Miljöbil/elbil som dragbil

Amanda_F

Trådstartare
Läser att det kanske blir förbjudet med dieselbilar i Sthlms innerstad inom några år och funderar på vad det finns för bra alternativ att uppdatera till efter det att min älskade Skoda Yeti inte vill mer. Jag kör 10 mil om dagen ungefär, väldigt lite i stan. Mest kör jag på motorväg och 70-sträckor till och från stallet. Mitt släp väger 1370 och jag skulle nog helst slippa uppdatera mitt körkort även om jag gissar att det blir ett B96 tids nog.

Hur funkar det att dra med Elbilar? Hur är det med dra med olika sorters miljöbilar? Någon som har erfarenheter?
 
Hur funkar det att dra med Elbilar? Hur är det med dra med olika sorters miljöbilar? Någon som har erfarenheter?
Rena elbilar och en del hybrider är inte gjorda för att dra släp, om jag förstått det rätt; elmotorn klarar inte alltid av det. Så man vill nog kolla rätt noga vad som funkar för den modell man tänkt sig.
Vi har en Subaru som går på gas, och där märker jag ingen skillnad alls när den går på gas mot när den går på bensin.
 
Var det inte så att förbudet bara skulle gälla dieselbilar av äldre modell utan partikelfilter? Har för mig att jag läste det..
Men hur som så har vi haft en Mitsubishi Outlander phev (laddhybrid) som dragbil. (Utökat körkort behövs för att då dra något och bilen får dra max 1500 kg)
Den var helt ok dock lite trött när elen var slut. Är en stor tung bil iom att batterierna väger en hel del och utan elmotorn så hade den bara 120 hk bensinmotor att dra med. Det gick men var inte optimalt. Man kunde dock planera körningen genom att välja att spara elen till backar och dyl samt använda sig av återvinning när man bromsade så batteriet laddades då. Kör man långt så töms batterierna fort, tog slut efter drygt 4 mil beroende på körsätt. Motorväg drog mycket men då kunde man å andra sidan välja bensindrift och spara elen till stadskörning etc. I vårt fall hade vi bilen som en förmånsbil och eftersom den räknades som en supermiljöbil så var den sjukt billig att äga för oss. Kostade ca 1900:-/mån före skatt så för oss blev det typ 950:-/mån för en helt ny bil inkl skatt och försäkring.. Om man köper bilen som privatperson är den dock sjukt dyr! Vår hade ett listpris inkl utrustning på ca 500".. Och det vet jag inte om jag tycker den är värd för om man är van vid tyska bilar som jag så tycker jag kvalitén är lite plastig! Sedan är det ju det där med hur länge batterierna laddar ordentligt osv, dom har ju en begränsad livslängd så köpa som privat är jag tveksam men det gäller ju alla elbilar.
Just nu har vi en golf sportkombi gashybrid men den är enbart framhjulsdriven och får dra ganska lite så inte mycket till dragbil.. Har istället en TIGUAN som dragbil.. Men det vore ju bra om det kunde komma en typ gasbil med 4-hjulsdrift och lite dragförmåga!
 
Rena elbilar och en del hybrider är inte gjorda för att dra släp, om jag förstått det rätt; elmotorn klarar inte alltid av det. Så man vill nog kolla rätt noga vad som funkar för den modell man tänkt sig.
Vi har en Subaru som går på gas, och där märker jag ingen skillnad alls när den går på gas mot när den går på bensin.

Intressant har ni en Subaru som går på gas? Jag antar att den är 4×4? Vilken modell? :) Vi skulle nämligen vilja byta vår golf mot en fyrhjulsdriven bil (har flyttat ut på landet..) men inte hittat någon som är rimlig i pris och miljöbil.
 
Intressant har ni en Subaru som går på gas? Jag antar att den är 4×4? Vilken modell? :) Vi skulle nämligen vilja byta vår golf mot en fyrhjulsdriven bil (har flyttat ut på landet..) men inte hittat någon som är rimlig i pris och miljöbil.
Det är en Outback. Och gasdriften är något slags tillbyggnad; den har en fullstor bensintank också, vilket är rätt trevligt; man kommer långt med full gastank + full bensintank om så är. Det verkar finnas en del begagnat; vår är en 2012a som vi köpte för snart två år sedan, och jag ser en binge bilar från 2014 nu. Nackdelen med den är just att gasdriften är extra; mätaren för hur mycket gas som är kvar är fyra lysdioder som slocknar en efter en (inte så fingraderat), och gastanken tar en del av lastutrymmet. Men jag tycker det är värt det för att få Subaru och gas i kombination.
 
Det är en Outback. Och gasdriften är något slags tillbyggnad; den har en fullstor bensintank också, vilket är rätt trevligt; man kommer långt med full gastank + full bensintank om så är. Det verkar finnas en del begagnat; vår är en 2012a som vi köpte för snart två år sedan, och jag ser en binge bilar från 2014 nu. Nackdelen med den är just att gasdriften är extra; mätaren för hur mycket gas som är kvar är fyra lysdioder som slocknar en efter en (inte så fingraderat), och gastanken tar en del av lastutrymmet. Men jag tycker det är värt det för att få Subaru och gas i kombination.

Så har Volvo också, gas och bensin där tankarna ligger ovanpå i bagaget. Vet de som tankar bensin en gång om året, kör ca 2000 mil. De tankar så de har gas hela tiden, de lite äldre kommer man 25-35 mil på en tank gas. Bilen startar på bensin men går över på gas snabbt. Vi har många biogas mackar häromkring så det är en populär bil, som får dra ok på bkort som jag förstått det.

Jag vill ha en Tesla med dragkrok, mer troligt är en gasbil. Vägrar etanol, ser inte det som en miljöbil.
 
När jag tänker efter har jag ju använt en gashybrid att dra med när pappa hade det. Men den drog 50% mer än vad min diesel gör nu (den drar normalt 0,43 utan släp och 0,7 med släp och 640 kg last). Så det är nog egentligen El jag är mest nyfiken på som dragbil.
 
När jag tänker efter har jag ju använt en gashybrid att dra med när pappa hade det. Men den drog 50% mer än vad min diesel gör nu (den drar normalt 0,43 utan släp och 0,7 med släp och 640 kg last). Så det är nog egentligen El jag är mest nyfiken på som dragbil.

I dagens läge så tror jag det bara är Mitsubishi outlander som har fyrhjulsdrift och får dra något och är elbil/hybrid. Övriga märken har bara framhjulsdrift på sina elhybrider än så länge och jag tror inte dom får dra ngt att tala om. Därför har ju Mitsubishin blivit oerhört poppis som förmånsbil så om några år så kommer man nog hitta många på beg marknaden när dom gjort sitt som förmånsbilar. Dock är det ju det där med batteriets hållbarhet.. För att när batterierna är slut så är i stort sett bilen slut..

Om man har en stor plånbok så ska väl Tesla lansera en Suv som får dra inom inte allt för avlägsen framtid men den kommer som sagt kosta..
 
Så har Volvo också, gas och bensin där tankarna ligger ovanpå i bagaget. Vet de som tankar bensin en gång om året, kör ca 2000 mil. De tankar så de har gas hela tiden, de lite äldre kommer man 25-35 mil på en tank gas. Bilen startar på bensin men går över på gas snabbt. Vi har många biogas mackar häromkring så det är en populär bil, som får dra ok på bkort som jag förstått det.

Jag vill ha en Tesla med dragkrok, mer troligt är en gasbil. Vägrar etanol, ser inte det som en miljöbil.
Vår golf har gastanken under golvet och jag kan inte säga att det påverkar lastutrymmet nämnvärt. Däremot är den bara framhjulsdriven och får typ dra 1200 kg så ingen dragbil.
 
Det är en Outback. Och gasdriften är något slags tillbyggnad; den har en fullstor bensintank också, vilket är rätt trevligt; man kommer långt med full gastank + full bensintank om så är. Det verkar finnas en del begagnat; vår är en 2012a som vi köpte för snart två år sedan, och jag ser en binge bilar från 2014 nu. Nackdelen med den är just att gasdriften är extra; mätaren för hur mycket gas som är kvar är fyra lysdioder som slocknar en efter en (inte så fingraderat), och gastanken tar en del av lastutrymmet. Men jag tycker det är värt det för att få Subaru och gas i kombination.
Vi är ju i så fall på jakt efter en ny bil att ha som förmånsbil och vi skulle kunna tänka oss en Mitsubichi igen men förmånsvärdet blir för högt gentemot det 3,5 prisbasbelopp som man normalt har att köpa bil för.. Därför så går Mitsubishin bort. Annars är den ju som sagt extremt billig för oss att äga i form av förmånsbil. Tänkte då att om Subaru fanns som gasbil för ett lämpligt nybilspris, inom 3,5 prisbasbelopp, så lanske den kunde vara ett alternativ men då måste det vara en ny bil sas.
 
I dagens läge så tror jag det bara är Mitsubishi outlander som har fyrhjulsdrift och får dra något och är elbil/hybrid. Övriga märken har bara framhjulsdrift på sina elhybrider än så länge och jag tror inte dom får dra ngt att tala om. Därför har ju Mitsubishin blivit oerhört poppis som förmånsbil så om några år så kommer man nog hitta många på beg marknaden när dom gjort sitt som förmånsbilar. Dock är det ju det där med batteriets hållbarhet.. För att när batterierna är slut så är i stort sett bilen slut..

Om man har en stor plånbok så ska väl Tesla lansera en Suv som får dra inom inte allt för avlägsen framtid men den kommer som sagt kosta..

Får inte Teslas nuvarande SUV dra?
 
Golf GTE (laddhybrid) får dra 1500 kg. Jag har bara dragit häst med den en gång, men det gick alldeles utmärkt (sommarväglag). Den är framhjulsdriven.
 
Passat finns också som GTE. Det jag hört av vän som testat Misubishi vara att den blev bensinslukande grande (3 l milen) så fort batteriet laddade ur.
 
"Som kompensation går Model X att utrusta med dragkrok. För första gången kan man dra en släpvagn med eldrift och dragkapaciteten är hög – 2 250 kilo. Men tänk över fälgvalet om hög dragvikt är viktigt. Med 22-tumsfälgar sänks dragvikten till blott 1 580 kilo" EnligtVibilägare förra året.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tips på en "liten" stor bil som inte drar hejdlösa mängder bensin? Funderar på en ny bil då jag tycker att min v70 är för stor, dyr och...
2
Svar
36
· Visningar
3 466
Senast: Ace
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 374
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 123
Senast: lillkillen
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 145
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp