Bukefalos 28 år!

Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

katarina_dacke

Trådstartare
Så här är det. Idag skulle jag fylla på vatten till mina hästar, jag är också hundvakt åt grannens hund. Hade med mig henne i koppel (sånt där flex koppel).
Och när jag ska fylla i en hink flyger hunden ut i hästhagen och kommer bakom min nhäst som sparkar till..,
Blir att åka till ett djursjukhus och tillbringa hela dagen där med röntgen och allt.. Nu är det som så att hunden inte är försäkrad.. Och hundern ska göra en operation nästa vecka pga sparken..
Vilket resulterar i att det kommer att bli dyrt. Operation 10-15 tusen, å så idag har jag betalat ca 5000:-
så 20000:- till någon annans hund..
Tänkte ringa mitt försäkringsbolag som jag har på hästen och kolla vad som gäller.
Kan de stå för kostnader för skador som hästen har vållat??
Kan min hemförsäkring tecka det här?
Eller är det bara att betala och se glad ut??

Någon som varit med om liknande? Snälla! Alla tips är otroligt välkommna!!
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Nej det är strikt ägaransvar för hund, det gäller även om du passar någons hund så jag tror tyvärr att du får betala ur egen ficka. Hästförsäkringen lär inte hjälpa dig, du skulle kunna höra efter på drulle i hemförsäkring om sådan finns fast jag är egentligen tveksam.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Kolla din hemförsäkring. Om du har drulleförsäkring så bör den täcka det som hästen har "ställt till med". Den gäller iallafall om hästen har rymt och förstört grannens åker så då borde den ju gälla om andras husdjur blir skadade med.
Ring ditt försäkringsbolag i morgon och kolla upp vad som gäller.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Jag tror att hästförsäkringen kan tänkas gå in och täcka upp om du agerat vårdslöst vilket är en förutsättning för att du skall bli ersättningsskyldig. Samma med hemförsäkringen om det finns en ansvarsförsäkring med.

Om du inte varit oaktsam/vårdslös och därmed inte juridiskt är skyldig att betala veterinärräkningarna men ändå vill göra det blir det nog svårare, men bedömningen om huruvida du varit oaktsam eller ej är säkert inte så lätt och det kan hända att försäkringsbolaget inte utreder detta så noga utan tar kostnaden ändå.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Skador på åkermark orsakade av sk hemdjur behandlas lite annorlunda inom skadeståndsrätten än skador på lös egendom som en hund räknas som. Om jag kommer ihåg rätt så saknas kravet på oaktsamhet då djur kommer lösa och orsakar på skador på gröda medans det för andra typer av skador krävs oaktsamhet för att man skall bli ersättningsskyldig.
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Jag tror att hästförsäkringen kan tänkas gå in och täcka upp om du agerat vårdslöst vilket är en förutsättning för att du skall bli ersättningsskyldig. Samma med hemförsäkringen om det finns en ansvarsförsäkring med.

Om du inte varit oaktsam/vårdslös och därmed inte juridiskt är skyldig att betala veterinärräkningarna men ändå vill göra det blir det nog svårare, men bedömningen om huruvida du varit oaktsam eller ej är säkert inte så lätt och det kan hända att försäkringsbolaget inte utreder detta så noga utan tar kostnaden ändå.

hur menar du agerat vårdlöst?
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Det där får du nog göra upp med hundägaren. Har du kontaktat dem?
Kommer dem att betala för op?

Det är deras val att ha hunden oförsäkrad o du är ingen företagare som tagit dig an den.

jag skulle erbjuda mig att betala en liten del o sen ha lite ångest.

Visst ska du kontakta försäkringsbolaget genast. Det kunde ha varit vems häst som helst. Du var inte blixtsnabb nog bara.

hoppas att det reder sig för allas bästa o hundägaren lär sig att man ska ha hunden försäkrad;)
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

jag vill ju heller inte kräva ägarna på pengar eftersom det är jag som i grund och botten är orsakt till det. :(
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Kolla din hemförsäkring. Om du har drulleförsäkring så bör den täcka det som hästen har "ställt till med". Den gäller iallafall om hästen har rymt och förstört grannens åker så då borde den ju gälla om andras husdjur blir skadade med.
Ring ditt försäkringsbolag i morgon och kolla upp vad som gäller.

Njet, min häst sparkade en hund rejält. Dock belv det väl inte tal om någon OP men skador fick hunden, hundägaren ville ha ersättning för skador eftersom hunden var orförsäkrad. Tilläggas bör att hästen stod uppbunden vid en bindbom när detta hände, hundägaren hade hunden i koppel med släppte ut den för långt och så var skadan skedd.

Hundägaren fick stå för alla kostnader själv då det är strikt ägaansvar på hund, i det här fallet skulle hundägaren inte ha släppt ut hunden så långt i sitt koppel så att den kunde komma så nära hästen.

Det ironiska i sammanget var att det efterfrågades om hästen också var skadad, för om så varit fallet så hade hundägaren fått stå för det med.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

ja jag har kontaktat hundägarna, men jag skäms så.. usch inte alls kul, men som sagt det var ju en olyckshändelse.. Nä oförsäkrade djur ska man inte ha!! Mina katter är försäkrade just ifall, lnte behöva bry sig om vad det kostar utan veta att man har en försäkring som tar det..
Felet är ju ändå mitt.. om de hade varit hemma hade det aldrig hänt..
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Tex. om du vet att din häst inte tycker om hundar men ändå släppte ut kopplet så att hunden kunde springa in till hästen, det skulle jag kunna tänka mig skulle medföra att du anses varit oaktsam och därmed att hästens försäkring går in. Om det däremot var en ren olycka som ingen kan lastas för så faller ditt skadeansvar och kanske också försäkringsersättningen.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

nu var det inte hundägaren som släppte ut kopplet för lånt utan jag var hundvakt till hunden.. så min häst, lånad hund, men mitt fel..
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Jag tror du tänker fel, det strikta ansvaret gäller för skador som hunden orsakar och inte för skador på hunden. I ditt fall så var du som hästägare inte oaktsam och därmed ersatte inte din försäkring.
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Tex. om du vet att din häst inte tycker om hundar men ändå släppte ut kopplet så att hunden kunde springa in till hästen, det skulle jag kunna tänka mig skulle medföra att du anses varit oaktsam och därmed att hästens försäkring går in. Om det däremot var en ren olycka som ingen kan lastas för så faller ditt skadeansvar och kanske också försäkringsersättningen.

Konstigt, man tycker det borde vara tvärt om..
Att om det är en olyckshändelse går försäkringen in, har du varit "dum" så får du skylla dig själv.. konstiga regler..
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Fast det blir väl bakvänt?

Om du är oaktsam eller vårdslös är det väl klart att du har ett ansvar för det du orsakar och har du då en ansvarsförsäkring så går den in, har du inte det får du själv betala.

Är det en ren olycka som inte alls är ditt fel så finns det heller inte någon anledning till att du (eller din försäkring) skall betala.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Fast det blir väl bakvänt?

Om du är oaktsam eller vårdslös är det väl klart att du har ett ansvar för det du orsakar och har du då en ansvarsförsäkring så går den in, har du inte det får du själv betala.

Är det en ren olycka som inte alls är ditt fel så finns det heller inte någon anledning till att du (eller din försäkring) skall betala.

Fast i detta fallet är det ju en olycka som är mitt fel. Var jag oaktsam som släppte ut kopplet för långt?
Hästen gick i hagen, jag gick med hunden och en vattenhink, jag skulle tömma över vattnet till baljan i hagen, hunden sticker in, hästen blir rädd och sparkar. Olycka eller oaktsamhet??
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Knepig situation, men enligt din beskrivning var det en ren olycka. Jag vet inte vad jag gjort men jag inbillar mig att det längsta jag kunnat sträcka mig till är att stå för den kostnad som det varit frågan om om hunden varit normalt försäkrad men kanske stoppat långt tidigare. Som ägare till hunden hade jag påtagit mig allt ansvar, ingen ska behöva betala för att de är snälla och passar min hund och /eller jag väljer att ha den oförsäkrad.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Fast i detta fallet är det ju en olycka som är mitt fel. Var jag oaktsam som släppte ut kopplet för långt?
Hästen gick i hagen, jag gick med hunden och en vattenhink, jag skulle tömma över vattnet till baljan i hagen, hunden sticker in, hästen blir rädd och sparkar. Olycka eller oaktsamhet??

Tyvärr, jag har ingen aning om det räknas som olyckshändelse eller oaktsamhet. Kanske någon annan vet detta bättre?
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Men om vi hypotetiskt säger att man vet att hästen inte gillar hundar och den sparkat efter en hund vid ett tidigare tillfälle. Hur skulle du då se på ansvarsfrågan?
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

När vi passade 2 hundar så kom dom i slagsmål med våran ena.. vi ringde hemförsäkringen å dom tog de i de fallet..

Hästens försäkringsbolag kommer inte ta nått med de...
om någon hjälper så e de hemförsäringen..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp