Bukefalos 28 år!

Min häst ger mig fingret

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om hästen är tjurig och inte vill lyssna, går emot och är allmänt jobbig, vad ska man göra då sitta och bara nöta med en lätt skänkel som hästen skiter i? Typ Snälla litte hästen gör inte så mamma tycker inte om det?
Eller är det bättre att säga Nej. Så gör vi inte, lyssna.

Om man har en bra relation till sin häst räcker det med att FRÅGA, för hästen vill gärna samarbeta och gör så gott den kan!
Om relationen med hästen baseras på samarbeta, kommunikation och ömsesidig respekt och kärlek så finns inte behovet av fysisk bestraffning och tvång för att den inte lyder. En häst som litar på och har en god kommunikation med sin ryttare kommer göra så gott den kan för att förstå och utföra det du ber den om. Hästar är flockdjur och att samarbeta är helt avgörande för flockens överlevnad. Det ligger i hästens natur att vilja samarbeta med människor.

Att du känner att du måste säga till och bestraffa din häst i träningen för att den ska lyda dig visar bara att ni har ett såpass dåligt förhållande att hästen inte vill samarbeta med dig eller inte kan pga fysiska eller psykiska orsaker. Eller att du har förklarat dåligt så att den inte förstår vad du vill den ska göra.

I en total krissituation där det är fara för ditt eller hästens liv och hälsa kan det behövas att "väcka upp hästen". Typ ni står mitt i vägen och en lastbil kommer, ni kommer bli påkörda om hästen inte flyttar sig. Då kanske man får sparka till den eller smälla til med spöt. För att berga livet.

Men i en vanlig tränings/tävlingssituation är det aldrig okej att slå eller sparka hästen bara för att den inte gör som du hade tänkt. Det är ungefär det samma som att slå ett litet barn för att barnet inte ritade det du sa.

Det man ska göra istället för att bestraffa olydnad i ridningen är att fråga sig:
Kan hästen fysisk och psykisk utföra det jag ber om? Tex har den ont, är den tillräckligt stark i kroppen, är den spänd och orolig eller kanske tom väldigt rädd?
Förklarade jag uppgiften på ett sätt som hästen kan förstå?
Tycker hästen arbetet är kul? Om inte, hur ska jag motivera hästen att tycka det är roligt?

Ledstjärnan måste hela vägen vara att hästen frivilligt väljer att samarbeta med oss för att den tycker det är bra. Inte att den ska göra som vi säger av rädsla för att få stryk.
 
Tänker du på mig nu? För jag har som sagt bara daskat till henne en gång då en livfarlig situation skulle kunna uppkomma. Hästen var på väg över mig i trav med kompisar bakom. Jag daskade till henne och hon stannade och kompisarna saktade in bakom henne ingen blev skadad och sen gick jag och ut på en promenad i grimskaft.

Jag har aldrig sagt att jag utbildar hästar i någon form, jag tillrättavisar bara ett oönskat beteende.

Men varför tar du ens upp att du måste slå hästen i en livsfarlig situation när det redan är nämnt att det är en helt annan situation och att det är när folk använder slag, sparkar och rapp i UTBILDANDE SYFTE som det är helt galet.
 
Vad gör du den dagen då korrigering/bestraffning med fysiska medel inte fungerar?
Hästen väger högst troligt ganska mycket mer än dig.
Och ska man se till hur hästarna själva flyttar runt på varann är det oftast med väldigt små signaler.

Är det något som inte fungerar ska man nog backa bandet och fråga sig varför det inte fungerar, bryta ner momentet i mindre bitar. För att hästen ska få chans att lyckas.

Precis. Ju mer man skriker och desto mer man trappar upp desto mindre lyssnar den man vill ska lyssna. Det gäller såväl människor som djur. Det gäller att backa, bryta den onda cirkeln och börja "viska". Då lyssnar mottagaren.
 
Jag är ledsen om jag missförstått något . Jag svarade ur ridsynpunktproblematik inte ur hanterimgssynpunkt. Jag läser mobilt just nu och har inte hängt med i svängarna.

Förlåt

Jag kan ta bort det svaret när jag kommer hem.

Mvh

IngelaH

Ingen fara vi kanske bara missförstog varandra helt :)
@Lipperta

Så om din häst går på dig och bufflar med dig, tex kliar sig på dig(något som inte är ok med mig).
Tar du då in vet, tankläkare och Equiterapuet?


Varför ska jag slå, daska till, sparka eller använda spö på hästen för att den vill klia sig på mig? Det räcker med att avleda hästen med en övning istället.

Eller om hästen stannar mitt på vägen och bara vill inte gå över vattenpölen?

Då väntar jag tills hästen går över vattenpölen. Jag använder ett otroligt simpelt sätt. Jag har ett något spänt grimskaft när hästen står still. När hästen rör sig så lättar jag på grimskaftet.

Inte FAN slår jag hästen för att den inte vill gå.

För att 600kg som ska använda mig som klistock gör ont. Hästen kliar sig inte på mig.
Om du hade läst vad jag hade sagt så skrev jag utförligen just för att inte behöva svara på sånt här trams.
Hästen kliar sig på mig -> Jag höjer rösten och säger nej -> ingen effekt häst fortsätter klia -> Jag höjer rösten i gen samt knuffar bort hästen från mig, jag använder mig av tryck mot hästens bog så den går undan för trycket. Sen är min tillrättavisning klar och hästen kliar mot en stock och jag slipper få ont.

Men vattenpölen menade jag om du rider. Jag ska uttryckligen skriva hur jag löser det med min häst så att du slipper missuppfatta mig ännu en gång.
Häst stannar för pöl -> jag säger med säte åt den Gå fram -> häst står kvar -> jag anvander röst/smackning -> häst står kvar -> jag skänklar och smackar -> häst bryr sig inte -> Jag kliver av och leder hästen på sidan av pölen.
 
Men varför tar du ens upp att du måste slå hästen i en livsfarlig situation när det redan är nämnt att det är en helt annan situation och att det är när folk använder slag, sparkar och rapp i UTBILDANDE SYFTE som det är helt galet.

I utbildande syfte är det helt galet. Håller med helt. Men det känns som att folk har missuppfattat vad jag skrivit och att jag skulle förespråka slag/pisk utbildning. Vilket jag absolut inte gör.

Slag och pisk använder jag mig bara om vid en farlig situation där skador skulle förekomma om jag inte avbröt.
 
I utbildande syfte är det helt galet. Håller med helt. Men det känns som att folk har missuppfattat vad jag skrivit och att jag skulle förespråka slag/pisk utbildning. Vilket jag absolut inte gör.

Slag och pisk använder jag mig bara om vid en farlig situation där skador skulle förekomma om jag inte avbröt.

Ja, för att du struntar i att läsa att folk syftar på att TS undrar vad hon ska göra för hon hade ju inget spö att slå till hästen med.

Det folk reagerar på i tråden har INGET med farliga situationer att göra. Så varför tar du ens upp det?
 
Ja, för att du struntar i att läsa att folk syftar på att TS undrar vad hon ska göra för hon hade ju inget spö att slå till hästen med.

Det folk reagerar på i tråden har INGET med farliga situationer att göra. Så varför tar du ens upp det?

För att jag skrev att jag sa till på skarpen och folk hoppar på mig om att jag misshandlar och drar upp tillrättavisning av katter och hundar i en häst tråd. Så jag tyckte jag behövde överförklara vad den situatuionen handlade om.

Det folk verkar ha problem med är att jag tillrättavisar min häst när den gör fel. (Fel=ett oönskat beteende)
 
Vänta nu lite...blir det inte lite väl komplicerat för HÄSTEN nu?Jag jobbar och umgås med våra hästar dagligen och studerar deras språk dagligen.Jag förespråkar inte våld men inte iheller ett för hästen komplicerat språk.Hästarna sinsemellan har ett väldigt enkelt och rakt språk det känns ialla fall mest naturligt för mig att använda ett så lika språk så möjligt när jag utbildar en häst.Ex jag går med en av hästarna till hagen, med mig har jag en skottkärra med foder/ vatten hästen går bakom mig med slak grimskaft men börjar snart gå om mig för den vill åt maten.Inte ok hästen ska gå bakom mig inte om eller på mig.Stannar jag ska hästen stanna.Jag stannar hästen fortsätter.Då drar jag i grimskaftet och backar hästen, vill den inte backar jag själv mot hästen, går inte det knuffar jag, går inte det fortsätter jag bakåt och trampar på hästen/ höjer ett ben.Precis så gör hästarna i flocken.Jag börjar inte med ännu ett språk eller ny övning.Hästen blir som i flocken påmind om vem som är ledaren.
 
Vänta nu lite...blir det inte lite väl komplicerat för HÄSTEN nu?Jag jobbar och umgås med våra hästar dagligen och studerar deras språk dagligen.Jag förespråkar inte våld men inte iheller ett för hästen komplicerat språk.Hästarna sinsemellan har ett väldigt enkelt och rakt språk det känns ialla fall mest naturligt för mig att använda ett så lika språk så möjligt när jag utbildar en häst.Ex jag går med en av hästarna till hagen, med mig har jag en skottkärra med foder/ vatten hästen går bakom mig med slak grimskaft men börjar snart gå om mig för den vill åt maten.Inte ok hästen ska gå bakom mig inte om eller på mig.Stannar jag ska hästen stanna.Jag stannar hästen fortsätter.Då drar jag i grimskaftet och backar hästen, vill den inte backar jag själv mot hästen, går inte det knuffar jag, går inte det fortsätter jag bakåt och trampar på hästen/ höjer ett ben.Precis så gör hästarna i flocken.Jag börjar inte med ännu ett språk eller ny övning.Hästen blir som i flocken påmind om vem som är ledaren.

Tror du ärligt talat att en häst inte är smart nog att förstå att du inte är en häst? Det här jäkla snacket om att vara ledare och ledarskap. Usch.
 
Vänta nu lite...blir det inte lite väl komplicerat för HÄSTEN nu?Jag jobbar och umgås med våra hästar dagligen och studerar deras språk dagligen.Jag förespråkar inte våld men inte iheller ett för hästen komplicerat språk.Hästarna sinsemellan har ett väldigt enkelt och rakt språk det känns ialla fall mest naturligt för mig att använda ett så lika språk så möjligt när jag utbildar en häst.Ex jag går med en av hästarna till hagen, med mig har jag en skottkärra med foder/ vatten hästen går bakom mig med slak grimskaft men börjar snart gå om mig för den vill åt maten.Inte ok hästen ska gå bakom mig inte om eller på mig.Stannar jag ska hästen stanna.Jag stannar hästen fortsätter.Då drar jag i grimskaftet och backar hästen, vill den inte backar jag själv mot hästen, går inte det knuffar jag, går inte det fortsätter jag bakåt och trampar på hästen/ höjer ett ben.Precis så gör hästarna i flocken.Jag börjar inte med ännu ett språk eller ny övning.Hästen blir som i flocken påmind om vem som är ledaren.

Du kan aldrig någonsin bli ledare över en häst för du är ingen häst. Du kan bli en vän. Om du har tur.
 
Tror du ärligt talat att en häst inte är smart nog att förstå att du inte är en häst? Det här jäkla snacket om att vara ledare och ledarskap. Usch.
:D Jo klart den gör men den klarar inte hur många språk som helst eller signaler!För det konstiga är ju de där hästarna som inte funkar när människan försöker andra krångliga språk och övningar plötsligt funkar när man "pratar" deras språk.Glada lyckliga hästar med förtroende.De är väl konstigt :o;):eek:
 
Vänta nu lite...blir det inte lite väl komplicerat för HÄSTEN nu?Jag jobbar och umgås med våra hästar dagligen och studerar deras språk dagligen.Jag förespråkar inte våld men inte iheller ett för hästen komplicerat språk.Hästarna sinsemellan har ett väldigt enkelt och rakt språk det känns ialla fall mest naturligt för mig att använda ett så lika språk så möjligt när jag utbildar en häst.Ex jag går med en av hästarna till hagen, med mig har jag en skottkärra med foder/ vatten hästen går bakom mig med slak grimskaft men börjar snart gå om mig för den vill åt maten.Inte ok hästen ska gå bakom mig inte om eller på mig.Stannar jag ska hästen stanna.Jag stannar hästen fortsätter.Då drar jag i grimskaftet och backar hästen, vill den inte backar jag själv mot hästen, går inte det knuffar jag, går inte det fortsätter jag bakåt och trampar på hästen/ höjer ett ben.Precis så gör hästarna i flocken.Jag börjar inte med ännu ett språk eller ny övning.Hästen blir som i flocken påmind om vem som är ledaren.
Förutom det uppenbara så är du ingen häst så kommer inte hästen ifrån dej på samma sätt som om du var en häst som hotade med att sparka då det finns ett grimskaft mellan dej och hästen så hästen kommer inte ifrån hotet om en spark, så allt blir ju bara en för hästen konstlad situation som människan har satt hästen i.
 
:D Jo klart den gör men den klarar inte hur många språk som helst eller signaler!För det konstiga är ju de där hästarna som inte funkar när människan försöker andra krångliga språk och övningar plötsligt funkar när man "pratar" deras språk.Glada lyckliga hästar med förtroende.De är väl konstigt :o;):eek:

Fast du pratar inte deras språk. Det kommer du aldrig kunna göra. Du är inte en häst och hästen är mycket medveten om att du inte är en häst. Därmed kan du inte prata som en häst.
 
Förutom det uppenbara så är du ingen häst så kommer inte hästen ifrån dej på samma sätt som om du var en häst som hotade med att sparka då det finns ett grimskaft mellan dej och hästen så hästen kommer inte ifrån hotet om en spark, så allt blir ju bara en för hästen konstlad situation som människan har satt hästen i.
 
Förutom det uppenbara så är du ingen häst så kommer inte hästen ifrån dej på samma sätt som om du var en häst som hotade med att sparka då det finns ett grimskaft mellan dej och hästen så hästen kommer inte ifrån hotet om en spark, så allt blir ju bara en för hästen konstlad situation som människan har satt hästen i.
Jag kan göra exakt samma sak utan grimskaft i hagen.Dessutom är det inte så att jag flyger på hästen.Det hela går mycket lugnt till
 
Jag längtar till den dagen då diverse påhitt om ledarskap och dominans blir lika mycket debunked på hästsidan som det är på hundsidan. Även om det fortfarande är gott med galningar på hundsidan...
Ok så det existerar menar du i grupper med samma art men inte olika arter?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp