tjörn 7/11

Sv: MH tjörn 7/11

Jag kommer gärna och tittar på din illbattings MH:D

Haha,

Ja, det vore jättekul att ha sällskap av dig!

En man som beskrev dv.schnauzern jobbar i området där jag bor och han sade att han lite fint kunde föreslå att de anordnar ett MH när illbattingen fyllt ett år. ;)

Jag "beställde" ett passande MH i maj sisådär, nästa år. Han ansåg att hunden bara skulle vara dryga året, men jag vet inte? Lillsnusern var 15 månader och han fick ett trevligt protokoll (som inte var så rastypiskt, men i min smak) eftersom han både har lite jaktlust och är väldigt social.

Hur är det nu, måste man vara medlem i den anordnande klubben för att få vara med?
 
Senast ändrad:
Sv: MH tjörn 7/11

Zagas mentalbeskrivning

1a Kontakt/Hälsning: 5
Överdrivet kontakttagande = hoppar

1b Kontakt/Samarbete: 4
Följer med frivilligt. Engagerar sig i testledaren

1c Kontakt/Hantering: 5
Accepterar, svarar med överdrivet kontaktbeteende

2a Lek/Leklust: 5
Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt

2b Lek/Gripande: 3
Griper med framtänderna ( griper dock direkt )

2c Lek/Dragkamp: 5
Griper direkt med hela munnen, drar emot, rycker/ruskar även under den passiva delen tills testledaren släpper

3a samt 3b Förföljande/gripande: 1
Startar inte/nonchalerar föremålet

4 Aktivitet: 4
Är uppmärksam med ökad aktivitet ( Kollar sig lugnt runt, äter gräs )

5a Avst. lek/Intresse 2
Kontroll, avbrott förekommer (engageras knappt av figuranten)

5b Avst. lek/Hot, Agg 1
Visar inga hotbeteenden

5c Avst. Lek/Nyfikenhet 2
Går fram när figuranten är aktiv på linjen ( figuranten måste locka och jag ger varsågod kommando innan hon går fram)

5d Avst. Lek/Leklust 1
Visar inget intresse ( efter att hon gått fram vänder hon direkt och springer tillbaks till mig )

5e Avst. Lek/Samarbete 1
Visar inget intresse

6a Överraskning/Rädsla 4
Flyr högst 5 meter

6b Överraskning/Hot. Agg 3
Visar flera hotbeteenden under längre tid

6c Överraskning/Nyfikenhet 2
Kommer fram när föraren sitter på huk och talar till overall samt lockar på hunden

6d Överraskning/Kvarstående rädsla 1
Ingen tempoförändring eller undanmanöver

6e Överraskning/Kvarstående intresse 1
Visar inget intresse ( kunde inte bry sig mindre när hon upptäckte att dumpen var död trots allt )


7a Ljudkänslighet/Rädsla 4
Flyr högst 5 meter

7b Ljudkänslighet/Nyfikenhet 5
Går fram till skramlet utan hjälp

7c Ljudkänslighet/Kvarstående rädsla 1
Ingen tempoförändring eller undanmanöver

7d Ljudkänslighet/Kvarstående intresse 1
Visar inget intresse

8a Spöken/ Hot. Agg 4
Visar flera hotbeteenden och någon attack ( Zaga visade med hela sin kropp och ordentligt stamp i marken att spökena inte var välkomna. Sedan missförstod jag beskrivaren och släppte Zaga för tidigt när hotbilden fortfarande var i rörelse mot oss, men Zaga gick iaf rakt mot spökena. När hon insåg att det var snälla människor försökte hon i sin iver att snurra in spöket i kopplet och därefter fälla.)

8b Spöken/Kontroll 3
Kontrollerar och handlar mot spökena, men fokuserade mest på det högra spöket.

8c Spöken/Rädsla 2
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren

8d Spöken/Nyfikenhet: 5
Går fram till figuranten utan hjälp

8e Spöken/kontakt med fig i spökdräkt: 4
Tar själv kontakt med figuranten

9a Lek2/Leklust 5
Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt

9b Lek2/Gripande 3
Griper med framtänderna

10 Skott 1
Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan forts helt oberörd


Jag är jättenöjd.
Såklart att det finns brister men det var ingen brist som överraskade. Överraskningen kom på Spökena där hon visade pondus istället för att fega ur ( som jag trodde att hon skulle göra ).

Vi filmade större delen av Zagas MH :)
 
Sv: MH tjörn 7/11

Hon fick helt klart mest skratt i alla fall!
Det var svårt att hålla sig seriös och allvarlig som publik när hon flög runt. Och när hon snurrade in spöket.. det var helt underbart!
 
Sv: MH tjörn 7/11

Gud vad roligt med MH! Jag vill också.. Får man göra MH med afghan? Vad händer om hunden drar iväg och busar några varv när man släpper den och så? Dom gör ju liksom det om dom har lust, och jag hörde att en testledare bröt när en afghan gjorde så en gång. Det vore ju trist förstås.

Grattis till er båda med resultat ni är nöjda över! :laugh:
 
Sv: MH tjörn 7/11

Gud vad roligt med MH! Jag vill också.. Får man göra MH med afghan? Vad händer om hunden drar iväg och busar några varv när man släpper den och så? Dom gör ju liksom det om dom har lust, och jag hörde att en testledare bröt när en afghan gjorde så en gång. Det vore ju trist förstås.

Grattis till er båda med resultat ni är nöjda över! :laugh:

Man får göra MH med alla renrasiga hundar, men bruksraser går oftast först. Så "i mån av plats".
 
Sv: MH tjörn 7/11

Du har tre min på dig att kalla in hunden (dock brukar de flesta vara väldigt snälla med det. ) ananrs är det som squarepants säger, alla renrasiga hundar får göra MH. :)
 
Sv: MH tjörn 7/11

Hehe Clownen Zaga drog några repor i ren lycka hon också, men hon kommer iof direkt då jag kallar på henne.

Tycker absolut att du ska gå MH, hur gammal är parveln din nu?
 
Sv: MH tjörn 7/11

Vi filmade större delen av Zagas MH :)

Jag har hela Zumis MH på film, det ligger på youtube och hittas enklast genom att man där söker på Mentalbeskrivning Hund :) Det var en himla intressant upplevelse och jag är glad att jag har det på film, för filmen säger mer än protokollet (Zumi hoppade, pep och stod på bakbenen men fick en 4 på kontakt, det är väl ändå överdrivet kontakttagande tycker jag....). Filmerna finns också samlade på hennes sida på min hemsida, under Hamsterkollektivet och sedan Zumi.

Galathea: Titta på film nummer 2 av Zumis MH-filmer på youtube... Jodå, hunden kan få tokrycka lite så länge den kommer inom tvåminutersgränsen ;)
 
Sv: MH tjörn 7/11

Gud vad roligt med MH! Jag vill också.. Får man göra MH med afghan? Vad händer om hunden drar iväg och busar några varv när man släpper den och så? Dom gör ju liksom det om dom har lust, och jag hörde att en testledare bröt när en afghan gjorde så en gång. Det vore ju trist förstås.

Grattis till er båda med resultat ni är nöjda över! :laugh:

Klart att du skall vara med! Tänk vilket publikhav det kommer att bli dessutom! Alla vill veta hur det går för den "långhåriga". :D

När jag var med på korning på schäferhundklubben med min lilla dv.schnauzer så hade vi ett tiotal nyfikna i publiken. Alla ville se hur det skulle gå för den "lille", medan schäfrarna bara hade de närmast sörjande med på banan. ;)
 
Sv: MH tjörn 7/11

Och Monster säger tvärtom! Allt måste undersökas och ALLA måste hälsas på... Och om matte är 3 m bort eller 300 m bort är inget hon fäster något större tanke vid, har man saker att göra så har man ju...

Så visst, om jag får gå ett MH utan publik så kanske det hade gått, för då är det inte så många som måste hälsas på ;)
 
Sv: MH tjörn 7/11

För mig är nog snarare risken att hunden liksom sitter inkallad hela tiden. Är det läskigt, så håller vi oss till matte, typ.

Den versionen körde Zaga med, inte för att det var läskigt dock utan mer för att hon har NOLL jaktlust och figgen på avståndsleken var för långt bort från mig så då går hon inte heller dit.

Jag är nöjd över 1: or där :D

Däremot var ju publiken nära så dom hälsade hon på ett antal ggr ;)
 
Sv: MH tjörn 7/11

I mån av plats förstår jag givetvis, det är ju viktigt för de som verkligen behöver göra det. Jag hade tyckt det var kul dock för det är ju intressant även för "oss" att veta hur vår ras är, även om dom inte ska bete sig som en bruksras. Det finns vissa linjer eller så som har en massa rädslor och som liksom inte stressar av eller vad man ska säga utan som blir helt hysteriska, så vill jag inte att afghanen ska bli. Så det hade varit kul om fler ville göra det.

Men ett par minuter alltså. Hrm. Är det tillåtet att ha en grillad kyckling i fickan? :D Får någon annan fånga hunden om det krisar? Heh. (Det är oftast bara mig eller den som han känner bra som han undviker, trots att jag verkligen försöker att INTE koppla honom när han väl kommer.) Kanske är en jättedum fråga, men jag har aldrig varit på MH och ja.. Han lever som sagt sitt eget liv. När det enligt honom var riktigt kul en gång i en inhägnad så tog det mig 45 minuter att få tag på honom. :crazy:

Calazirya: Han fyller två nu i slutet av November. :)
 
Sv: MH tjörn 7/11

Det är bara fem afghaner som gjort MH de senaste 10 åren, så jag tycker gott du ska bättra på statistiken lite :D
(Alla utom en är från Alphavilles kennel, och har faktiskt fått helt okej resultat!)
 
Sv: MH tjörn 7/11

Vad jatte kul... vi har inte en sadan MH pa den har sidan Atlanten, har ser 'temeramant tests' valdigt annorlunda ut. Jag ska forsoka hitta en TT vi kan gora till varen.

Jag har ett par fragor. Vad ar det for skillnad pa MH och Korning? jag trodde det var samma sak? Ar det aldersgrans? Kan jag gora det med min rottis nar vi kommer till Sverige nasta sommar, hon blir 3 ar da?
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 575
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 064
Senast: Meggan
·
Äldre Beställde 1 Augusti ett mobilabonnemang + ny mobil. Första gången någonsin jag kommer ha ett abonnemang,har bara haft kontantkort innan...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: WBanna
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 924
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp