Bukefalos 28 år!

Miljöpartiet rasar i Metrobeställda Yougovundersökningen

Ofta väljer man att tro på det redan kända. Sifo har förr varit ett svenskt företag och i princip det enda.
I undersökningar som dessa sker det slumpvis. Eller ja så ska det ske. När man sedan som i detta ex har ett val så har du ett facit att följa. När man jämför dessa så ser man hur fel en del är ute. Felmarginal.
Däremot kan man granska källkritiskt hur sammanställningen har gått till, men som regel följer en förklaring. Inga konstigheter alls.

Slumpvis?! I en undersökning där objekten anmäler sig själva?! :rofl:
 
Det är hårklyverierer just nu. Att dom har minskat är statistiskt säkerställt oavsett undersökare om det sen är med 1,1% eller 2,4 är väl ändå ointressant.
Vi får väl se om dom lyckas vända till 2018, stödröster tycks ju vara dagspressens tro i alla fall.
 
Kan du något om statistik? I ett slumpmässigt urval från en självanmäld grupp får du inte ett slumpmässigt urval som representerar hela befolkningen. Dvs resultatet är inte speciellt säkert statistiskt sett för hela befolkningen.
Varför inte föra samma resonemang äver för övriga partier. Det är säkert så att Lövet i verkligheten bara har 10% och är på väg ut tillsammans med MP just för all skit dom har producerat på snart 2 år sedan
 
Varför inte föra samma resonemang äver för övriga partier. Det är säkert så att Lövet i verkligheten bara har 10% och är på väg ut tillsammans med MP just för all skit dom har producerat på snart 2 år sedan

Jag hoppas du observerat att jag inte ens nämnt något parti vid namn vad gäller undersökningarna utan kommit med kritik vad gäller kvalitén på statistik och fakta som en del häver ur sig.
 
Kan du något om statistik? I ett slumpmässigt urval från en självanmäld grupp får du inte ett slumpmässigt urval som representerar hela befolkningen. Dvs resultatet är inte speciellt säkert statistiskt sett för hela befolkningen.
Jag tror gruppen Icke Internet-anslutna samt Internet-Analfabeter är underrepresenterade.
 
Jag hoppas du observerat att jag inte ens nämnt något parti vid namn vad gäller undersökningarna utan kommit med kritik vad gäller kvalitén på statistik och fakta som en del häver ur sig.
Det spelar egentligen ingen roll vad du tycker o säger, SD stapeln är likt förbannat den störrsta av dom alla. SD is back on track och det är val om drygt 2år :D
 
... i en mätning som inte är statistiskt säkerställd att representera hela befolkningen :grin:
Under de senaste 11månaderna har SD legat över 22% så nog är det statistiskt säkerställt resultat även denna gång när nu SD ÄR STÖRRSTA PARTIET :laugh: och Lövet sjunker som ett sänke varenda månad
 
Jag ser inte riktigt diskussionsunderlaget i tråden :confused:

1. Det är väl ganska väntat att färre skulle rösta på MP just idag när de är i det läge de är i - exakt hur många procent det handlar om just denna vecka känns inte superintressant.

2. Yougovs paneler är kända för att ha ett skevt urval, så deras statistik bör tas med en nypa salt. Trodde det var allmän kunskap om man anser sig något sånär kunnig inom poltisk analys.
 
Jag ser inte riktigt diskussionsunderlaget i tråden :confused:

1. Det är väl ganska väntat att färre skulle rösta på MP just idag när de är i det läge de är i - exakt hur många procent det handlar om just denna vecka känns inte superintressant.

2. Yougovs paneler är kända för att ha ett skevt urval, så deras statistik bör tas med en nypa salt. Trodde det var allmän kunskap om man anser sig något sånär kunnig inom politisk analys.

Allmän kunskap?!
Kunnig?!
Analys?!
O_o

Ska man kunna det också och inte bara köra copy/paste på det som passar en?! :confused:
 
Yougovs paneler är kända för att ha ett skevt urval, så deras statistik bör tas med en nypa salt. Trodde det var allmän kunskap om man anser sig något sånär kunnig inom poltisk analys.

Yougov har blivit lite kända för det ja men frågan är hur välförtjänt det ryktet är. Ingen opinionsundersökning har ett perfekt urval. I termer av reliabilitet är Yougov ungefär lika bra som övriga mätinstitut, om validiteten är lägre är svårt att säga då den datan som finns (valresultat) är begränsad. Hittills har dock Yougov klarat sig fint även där. I övrigt går det bara spekulera, i stil med: "jag tror den negativa effekten på urvalet av att erbjuda en mindre ersättning för att svara på frågorna är större en den positiva effekten av en högre svarsfrekvens" och "jag tror att den negativa effekten på urvalet av att använda onlineundersökningar är större än den positiva effekten av att folk svarar mer ärligt när de slipper bekänna sina åsikter inför en annan människa".
 
Yougov har blivit lite kända för det ja men frågan är hur välförtjänt det ryktet är. Ingen opinionsundersökning har ett perfekt urval. I termer av reliabilitet är Yougov ungefär lika bra som övriga mätinstitut, om validiteten är lägre är svårt att säga då den datan som finns (valresultat) är begränsad. Hittills har dock Yougov klarat sig fint även där. I övrigt går det bara spekulera, i stil med: "jag tror den negativa effekten på urvalet av att erbjuda en mindre ersättning för att svara på frågorna är större en den positiva effekten av en högre svarsfrekvens" och "jag tror att den negativa effekten på urvalet av att använda onlineundersökningar är större än den positiva effekten av att folk svarar mer ärligt när de slipper bekänna sina åsikter inför en annan människa".

Det är komiskt att de OUs som haft minst fel de senaste valen anses icke trovärdiga av medierna i Sverige. Det hänger naturligtvis ihop med att dessa OUs inte ger de svar medierna vill ha.

Internationellt finns inte alls denna skepsis mot webbpaneler som ju är populärt att såga i Sverige.

Jag var en gång med i en opinionsundersökning i Sifo tror jag det var. Jag fick hembesök och fick svara på en mängd politiskt kontroversiella frågor. Det är häpnadsväckande hur någon kan tro att man får sanningsenliga svar då. Ja, naturligtvis svarade jag politiskt korrekt på samtliga frågor.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Regeringen står bakom en skrivelse om att sänka skyddet för björn och lodjur i EU, för att möjliggöra ökad jakt. En KU-anmälan för att...
Svar
0
· Visningar
131
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
809
Hundavel & Ras Tråden postades av sig själv, så texten är lite knas… :o Men ja. Vi pratar ju mycket om hälsoläget bland olika raser. Man kan ju basera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 353
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 140
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp