Migrationsverket arrangerar "husförör"

Men så äckligt. Tänk att sitta där på köksstolen medan någon främmande myndighet ber dig upprepa kristet rabalder - som om svensk bibelfakta är vad de baserar förföljelse på.
Nej, jag kan inte heller svara på frågorna.
 
Men så äckligt. Tänk att sitta där på köksstolen medan någon främmande myndighet ber dig upprepa kristet rabalder - som om svensk bibelfakta är vad de baserar förföljelse på.
Nej, jag kan inte heller svara på frågorna.
Det får dom faktiskt finna sig i
 
Men det är väl inte något nytt? Redan på min tid så ställde man frågor om tex kristendom om den sökande uppgav det som skäl även om det inte var bibelverser utan mer var man samlades till bönemöte och gudstjänst osv. Jag vet en kollega som bad kineser som åberopade Falun Gong att utföra de sju rörelser (tror jag det är) som utgör basen för Falun Gong.

Sedan ska det kanske tilläggas att det inte är många länder som enbart att vara kristen räcker för att beviljas asyl. Oftast behöver man visa på personlig risk som att man tagits in till förhör alt tortyr alt fängelse för sin tro.
 
Jag undrar varför frågor om kristendom ens används som något slags mått på svenskhet, när Sverige är ett såpass sekulärt land. Det känns rätt mossigt. Att dessutom använda bibelkunskap som en inbillad barometer för hur troende någon är framstår som ännu mer udda. Bibeln är ju som en dörrstopp, tvivlar starkt på att ens de djupaste troende kan den utantill.
 
Men nu är det så här som Migrationsverket behandlar asylsökande och då är det så enligt rutiner som ska följas.

Svar nej. Det är som @MJLee förklarat inte rutin. Och inga frågor alla får heller.

Utan om du anger att du konverterat till kristendom kan du få sådana frågor. Alla som anger som asylskäl att de konserverat till kristendom får inte frågorna. De som inte anger kristendom som asylskäl får de inte alls.

På samma vis som de som inte anger homosexualitet som asylskäl inte får frågor om sina sexuella relationer med personer av samma kön eller får frågor om vad de tänkte och kände när de insåg in sexualitet.
 
Jag undrar varför frågor om kristendom ens används som något slags mått på svenskhet, när Sverige är ett såpass sekulärt land. Det känns rätt mossigt. Att dessutom använda bibelkunskap som en inbillad barometer för hur troende någon är framstår som ännu mer udda. Bibeln är ju som en dörrstopp, tvivlar starkt på att ens de djupaste troende kan den utantill.
Läs gärna artikeln, frågorna går inte att svara på, de är av typen hur långt är ett snöre?
 
Läs gärna artikeln, frågorna går inte att svara på, de är av typen hur långt är ett snöre?

Jag har läst artikeln, så du behöver inte komma med nedlåtande svar åt mig. Mitt inlägg var mer en allmän reflektion baserat på hela konceptet med husförhör i modern tid.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 423
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 342
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp