Min ekonomi

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är en ganska stor skillnad på att leva på löneutmätning och skuldsanering.

Du skriver att du aldrig fått en hel lön, är det borttaget att det inte är inbetalning 2 gånger om året som det tidigare varit eller har du jobbat så att du inte har hel lön i juni och december?
Nej jag har haft tjänstledigt pga studier så jag har inte haft full lön.
Det har varit med rektors godkännande så.
 
Jo det är det jag vet och vi har ju nån här i regionen som förskingrat massor med pengar så jag kanske ska be typ en släkting.
NEJ! Var väldigt, väldigt försiktig med vem du ger kontroll över din ekonomi till. Det finns tyvärr Goda män som är urusla, men det är inte sällan ännu vanskligare med nån släktning.

Jag rekommenderar i absolut första hand en budget och skuldrådgivare, hen kan hjälpa dig sätta upp en rimligt budget, se över hur skulderna ser ut och hjälpa dig sätta saker på tex autogiro osv.
 
NEJ! Var väldigt, väldigt försiktig med vem du ger kontroll över din ekonomi till. Det finns tyvärr Goda män som är urusla, men det är inte sällan ännu vanskligare med nån släktning.

Jag rekommenderar i absolut första hand en budget och skuldrådgivare, hen kan hjälpa dig sätta upp en rimligt budget, se över hur skulderna ser ut och hjälpa dig sätta saker på tex autogiro osv.
En god man kan inte heller stoppa en person att spendera sina pengar, ingå avtal osv. Många har också övertro på vad en god man kan/ska göra.
Har man svårt att hålla pengar och är såpass bra på teknik att använda bankid osv och man misstänker att man kanske kommer att ha svårt att inte beställa saker på internet... då är det väldigt verkningslöst med god man..
 
En god man kan inte heller stoppa en person att spendera sina pengar, ingå avtal osv. Många har också övertro på vad en god man kan/ska göra.
Har man svårt att hålla pengar och är såpass bra på teknik att använda bankid osv och man misstänker att man kanske kommer att ha svårt att inte beställa saker på internet... då är det väldigt verkningslöst med god man..

Precis så. En god man ska stötta huvudmannen, men har inga befogenheter att hindra huvudmannen att tex ingå avtal. Annars är det förvaltare som gäller (och det är inte en frivillig insats utan en tvångsåtgärd). Knappast aktuellt i detta fallet.
 
Visst kan du sköta din ekonomi själv, utan en god man.
Var noga bara med att göra en budget, följa upp var pengarna verkligen går ut, separera sparkonto från det som kan användas till vardags. Håll dig till det som är planerat och tänk alltid före du handlar.

Från dag 1 som skuldfri går du in för att ha koll och aktivt styra istället för att sitta med skygglappar och bli stressad. Hjälp av budgetrådgivaren för att komma igång och få struktur på det är säkert bra. Helst ska du boka tid nu så din första budget är på plats redan från start.
 
En grej du skulle kunna göra är att starta ett ISK-konto och köra över säg en tusenlapp i månaden där. Det är lite knepigare att nalla från ISK än från ett vanligt konto. Nu när du har full lön och inga skulder så borde en tusenlapp till ISK inte vara några problem. Du jobbar heltid och en lärare tjänar ju helt okej!
Men som jag förstått på vad du skrivit på Buke så är det viktigaste att följa en budget så att lönen inte är slut efter halva månaden.
En buffert är också ett måste, men utmaningen är ju att inte nalla från den på regelbunden basis.

Kan det vara så att din kommun erbjuder skuld- och budgetrådgivning?
 
Senast ändrad av en moderator:
En grej du skulle kunna göra är att starta ett ISK-konto och köra över säg en tusenlapp i månaden där. Det är lite knepigare att nalla från ISK än från ett vanligt konto. Nu när du har full lön och inga skulder så borde en tusenlapp till ISK inte vara några problem. Du jobbar ju heltid och en lärare tjänar ju helt okej!
Men som jag förstått på vad du skrivit på Buke så är det viktigaste att följa en budget så att lönen inte är slut efter halva månaden.
En buffert är också ett måste, men utmaningen är ju att inte nalla från den på regelbunden basis.

Kan det vara så att din kommun erbjuder skuld- och budgetrådgivning?

Ja och så skön känsla att få se en ökning på det som kan gå att sätta undan på ett ISK-konto (även om det bara skulle gå att lägga undan en liten summa) än att kämpa med höga skuldräntor som bara försvinner ut i intet, CSN är väl fortfarande en relativt låg ränta om jag har rätt för mig.
 
Ja och så skön känsla att få se en ökning på det som kan gå att sätta undan på ett ISK-konto (även om det bara skulle gå att lägga undan en liten summa) än att kämpa med höga skuldräntor som bara försvinner ut i intet, CSN är väl fortfarande en relativt låg ränta om jag har rätt för mig.

Ja räntan på CSN ligger runt 1,3% har jag för mig, så har en skulder är det ju inte det första en betalar av
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 401
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 203
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 875
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 038
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp