Min hund är fixerad av vildkaniner!

katja

Trådstartare
Jag har ett stort problem och det är att min hund är totalt fixerad av vildkaniner. Tyvärr så bor det en stor hög av sådana hemma hos oss. Min hund kan inte vara ute utan att han har full fokus på kaninerna.

Vi har en stor inhängnad trädgård där nätet har så pass stora maskor så kaninerna kommer ut men hunden stoppar det.
Tanken är ju att hunden ska kunna få vara lös i vår trädgård. Han har tyvärr lyckats fånga några stycken och dödat, detta minskar ju inte hans jaktdrift direkt. Men just nu känns det hopplöst! :banghead:
Så fort vi ska gå ut och öppna ytterdörren så blir han helt låst och bara väntar på sin optimala lekplats. Oftast så försvinner kaninerna så fort han kommer ut, men han är så fokuserad och letar och letar.

Märker också att han blir svårare i annan träning, han bara går och spanar efter något spännande att jaga. Hur ska man kunna toppa en kaninjakt liksom? :confused:

Finns det något sätt att träna bort eller minska denna fixering? Hjälp?!
 
Jag hade nog börjat med att sätta typ hönsnät nederst, så att kaninerna får svårare att komma in :)
När han hela tiden får utdelning för sin jaktlust i trädgården (jakt, färska spår osv) så triggar det ju beteendet hela tiden, så steg ett är nog att försöka få kaninerna ur trädgården helt enkelt.

Skvallerträning?
 
Oj, knivigt när de liksom fått smak på det. Vad är det för ras, mycket jakt i den?
Jag hade:
-Hönsnät som @AraSlei nämner
-Låtit den jaga, lagligt sas
-Då är det lättare att säga "titta åt kaninhållet blir det en konsekvens" Se till att ta igenom konsekvensen
-Aldrig lös uti trädgården så länge det finns kaniner där, eller rester av.
 
Kom ihåg att gräva ned hönsnätet minst 30-40 cm i marken runt om. Kaniner är riktiga jävlar på att gräva så det hjälper inte att ha hönsnät bara ovan mark.
 
Oj, knivigt när de liksom fått smak på det. Vad är det för ras, mycket jakt i den?
Jag hade:
-Hönsnät som @AraSlei nämner
-Låtit den jaga, lagligt sas
-Då är det lättare att säga "titta åt kaninhållet blir det en konsekvens" Se till att ta igenom konsekvensen
-Aldrig lös uti trädgården så länge det finns kaniner där, eller rester av.

Word.

Vill tillägga frågan: Vad gör hunden för regelbunden träning/aktivering/berikning?
 
Hmm, ja att sätta ett tätare nät längst ned skulle kunna varit ett alternativ (stor tomt 5000 kvm). Men vi bor på en gård och nere vid ladugården utanför vår trädgård så bor kaninerna, samt under vårt hus (torpargrund). Ska man stängsla ute kaninerna så måste jag ju verkligen veta att tomten är tom, annars blir det inte roligt. Sen sitter hunden och dräglar ändå innanför staketet och spanar in de roliga kaninerna, total fixerad!:rage:

Bästa vore och bli av med alla kaniner, men inte lätt. Förlåt men er så mycket problem med detta så jag har svårt att hitta enkla lösningar. :(

Ja, visst är det av jakthundsras..parson rusell.

Jag sysslar med viltspår, men jakt vill jag helst inte introducera honom I...då kan han ju bli ännu mer jaktgalen!?
 
Jag sysslar med viltspår, men jakt vill jag helst inte introducera honom I...då kan han ju bli ännu mer jaktgalen!?

Nä, faktiskt inte. Som Migo skriver, berikning, att tillfredställa naturliga behov. Låt säga att det bästa du vet är hallonsylt, hela din dag går åt till att hitta hallonsylt, då kan rent utav tänka dig att själa hallonsylt bara du får. Vips så låter någon dig äta hallonsylt varje dag, då kommer din jaktlust efter hallonsylt att minska - då ditt hallonsyltsbehov blir tillfredställt.
 
Det brukar vara tvärt om. När man introducerar det som hunden är avlad för så minskar ofta ofogsbeteendet när hunden får utlopp för sina instinkter under kontrollerade former. Man lugnar inte en jakt- eller vallningsgalen hund genom att skärma av den från all jakt och vallning precis som att man inte lugnar en högenergihund genom att aldrig låta den jobba.
 
Jag förstår vad ni skriver...och jag förstår ert tänk. Men han är ju avlad grythund och att låta honom gå ned i gryt är uteslutet, jag har sett många hemska resultat.
Konstgryt är ju under kontrollerade former men
1. jag lider med den stackars grävlingen.
2. min hund är för grov för att komma in I ett konstgryt.

Känner ingen jägare som jag kan änkas låta ha med min hund på jakt heller.:(

Har ni något annan förslag som kan tillfredställa honom och helst som jag också kan va med att genomföra?
Viltspåret har gjort en hel del, han är mycket lugnare nu när han får spåra regelbundet...2 spår i veckan.:)
 
Bra. Men hur ofta? Russlar är högaktiva arbetshundar, de behöver tröttas ut i både kropp och knopp så när som på varje dag.
Viltspår 2 ggr/vecka och sen blir det personspår 1 gang eller tvärtom, beror på tid och väder, rally 2 gånger i veckan + vardaglig träning.
 
Du får inte fastna vid just gryt. Tänk att jakt är väldigt mycket mer än "springa ifatt och ha ihjäl". Jag hade hand om en russel en längre tid, livet på en pinne för honom var bland annat att få gå bakom sargen i ridhuset och söka av. Att få slita saker i bitar, att dra loss en pälsbit som jag satt fast genom att gräva ner större delen av den.
Jag hade också en tennisboll med svans, som jag satte i bollkastare, hur kul som helst. Låt fantasin flöda, tänkt litet byte.
Anders Hallgren hade gjort en egen konstruktion som han visade mig, en upp och nervänd cykel, en lina och ett "litet byte" som han liksom vevade in på cykelhjulet. Eller varför inte ett gammalt fiskespö med ett litet byte.
Plus spår, gärna med blod.
 
Jo, jag kör rätt mycket viltspår och alltid med blod.
Spårslutet försöker jag variera så det blir lite spännand.
*häng upp, binda fast klöv -lite dragkamp
*gräva ned klöv eller leksak eller skinn.
*rigga upp med snöre så slutet bytet börja flytta på sig- jakt.

Kör ibland upplet i skogen, med delvis nedgrävda saker så han får jobba lite.
Kastar boll ibland, men upplever att han tröttnar rätt fort. Så detta gör jag bara ibland.
Så jag tycker jag försöker berika honom så bra jag kan och kommer på.

Hm, att rigga upp nån typ av lure coursing bana kanske kunde va nått.:-)
 
Jo, jag kör rätt mycket viltspår och alltid med blod.
Spårslutet försöker jag variera så det blir lite spännand.
*häng upp, binda fast klöv -lite dragkamp
*gräva ned klöv eller leksak eller skinn.
*rigga upp med snöre så slutet bytet börja flytta på sig- jakt.

Kör ibland upplet i skogen, med delvis nedgrävda saker så han får jobba lite.
Kastar boll ibland, men upplever att han tröttnar rätt fort. Så detta gör jag bara ibland.
Så jag tycker jag försöker berika honom så bra jag kan och kommer på.

Hm, att rigga upp nån typ av lure coursing bana kanske kunde va nått.:-)

Jag håller med de som skrivit innan att hunden både mår bättre och blir lättare att kontrollera om man ger den utlopp för sina drifter. Det låter det ju som att du också gör, vilket är jättebra. Men, i ärlighetens namn tror jag du har noll chans att nå honom så länge ni har kaniner på gården... Han har både förföljt och fällt byte på egen hand, och så länge han kan fortsätta uppleva den jakten under egen kontroll kommer det att vara numero uno. Det är inte konstigt att han står och darrar vid staketet, även om det inte är någon kanin som flytt ut dit just där och då. Hans förväntan på kaninjakt är skyhög, och han har goda skäl till den.

Det låter som att det är ett omständligt praktiskt problem, men jag tror faktiskt du måste lösa det för att kunna komma någon stans. Inga byten tillgängliga där han springer lös.
 
Varför inte testa weightpulling där han kan göra av med en hel del energi. Framför allt då dragweight = dra kedja med wp-sele. Det finns föreningar lite varstans i större delen av landet. Annars kan man börja med en nomesele och låta hunden dra 10% av sin vikt = i din hunds fall en ½ L flaska fylld med vatten. Gillar han det och man vill höja vikten så bör man ha en riktig wp-sele. Sök på swba och/eller weightpulling om du är intresserad. Jag är med i en förening i Skåne.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 571
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 113
Senast: Barrow
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 396
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen aldrig tyckt att jag (vi) har så många djur. Jag umgås ju med andra djurälskare och där är det aldrig något konstigt...
2
Svar
20
· Visningar
4 951
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp