MIn häst är en krubbitare!!!

varmblodstravare

Trådstartare
hej! jag har ett tre årigt varmblodssto som jag nyss har köpt, som bara står och äter på väggarna å vi har köpt ett medel mot krubbbitning men det fastnar inte heller på henne, är det någon som har ett tips mot krubbitning??:)
 
Sv: MIn häst är en krubbitare!!!

Krubbitning är inte när hästen äter på väggar, krubban osv utan krubbitning är när de biter tag i krubban (eller t ex en staketstolpe) och sväljer luft, det låter ganska speciellt typ som ett ”gulp”.
Din häst äter antagligen på väggarna för att hon får för lite mat, har tråkigt eller är stressad. Man kan också smeta på ”antibitmedel” där hästen gnager men det kanske är det ni redan gjort?
Ni kanske ska prova ett annat medel? Och såklart ta bort orsaken till att hon vill bita, men det kan lätt bli en vana när de väl börjat.
 
Sv: MIn häst är en krubbitare!!!

Ja på din beskrivning låter det inte som krubbitning utan "trädgnagning". Vad har hästen för vardagsliv, hur mycket är den ute, hur mycket grovfoder får den, verkar den trivas i stallet med ev. nya kompisar? Tror att du skall söka där först. Sätt in trä, gärna aspstockar i boxen som den kan gnaga på, även ute i hagen, men grovfoder funkar lika bra om den inte är lättfödd, vilket inte ett treårigt varmblod brukar vara, finns alltid undantag. Även se över foderstaten i övrigt, har märkt att om den är i "obalans" kan även detta problem uppstå.
 
Sv: MIn häst är en krubbitare!!!

Som andra redan påpekat är det inte krubbitning du beskriver utan mer sysselsättningsproblem. Tror det lättast botas med bra utevistelse och grovfoder. Och tålamod om hästen har fått en större omställning.
 
Sv: MIn häst är en krubbitare!!!

Min häst betedde sig så där när jag köpte henne men det försvann när jag ändrade foderstaten och gav henne mycket grovfoder och bara toppade med kraftfoder.
 
Sv: MIn häst är en krubbitare!!!

Kanske vore bra om den fick gå ute dygnet om med fri tillgång på grovfoder?
Om det går att lösa!
Lycka till // Lena
 
Sv: MIn häst är en krubbitare!!!

Håller med alla inlägg ovan.Se över foderstaten,dra ned på kraft och öka utegången (gärna lösdrift) och grovfodret.Var glad att det inte är en krubbitare,dvs du kan bli av med problemet.Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 736
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Ponylove
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 300
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
887
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp