Min frågetråd gällande husköp och renovering

Jag vill absolut inte ha kommunalt vatten och avlopp faktiskt. Utanför Stockholms län blir svårt eftersom jag vill jobba kvar i norrort alt Norrtälje. Funderade lite på Knivsta ett tag, men då är det ju det här med avstånd. Jag kollar bara på fritidshus pga lägre priser. Renoveringar för att göra permanentbo är inget som skrämmer mig.
Kollade lite snabbt på hemnet, och kruxet är väl att nästan allt i Stockholms län som kostar under miljonen är små, enkla fritidshus. Att göra ett sånt hus till permanentboende är inte enkelt (även om det förstås underlättar att du kan klara dig med torrdass istället för vattentoalett), det är väl framförallt vatten och värme vintertid, plus då att du behöver ha en riktigt bra egen brunn. Hallstavik, är det ett alternativ?
 
Jag vill absolut inte ha kommunalt vatten och avlopp faktiskt. Utanför Stockholms län blir svårt eftersom jag vill jobba kvar i norrort alt Norrtälje. Funderade lite på Knivsta ett tag, men då är det ju det här med avstånd. Jag kollar bara på fritidshus pga lägre priser. Renoveringar för att göra permanentbo är inget som skrämmer mig.

Vi tänker precis tvärtom. Det är en enorm fördel med just kommunalt VA. Även om inkopplingsavgifter kan verka mastig, är det ett prisvärt och effektivt system som inte riskerar ändras eller påverkas av framtida bestämmelser. Det har heller inget bäst-före-datum.
 
Kollade lite snabbt på hemnet, och kruxet är väl att nästan allt i Stockholms län som kostar under miljonen är små, enkla fritidshus. Att göra ett sånt hus till permanentboende är inte enkelt (även om det förstås underlättar att du kan klara dig med torrdass istället för vattentoalett), det är väl framförallt vatten och värme vintertid, plus då att du behöver ha en riktigt bra egen brunn. Hallstavik, är det ett alternativ?

Det har funnits flera under hösten, med borrad brunn och avlopp. Varav åtminstone det sistnämnda jag räknar med att få göra om. Rånäs/Riala/Gottröra verkar gå för relativt bra priser. Under miljonen är ju räknat på ett hus som behöver fixas till, inte på ett färdigrenoverat. Jag har koll på marknaden, det var inte det tråden handlade om.
 
Det var den typen hus jag menade, men om det är ok standard så finns det absolut en del att välja på! Siktar du på att klara dig utan tvättmaskin då, eller hur gör man med det?
När jag bodde i Uppsala hade jag en tvättmaskin i köket under en bänk. Den var toppmatad och på hjul så när jag behövde den drog jag fram den, kopplade vattnet och la avloppsslangen i vasken.....
 
Det har funnits flera under hösten, med borrad brunn och avlopp. Varav åtminstone det sistnämnda jag räknar med att få göra om. Rånäs/Riala/Gottröra verkar gå för relativt bra priser. Under miljonen är ju räknat på ett hus som behöver fixas till, inte på ett färdigrenoverat. Jag har koll på marknaden, det var inte det tråden handlade om.
Rånäs vill du inte bo i, smala och krokiga vägarsom inte ens är roliga att mötas på sommartid dagtid. Det tar en evighet att pendla därifrån varje dag så jag hade tittat enbart på hus som ligger söder om 77:an. Då är Knivsta ett många gånger bättre alternativ pendlingsmässigt.
 
Det var den typen hus jag menade, men om det är ok standard så finns det absolut en del att välja på! Siktar du på att klara dig utan tvättmaskin då, eller hur gör man med det?

Den standarden är okej för köp, ja. Fixa till det gör jag eftersom. Får jag inte plats med tvättmaskin i nån hörna alls får jag väl tvätta hos mina föräldrar tills jag löst det problemet. Skulle vattnet inte räcka till så blir det ju att borra nytt till det.
 
Rånäs vill du inte bo i, smala och krokiga vägarsom inte ens är roliga att mötas på sommartid dagtid. Det tar en evighet att pendla därifrån varje dag så jag hade tittat enbart på hus som ligger söder om 77:an. Då är Knivsta ett många gånger bättre alternativ pendlingsmässigt.

Eftersom det finns ett bussgarage i Rimbo för mig att jobba på i så fall, så skulle det nog inte vara några jätteproblem att jobbpendla.
Just nu är det Gottröra som lockar mest, även om Riala ligger bäst till för att kunna jobba kvar där jag jobbar nu.
 
Eftersom det finns ett bussgarage i Rimbo för mig att jobba på i så fall, så skulle det nog inte vara några jätteproblem att jobbpendla.
Just nu är det Gottröra som lockar mest, även om Riala ligger bäst till för att kunna jobba kvar där jag jobbar nu.
Ok, då anser jag att Gottröra ligger bättre till än Rånäs. Har du tittat bortåt Alhamra om det finns något?
 
Ok, då anser jag att Gottröra ligger bättre till än Rånäs. Har du tittat bortåt Alhamra om det finns något?

Nej, jag hittar nya ställen varje gång jag är ute och åker. Ska kolla upp! Vallentuna kommun hade underlättat, men då stiger ju priserna 500.000.
 
Ok, då anser jag att Gottröra ligger bättre till än Rånäs. Har du tittat bortåt Alhamra om det finns något?
Håller med, Rånäs är väldigt off. Om du bor precis i Rånäs så är ju Rimbo nära, men i någon av byarna utanför bor man verkligen väldigt ensligt, även om det egentligen inte är så långt borta. Iofs, om man vill vara ifred är Rånäs och småbyarna runtom perfekt, och det är massor av grusvägar om man vill cykla sommartid. Inte jättekul vägar vintertid iofs, men som proffsförare gissar jag att TS kan ta sig fram ändå. Närmsta matbutik måste väl vara Rimbo, men det är ju smidigt om man ändå jobbar där.
 
Du är inte bullerkänslig hoppas jag @MissFideli. Områdena du spanar på ligger ju väldigt nära Arlanda. Det har du säkert koll på men ville ändå skriva det. Vi bor i västerort (typ) och nära/under inflygningen till Arlanda. Det bullrar rätt mycket här.
 
Du är inte bullerkänslig hoppas jag @MissFideli. Områdena du spanar på ligger ju väldigt nära Arlanda. Det har du säkert koll på men ville ändå skriva det. Vi bor i västerort (typ) och nära/under inflygningen till Arlanda. Det bullrar rätt mycket här.

Jag bor under viss inflygning nu också. Föredrar flyg framför bilar, även om jag såklart skulle föredra helt tyst.
 
Alltså självklart skulle jag vilja bo max 1-2 mil från Täby eller så, men pengarna räcker inte till det. Så för mig handlar det ju om att hitta nått för rätt pris med lagom avstånd till jobb.
Självklart skulle jag vilja ha ett hus som är permanentstandard redan på 70-100 kvm. Men det finns inte pengar till det.
Jag letar en lämplig trädgård till mig och mina djur, ett läge jag trivs med och ett hus som i alla fall går att bo i medan jag fixar med det.
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 227
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp