mikrogrisar

Sv: mikrogrisar

Microgris, är det när man mickrar bacon?


Finns såkalrt inget som heter mickro gris.. :D

Dumt påhitt från pressen bara.
 
Sv: mikrogrisar

Kul när dom inte är "inne" längre (typ när de har rivit sönder varenda tapet och bökat upp soffan för hundrade gången), vad gör man då av dem?
 
Sv: mikrogrisar

SVÄLTDVÄRGAR!!!!!!

Även i Sverige och Norge finns det uppfödare som systematiskt svältföder minigrisar under uppväxten för att få fram extra små exemplar. De blir så kallade svältdvärgar.

Samma fenomen fanns förr i världen hos kvigkalvar som man höll på svältgränsen för att de skulle överleva vintern. Dessa kvigor och kor blev ofta inte mer än en meter höga medans deras tjurkalvar ( som göddes för slakt) ofta blev dubbelt så stora som mammorna.

Ett djur som är svältfött under uppväxten fram till att de så kallade tillväxtzonerna i skelettet sluts kommer inte växa mera även om man tillför mer näring senare. De kan bli fetare men blir inte större.

Grisarna på bilden är bara jättesmå kultingar.

Det hade varit väldigt intressant att se denna engelska uppfödares vuxna djur!!!!

Var medvetna om att en nyfödd minigris är så liten att den lätt kan ligga och sova i din hand som om handen vore en annan biabädd!

En normal minigriskulting väger 400-500 gram som nyfödd, men de kan väga ner till ca 200 gram och ändå överleva.

Dvs nyfödda är de mindre än ett vuxen marsvin.

Mycket av det som står i artikeln är ren skit!

Alla grisar växer tills de uppnår ca 3 års ålder!

Riktigt små minigrisar har ofta mer hälsoproblem än normalstora. Det hänger ihop med att grisar som är mycket mindre än normalt ofta har genetiska defekter. Redan i moderlivet har de växt sämre än kullsyskonen.

Grisar kräver samma skötsel oavsett storlek!!!!

Självklart behöver grisen vistas utomhus och få frisk luft och böka. Visst promenader är inte nödvändliga men en gris ska INTE bo i en lägenhet utan tillgång till utevistelse lös i HAGE!!!

En liten gris låter lika mycket som en stor och den har ofta gällare röst. En gris som skriker högt alldeles intill ditt öra kan mycket väl ge dig hörselskador. Tex när man bär grisen.
 
Sv: mikrogrisar

Kul när dom inte är "inne" längre (typ när de har rivit sönder varenda tapet och bökat upp soffan för hundrade gången), vad gör man då av dem?

Det är då man släpper ut dom vind för våg :mad:eller skänker bort dom till folk som har dom till kamphundslekar.:crazy:

/KT
 
Sv: mikrogrisar

I varje fall så säljer inte hon till folk som tänker ha grisarna i lägenhet eller om man bara tänker ha en ensam gris och det är ju bra.

Vad jag kan se på kultingarna på bilderna så är dom ungefär lika stora som nyfödda som de ur min egen uppfödning brukar vara.

Dessutom skriver hon inte själv att hennes grisar är så kallade teacup pigs.

De verkar inte extremsmå heller hon skriver att en vuxen gris är ungefär "knee high" typ alltså som tom min största sugga....

Så efter att ha inspekterat hennes hemsida verkar hon vara en hyfsat seriös uppfödare ( som tom erbjuder coaching även för de som köpt gris från någon annan än henne själv- precis som de seriösaste svenska uppfödarna gör!).

Så jag tror faktiskt inte hon föder upp svältdvärgar, men hennes grisar är inte ovanligt små för att vara minigrisar heller!

Däremot så vet hon nog att ta betalt!

Här i Sverige kostar en minigris med härstamningsbevis nånting mellan 2000 och 4000:- Och hon verkar ju vara i snitt dubbelt så dyr.

/KT
 
Sv: mikrogrisar

Från hennes hemsida:

What is a Tea Cup Pig?
Do not be fooled - these do not exist. Some people have taken photos of very young (3-5 days old) piglets and put them in tea cups. Of course they look tiny but THEY WILL GROW! No animal stays the same size as it was when it was born.


Det är den där förbannade skvallertidningen Aftonbladet som har glömt bort sin reseach som vanligt...
 
Sv: mikrogrisar

kl

En 35 cm hög gris hade då inte fått plats i mina tekoppar. Och då tycker jag om stora koppar. :angel:
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 012
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 373
Senast: Snurrfian
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 115
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 603
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp