Bukefalos 28 år!

Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Det är alltid knepigt, men lämnar jag ett djur i en annan persons vård (obs privatperson inte verksamhet) så har jag godkänt dennes kunskaper och omdöme på förhand.

Visar det sig då att jag gjort en felbedömning anser jag att jag får stå mitt kast så länge jag vet att personen gjort ditt bästa. Har personen medvetet gjort hästen illa eller varit medvetet grovt oaktsam kanske jag omvärderar situationen.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Det borde räknas som oaktsamhet. Om försäkringen bara täcker oaktsamhet, så får du väl säga att du inte trodde att hunden skulle ''springa ifrån dig'' . Därför tog du med den bort till hagen, men att du borde vetat bättre och lämnat kvar den i stallet.

Du ljuger ju inte, men låter inte heller hela sanningen gå fram.

Jag är en genuint ärlig person, men har lärt mig att när det gäller försäkringsbolag, så är ärlighet den värsta egenskap du kan ha. Samma gäller med försäkringskassan för sjukskrivna. Man måste faktiskt mixtra liiiite med sanningen om man ska få det man har rätt till. Inte stå och blåljuga, men inte heller vara helt ärlig.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Det är alltid knepigt, men lämnar jag ett djur i en annan persons vård (obs privatperson inte verksamhet) så har jag godkänt dennes kunskaper och omdöme på förhand.

Visar det sig då att jag gjort en felbedömning anser jag att jag får stå mitt kast så länge jag vet att personen gjort ditt bästa. Har personen medvetet gjort hästen illa eller varit medvetet grovt oaktsam kanske jag omvärderar situationen.

Tycker samma. Mitt djur, mitt ansvar.
Tyvärr tycker inte alla likadant. Man får nog göra upp sinsemellan om inte försäkringen täcker.

TS verkar ju vara villig att hjälpa till med betalning och om ägarna älskar sin hund, så borde dom vilja betala för operation oxå. Ägare emellan ser jag detta som en ren olyckshändelse. Det var ju inte TS mening att hunden skulle bli skadad, så ägarna borde ju rimligtvis inte lägga allt ansvar på denne.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Fast i detta fallet är det ju en olycka som är mitt fel. Var jag oaktsam som släppte ut kopplet för långt?
Hästen gick i hagen, jag gick med hunden och en vattenhink, jag skulle tömma över vattnet till baljan i hagen, hunden sticker in, hästen blir rädd och sparkar. Olycka eller oaktsamhet??

Jag skulle säga oaktsamhet...för du hade kunnat binda upp hunden en bit från hagen i stället. Fast är det en häst man känner så kanske man inte tänker så.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Jag är en genuint ärlig person, men har lärt mig att när det gäller försäkringsbolag, så är ärlighet den värsta egenskap du kan ha. Samma gäller med försäkringskassan för sjukskrivna. Man måste faktiskt mixtra liiiite med sanningen om man ska få det man har rätt till. Inte stå och blåljuga, men inte heller vara helt ärlig.

Jag har haft mycket att göra både med diverse försäkringsbolag och med försäkringskassan sedan min olycka för snart 11 år sedan och jag har aldrig behövt mixtra med sanningen. Får man inte ut något när man säger sanningen så är man inte heller berättigad ersättning. Du får nog ompröva din syn på dej själv som ärlig för är man ärlig så försöker man inte mygla och man uppmuntrar inte andra till att göra det heller.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Tycker samma. Mitt djur, mitt ansvar.
Tyvärr tycker inte alla likadant. Man får nog göra upp sinsemellan om inte försäkringen täcker.

TS verkar ju vara villig att hjälpa till med betalning och om ägarna älskar sin hund, så borde dom vilja betala för operation oxå. Ägare emellan ser jag detta som en ren olyckshändelse. Det var ju inte TS mening att hunden skulle bli skadad, så ägarna borde ju rimligtvis inte lägga allt ansvar på denne.

Håller helt med er. Jag skulle aldrig be någon som passade mitt djur att betala för det om någonting hände när dom passade djuret. Det är jag som har valt vem som ska ta hand om djuret när jag är borta, alltså har jag (förmodligen) ansett att det personen är fullt kapabel till att ta hand om mitt djur.

Jag tycker inte TS att du ska behöva betala för OP. Jag tycker att det borde räcka med att du har en ångest som det förmodligen kommer ta evighetersevighet innan den går över och att du har visat din goda vilja och redan har betalat 5000...

Och en annan fråga som jag funderar lite över. Spelar det någon roll om det var TS häst som sparkade? För inte hade man bett äger till någon annan häst att ersätta om dennes häst hade sparkat om TS hade gått in i den hagen och gett vatten?
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Det är ju verkligen jättetråkigt det som hände men det är ju knappast rimligt att du ska betala så mycket för att de har valt att ha hunden oförsäkrad. Jag tycker att det vore okej om du betalade självrisken och den del som normalt sett är rörlig upp till det belopp man vanligtvis försäkrar i (det måste ju gå att räkna fram något snittbelopp) men sedan får de stå för resten själva.
Det kan ju faktiskt bli hur mycket som helst. När operationen är gjord och hunden börjar läka så blir det förmodligen diverse återbesök, röntgen ska tas igen för att kolla hur det läker och sedan ska hunden rehabiliteras. Hunden behöver förmodligen en del mediciner under sjuktiden, ska du stå för allt?
Om det är ens eget djur så har man ju ändå valet att avsluta behandlingen om det blir så dyrt att man inte mäktar med hur hemskt det än är, men här har du ju isåfall ingen chans.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Om du har Agria som försäkringsbolag kan du kolla om Agria Incident täcker olyckan, den är ju som en olycksfallsförsäkring för hästen...
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Eftersom du skriver på hästverksam antar jag att du har företag? Om du har försäkring på ditt företag (inkl ansvarsförsäkring) kan du kolla upp om den kan hjälpa dig med detta. Dvs om du har en ansvarsförsäkring som är tecknad på företaget/dig/hästen som varit inblandad i olyckan...Ofta är självrisken betydligt högre vid företagsförsäkringar än vid privata försäkringar, men det kan du ju också kolla upp med ditt bolag!

De flesta bolag idag ger ersättning via hemförsäkringens ansvarsförsäkring OM HUNDEN orsakar skador på annan person, djur el egendom, men ger ingen ersättning för hundens egna skador om hunden saknar försäkring.

Många tipsar om den s k drulleförsäkringen, den innebär i de flesta bolag ett utökat skydd på din lösegendom alt fasta egendom (dvs inte djur el människor) och jag kan inte tänka mig att den täcker detta. Det du beskriver har hänt kräver att en ansvarsförsäkring finns, i någon form.

För övrigt håller jag med TinyWiny, man ska inte ljuga när man pratar med sitt försäkringsbolag, det är brottsligt och kan leda till massa tråkigheter bl a åtal, det är det knappast värt för att få några tusen ...:angel:
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Jag har haft mycket att göra både med diverse försäkringsbolag och med försäkringskassan sedan min olycka för snart 11 år sedan och jag har aldrig behövt mixtra med sanningen. Får man inte ut något när man säger sanningen så är man inte heller berättigad ersättning. Du får nog ompröva din syn på dej själv som ärlig för är man ärlig så försöker man inte mygla och man uppmuntrar inte andra till att göra det heller.

Har varit utbränd i 3 år och haft massor att göra med försäkringskassan. Det var till och med så att min läkare och psykolog fick gå in och prata med dom.

Vad jag menar är inte att man ska ljuga, men felet med mig är att jag alltid försöker vara positiv till allting. Om man är sjuk, så kanske man inte ska låta jätteglad och säga att allt kommer ordna sig, för då fasen fick jag inga pengar. Man måste säga att allt är jättedåligt och att man kommer kunna jobba, men att det kommer ta tid.

Förstod du skillnaden? Förstod du vad jag mena? :)
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Många tipsar om den s k drulleförsäkringen, den innebär i de flesta bolag ett utökat skydd på din lösegendom alt fasta egendom (dvs inte djur el människor) och jag kan inte tänka mig att den täcker detta. Det du beskriver har hänt kräver att en ansvarsförsäkring finns, i någon form.

Drulleförsäkring är ju en ansvarsförsäkring. ;) Den ska ju kunna gå in och ersätta om man råkat skada annans egendom. En hund är en egendom.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Om man väljer att inte ha sin hund försäkrad så får man räkna med att betala om den blir skadad. Hade de berättat för dig att den var oförsäkrad?

Att hunden skulle rusa in i hagen kunde du inte veta (du hade den kopplad och gick inte in med din i hagen) så det fanns inget uppsåt från din sida. En mkt tråkig olyckshändelse som jag anser att ägarna får betala för eftersom de inte haft hunden försäkrad.

Ev att det kan vara rimligt att du betalar motsvarande en normal självrisk.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Tänker som du o Lobelia.

sem undrar jag ändå om det inte är ägarens ansvar såsom det är vid utlånande av bil- ägaren har alltid det yttersta ansvaret.

Jag sitter i en sits där jag sålde en gammal trasig avställd bil där jag var så korkad att jag förlitade mig på att köparen la ägarbytet på lådan.
Nu står jag fortfarande som ägare i 3 år då jag inte ens har ägarens identitet-

Slarv. Hur många heter inte Muhammed o vad hette kusinen- bulvanen.:crazy:
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Att hunden skulle rusa in i hagen kunde du inte veta (du hade den kopplad och gick inte in med din i hagen) så det fanns inget uppsåt från din sida. En mkt tråkig olyckshändelse som jag anser att ägarna får betala för eftersom de inte haft hunden försäkrad.

Kopplet var ju ett flexikoppel som tillåter hunden att rusa ut såvida det inte var spärrat. Så oaktsamhet är med i fallet.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Usch, vilken tråkig situation!

Jag tycker att du ska kolla med dina försäkringsbolag och håller tummarna för att det finns någon täckning (tror dock inte det).

Dessvärre tänker jag att hundägaren inte har något ansvar i situationen. Visst, de har valt att ha sin hund oförsäkrad men de har heller inte valt att hunden skulle komma såpass fri och såpass nära hästhagen. Så jag tycker nog att du är moraliskt/etiskt ansvarig för det inträffade och att du nog bör betala nödvändig vård (sedan går det förstås att diskutera vilken vård som är nödvändig - ett jobbigt ord).

Jag ser också av hur du uttryckt dig, att det verkar vara så du tänker själv också.

Sedan går det förstås att diskutera med hundägaren. Det måste ju vara deras beslut som avgör vilken vård som är "nödvändig". Kanske operationen inte är helt nödvändig utan går att avstå från? Kanske de vill betala en del av kostnaden?

Peppar i situationen.
En eloge till dig som inte försöker (vad jag kan läsa) undandra dig ansvaret!:bow:
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Jag skulle nog säga att flexikoppel snarare är en förmildrande omständighet om man trott sig spärra kopplet och har inte ägaren lämnat flera koppel och kommit med instruktioner om vilket koppel som ska användas så är sättet man kopplat hunden här ägarens ansvar. Oaktsamhet kräver en del i lagens mening, här kan jag tänka mig att man tar ner hunden till hästen trotts att man vet att hästen brukar sparka efter hundar och/eller att man vet att hunden brukar smita in till hästar och man chansar och tar med hunden ändå. Grov oaktsamhet hade väl varit på linjen att man går ut och promenerar med häst och hund samtidigt när man inte vet hunden är hästvan och hästen hundvan.

Med tanke på hur många hundar som vistas bland hästar helt utan koppel och utan att bli sparkade eller allvarligt skadade så är det inget man direkt förväntar sig när man inte ens har för avsikt att gå in till hästen och komma nära.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Där ser an vad olika folk tänker, man kanske inte ska åta sig att passa en hund utan att skriftligen frånsäga sig allt ansvar för vad hunden kan tänkas hitta på så att det inte blir något oklart. Det känns bara så fel att när någon är snäll och passar ens hund så kan den råka på att betala stora summor för veterinärvård (i synnerhet om ägaren valt att inte försäkra). Jag utgår från att passningen av hunden skedde gratis eller för en symbolisk summa och inte var i form av någon hunddagis verksamhet.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Skulle du inte kunna skriva i den här tråden när du pratat med försäkringsbolaget och ägarna och gjort upp om kostnaderna? Detta är ju faktiskt en sak som skulle kunna hända oss alla och det är intressant att veta hur utgången blir.

Skulle vara oerhört tacksam då =)
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Oaktsamhet kräver en del i lagens mening, här kan jag tänka mig att man tar ner hunden till hästen trotts att man vet att hästen brukar sparka efter hundar och/eller att man vet att hunden brukar smita in till hästar och man chansar och tar med hunden ändå.

Det var egentligen detta jag var ute efter i min fråga innan. Oaktsamhet medför ett juridiskt skadeståndsansvar. Sen kanske ersättningen jämkas av att hunden var oförsäkrad, det finns en särskild paragraf i skadeståndslagen om detta.

Jag håller med om att som ägare hade jag inte krävt någon ersättning av den som passade min hund, men om skadan täcks av en eventuell ansvarsförsäkring så hade jag nog velat att den skulle utnyttjas.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Jo håller med helt. Angående ansvarsbiten så vet jag inte exakt var gränsen går, men det vore sorgligt om man som hundvakt måste tänka igenom allt man gör noggrannt för att inte riskera att åka på stora skadestånd. Det är en väldigt normal handling att ta med hunden på prommenad när man ska exempelvis kolla vattnet i hagen, ofta är det en bit bort. Skulle en sådan handling bedömas som oaktsamt i en domstol så är det väldigt mycket som är oaktsamhet. Så mycket att det blir svårt att handla alls utan att göra en ordentlig konsekvensanalys.

Om jag prommenerar längs vägen så finns det risk att hunden blir påkörd, tar jag med den och tittar på en fotbolls träning kan den få en boll i huvudet, åker man his kan hunden skada sig om den kommer för nära dörren och så vidare. Världen är full av riskmoment som om man har ordentlig otur kan leda till skador.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp